[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Zado-woliÅ‚oby to wrodzone ludzkie pragnienie znalezienia pojedynczego,cienkiego Å‚aÅ„cucha przyczynowego, ale jak już zobaczyliÅ›my, historiaw taki sposób nie dziaÅ‚a.Nie przyniosÅ‚oby też satysfakcji wypisanie listy możliwych przyczynskÅ‚adowych.Kompania Wschodnioindyjska.i znakomity chronografHarrisona, które pomogÅ‚y uczynić Imperium Brytyjskie tak dochodo-wym i skÅ‚oniÅ‚y arystokratów, by swych mÅ‚odszych synów stosunko-wo bezpiecznie posyÅ‚ali na kraÅ„ce imperium, skÄ…d wracali mÄ…drzejsii bogatsi.Kwakrzy i ich nonkonformistyczne sekty, tolerowane przezKoÅ›ciół anglikaÅ„ski.NastÄ™pcy Towarzystwa Księżycowego, wÅ›ród nichTowarzystwo Królewskie i Towarzystwo Linneuszowskie.SzkoÅ‚y.Parlament i pozory demokracji, dziÄ™ki którym klasa Å›rednia mogÅ‚apowstać z gromady mÅ‚odszych arystokratów, wracajÄ…cych z imperium,by zakÅ‚adać w Manchesterze fabryki marynat.RzemieÅ›lnicy przyby-wajÄ…cy do miast w poszukiwaniu lepszej pracy.MoglibyÅ›my uÅ‚ożyć tÄ™ listÄ™ dziesięć razy dÅ‚uższÄ…, choć w wiÄ™kszoÅ›ciprzypadków nie bylibyÅ›my pewni realnych zwiÄ…zków przyczynowo-skutkowych.Nawet majÄ…c dziesięć razy wiÄ™cej możliwych przyczyn,i tak musielibyÅ›my powiedzieć: wszystko powyższe.Czy takie czynniki sÄ… przyczynÄ… historycznych różnic, czy ich kon-sekwencjÄ…? To nie jest sensowne pytanie, jeÅ›li liczymy na proste tak"260BRAK SIER%7Å‚ANTÓWalbo nie".Prawdopodobnie odpowiedz powinna brzmieć: jedno i drugie.WspółczesnÄ… analogiÄ… tej sytuacji byÅ‚oby pytanie, czy dzisiejsi inży-nierowie i naukowcy badajÄ…cy kosmos sÄ… przyczynÄ… sukcesu filmówo kosmosie i tekstów science fiction - czy raczej pierwsze zorientowa-ne naukowo opowieÅ›ci science fiction, z ich poczuciem zachwytu nadogromem i tajemniczoÅ›ciÄ… przestrzeni, w mÅ‚odoÅ›ci rozpaliÅ‚y w tychinżynierach pragnienie, by zmienić fikcjÄ™ w rzeczywistość? OczywiÅ›cie,prawdÄ… jest jedno i drugie.WczesnowiktoriaÅ„scy uczniowie garncarstwa, kowalstwa, wypalaniacegÅ‚y, a nawet murarstwa cieszyli siÄ™ szacunkiem i sami szanowali swoichmistrzów.Wspólnie wznieÅ›li trwaÅ‚e monumenty dla przyszÅ‚ych pokoleÅ„.Podobnie wczesne linie kolejowe i kanaÅ‚y poÅ‚Ä…czyÅ‚y wiÄ™ksze miasta orazÅ‚Ä…czyÅ‚y fabryki z ich dostawcami i klientami.System transportu otworzyÅ‚drogÄ™ do tej wspaniaÅ‚ej ekonomicznej sieci, jakÄ… edwardiaÅ„ska WielkaBrytania odziedziczyÅ‚a po wiktoriaÅ„skiej.Systemy te nie byÅ‚y statyczne,przeznaczone do podziwiania ich sukcesu.ByÅ‚y dynamiczne, zmieniaÅ‚ysiÄ™, stanowiÅ‚y w równej mierze proces, co osiÄ…gniÄ™cie.ZmieniaÅ‚y sposób,w jaki kolejne pokolenia myÅ›laÅ‚y o tym, gdzie i jak żyjÄ….Nawet dzisiajbrytyjskie miasta intensywnie wykorzystujÄ… to, co zbudowano w epocewiktoriaÅ„skiej, zwÅ‚aszcza jeÅ›li chodzi o zaopatrzenie w wodÄ™ i systemyodprowadzania Å›cieków.PojawiajÄ…ce siÄ™ w efekcie zmiany systemu myÅ›lenia napÄ™dzaÅ‚y kolejneprzemiany.Kombinacja przyczyny i skutku to przykÅ‚ad tego, co gdzieindziej nazwaliÅ›my współdziaÅ‚aniem*.Fenomen ten pojawia siÄ™, gdy dwakoncepcyjnie różne systemy oddziaÅ‚ujÄ… na siebie rekursywnie, a każdyz nich bezustannie zmienia ten drugi, tak że mogÄ… współewoluować.Typowym rezultatem jest to, że wspólnie przebijajÄ… siÄ™ na terytorium,które byÅ‚oby zamkniÄ™te dla każdego z osobna.WspółdziaÅ‚anie to niezwykÅ‚a interakcja, kiedy systemy Å‚Ä…czÄ… siÅ‚y, by osiÄ…gnąć wspólny wynik,ale pozostajÄ… niezmienione tym wynikiem.To coÅ› bardziej drastycznego,coÅ›, co zmienia wszystko.Może nawet wymazać wÅ‚asne poczÄ…tki, także nie przetrwa żaden z oryginalnych, rozÅ‚Ä…cznych systemów.SpoÅ‚eczne innowacje, które byÅ‚y (prawdopodobnie, choć nie jedynie)zapoczÄ…tkowane wiktoriaÅ„skÄ… pomysÅ‚owoÅ›ciÄ… i energiÄ…, takie wÅ‚aÅ›niesÄ….Ponieważ dziaÅ‚a selekcja i ponieważ najszybszy rozwój osiÄ…ga siÄ™czÄ™sto wÅ›ród najlepiej sterowanych i projektowanych elementów roz-wijajÄ…cych siÄ™ systemów, nastÄ™powaÅ‚a rekursja.Kolejne pokolenie,inspirowane osiÄ…gniÄ™ciami poprzedniego, czerpiÄ…c naukÄ™ z jego bÅ‚Ä™dów,budowaÅ‚o lepszy Å›wiat.To, co moglibyÅ›my nazwać syndromem tunelu* Na przykÅ‚ad w Nauce Zwiata Dysku I.261NAUKA ZWIATA DYSKUpod kanaÅ‚em, wystÄ™puje dość czÄ™sto w kapitalistycznych, demokratycz-nych spoÅ‚eczeÅ„stwach, ale nie w paÅ„stwach totalitarnych czy nawettakich jak, powiedzmy, dzisiejsze kraje arabskie albo XX-wieczne Indie.W szczególnoÅ›ci nie w XIX-wiecznej Rosji i Chinach: byÅ‚y to paÅ„stwabogate, ale nie miaÅ‚y sensownej klasy Å›redniej.WiktoriaÅ„ska klasa Å›rednia byÅ‚a szanowana zarówno przez robot-ników, których wykorzystywaÅ‚a - i dawaÅ‚a szansÄ™ awansu - jak i przezarystokratów, których coraz bardziej miÄ™dzynarodowe perspektywy co-raz mocniej wiÄ…zaÅ‚y z handlem.Rosja i Chiny miaÅ‚y systemy politycznepozbawione tej silnej, obracajÄ…cej akcjami klasy Å›redniej, która mogÅ‚akreować mody albo za nimi podążać i wspierać wizjonerskie, romantyczneprzedsiÄ™wziÄ™cia.Dzisiaj Brytyjczycy nadal wspierajÄ… budowÄ™ tunelu podkanaÅ‚em La Manche czy misjÄ™ Å‚adownika marsjaÅ„skiego Beagle-2, gdyżsÄ… to przedsiÄ™wziÄ™cia romantyczne, a może i heroiczne, nawet jeÅ›li zapew-ne nie okażą siÄ™ dochodowe.DÅ‚ugie kroniki historyczne dowodzÄ… jasno,że pierwsza próba zbudowania dowolnego wiÄ™kszego tunelu koÅ„czy siÄ™finansowÄ… katastrofÄ… - choć dopiero po zakoÅ„czonej sukcesem budowie,a czÄ™sto po dÅ‚ugiej serii prób podtrzymania padajÄ…cej firmy.Potem ktoÅ›za grosze odkupuje ruiny, czasami bywajÄ… nacjonalizowane albo znaczÄ…codofinansowane przez rzÄ…d lub inne zródÅ‚o kapitaÅ‚u, a powstajÄ…cy w tensposób biznes może siÄ™ już utrzymać, wsparty na ramionach pierwszego.Tylko mocno naciÄ…gana ekonomika utrzymuje jak dotÄ…d oryginalne firmy,zaangażowane w tunel pod kanaÅ‚em - przynajmniej po stronie brytyjskiej,gdzie wszystko opieraÅ‚o siÄ™ na prywatnych inwestycjach.Niektóre projekty sÄ… tak romantyczne, tak atrakcyjne koncepcyjnie,ale tak bardzo trudne w wykonaniu, że wymagajÄ… trzech albo i czterechpodejść, by nabrać rozpÄ™du.To rekursywna struktura typu współdziaÅ‚a-nia utrzymuje je na powierzchni*.Mosty Telforda sÄ… sÅ‚awne, podobniejak wiele innych jego konstrukcji; jego zdolność do marketingowegowykorzystywania swoich sukcesów byÅ‚a rezultatem i przyczynÄ… jegosÅ‚awy, zdobytej metodÄ…, którÄ… dzisiaj nazwalibyÅ›my sieciÄ… kontaktów"wÅ›ród arystokratów, ministrów rzÄ…du i producentów marynat.ByÅ‚, jakmawiano, znany z tego, że byÅ‚ znany.W Stanach Zjednoczonych podobneprzedsiÄ™wziÄ™cia mierzono przewidywanym zwrotem nakÅ‚adów, czystymzyskiem.Tak wiÄ™c John D.Rockefeller, Andrew Carnegie i im podobniwarci byli wsparcia, ponieważ dawali gwarancjÄ™ zysku z inwestycji, a niedlatego że przedsiÄ™wziÄ™cie jest ekscytujÄ…ce dla Królowej i Ojczyzny".* Humberto Maturana i Francesco Varela w książce z 1980 roku Autopoiesis nadCognition (AutopoezÄ… i percepcja) pomylili ten rodzaj rekursji z silÄ… życiowÄ… i nazwalijÄ… autopoezÄ…".Wielu nowoczesnych ekspertów zarzÄ…dzania cytuje tÄ™ koncepcjÄ™, niemajÄ…c nawet mglistego pojÄ™cia, co to takiego.262BRAK SIER%7Å‚ANTÓWStany Zjednoczone z poczÄ…tku XX wieku miaÅ‚y gigantycznego, mono-litycznego Forda.podczas gdy w Anglii dziaÅ‚aÅ‚y rozmaite niewielkiefirmy mechaniczne, jak choćby Morris Garages (MG).Już wczeÅ›niej omawialiÅ›my inny ważny powód, dlaczego takie spo-Å‚eczeÅ„stwa jak wiktoriaÅ„ska Anglia potrafiÄ… wyciÄ…gnąć siÄ™ za wÅ‚asnykoÅ‚nierz i pofrunąć: wyrywajÄ… siÄ™ z dawnych ograniczeÅ„ w Å›wiat caÅ‚kiemnowych reguÅ‚ [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl milosnikstop.keep.pl
.Zado-woliÅ‚oby to wrodzone ludzkie pragnienie znalezienia pojedynczego,cienkiego Å‚aÅ„cucha przyczynowego, ale jak już zobaczyliÅ›my, historiaw taki sposób nie dziaÅ‚a.Nie przyniosÅ‚oby też satysfakcji wypisanie listy możliwych przyczynskÅ‚adowych.Kompania Wschodnioindyjska.i znakomity chronografHarrisona, które pomogÅ‚y uczynić Imperium Brytyjskie tak dochodo-wym i skÅ‚oniÅ‚y arystokratów, by swych mÅ‚odszych synów stosunko-wo bezpiecznie posyÅ‚ali na kraÅ„ce imperium, skÄ…d wracali mÄ…drzejsii bogatsi.Kwakrzy i ich nonkonformistyczne sekty, tolerowane przezKoÅ›ciół anglikaÅ„ski.NastÄ™pcy Towarzystwa Księżycowego, wÅ›ród nichTowarzystwo Królewskie i Towarzystwo Linneuszowskie.SzkoÅ‚y.Parlament i pozory demokracji, dziÄ™ki którym klasa Å›rednia mogÅ‚apowstać z gromady mÅ‚odszych arystokratów, wracajÄ…cych z imperium,by zakÅ‚adać w Manchesterze fabryki marynat.RzemieÅ›lnicy przyby-wajÄ…cy do miast w poszukiwaniu lepszej pracy.MoglibyÅ›my uÅ‚ożyć tÄ™ listÄ™ dziesięć razy dÅ‚uższÄ…, choć w wiÄ™kszoÅ›ciprzypadków nie bylibyÅ›my pewni realnych zwiÄ…zków przyczynowo-skutkowych.Nawet majÄ…c dziesięć razy wiÄ™cej możliwych przyczyn,i tak musielibyÅ›my powiedzieć: wszystko powyższe.Czy takie czynniki sÄ… przyczynÄ… historycznych różnic, czy ich kon-sekwencjÄ…? To nie jest sensowne pytanie, jeÅ›li liczymy na proste tak"260BRAK SIER%7Å‚ANTÓWalbo nie".Prawdopodobnie odpowiedz powinna brzmieć: jedno i drugie.WspółczesnÄ… analogiÄ… tej sytuacji byÅ‚oby pytanie, czy dzisiejsi inży-nierowie i naukowcy badajÄ…cy kosmos sÄ… przyczynÄ… sukcesu filmówo kosmosie i tekstów science fiction - czy raczej pierwsze zorientowa-ne naukowo opowieÅ›ci science fiction, z ich poczuciem zachwytu nadogromem i tajemniczoÅ›ciÄ… przestrzeni, w mÅ‚odoÅ›ci rozpaliÅ‚y w tychinżynierach pragnienie, by zmienić fikcjÄ™ w rzeczywistość? OczywiÅ›cie,prawdÄ… jest jedno i drugie.WczesnowiktoriaÅ„scy uczniowie garncarstwa, kowalstwa, wypalaniacegÅ‚y, a nawet murarstwa cieszyli siÄ™ szacunkiem i sami szanowali swoichmistrzów.Wspólnie wznieÅ›li trwaÅ‚e monumenty dla przyszÅ‚ych pokoleÅ„.Podobnie wczesne linie kolejowe i kanaÅ‚y poÅ‚Ä…czyÅ‚y wiÄ™ksze miasta orazÅ‚Ä…czyÅ‚y fabryki z ich dostawcami i klientami.System transportu otworzyÅ‚drogÄ™ do tej wspaniaÅ‚ej ekonomicznej sieci, jakÄ… edwardiaÅ„ska WielkaBrytania odziedziczyÅ‚a po wiktoriaÅ„skiej.Systemy te nie byÅ‚y statyczne,przeznaczone do podziwiania ich sukcesu.ByÅ‚y dynamiczne, zmieniaÅ‚ysiÄ™, stanowiÅ‚y w równej mierze proces, co osiÄ…gniÄ™cie.ZmieniaÅ‚y sposób,w jaki kolejne pokolenia myÅ›laÅ‚y o tym, gdzie i jak żyjÄ….Nawet dzisiajbrytyjskie miasta intensywnie wykorzystujÄ… to, co zbudowano w epocewiktoriaÅ„skiej, zwÅ‚aszcza jeÅ›li chodzi o zaopatrzenie w wodÄ™ i systemyodprowadzania Å›cieków.PojawiajÄ…ce siÄ™ w efekcie zmiany systemu myÅ›lenia napÄ™dzaÅ‚y kolejneprzemiany.Kombinacja przyczyny i skutku to przykÅ‚ad tego, co gdzieindziej nazwaliÅ›my współdziaÅ‚aniem*.Fenomen ten pojawia siÄ™, gdy dwakoncepcyjnie różne systemy oddziaÅ‚ujÄ… na siebie rekursywnie, a każdyz nich bezustannie zmienia ten drugi, tak że mogÄ… współewoluować.Typowym rezultatem jest to, że wspólnie przebijajÄ… siÄ™ na terytorium,które byÅ‚oby zamkniÄ™te dla każdego z osobna.WspółdziaÅ‚anie to niezwykÅ‚a interakcja, kiedy systemy Å‚Ä…czÄ… siÅ‚y, by osiÄ…gnąć wspólny wynik,ale pozostajÄ… niezmienione tym wynikiem.To coÅ› bardziej drastycznego,coÅ›, co zmienia wszystko.Może nawet wymazać wÅ‚asne poczÄ…tki, także nie przetrwa żaden z oryginalnych, rozÅ‚Ä…cznych systemów.SpoÅ‚eczne innowacje, które byÅ‚y (prawdopodobnie, choć nie jedynie)zapoczÄ…tkowane wiktoriaÅ„skÄ… pomysÅ‚owoÅ›ciÄ… i energiÄ…, takie wÅ‚aÅ›niesÄ….Ponieważ dziaÅ‚a selekcja i ponieważ najszybszy rozwój osiÄ…ga siÄ™czÄ™sto wÅ›ród najlepiej sterowanych i projektowanych elementów roz-wijajÄ…cych siÄ™ systemów, nastÄ™powaÅ‚a rekursja.Kolejne pokolenie,inspirowane osiÄ…gniÄ™ciami poprzedniego, czerpiÄ…c naukÄ™ z jego bÅ‚Ä™dów,budowaÅ‚o lepszy Å›wiat.To, co moglibyÅ›my nazwać syndromem tunelu* Na przykÅ‚ad w Nauce Zwiata Dysku I.261NAUKA ZWIATA DYSKUpod kanaÅ‚em, wystÄ™puje dość czÄ™sto w kapitalistycznych, demokratycz-nych spoÅ‚eczeÅ„stwach, ale nie w paÅ„stwach totalitarnych czy nawettakich jak, powiedzmy, dzisiejsze kraje arabskie albo XX-wieczne Indie.W szczególnoÅ›ci nie w XIX-wiecznej Rosji i Chinach: byÅ‚y to paÅ„stwabogate, ale nie miaÅ‚y sensownej klasy Å›redniej.WiktoriaÅ„ska klasa Å›rednia byÅ‚a szanowana zarówno przez robot-ników, których wykorzystywaÅ‚a - i dawaÅ‚a szansÄ™ awansu - jak i przezarystokratów, których coraz bardziej miÄ™dzynarodowe perspektywy co-raz mocniej wiÄ…zaÅ‚y z handlem.Rosja i Chiny miaÅ‚y systemy politycznepozbawione tej silnej, obracajÄ…cej akcjami klasy Å›redniej, która mogÅ‚akreować mody albo za nimi podążać i wspierać wizjonerskie, romantyczneprzedsiÄ™wziÄ™cia.Dzisiaj Brytyjczycy nadal wspierajÄ… budowÄ™ tunelu podkanaÅ‚em La Manche czy misjÄ™ Å‚adownika marsjaÅ„skiego Beagle-2, gdyżsÄ… to przedsiÄ™wziÄ™cia romantyczne, a może i heroiczne, nawet jeÅ›li zapew-ne nie okażą siÄ™ dochodowe.DÅ‚ugie kroniki historyczne dowodzÄ… jasno,że pierwsza próba zbudowania dowolnego wiÄ™kszego tunelu koÅ„czy siÄ™finansowÄ… katastrofÄ… - choć dopiero po zakoÅ„czonej sukcesem budowie,a czÄ™sto po dÅ‚ugiej serii prób podtrzymania padajÄ…cej firmy.Potem ktoÅ›za grosze odkupuje ruiny, czasami bywajÄ… nacjonalizowane albo znaczÄ…codofinansowane przez rzÄ…d lub inne zródÅ‚o kapitaÅ‚u, a powstajÄ…cy w tensposób biznes może siÄ™ już utrzymać, wsparty na ramionach pierwszego.Tylko mocno naciÄ…gana ekonomika utrzymuje jak dotÄ…d oryginalne firmy,zaangażowane w tunel pod kanaÅ‚em - przynajmniej po stronie brytyjskiej,gdzie wszystko opieraÅ‚o siÄ™ na prywatnych inwestycjach.Niektóre projekty sÄ… tak romantyczne, tak atrakcyjne koncepcyjnie,ale tak bardzo trudne w wykonaniu, że wymagajÄ… trzech albo i czterechpodejść, by nabrać rozpÄ™du.To rekursywna struktura typu współdziaÅ‚a-nia utrzymuje je na powierzchni*.Mosty Telforda sÄ… sÅ‚awne, podobniejak wiele innych jego konstrukcji; jego zdolność do marketingowegowykorzystywania swoich sukcesów byÅ‚a rezultatem i przyczynÄ… jegosÅ‚awy, zdobytej metodÄ…, którÄ… dzisiaj nazwalibyÅ›my sieciÄ… kontaktów"wÅ›ród arystokratów, ministrów rzÄ…du i producentów marynat.ByÅ‚, jakmawiano, znany z tego, że byÅ‚ znany.W Stanach Zjednoczonych podobneprzedsiÄ™wziÄ™cia mierzono przewidywanym zwrotem nakÅ‚adów, czystymzyskiem.Tak wiÄ™c John D.Rockefeller, Andrew Carnegie i im podobniwarci byli wsparcia, ponieważ dawali gwarancjÄ™ zysku z inwestycji, a niedlatego że przedsiÄ™wziÄ™cie jest ekscytujÄ…ce dla Królowej i Ojczyzny".* Humberto Maturana i Francesco Varela w książce z 1980 roku Autopoiesis nadCognition (AutopoezÄ… i percepcja) pomylili ten rodzaj rekursji z silÄ… życiowÄ… i nazwalijÄ… autopoezÄ…".Wielu nowoczesnych ekspertów zarzÄ…dzania cytuje tÄ™ koncepcjÄ™, niemajÄ…c nawet mglistego pojÄ™cia, co to takiego.262BRAK SIER%7Å‚ANTÓWStany Zjednoczone z poczÄ…tku XX wieku miaÅ‚y gigantycznego, mono-litycznego Forda.podczas gdy w Anglii dziaÅ‚aÅ‚y rozmaite niewielkiefirmy mechaniczne, jak choćby Morris Garages (MG).Już wczeÅ›niej omawialiÅ›my inny ważny powód, dlaczego takie spo-Å‚eczeÅ„stwa jak wiktoriaÅ„ska Anglia potrafiÄ… wyciÄ…gnąć siÄ™ za wÅ‚asnykoÅ‚nierz i pofrunąć: wyrywajÄ… siÄ™ z dawnych ograniczeÅ„ w Å›wiat caÅ‚kiemnowych reguÅ‚ [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]