[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Czytając o nich, zastanów się nad własnymzachowaniem oraz zachowaniem twoich znajomych.Czy potrafisz rozpoznać te strategie wdziałaniu? Pierwsza z nich to ingracjacja, polegająca na tym, że schlebiasz jakiejś osobie,wychwalasz ją i w ogóle starasz się jej przypodobać, przy czym często jest to osoba owyższym statusie (Jones, Wortman, 1973).Zachowania ingracjacyjne mogą przybierać formęprawienia komplementów, przytakiwania, wyrażania swojego współczucia i gotowościpomocy i tak dalej.Jeśli trzyletni bobas twojego profesora opluł ciebie i kopnął w goleń, a tymówisz: Co za urocze dziecko!", prawdopodobnie jest to ingracjacja.Ingracjacja stanowiskuteczną technikę, ponieważ wszyscy lubimy, gdy ktoś jest dla nas miły, a to ingracjatorpotrafi.Mimo to taka taktyka może obrócić się przeciwko tobie, jeżeli obiekt zabiegówingracjacyjnych domyśli się twoich intencji (Jones, 1964; Kauffman, Steiner, 1968).ingracjacja: proces polegający na tym, że ludzie schlebiają jakiejś osobie, często o wyższymstatusie, wychwalają ją i w ogóle próbują wzbudzić w niej sympatię do siebiepromowanie siebie: proces polegający na tym, że ludzie próbują wywrzeć pozytywnewrażenie na innych, opisując własne talenty i manifestując swoją wiedzęDruga strategia to promowanie siebie, czyli aktywne eksponowanie zalet własnej osobypoprzez opisywanie swoich zdolności, manifestowanie wiedzy i uparte dążenie do wywarciana innych korzystnego wrażenia (Arkin, 1981; Godfrey, Jones, Lord, 1986).Ci, którzypodejmują takie działania, muszą jednak być ostrożni.Jeśli słuchacze znają ich słabsze strony,należy o nich uczciwie wspomnieć i dopiero potem przejść do swoich zalet (Baumeister,Jones, 1978; Jones, Gergen, Jones, 1963).Oczywiście, w promowaniu siebie można przebraćmiarę; nikomu nie podoba się nadęty, butny pyszałek (Godfrey i in., 1986).pławienie się w cudzej chwale: dążenie do poprawienia własnego wizerunku przez wiązaniesię z ludzmi, którzy odnieśli sukces lub są sławniOdmienna forma promocji siebie to pławienie się w cudzej chwale.Nie możesz być dobry wewszystkim, a zatem nie zdołasz promować siebie skutecznie na wszystkich polach.Możeszjednak zbliżyć się do osób, które mają talent lub odniosły sukces, i pławić się w ich sławie ichwale.Innymi słowy, możesz imponować innym, ponieważ znasz imponujących ludzi lubteż się z nimi wiążesz.Robert Cialdini i jego współpracownicy (1976) stwierdzili, żerelacjonując wyniki lokalnych rozgrywek futbolowych, kibice mówią wygraliśmy" i oniprzegrali".Ostatnia z omawianych strategii autoprezentacji, której poświęca się najwięcej uwagi wbadaniach, to kreowanie usprawiedliwień dla możliwej porażki.Jest ona połączeniematrybucji w służbie Ja (rozważanych wcześniej w rozdziale 5) i kierowania wrażeniem.Działanie niezbyt udane albo też nieradzenie sobie z zadaniem wpływa negatywnie na twojasamoocenę.W istocie nawet dobre rezultaty mogą wzbudzić niepokój, jeśli są gorsze odoczekiwanych osiągnięć czy też od tych, które uzyskiwałeś w przeszłości.W jaki sposób zapomocą atrybucji możesz sobie radzić z tym rozczarowaniem? Kreowanie usprawiedliwieńdla możliwej porażki jest dość zaskakującym rozwiązaniem: możesz kreować powodyniepowodzenia, zanim ono nastąpi, to znaczy, zanim jeszcze zaangażujesz się wwykonywanie zadania, możesz zapewnić sobie gotowe wytłumaczenie ewentualnychniezadowalających jego rezultatów (Arkin, Baum gardner, 1985; Jones, Berglas, 1978).kreowanie usprawiedliwień dla możliwej porażki: tworzenie utrudnień i wymyślanieusprawiedliwień dla samego siebie, żeby w wypadku niepowodzenia dysponować gotowymwytłumaczeniemPowiedzmy, że jest wieczór przed twoim końcowym egzaminem z jakiegoś przedmiotu.Toważny przedmiot, wymagany do specjalizacji, i chciałbyś go dobrze zdać.Sensownie byłobyzjeść smaczną kolację, pouczyć się trochę", a potem wcześnie pójść do łóżka i dobrzeprzespać noc [ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl milosnikstop.keep.pl
.Czytając o nich, zastanów się nad własnymzachowaniem oraz zachowaniem twoich znajomych.Czy potrafisz rozpoznać te strategie wdziałaniu? Pierwsza z nich to ingracjacja, polegająca na tym, że schlebiasz jakiejś osobie,wychwalasz ją i w ogóle starasz się jej przypodobać, przy czym często jest to osoba owyższym statusie (Jones, Wortman, 1973).Zachowania ingracjacyjne mogą przybierać formęprawienia komplementów, przytakiwania, wyrażania swojego współczucia i gotowościpomocy i tak dalej.Jeśli trzyletni bobas twojego profesora opluł ciebie i kopnął w goleń, a tymówisz: Co za urocze dziecko!", prawdopodobnie jest to ingracjacja.Ingracjacja stanowiskuteczną technikę, ponieważ wszyscy lubimy, gdy ktoś jest dla nas miły, a to ingracjatorpotrafi.Mimo to taka taktyka może obrócić się przeciwko tobie, jeżeli obiekt zabiegówingracjacyjnych domyśli się twoich intencji (Jones, 1964; Kauffman, Steiner, 1968).ingracjacja: proces polegający na tym, że ludzie schlebiają jakiejś osobie, często o wyższymstatusie, wychwalają ją i w ogóle próbują wzbudzić w niej sympatię do siebiepromowanie siebie: proces polegający na tym, że ludzie próbują wywrzeć pozytywnewrażenie na innych, opisując własne talenty i manifestując swoją wiedzęDruga strategia to promowanie siebie, czyli aktywne eksponowanie zalet własnej osobypoprzez opisywanie swoich zdolności, manifestowanie wiedzy i uparte dążenie do wywarciana innych korzystnego wrażenia (Arkin, 1981; Godfrey, Jones, Lord, 1986).Ci, którzypodejmują takie działania, muszą jednak być ostrożni.Jeśli słuchacze znają ich słabsze strony,należy o nich uczciwie wspomnieć i dopiero potem przejść do swoich zalet (Baumeister,Jones, 1978; Jones, Gergen, Jones, 1963).Oczywiście, w promowaniu siebie można przebraćmiarę; nikomu nie podoba się nadęty, butny pyszałek (Godfrey i in., 1986).pławienie się w cudzej chwale: dążenie do poprawienia własnego wizerunku przez wiązaniesię z ludzmi, którzy odnieśli sukces lub są sławniOdmienna forma promocji siebie to pławienie się w cudzej chwale.Nie możesz być dobry wewszystkim, a zatem nie zdołasz promować siebie skutecznie na wszystkich polach.Możeszjednak zbliżyć się do osób, które mają talent lub odniosły sukces, i pławić się w ich sławie ichwale.Innymi słowy, możesz imponować innym, ponieważ znasz imponujących ludzi lubteż się z nimi wiążesz.Robert Cialdini i jego współpracownicy (1976) stwierdzili, żerelacjonując wyniki lokalnych rozgrywek futbolowych, kibice mówią wygraliśmy" i oniprzegrali".Ostatnia z omawianych strategii autoprezentacji, której poświęca się najwięcej uwagi wbadaniach, to kreowanie usprawiedliwień dla możliwej porażki.Jest ona połączeniematrybucji w służbie Ja (rozważanych wcześniej w rozdziale 5) i kierowania wrażeniem.Działanie niezbyt udane albo też nieradzenie sobie z zadaniem wpływa negatywnie na twojasamoocenę.W istocie nawet dobre rezultaty mogą wzbudzić niepokój, jeśli są gorsze odoczekiwanych osiągnięć czy też od tych, które uzyskiwałeś w przeszłości.W jaki sposób zapomocą atrybucji możesz sobie radzić z tym rozczarowaniem? Kreowanie usprawiedliwieńdla możliwej porażki jest dość zaskakującym rozwiązaniem: możesz kreować powodyniepowodzenia, zanim ono nastąpi, to znaczy, zanim jeszcze zaangażujesz się wwykonywanie zadania, możesz zapewnić sobie gotowe wytłumaczenie ewentualnychniezadowalających jego rezultatów (Arkin, Baum gardner, 1985; Jones, Berglas, 1978).kreowanie usprawiedliwień dla możliwej porażki: tworzenie utrudnień i wymyślanieusprawiedliwień dla samego siebie, żeby w wypadku niepowodzenia dysponować gotowymwytłumaczeniemPowiedzmy, że jest wieczór przed twoim końcowym egzaminem z jakiegoś przedmiotu.Toważny przedmiot, wymagany do specjalizacji, i chciałbyś go dobrze zdać.Sensownie byłobyzjeść smaczną kolację, pouczyć się trochę", a potem wcześnie pójść do łóżka i dobrzeprzespać noc [ Pobierz całość w formacie PDF ]