[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Oczywiście można wierzyć w wiele różnych rzeczy, np.w swojego faworyta nawyścigach, w demokrację, w marksizm, w miłość, w potęgę ludzkiego umysłuczy w dobro.Wiara może wiązać się z określonym światopoglądem lubtowarzyszyć w różnym stopniu praktykowaniu jakiejś religii.Jest więc ona wtedybliska pojęciu wyznanie , wierzenie , lub zbiór przekonań.To znaczeniezawarte jest np.w pytaniu jaka jest twoja wiara?W trzecim znaczeniu chodzi o coś jeszcze zupełnie innego, a mianowicieo pewien stan umysłu.Tutaj wiara jest pewnego rodzaju energią psychiczną ,podobnie jak wola, chociaż innego rodzaju niż wola.Podobnie jak wolatowarzyszy pewnym myślom, ale w przeciwieństwie do woli wywołuje innyskutek.Istnieje bowiem pogląd, oparty dziś już nie tylko na doktrynach ispekulacjach ale i na doświadczeniu, że myśl ma zdolność tworzenia.Wiara jesttą energią (czy też może wyzwala tę energię), która współistnieje z myślą to jestlub to się stanie , to będzie.Oczywiście przedmiot tej myśli, owo to , możebyć czymś pozytywnym lub negatywnym.Na przykład wiara w sukces pomagaw jego osiągnięciu, a brak wiary w sukces, który często zamienia się w wiaręw porażkę, prowadzi do porażki.Od strony psychologicznej ten rodzaj wiary jestbardziej zbliżony raczej do wiedzy niż do wiary w poprzednich znaczeniach.Jestto bowiem stan niezachwianej pewności, który zwykle towarzyszy wiedzy.Wymienione trzy znaczenia wiary nie są z sobą sprzeczne, ale wzajemniedopełniają się.Uznanie za prawdziwe pewnej myśli, co się wiąże z wiarą wpierwszym i drugim znaczeniu, prowadzi bowiem niekiedy do wytworzenia siępewnej energii psychicznej, oznaczającej wiarę w trzecim znaczeniu.Tegorodzaju wiara może mieć więc pewną moc, konstruktywną lub destruktywną, wzależności od przedmiotu wiary.Wiara, która jest oparta na myśleniu o czymś259dobrym, jest nazywana często myśleniem pozytywnym.Wiadomo zdoświadczenia, że taka postawa jest bardzo korzystna dla tego, który jąprzyjmuje.Kto myśli dobrze o sobie i innych zwykle osiąga zarówno sukcesymaterialne jak i powodzenie w rozwoju duchowym.W praktyce, wiara w trzecim znaczeniu, która wiąże się z mocąkształtowania rzeczywistości, jest zwykle złożona z wielu przedmiotów i zawieraczęsto zarówno elementy myślenia pozytywnego jak i negatywnego.Oczywiściekażdy powinien starać się kontrolować swoje myśli, wprowadzając jak najwięcejmyślenia pozytywnego i eliminując myślenie negatywne.Szczególnym rodzajem wiary jest wiara w Boga.Występuje ona wewszystkich trzech poprzednio wymienionych znaczeniach.Ponadto możliwa jestw tym przypadku jeszcze inna klasyfikacja związana wyłącznie z byciemwierzącym w religijnym bądz duchowym znaczeniu.Można bowiem wyróżnić tudwa rodzaje wiary: wiarę podstawową i wiarę w określony system religijny.Wiara podstawowa nie zawsze występuje u wierzącego, jeśli jednak istnieje tojest zawsze taka sama niezależnie od tego czy ten wierzący wyznaje jakiś systemreligijny czy też nie.Jest to coś, co wypływa z głębi ducha i stanowi z jednejstrony odpowiedz na to co duchowość wnosi do życia człowieka, ale jednocześniejest miarą jego duchowości.Drogą prowadzącą do wiary podstawowej jestmiłowanie, ale też i owocem wiary podstawowej jest bezwarunkowa miłość.Wiara w konkretny religijny system z wiąże się z przyjęciem i uznaniem zaprawdę konkretnych odpowiedzi jakich udziela ta religia na filozoficzne iegzystencjalne pytania, stosowaniem się do określonych zasad moralnych, a takżekultywowaniem nakazanych przez tę religię obrzędów i rytuałów.Jest to częstotakże wiara w autorytety stojące na straży tego systemu religijnego.Drogą dowiary w system jest słuchanie, a owocem tej wiary jest posłuszeństwo.Podsumowując można powiedzieć, że wiara podstawowa jest wiarą w tego Boga, Który Jest , a wiara w system religijny jest wiarą w takiego Boga, jaki powinien być według dogmatów tego systemu.Wiara może dotyczyć spraw bardzo konkretnych, jak np.wiara wpowodzenie jakiegoś konkretnego działania, jak i spraw ogólnych, np.wiaraw sens istnienia.Wiara ogólna stanowi zwykle niezbędną podstawę dla wiaryszczegółowej, która bez tej bazy jest mało skuteczna.Np.wiara w to, że Bóg jestmiłością i w konsekwencji wiara w moc miłości, może być zródłem potężnejenergii.Może być ona również stałym zródłem inspiracji dla różnych bardziejszczegółowych myśli pozytywnych.O takiej wierze mówił Jezus Chrystus, żezdolna jest poruszać góry.Takiej wiary również wymagał od tych, którzy goprosili o uzdrowienie.Mówił im: twoja wiara cię uzdrowiła.Tego rodzajuwiara jest szczególnie potężna, gdy występuje w świadomości zbiorowej.260Wiara nie jest wyłącznie oparta na emocjach, ale aby mogła zaistniećtwórcza energia, o której była mowa, wierze musi towarzyszyć uczucie zaufania ipewności.Różne inne pozytywne stany emocjonalne, które współistnieją z wiarą,stają się zapewne katalizatorami jej działania.Powrót do spisu treści.Wiara a rozum(Poniższe rozważania zostały zainspirowane przez wypowiedz JanaPawła II podczas pobytu w Toruniu w 1999 r.)Istnieje od dawna problem współistnienia wiary (religijnej) i rozumu.Niektórzy myśliciele uważali, że wiary nie zawsze da się pogodzić z rozumem,przyznając prymat albo jednemu albo drugiemu.W skrajnych przypadkachodrzucano wiarę na rzecz rozumu lub odwrotnie.Inni myśliciele starali się godzićte dwie rzeczy przyznając im całkowitą niezależność.Np.Tomasz z Akwinu niewidział sprzeczności pomiędzy wiarą i rozumem , ale tylko dlatego, że odmówiłrozumowi autonomii głosząc prymat wiary [ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl milosnikstop.keep.pl
.Oczywiście można wierzyć w wiele różnych rzeczy, np.w swojego faworyta nawyścigach, w demokrację, w marksizm, w miłość, w potęgę ludzkiego umysłuczy w dobro.Wiara może wiązać się z określonym światopoglądem lubtowarzyszyć w różnym stopniu praktykowaniu jakiejś religii.Jest więc ona wtedybliska pojęciu wyznanie , wierzenie , lub zbiór przekonań.To znaczeniezawarte jest np.w pytaniu jaka jest twoja wiara?W trzecim znaczeniu chodzi o coś jeszcze zupełnie innego, a mianowicieo pewien stan umysłu.Tutaj wiara jest pewnego rodzaju energią psychiczną ,podobnie jak wola, chociaż innego rodzaju niż wola.Podobnie jak wolatowarzyszy pewnym myślom, ale w przeciwieństwie do woli wywołuje innyskutek.Istnieje bowiem pogląd, oparty dziś już nie tylko na doktrynach ispekulacjach ale i na doświadczeniu, że myśl ma zdolność tworzenia.Wiara jesttą energią (czy też może wyzwala tę energię), która współistnieje z myślą to jestlub to się stanie , to będzie.Oczywiście przedmiot tej myśli, owo to , możebyć czymś pozytywnym lub negatywnym.Na przykład wiara w sukces pomagaw jego osiągnięciu, a brak wiary w sukces, który często zamienia się w wiaręw porażkę, prowadzi do porażki.Od strony psychologicznej ten rodzaj wiary jestbardziej zbliżony raczej do wiedzy niż do wiary w poprzednich znaczeniach.Jestto bowiem stan niezachwianej pewności, który zwykle towarzyszy wiedzy.Wymienione trzy znaczenia wiary nie są z sobą sprzeczne, ale wzajemniedopełniają się.Uznanie za prawdziwe pewnej myśli, co się wiąże z wiarą wpierwszym i drugim znaczeniu, prowadzi bowiem niekiedy do wytworzenia siępewnej energii psychicznej, oznaczającej wiarę w trzecim znaczeniu.Tegorodzaju wiara może mieć więc pewną moc, konstruktywną lub destruktywną, wzależności od przedmiotu wiary.Wiara, która jest oparta na myśleniu o czymś259dobrym, jest nazywana często myśleniem pozytywnym.Wiadomo zdoświadczenia, że taka postawa jest bardzo korzystna dla tego, który jąprzyjmuje.Kto myśli dobrze o sobie i innych zwykle osiąga zarówno sukcesymaterialne jak i powodzenie w rozwoju duchowym.W praktyce, wiara w trzecim znaczeniu, która wiąże się z mocąkształtowania rzeczywistości, jest zwykle złożona z wielu przedmiotów i zawieraczęsto zarówno elementy myślenia pozytywnego jak i negatywnego.Oczywiściekażdy powinien starać się kontrolować swoje myśli, wprowadzając jak najwięcejmyślenia pozytywnego i eliminując myślenie negatywne.Szczególnym rodzajem wiary jest wiara w Boga.Występuje ona wewszystkich trzech poprzednio wymienionych znaczeniach.Ponadto możliwa jestw tym przypadku jeszcze inna klasyfikacja związana wyłącznie z byciemwierzącym w religijnym bądz duchowym znaczeniu.Można bowiem wyróżnić tudwa rodzaje wiary: wiarę podstawową i wiarę w określony system religijny.Wiara podstawowa nie zawsze występuje u wierzącego, jeśli jednak istnieje tojest zawsze taka sama niezależnie od tego czy ten wierzący wyznaje jakiś systemreligijny czy też nie.Jest to coś, co wypływa z głębi ducha i stanowi z jednejstrony odpowiedz na to co duchowość wnosi do życia człowieka, ale jednocześniejest miarą jego duchowości.Drogą prowadzącą do wiary podstawowej jestmiłowanie, ale też i owocem wiary podstawowej jest bezwarunkowa miłość.Wiara w konkretny religijny system z wiąże się z przyjęciem i uznaniem zaprawdę konkretnych odpowiedzi jakich udziela ta religia na filozoficzne iegzystencjalne pytania, stosowaniem się do określonych zasad moralnych, a takżekultywowaniem nakazanych przez tę religię obrzędów i rytuałów.Jest to częstotakże wiara w autorytety stojące na straży tego systemu religijnego.Drogą dowiary w system jest słuchanie, a owocem tej wiary jest posłuszeństwo.Podsumowując można powiedzieć, że wiara podstawowa jest wiarą w tego Boga, Który Jest , a wiara w system religijny jest wiarą w takiego Boga, jaki powinien być według dogmatów tego systemu.Wiara może dotyczyć spraw bardzo konkretnych, jak np.wiara wpowodzenie jakiegoś konkretnego działania, jak i spraw ogólnych, np.wiaraw sens istnienia.Wiara ogólna stanowi zwykle niezbędną podstawę dla wiaryszczegółowej, która bez tej bazy jest mało skuteczna.Np.wiara w to, że Bóg jestmiłością i w konsekwencji wiara w moc miłości, może być zródłem potężnejenergii.Może być ona również stałym zródłem inspiracji dla różnych bardziejszczegółowych myśli pozytywnych.O takiej wierze mówił Jezus Chrystus, żezdolna jest poruszać góry.Takiej wiary również wymagał od tych, którzy goprosili o uzdrowienie.Mówił im: twoja wiara cię uzdrowiła.Tego rodzajuwiara jest szczególnie potężna, gdy występuje w świadomości zbiorowej.260Wiara nie jest wyłącznie oparta na emocjach, ale aby mogła zaistniećtwórcza energia, o której była mowa, wierze musi towarzyszyć uczucie zaufania ipewności.Różne inne pozytywne stany emocjonalne, które współistnieją z wiarą,stają się zapewne katalizatorami jej działania.Powrót do spisu treści.Wiara a rozum(Poniższe rozważania zostały zainspirowane przez wypowiedz JanaPawła II podczas pobytu w Toruniu w 1999 r.)Istnieje od dawna problem współistnienia wiary (religijnej) i rozumu.Niektórzy myśliciele uważali, że wiary nie zawsze da się pogodzić z rozumem,przyznając prymat albo jednemu albo drugiemu.W skrajnych przypadkachodrzucano wiarę na rzecz rozumu lub odwrotnie.Inni myśliciele starali się godzićte dwie rzeczy przyznając im całkowitą niezależność.Np.Tomasz z Akwinu niewidział sprzeczności pomiędzy wiarą i rozumem , ale tylko dlatego, że odmówiłrozumowi autonomii głosząc prymat wiary [ Pobierz całość w formacie PDF ]