[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Streszczenie pozwala naczelnemu kierownictwu szybko odnalezć najważniejsze punkty planu.Postreszczeniu powinien być zamieszczony spis treÅ›ci.3.6.2 Audyt marketingowyAudyt marketingowy to systematyczne i okresowe badanie otoczenia firmy, jej celów, strategii idziaÅ‚aÅ„, zmierzajÄ…ce do okreÅ›lenia tych obszarów, gdzie mogÄ… wystÄ…pić problemy lub szansÄ™ orazzasugerowania planu dziaÅ‚aÅ„ majÄ…cych poprawić sprawność marketingowÄ… firmy.Ta pierwsza zzasadniczych części planu opisuje rynek docelowy i pozycjÄ™ firmy na nim (w tablicy 3.2 podane sÄ…stawiane przy tej okazji pytania).Powinna siÄ™ rozpoczynać odTablica 3.2 Pytania stawiane w ramach audytu marketingowegoAudyt otoczenia marketingowegoMAKROOTOCZENIE1.Demograficzne.Jakie główne trendy demograficzne stwarzajÄ… zagrożenia i szansÄ™ dla naszej firny?2.Gospodarcze.Jakie wydarzenia w dziedzinie dochodów, cen, oszczÄ™dnoÅ›ci i kredytów bÄ™dÄ… miaÅ‚y wpÅ‚yw na firmÄ™?3.Przyrodnicze.Jaki jest poglÄ…d na koszt i dostÄ™pność zasobów naturalnych oraz energii? Czy firma jest odpowiedzialnaekologicznie?4.Techniczne.Jakie zachodzÄ… zmiany technologiczne? Jaka jest pozycja firmy w dziedzinie technologii?5.Polityczne.Jakie obecne i proponowane przepisy wpÅ‚ynÄ… na strategiÄ™ firmy?6.Kulturowe.Jaka jest postawa opinii publicznej wobec dziaÅ‚alnoÅ›ci firmy i jej produktów? Jakie zmiany stylu życia konsumentówmogÄ… mieć na to wpÅ‚yw?OTOCZENIE ZADANIA1.Rynki.Co siÄ™ dzieje z wielkoÅ›ciÄ… rynku, jego wzrostem, rozkÅ‚adem geograficznym i dochodowoÅ›ciÄ…? Jakie sÄ… główne segmentyrynku?2.Klienci.Jak klienci oceniajÄ… firmÄ™ pod wzglÄ™dem jakoÅ›ci produktu, obsÅ‚ugi i cen? W jaki sposób podejmujÄ… decyzje nabywcze?3.Konkurenci.Kim sÄ… główni konkurenci? Jakie sÄ… ich strategie, udziaÅ‚y w rynku oraz silne i sÅ‚abe strony?4.KanaÅ‚y.Z jakich głównych kanałów korzysta firma podczas dystrybucji produktów do konsumenta? Jak sprawne sÄ… te kanaÅ‚y?5.Dostawcy.Jakie trendy majÄ… wpÅ‚yw na dostawców? Jaki jest poglÄ…d na dostÄ™pność kluczowych Å›rodków produkcji?6.Inne podmioty rynkowe.Jakie kluczowe grupy podmiotów rynkowych stwarzajÄ… problemy lub dajÄ… szansÄ™? Jak firma powinna siÄ™do nich odnosić?AUDYT STRATEGU MARKETINGOWEJ1.Misja.Czy misja jest jasno sformuÅ‚owana i zorientowana rynkowo?2.Cele.Czy firma postawiÅ‚a sobie jasne cele mogÄ…ce pokierować planowaniem marketingowym i wydajnoÅ›ciÄ…? Czy te cele pasujÄ… dosilnych i sÅ‚abych stron firmy?3.Strategia.Czy firma dysponuje solidnÄ… strategiÄ… marketingowÄ… pozwalajÄ…cÄ… na osiÄ…gniÄ™cie celów?4.Preliminarze finansowe.Czy firma zaplanowaÅ‚a odpowiednie zasoby dla poszczególnych segmentów, produktów, terytoriów ielementów marketingu-mix?AUDYT ORGANIZACJI MARKETINGU1.Struktura formalna.Czy kierujÄ…cy dziaÅ‚em marketingu ma wystarczajÄ…cÄ… wÅ‚adzÄ™ nad dziaÅ‚aniami mogÄ…cymi wpÅ‚ywać na zadowolenieklientów? Czy struktura tych dziaÅ‚aÅ„ jest optymalna wzglÄ™dem wytycznych funkcji, produktu, rynków i terytoriów?2.Sprawność funkcjonalna.Czy dziaÅ‚y marketingu, sprzedaży i inne skutecznie siÄ™ porozumiewajÄ…? Czy personel jest dobrzewyszkolony, nadzorowany, motywowany i oceniany?3.Sprawność interfunkcyjna (kontaktów).Czy personel dziaÅ‚a dobrze na styku różnych funkcji: marketingu z produkcjÄ…, badaniami irozwojem, zakupami, zarzÄ…dzaniem kadrami itp.?58AUDYT SYSTEMÓW MARKETINGOWYCH1.System informacji marketingowej.Czy system wywiadowczy marketingu dostarcza aktualnych i terminowych informacji o wydarze-niach? Czy decydenci efektywnie wykorzystujÄ… badania marketingowe?2.System planowania.Czy firma przygotowuje plany roczne, dÅ‚ugoterminowe i strategiczne? Czy sÄ… one wykorzystywane?3.System kontroli marketingowej.Czy osiÄ…ga siÄ™ cele planów rocznych ? Czy kierownictwo analizuje okresowo sprzedaż izyskowność produktów, rynków, terytoriów i kanałów?4.Rozwój nowych produktów.Czy firma jest dobrze zorganizowana, by zbierać, generować i dokonywać przeglÄ…du nowych ideiproduktu? Czy przeprowadza odpowiednie testowanie produktów i rynków? Czy powiodÅ‚o siÄ™ jej z nowymi produktami?AUDYT PRODUKTYWNOZCI1.Analiza zyskownoÅ›ci.Jak zyskowne dla firmy sÄ… poszczególne produkty, rynki, terytoria i kanaÅ‚y? Czy firma powinna wejść na któryÅ›z segmentów przedsiÄ™wziÄ™cia, rozszerzyć dziaÅ‚alność, czy też wycofać siÄ™? Jakie byÅ‚yby tego konsekwencje?2.Analiza efektywnoÅ›ci kosztowej.Czy sÄ… obszary dziaÅ‚ania, w których ponosi siÄ™ nadmierne koszty? Jak można zredukować tekoszty?AUDYT FUNKCJI MARKETINGOWEJ1.Produkty.Czy firma opracowaÅ‚a trafne cele dotyczÄ…ce linii produktu? Czy niektóre produkty należaÅ‚oby wycofać? Czy powinno siÄ™dodać pewne nowe produkty? Czy pewne produkty mogÅ‚yby skorzystać na wprowadzeniu zmian dotyczÄ…cych jakoÅ›ci, wzornictwa lubcech użytkowych?2.Ceny.Jakie sÄ… cele, polityki, strategie i procedury firmy w zakresie cen? Czy ceny stosowane przez firmÄ™ odpowiadajÄ… wartoÅ›cipostrzeganej przez klientów? Czy promocje cenowe sÄ… wÅ‚aÅ›ciwie wykorzystywane?3.Dystrybucja.Jakie sÄ… cele i strategie dystrybucji? Czy pokrycie rynku i obsÅ‚uga sÄ… na odpowiednim poziomie? Czy istniejÄ…ce kanaÅ‚ypowinny być zmienione lub uzupeÅ‚nione nowymi?4.Reklama, promocja sprzedaży i nagÅ‚oÅ›nienie.Jakie sÄ… cele promocji firmy? Jak wyznacza siÄ™ preliminarz wydatków? Czy jest onwystarczajÄ…cy? Czy przesÅ‚ania reklamowe i stosowane media sÄ… dobrze rozwiniÄ™te i należycie odbierane? Czy firma dysponuje dobrzerozwiniÄ™tymi programami promocji sprzedaży i public relations?5.Sprzedawcy [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl milosnikstop.keep.pl
.Streszczenie pozwala naczelnemu kierownictwu szybko odnalezć najważniejsze punkty planu.Postreszczeniu powinien być zamieszczony spis treÅ›ci.3.6.2 Audyt marketingowyAudyt marketingowy to systematyczne i okresowe badanie otoczenia firmy, jej celów, strategii idziaÅ‚aÅ„, zmierzajÄ…ce do okreÅ›lenia tych obszarów, gdzie mogÄ… wystÄ…pić problemy lub szansÄ™ orazzasugerowania planu dziaÅ‚aÅ„ majÄ…cych poprawić sprawność marketingowÄ… firmy.Ta pierwsza zzasadniczych części planu opisuje rynek docelowy i pozycjÄ™ firmy na nim (w tablicy 3.2 podane sÄ…stawiane przy tej okazji pytania).Powinna siÄ™ rozpoczynać odTablica 3.2 Pytania stawiane w ramach audytu marketingowegoAudyt otoczenia marketingowegoMAKROOTOCZENIE1.Demograficzne.Jakie główne trendy demograficzne stwarzajÄ… zagrożenia i szansÄ™ dla naszej firny?2.Gospodarcze.Jakie wydarzenia w dziedzinie dochodów, cen, oszczÄ™dnoÅ›ci i kredytów bÄ™dÄ… miaÅ‚y wpÅ‚yw na firmÄ™?3.Przyrodnicze.Jaki jest poglÄ…d na koszt i dostÄ™pność zasobów naturalnych oraz energii? Czy firma jest odpowiedzialnaekologicznie?4.Techniczne.Jakie zachodzÄ… zmiany technologiczne? Jaka jest pozycja firmy w dziedzinie technologii?5.Polityczne.Jakie obecne i proponowane przepisy wpÅ‚ynÄ… na strategiÄ™ firmy?6.Kulturowe.Jaka jest postawa opinii publicznej wobec dziaÅ‚alnoÅ›ci firmy i jej produktów? Jakie zmiany stylu życia konsumentówmogÄ… mieć na to wpÅ‚yw?OTOCZENIE ZADANIA1.Rynki.Co siÄ™ dzieje z wielkoÅ›ciÄ… rynku, jego wzrostem, rozkÅ‚adem geograficznym i dochodowoÅ›ciÄ…? Jakie sÄ… główne segmentyrynku?2.Klienci.Jak klienci oceniajÄ… firmÄ™ pod wzglÄ™dem jakoÅ›ci produktu, obsÅ‚ugi i cen? W jaki sposób podejmujÄ… decyzje nabywcze?3.Konkurenci.Kim sÄ… główni konkurenci? Jakie sÄ… ich strategie, udziaÅ‚y w rynku oraz silne i sÅ‚abe strony?4.KanaÅ‚y.Z jakich głównych kanałów korzysta firma podczas dystrybucji produktów do konsumenta? Jak sprawne sÄ… te kanaÅ‚y?5.Dostawcy.Jakie trendy majÄ… wpÅ‚yw na dostawców? Jaki jest poglÄ…d na dostÄ™pność kluczowych Å›rodków produkcji?6.Inne podmioty rynkowe.Jakie kluczowe grupy podmiotów rynkowych stwarzajÄ… problemy lub dajÄ… szansÄ™? Jak firma powinna siÄ™do nich odnosić?AUDYT STRATEGU MARKETINGOWEJ1.Misja.Czy misja jest jasno sformuÅ‚owana i zorientowana rynkowo?2.Cele.Czy firma postawiÅ‚a sobie jasne cele mogÄ…ce pokierować planowaniem marketingowym i wydajnoÅ›ciÄ…? Czy te cele pasujÄ… dosilnych i sÅ‚abych stron firmy?3.Strategia.Czy firma dysponuje solidnÄ… strategiÄ… marketingowÄ… pozwalajÄ…cÄ… na osiÄ…gniÄ™cie celów?4.Preliminarze finansowe.Czy firma zaplanowaÅ‚a odpowiednie zasoby dla poszczególnych segmentów, produktów, terytoriów ielementów marketingu-mix?AUDYT ORGANIZACJI MARKETINGU1.Struktura formalna.Czy kierujÄ…cy dziaÅ‚em marketingu ma wystarczajÄ…cÄ… wÅ‚adzÄ™ nad dziaÅ‚aniami mogÄ…cymi wpÅ‚ywać na zadowolenieklientów? Czy struktura tych dziaÅ‚aÅ„ jest optymalna wzglÄ™dem wytycznych funkcji, produktu, rynków i terytoriów?2.Sprawność funkcjonalna.Czy dziaÅ‚y marketingu, sprzedaży i inne skutecznie siÄ™ porozumiewajÄ…? Czy personel jest dobrzewyszkolony, nadzorowany, motywowany i oceniany?3.Sprawność interfunkcyjna (kontaktów).Czy personel dziaÅ‚a dobrze na styku różnych funkcji: marketingu z produkcjÄ…, badaniami irozwojem, zakupami, zarzÄ…dzaniem kadrami itp.?58AUDYT SYSTEMÓW MARKETINGOWYCH1.System informacji marketingowej.Czy system wywiadowczy marketingu dostarcza aktualnych i terminowych informacji o wydarze-niach? Czy decydenci efektywnie wykorzystujÄ… badania marketingowe?2.System planowania.Czy firma przygotowuje plany roczne, dÅ‚ugoterminowe i strategiczne? Czy sÄ… one wykorzystywane?3.System kontroli marketingowej.Czy osiÄ…ga siÄ™ cele planów rocznych ? Czy kierownictwo analizuje okresowo sprzedaż izyskowność produktów, rynków, terytoriów i kanałów?4.Rozwój nowych produktów.Czy firma jest dobrze zorganizowana, by zbierać, generować i dokonywać przeglÄ…du nowych ideiproduktu? Czy przeprowadza odpowiednie testowanie produktów i rynków? Czy powiodÅ‚o siÄ™ jej z nowymi produktami?AUDYT PRODUKTYWNOZCI1.Analiza zyskownoÅ›ci.Jak zyskowne dla firmy sÄ… poszczególne produkty, rynki, terytoria i kanaÅ‚y? Czy firma powinna wejść na któryÅ›z segmentów przedsiÄ™wziÄ™cia, rozszerzyć dziaÅ‚alność, czy też wycofać siÄ™? Jakie byÅ‚yby tego konsekwencje?2.Analiza efektywnoÅ›ci kosztowej.Czy sÄ… obszary dziaÅ‚ania, w których ponosi siÄ™ nadmierne koszty? Jak można zredukować tekoszty?AUDYT FUNKCJI MARKETINGOWEJ1.Produkty.Czy firma opracowaÅ‚a trafne cele dotyczÄ…ce linii produktu? Czy niektóre produkty należaÅ‚oby wycofać? Czy powinno siÄ™dodać pewne nowe produkty? Czy pewne produkty mogÅ‚yby skorzystać na wprowadzeniu zmian dotyczÄ…cych jakoÅ›ci, wzornictwa lubcech użytkowych?2.Ceny.Jakie sÄ… cele, polityki, strategie i procedury firmy w zakresie cen? Czy ceny stosowane przez firmÄ™ odpowiadajÄ… wartoÅ›cipostrzeganej przez klientów? Czy promocje cenowe sÄ… wÅ‚aÅ›ciwie wykorzystywane?3.Dystrybucja.Jakie sÄ… cele i strategie dystrybucji? Czy pokrycie rynku i obsÅ‚uga sÄ… na odpowiednim poziomie? Czy istniejÄ…ce kanaÅ‚ypowinny być zmienione lub uzupeÅ‚nione nowymi?4.Reklama, promocja sprzedaży i nagÅ‚oÅ›nienie.Jakie sÄ… cele promocji firmy? Jak wyznacza siÄ™ preliminarz wydatków? Czy jest onwystarczajÄ…cy? Czy przesÅ‚ania reklamowe i stosowane media sÄ… dobrze rozwiniÄ™te i należycie odbierane? Czy firma dysponuje dobrzerozwiniÄ™tymi programami promocji sprzedaży i public relations?5.Sprzedawcy [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]