X




[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Przyczyną tej jawnej niedorzeczności jest to, że umysł zdążył się już przyzwyczaić dodużej szybkości i uznał ją za nową normę, z którą zaczął porównywać inne prędkości.Taniezwykła zdolność umysłu dostosowywania się do nowych wielkości wykorzystywana jestobecnie w wielu dziedzinach, także w treningu olimpijczyków.Podczas jednego z nich biegaczeprzypięci zostali za pomocą podtrzymującego pasa do ruchomej bieżni.Bieżnia poruszała sięcoraz szybciej, przekraczając maksymalne prędkości osiągnięte do tej pory przez sportowców, aoni sami mieli poruszać nogami tak, aby dotrzymać tego tempa.Podtrzymujący pas dawał impoczucie bezpieczeństwa.Po serii takich treningów wielu z nich było w stanie poprawić swojedotychczasowe rekordy, ponieważ ich system mózg-ciało przyzwyczaił się do nowej, szybszejnormy. METODA TRENINGU Z METRONOMEMRelatywistyczna natura mózgu może być również spożytkowana do poprawy szybkościczytania dzięki metronomowi, który można wykorzystać na kilka sposobów.Na początek, każdetyknięcie może oznaczać czas, w jakim przesuniesz wskaznikiem pod jednym wersem.W tensposób można ustalić i utrzymać regularny, niezmienny, płynny rytm lektury i uniknąćnastępującego z czasem spowolnienia tempa.Kiedy już znajdziesz rytm najodpowiedniejszy dlasiebie, możesz dodawać stopniowo po jednym tyknięciu na minutę, podnosząc tym samymdynamikę czytania.Metronomu używa się także w czasie treningu z wykorzystaniem zjawiskarelatywizowania szybkości.Ustawiamy metronom na nienaturalnie szybki rytm, zmuszając w tensposób system oko-mózg do przyzwyczajenia się do nowego, wygórowanego poziomu.Takaforma ćwiczeń pomaga skokowo osiągać nowe normy.Możesz je potem nieco obniżyć doodpowiadającego ci  wolnego" tempa, które nadal będzie dwa razy wyższe od twojej poprzedniejśredniej!W Planie działania opisałem kilka ćwiczeń ułatwiających wkroczenie na tę ścieżkęmaksymalnej szybkości i zrozumienia. PODSUMOWANIE1.Twój mózg jest organem relatywizującym i potrafi przyzwyczaić się do wyższychnorm.2.Czytanie i trening z metronomem pozwala na utrzymanie i zwiększenie tempa lektury. PLAN DZIAAANIAW poniższych ćwiczeniach zastosuj tę technikę wodzenia wskaznikiem, która wydaje cisię najodpowiedniejsza.1.Wybierz książkę, którą będziesz mógł jeszcze pózniej się posługiwać.Czytaj ją przezpięć minut, oblicz liczbę przeczytanych słów na minutę i zaznacz wynik na wykresie postępówna stronie 244.2.Niech książka, którą posłużysz się w tym ćwiczeniu, będzie raczej lekką lekturą,najlepiej na temat, który cię interesuje.Staraj się zrozumieć z niej jak najwięcej, lecz pamiętaj, że ćwiczenie dotyczy przedewszystkim szybkości.Za każdym razem kontynuuj lekturę od miejsca, w którym ją przerwałeś.a) Przez minutę ćwicz czytanie z szybkością o 100 słów/min większą niż twójdotychczasowy rekord w normalnym czytaniu.b) wicz czytanie o 100 słów na minutę szybciej niż w punkcie a.c) wicz czytanie o 100 słów na minutę szybciej niż w punkcie b.d) wicz czytanie o 100 słów na minutę szybciej niż w punkcie c.e) wicz czytanie o 100 słów na minutę szybciej niż w punkcie d z ćwiczeniasuperszybkości nr 1.f) wicz przez minutę czytanie ze zrozumieniem, począwszy od punktu, na którymskończyłeś ćwiczenie e.Oblicz wynik w słowach na minutę i zapisz go na wykresie postępów.3.wiczenie superszybkości nr la) Wybierz łatwą książkę.Zacznij od początku rozdziału.b) wicz czytanie z użyciem wskaznika, przesuwając go pod co trzecią linią lub rzadziej,w tempie minimum 2000 słów na minutę.Zaznacz miejsce, w którym skończyłeś.c) Przeczytaj ponownie tej sam fragment przeznaczając na to cztery minuty.d) Przeczytaj ponownie tej sam fragment przeznaczając na to trzy minuty.e) Przeczytaj ponownie tej sam fragment przeznaczając na to dwie minuty.f) Przez pięć minut kontynuuj lekturę od zaznaczonego miejsca, z takim samymzrozumieniem jak w punkcie b.g) Czytaj przez minutę z normalnym zrozumieniem.Zaznacz wynik na wykresiepostępów.4.wiczenie superszybkości nr 2 a) Sięgnij do łatwej lektury, zaczynając od początku rozdziału.b) Przeprowadz minutowe przeszukiwanie korzystając ze wskaznika, na każdą stronęprzeznacz cztery sekundy.c) Przez pięć minut ćwicz czytanie z szybkością minimum 2000 słów na minutę, zacznijod początku rozdziału.d) Powtórz tę czynność, gdy tylko znajdziesz czas.e) Patrz punkt 3 g.5.Trenuj oczy obracając nimi w płaszczyznach poziomej i pionowej, po skosie zpołożenia górnego lewego w dolne prawe, a następnie z górnego prawego w dolne lewe.Z dniana dzień wykonuj to stopniowo coraz szybciej.Celem tego ćwiczenia jest wyrobienie precyzji iniezależności ruchów oczu.ó.Przewróć sto stron, przeznaczając na każdą około dwóch sekund, przesuwając oczamibardzo szybko w dół każdej z nich.(Dwie dwuminutowe sesje.)7.a) Przez minutę czytaj tak szybko, jak potrafisz, nie zważając na zrozumienie.b) Czytaj w celu zrozumienia - jedna minuta.c) Oblicz i zaznacz wynik na wykresie postępów.Jeśli czas ci na to pozwoli, powtórz ćwiczenia.Po wykonaniu zadań z metronomem przejdz do sprawdzianu nr 5.Zanim zacznieszwłaściwe czytanie, dobrze byłoby przeprowadzić na tekście  metronomowy sprint" (dwiesekundy na stronę) w formie przeszukiwania i przemykania.Przed przystąpieniem donormalnego czytania upewnij się, że twój mózg jest odpowiednio usposobiony do zgromadzeniawiększej ilości informacji na temat tego, co wychwyciłeś podczas  metronomowego sprintu". SPRAWDZIAN 5M�ZG DZIECKA(yródło: dr Sue Whiting)Wczesny rozwój mózgu dziecka jest okresem wzmożonej aktywności układu nerwowego,podczas którego połączenia między komórkami mózgowymi tworzone są w zawrotnym tempie.Dla mózgu na rozpoczęcie nauki nigdy nie jest za wcześnie [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • milosnikstop.keep.pl