[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.W niektórych wypadkach, sponta-141 niczne słowa papieża wyrażają prawdziwe przekonania jego umysłu i ser-ca, z jeszcze większą autentycznością ukazują jego obeznanie i zaufanie,np.do tytułu  Współodkupicielka.Laurentin wysuwa w swym dokumencie wniosek, że ponieważ określe-nie  Współodkupicielka było  użyte i popierane przez dwóch papie-ży, należy mu się nasz szacunek i jego prawowierność nie powinna byćatakowana:  Określenie to, stosowane i popierane przes dwóch papieży nawet jeśli tylko na najniższym szczeblu ich najwyższego nauczania wymaga szacunku.Co najmniej aroganckim byłoby atakowanie jegoprawowierności (Laurentin, Le Titre de Coredemptrice, str.27-28).Jed-nakże wychodzi on następnie z wnioskiem, że  nieścisłym byłoby mówić,iż Rzym zaleca lub zachęca do jego używania.Czyż własny przykładpapieża w używaniu tytułu  Współodkupicielka nie jest sam w sobie po-zytywnym zaleceniem do jego używania, zwłaszcza jeśli ma to miejscew papieskim przemówieniu  mającym swą wagę i powszechny zasięg(cytując własne słowa Laurentina)?17Pius XI, L Osservatore Romano, 25 marca 1934, str.1.18Tamże.19Por.Laurentin, Le Titre de Coredemptrice, str.27.20Pius XI, L Osservatore Romano, 29-30 kwietnia 1935, str.1.21Sługa boży Pius XII, Encyklika Mystici Corporis, 29 czerwca 1943; AAS35, 1943, str.247.22Sługa boży Pius XII, Odezwa radiowa do Fatimy, 13 maja 1946; AAS 38,str.266.23Sługa boży Pius XII, Encyklika Ad Caeli Reginam; AAS 46, 1954, str.635.24Tamże, str.634.25Sługa boży Pius XII, L Osservatore Romano, 22-23 kwietnia 1940, str.1.26Por.św.Pius X, Ad Diem Illum.27Por.Sługa boży Pius XII, AAS 46.1954, str.635; por.Benedykt XV, InterSodalicia.28Por.Sługa boży Pius XII, Mystici Corporis; AAS 35, str.247.29Por.Leon XIII, Jucunda Semper, Benedykt XV, Inter Sodalicia; sługa bożyPius XII, L Osservatore Romano, 22-23 kwietnia, 1940.30Por.Leon XIII, ASS 28, 1895-1896, str.130-131; sługa boży Pius XII,Przesłanie radiowe do Fatimy.31Por.Nauczanie Piusa X i Piusa XI.32Por.Leon XIII, Jucunda Semper, Benedykt XV, Inter Sodalicia.33Zw.Brygida, Objawienia, L.I, c.35.142 Rozdział XIISobór a Współodkupicielka25 stycznia 1959 roku  dobry Papież , Jan XXIII, obecniezaliczony do grona błogosławionych, ogłosił swe pragnienie zwo-łania soboru powszechnego.Wkrótce potem rozpoczęto przygoto-wania do Soboru Watykańskiego II.18 czerwca tegoż roku roze-słano z Rzymu okólnik do wszystkich kardynałów, arcybiskupów,biskupów i przełożonych generalnych rodzin zakonnych, zaś 18lipca wysłany został list do uniwersytetów katolickich i wydzia-łów teologicznych.Tematem tych listów była prośba do przyszłychOjców soborowych o przedstawienie propozycji tematów, któreewentualnie mogłyby być podjęte na soborze.1Te proponowane tematy zebrano w czasie okresu przedprzy-gotowawczego, który zakończył się wiosną 1960 roku.2 Następ-nie Sekretarz rady przedprzygotowawczej podsumował petycjei propozycje otrzymane od biskupów i prałatów.Pośród tych pety-cji znalazło się ok.400 próśb biskupów o dogmat o pośrednictwieMaryi, który dotyczy Jej współpracy w Odkupieniu, a zwłaszcza Jejroli jako Pośredniczki wszystkich łask.3Około 50 biskupów poprosiło o dogmatyczne określenieMaryi jako  Współodkupicielki.4Odnotowano, że największą liczbę petycji odnoszących siędo danej kwestii, której przyszli Ojcowie soborowi zgodzili sięprzyznać soborowe oświadczenie, była sprawa pośrednictwa MatkiBożej; drugą, co do liczby petycji była sprawa potępienia komuni-zmu, trzecią natomiast, potrzeba ogłoszenia uroczystego dogmatuo roli powszechnego mediatorstwa Maryi  z Jezusem 5.Ostatecznie Sobór Watykański II miał w  przeważającejczęści charakter duszpasterski , a nie dogmatyczny.Tak też zostałokreślony przez bł.Jana XXIII w dniu otwarcia, 11 pazdziernika143 1962 r.(w owym czasie było to święto Maryi Bożej Rodzicielki).Mimo tego, wielka liczba petycji na rzecz definicji dogmatycznejo współodkupieniu i pośrednictwie Matki Bożej ma znaczenie hi-storyczne, gdyż świadczy o tym, jak bardzo Ojcowie soborowi ko-chali Matkę wszystkich i pragnęli ogłosić całą prawdę o Jej roliw historii zbawienia.6Pierwszy projekt, bądz też  szkic , dotyczący Błogosławio-nej Dziewicy Maryi, został przedstawiony Ojcom soborowym 23listopada 1962 roku.Szkic przygotowała podkomisja teologówi opatrzyła tytułem  O Błogosławionej Dziewicy Maryi, MatceBoga i Matce Ludzi 7.Mało znany jest jednak fakt, że dokumenta-cja, dotycząca tego pierwszego szkicu dokumentu Soboru Watykań-skiego II, zawiera piękną syntezę historii doktryny o Maryi  Współ-odkupicielce , począwszy od doktryny Nowej Ewy wczesnych Oj-ców Kościoła, poprzez bogate nauczanie papieskiego MagisteriumXIX i XX wieku, aż do obrad Soboru.W części nawiązującej do rozmaitych tytułów, które wyraża-ją współdziałanie Matki Bożej z Chrystusem w dziele Odkupienialudzkości8, dokumentacja proponuje następującą podstawę legal-ności tytułu  Współodkupicielka i jego doktryny (poprzedzonąobszernym przypisem na rzecz doktryny o Nowej Ewie):Wszystko to wzięło początek od papieży i teologów;stworzono terminologię, według której Maryję wkrót-ce zaczęto nazywać  duchową Matką ludzi, Królowąnieba i ziemi , jak również  Nową Ewą, Pośredniczką,Szafarką wszystkich łask , i zaiste także  Współodku-picielką.(.) Co zaś tyczy się tytułu  Współodkupi-cielka i  Współuczestniczka Chrystusa Odkupiciela ,należy się dodatkowe wyjaśnienie.Już w X wieku używano tytułu  Odkupicielka :  Zwię-ta Odkupicielko świata, módl się za nami [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • milosnikstop.keep.pl