[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Omów przyczyny i najczęstsze formy zaburzeń emocjonalnych u dzieci w wieku przedszkolnym.Jeżeli zainteresowały Cię te zagadnienia to:I I, Obuchowska Dynamika nerwic.Op.cit., s.209.E Rodzina ż dziecko.Op.cit.; M.Dunin~Vąsowicz Vademecum.Op.cit., s.55-58.206Zapoznaj się z psychiatryczną charakterystyką nerwic u dzieci 1 oraz ul~,~ roby sierocej (rozdz.III-2).Dokonaj analizy opisów przypadków nerwic dziecięcych w cytowanych pnblikacjach, zwracając uwagę na: przyczyny, objawy, patomechanizm zaburzeń p.Zapoznaj się z problematyką nieprzystosowania dziecka do przedszkola.Opracuj konspekt pogadanki dla rodziców wraz ze wskazaniami ~.Omów ogólne zasady postępowania profilaktycznego i terapeutyczne-wychowawczego z dziećmi zaburzonymi emocjonalnie 4.Przeprowadź w przedszkolu obserwację zachowania dziecka, u którego występują objawy nerwicowe.Spróbuj przeprowadzić wywiad z jego rodzicami 5.Zastanów się, jakie były przyczyny jego zaburzeń i jak należałoby pomóc temu dziecku.Spróbuj obmyśliE tematy kilku scenek, które dawałyby możliwość wglądu w problemy tego dziecka w trakcie proponowanej zabawy tematycznej.Spróbuj ułożyó bajeczkę, która mogłaby służyć relaksacji dzieci.Procesy motywacyjne i zaburzenia motywacji~acja jest złożonym procesem, który pobudza dziecko do dziaukierunkowuje je na określony cel.Napięcie motywacyjne,izujące działanie, powstaje wskutek: a) konieczności lub moizaspokojenia potrzeb biologicznych i psychicznych, b) stawiagez środowisko zadań, c) niezgodności między dopływającymi acjami a stanem informacji utrwalonych na dradze doświadNa przykład rozbieżność wyobrażenia własnej osoby ("ja idei stanu aktualnego ("ja realne") ma miejsce wtedy, gdy dziecire dotychczas było chwalone za prace plastyczne i świadome możliwości, nie udaje się wykonać rysunku.Napięcie motye (powstałe w poznawczej strukturzeja) powoduje wówczas,dziecko podejmuje się poprawienia pracy lub wykonania następ;o rysunku.Źródła procesów motywacyjnych i emocjonalnych mogą być iden1 P.Barker Podstaur8 psychiatrii dziecięcej.Warszawa `1974 PZ1~7L, s.55-_ 71, 111-144' Z.Szymańska Psychiatria.Op.cit.; Psychiatria wiek2t.Op, cit.E I.Obuchowska D~ynarnika nerwic.Op.cit., s.104-113,.238-262; M.Przetacznikowa, M.Susułowska Wybrane zagadnienia.Op.cit., s.269-270; Z.Szymańska Psychiatria.Op.cit., s.163-192.a H.Nartowska Różnice żnd~widualne.Op.cit., s.163-169.4 Vademecum.Op, cit., s.426-427; Metody pedagogiki specjalnej.Op.icit., s.172-195; M.Tyszkowa Problemy psychicznej odporności dzieci i mtodzieży.Warszawa 1972 "Nasza Księgarnia", R.V.6 H.Nartowska Różnice indywidualne czp zaburzenia.Op, cit., s.31-72.207ti, i~ "ip,II3' '~ L,~;~,,,,€, :.' I ; ,i ' I' 'II, ~il i l~,ł IIdi a~W,,,tyczne.Bywają następstwem zaburzeń równowagi w systemie stosunków człowieka z otoczeniem (na poziomie biologicznym i psychicznym).Podłoźe neurofizjologiczne obu procesów jest też wspólne.Powstanie napięcia emocjonalnego i motywacyjnego związane jest ze strukturami podkorowymi, które podtrzymują stan pobudzenia w korze mózgowej oraz odbierają bodźce-informacje z wnętrza organizmu (o jego stanie) i z otoczenia (o przedmiotach, które służą zaspokojeniu potrzeb).Kora mózgowa reguluje czynności emocjonalno-motywacyjne, tworzą się w niej związki czasowe między bodźcami (o charakterze motywów) a wykonaniem działań (spostrzeżenie lub wyobrażenie celu podtrzymuje kierunek dzialań).Jest też źródłem motywów o charakterze poznawczym (np.powstałych w strukturze ja).Kora mózgowa stanowi podłoźe integracji i koordynacji odbieranych bodźców i złożonych działań człowieka, a także oceny stopnia realizacji planu działania i jego wyniku [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • milosnikstop.keep.pl