[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Wskazanie właściwości sądu4219.Zasady i sposób utrwalania i zabezpieczania treści zawartej umowy14120.Sposób udostępniania treści zawartej umowy4221.Kodeksy etyki425.2.RTVPrzeprowadzono kontrolę 20 stron oferujących sprzęt TV.Badania pozwoliły na dokonanie następujących ustaleń dotyczących stanu faktycznego:1.Udostępnione potencjalnym kontrahentom informacje identyfikujące przedsiębiorcę są niepełne - najczęściej z powodu pominięcia numeru REGON lub/oraz oznaczenia organu, który zarejestrował działalność gospodarczą wykonywaną przez dany podmiot; kilku posiadaczy witryn ogranicza się do umieszczenia w nich wyłącznie nazwy przedsiębiorcy (bez danych teleadresowych) i pozostałych informacji wymaganych przepisami.Jedna z witryn, niezależnie od udostępnienia adresu poczty tradycyjnej, elektronicznej, numerów telefonów oraz adresów innych witryn z nią związanych, oferuje kontakt z klientami również za pomocą komunikatora osobistego Gadu-gadu.Nie zawsze wiadomości o przedsiębiorcy są łatwe do wyszukania; w niektórych witrynach znajdują się one w części „O nas”, w innych - „O firmie”, a jeszcze w innych można je znaleźć jedynie w „Regulaminie …”, w punkcie identyfikującym strony transakcji.2.Nie budzi zastrzeżeń prezentacja oferowanych produktów - znajduje się ona na wszystkich stronach - uzupełniana zazwyczaj, w związku z koniecznością uzyskania przez potencjalnego nabywcę dodatkowych informacji, albo odesłaniem do stron internetowych wytwórcy produktu, albo zachętą do przesłania ewentualnych pytań na adres e-mailowy sprzedawcy.3.W przeszukiwanych zasobach są wykorzystywane dwa tryby składania zamówień: jeden, związany z koniecznością wcześniejszego „zalogowania się” do systemu transakcyjnego, drugi, umożliwiający bezpośredni dostęp do systemu.Zastosowane w obu wypadkach procedury (formularze) są opisane bądź to w „Regulaminach …”, bądź to „Pomocy”, dostępnych wprost z poziomu witryny.Niektóre z witryn umożliwiają składanie zamówień tak ze strony WWW, jak i dopuszczają ich przekazywanie za pomocą poczty elektronicznej (12), telefonicznie (11) bądź faxem (10).Żaden ze sprzedawców nie przyjmuje zamówień wysłanych tradycyjną pocztą.4.Potwierdzenie zamówienia jest możliwe w 19 przypadkach.W 1 przypadku taka możliwość nie istnieje, a w 1 przypadku brak stosownej informacji.Jako rutynową przedsiębiorcy stosują procedurę potwierdzania przez klientów złożonych zamówień: najczęściej w czasie 24 lub 48 godzin od momentu ich wpływu, telefonicznie bądź faxem.Jak się wydaje, na podstawie kilku złożonych zamówień „kontrolnych”, w trakcie potwierdzania zamówienia przez sprzedawcę można je zarówno wycofać, jak i zmienić ich treść.Zamówienia, których sprzedawcy nie uda się potwierdzić (w terminie od 24 godzin do, nawet, 5 dni, w zależności od przedsiębiorcy), uznaje się za wycofane przez zamawiającego (za nieważne) i odstępuje od ich realizacji; stosowna informacja w tym względzie jest dostępna zazwyczaj w „Regulaminach …”.5.Nie nastręcza trudności tak kopiowanie „Regulaminów …” oraz innych materiałów pomocniczych służących poprawnemu poruszaniu się po witrynie i składaniu zamówień, jak i treści samego zamówienia.Brak w tym zakresie odnotowano tylko w 1 wypadku.6.We wszystkich witrynach znajdują się informacje dotyczące kosztów zakupu towarów i dostępnych sposobów płatności.Jednak także we wszystkich witrynach koszty nie obejmowały ceł i podatków.7.Podstawą zawarcia transakcji drogą elektroniczną jest złożenie poprawnego zamówienia, na które składają się najczęściej: dane kontaktowe i adresowe sprzedającego i kupującego, specyfikacja nabywanych przez kupującego produktów (co najmniej jednego), specyfikacja sposobu zapłaty oraz określenie sposobu transportu i związanego z tym kosztu.Składanie zamówienia wspierane jest zazwyczaj prostym, intuicyjnym, mechanizmem, który „prowadzi” nabywcę przez wszystkie fazy procedury obejmującej: wybór produktu, przekazanie danych teleadresowych, wybór sposobu płatności i transportu oraz przesłanie zamówienia do sprzedawcy.Tylko w 1 wypadku nie wskazano na sposób składania zamówienia.8.Równocześnie, w żadnej z witryn nie wspomina się explicite o przyjmowaniu i sposobach ewentualnej korekty wcześniej złożonych zamówień.Sposób dokonywania korekty został określony tylko w 2 wypadkach, jednak wykonując zamówienia „kontrolne” nie napotkano żadnych trudności związanych z weryfikacją danych.9.Wszystkie witryny informowały klientów o dostępnych sposobach transportu towaru (najczęściej firma kurierska, ale i możliwość osobistego odbioru z magazynu ), większość (17) - o terminie dostawy i kosztach - 19 witryn (w tym wypadku czynią to bądź bezpośrednio, umieszczając te informacje w witrynie, bądź de facto pośrednio - wskazując firmę kurierską, która świadczy na ich rzecz usługi, oraz powołując się na stosowany przez nią cennik, często z odwołaniem się do jej strony internetowej).10.Należy domniemywać, że transakcje kupna-sprzedaży w badanych sklepach internetowych można zawierać wyłącznie w języku polskim, przynajmniej w tych spośród nich, które informują, że prowadzą swoja działalność wyłącznie na terenie Polski.Żadna witryna nie zawierała informacji o języku, w którym może być zawarta umowa.11.Tylko w połowie witryn wskazano termin, w którym obowiązuje oferta.12.W 2 wypadkach określono możliwość zapłaty on - line.W 18 wypadkach nie określono takiej możliwości.Dane te odnoszą się także do informacji o zapewnieniu bezpieczeństwa transakcji.13.W znacznej części „Regulaminów …” znajdują się zapisy informujące, iż złożenie zamówienia w sklepie jest równoznaczne z tym, że klient wyraża zgodę na wykorzystanie danych osobowych niezbędnych do jego realizacji.W niektórych wypadkach przybierają one, w szczególności, postać stwierdzenia, że zgodnie z ustawą z dnia 29 sierpnia 1997 r [ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl milosnikstop.keep.pl
.Wskazanie właściwości sądu4219.Zasady i sposób utrwalania i zabezpieczania treści zawartej umowy14120.Sposób udostępniania treści zawartej umowy4221.Kodeksy etyki425.2.RTVPrzeprowadzono kontrolę 20 stron oferujących sprzęt TV.Badania pozwoliły na dokonanie następujących ustaleń dotyczących stanu faktycznego:1.Udostępnione potencjalnym kontrahentom informacje identyfikujące przedsiębiorcę są niepełne - najczęściej z powodu pominięcia numeru REGON lub/oraz oznaczenia organu, który zarejestrował działalność gospodarczą wykonywaną przez dany podmiot; kilku posiadaczy witryn ogranicza się do umieszczenia w nich wyłącznie nazwy przedsiębiorcy (bez danych teleadresowych) i pozostałych informacji wymaganych przepisami.Jedna z witryn, niezależnie od udostępnienia adresu poczty tradycyjnej, elektronicznej, numerów telefonów oraz adresów innych witryn z nią związanych, oferuje kontakt z klientami również za pomocą komunikatora osobistego Gadu-gadu.Nie zawsze wiadomości o przedsiębiorcy są łatwe do wyszukania; w niektórych witrynach znajdują się one w części „O nas”, w innych - „O firmie”, a jeszcze w innych można je znaleźć jedynie w „Regulaminie …”, w punkcie identyfikującym strony transakcji.2.Nie budzi zastrzeżeń prezentacja oferowanych produktów - znajduje się ona na wszystkich stronach - uzupełniana zazwyczaj, w związku z koniecznością uzyskania przez potencjalnego nabywcę dodatkowych informacji, albo odesłaniem do stron internetowych wytwórcy produktu, albo zachętą do przesłania ewentualnych pytań na adres e-mailowy sprzedawcy.3.W przeszukiwanych zasobach są wykorzystywane dwa tryby składania zamówień: jeden, związany z koniecznością wcześniejszego „zalogowania się” do systemu transakcyjnego, drugi, umożliwiający bezpośredni dostęp do systemu.Zastosowane w obu wypadkach procedury (formularze) są opisane bądź to w „Regulaminach …”, bądź to „Pomocy”, dostępnych wprost z poziomu witryny.Niektóre z witryn umożliwiają składanie zamówień tak ze strony WWW, jak i dopuszczają ich przekazywanie za pomocą poczty elektronicznej (12), telefonicznie (11) bądź faxem (10).Żaden ze sprzedawców nie przyjmuje zamówień wysłanych tradycyjną pocztą.4.Potwierdzenie zamówienia jest możliwe w 19 przypadkach.W 1 przypadku taka możliwość nie istnieje, a w 1 przypadku brak stosownej informacji.Jako rutynową przedsiębiorcy stosują procedurę potwierdzania przez klientów złożonych zamówień: najczęściej w czasie 24 lub 48 godzin od momentu ich wpływu, telefonicznie bądź faxem.Jak się wydaje, na podstawie kilku złożonych zamówień „kontrolnych”, w trakcie potwierdzania zamówienia przez sprzedawcę można je zarówno wycofać, jak i zmienić ich treść.Zamówienia, których sprzedawcy nie uda się potwierdzić (w terminie od 24 godzin do, nawet, 5 dni, w zależności od przedsiębiorcy), uznaje się za wycofane przez zamawiającego (za nieważne) i odstępuje od ich realizacji; stosowna informacja w tym względzie jest dostępna zazwyczaj w „Regulaminach …”.5.Nie nastręcza trudności tak kopiowanie „Regulaminów …” oraz innych materiałów pomocniczych służących poprawnemu poruszaniu się po witrynie i składaniu zamówień, jak i treści samego zamówienia.Brak w tym zakresie odnotowano tylko w 1 wypadku.6.We wszystkich witrynach znajdują się informacje dotyczące kosztów zakupu towarów i dostępnych sposobów płatności.Jednak także we wszystkich witrynach koszty nie obejmowały ceł i podatków.7.Podstawą zawarcia transakcji drogą elektroniczną jest złożenie poprawnego zamówienia, na które składają się najczęściej: dane kontaktowe i adresowe sprzedającego i kupującego, specyfikacja nabywanych przez kupującego produktów (co najmniej jednego), specyfikacja sposobu zapłaty oraz określenie sposobu transportu i związanego z tym kosztu.Składanie zamówienia wspierane jest zazwyczaj prostym, intuicyjnym, mechanizmem, który „prowadzi” nabywcę przez wszystkie fazy procedury obejmującej: wybór produktu, przekazanie danych teleadresowych, wybór sposobu płatności i transportu oraz przesłanie zamówienia do sprzedawcy.Tylko w 1 wypadku nie wskazano na sposób składania zamówienia.8.Równocześnie, w żadnej z witryn nie wspomina się explicite o przyjmowaniu i sposobach ewentualnej korekty wcześniej złożonych zamówień.Sposób dokonywania korekty został określony tylko w 2 wypadkach, jednak wykonując zamówienia „kontrolne” nie napotkano żadnych trudności związanych z weryfikacją danych.9.Wszystkie witryny informowały klientów o dostępnych sposobach transportu towaru (najczęściej firma kurierska, ale i możliwość osobistego odbioru z magazynu ), większość (17) - o terminie dostawy i kosztach - 19 witryn (w tym wypadku czynią to bądź bezpośrednio, umieszczając te informacje w witrynie, bądź de facto pośrednio - wskazując firmę kurierską, która świadczy na ich rzecz usługi, oraz powołując się na stosowany przez nią cennik, często z odwołaniem się do jej strony internetowej).10.Należy domniemywać, że transakcje kupna-sprzedaży w badanych sklepach internetowych można zawierać wyłącznie w języku polskim, przynajmniej w tych spośród nich, które informują, że prowadzą swoja działalność wyłącznie na terenie Polski.Żadna witryna nie zawierała informacji o języku, w którym może być zawarta umowa.11.Tylko w połowie witryn wskazano termin, w którym obowiązuje oferta.12.W 2 wypadkach określono możliwość zapłaty on - line.W 18 wypadkach nie określono takiej możliwości.Dane te odnoszą się także do informacji o zapewnieniu bezpieczeństwa transakcji.13.W znacznej części „Regulaminów …” znajdują się zapisy informujące, iż złożenie zamówienia w sklepie jest równoznaczne z tym, że klient wyraża zgodę na wykorzystanie danych osobowych niezbędnych do jego realizacji.W niektórych wypadkach przybierają one, w szczególności, postać stwierdzenia, że zgodnie z ustawą z dnia 29 sierpnia 1997 r [ Pobierz całość w formacie PDF ]