[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Na 1.W tych słowach Damascen wymienia trzy czynniki dotyczące materialnejprzyczyny zmartwychwstania: wolę Bożą, która nakazuje; moc, która wykonuje, orazłatwość wykonania, co wyraża skinienie" na podobieństwo ludzkiego sposobupostępowania.To bowiem jest nam bardzo łatwo czynić, co staje się natychmiast nanasze słowo.Ale jeszcze większa łatwość ukazuje się wtedy, gdy przedwypowiedzeniem słowa, na pierwszy znak woli co właśnie zwie się skinieniem wola nasza zostaje wykonana przez powołanych do tego.I takowe nasze skinięcie jestjakąś przyczyną owego wykonania, jako że ono przywodzi innych do spełnienia naszejwoli.Skinienie zaś Boga, na które dokona się zmartwychwstanie, jest niczym innym,jak znakiem danym przez Niego całej naturze, aby zmarli wrócili do życia.I ten właśnie znak, jak powiedziano20, jest tym samym co głos trąby".Na 2.Jak formy sakramentów mają moc uświęcania nie przez to, że się je słyszy, aleprzez to, że się je wypowiada, tak i ten głos, czymkolwiek by był, będzie skutecznymnarzędziem do wskrzeszania umarłych nie przez to, że będzie słyszany, ale przez to, żebędzie wydany.Podobnie jak głos budzi śpiącego samym działaniem powietrzarozwiązującego narząd słuchu, a nie przez to, że jest poznany, jako że sąd o głosiedocierającym do uszu następuje po obudzeniu, a nie jest jego przyczyną.Na 3.Argument zarzutu byłby słuszny, gdyby moc dana głosowi była bytemdoskonałym w przyrodzie.Co bowiem by z niej pochodziło, miałoby początek wmocy, która już stała się naturalną.Ale nie taką jest owa moc.Będzie ona podobna dotej, jaką mają formy sakramentów, o czym wyżej była mowa21.130Artykuł 3CZY ANIOAOWIE BD BRA JAKIZ UDZIAA WE WSKRZESZANIU ZMARAYCHZdaje się, że aniołowie nie będą brać żadnego udziału we wskrzeszaniu zmarłych, bo:1.Większa siła ujawnia się we wskrzeszaniu umarłych, niż w rodzeniu ludzi.Leczaniołowie nie biorą żadnego udziału w rodzeniu ludzi, kiedy to dusza łączy się zciałem.A więc i we wskrzeszaniu umarłych, kiedy to ponownie dokonuje się topołączenie.2.Jeżeli jacyś aniołowie mieliby w tym brać udział, to przede wszystkimnależałoby to do Mocy, którym zlecono dokonywanie cudów.Lecz Magister1 nie im,ale Archaniołom to przypisuje.A więc zmartwychwstanie dokona się bez udziałuaniołów.Wbrew temu: Apostoł pisze2: Pan zstąpi z nieba.na głos archanioła.a zmarlipowstaną".A więc i wskrzeszenia zmarłych dokona się z udziałem aniołów.Odpowiedz: Augustyn tak powiada3: Jak ciałami [grubszymi i niższymi rządząwedług ustalonego porządku ciała subtelniejsze i potężniejsze, tak wszystkimi ciałamirządzi Bóg za pośrednictwem rozumnego ducha życia".To samo myśli Grzegorz4.Stąd też w każdym swoim działaniu dotyczącym rzeczy cielesnych, Bóg posługuje sięaniołami.W zmartwychwstaniu zaś jest coś należącego do przemiany ciał, mianowiciezebranie prochów i ich przygotowanie do odbudowy ciała ludzkiego.I do tego Bógposłuży się aniołami.Natomiast bez udziału aniołów Bóg bezpośrednio sam złączyponownie duszę z ciałem, tak jak ją bezpośrednio sam stworzył.Również bez ichposługi sam uwieńczy ciało chwałą, podobnie jak i duszę bezpośrednio sam uwieńczychwałą. Magister5 podaje zdanie Augustyna", że właśnie tę posługę aniołówoznacza głos".Na 1.Jasne z odpowiedzi.Na 2.Zdaniem proroka Daniela7 zadanie to będzie poruczone głównie jednemuarchaniołowi, mianowicie Michałowi, który jest księciem Kościoła, tak jak był131księciem Synagogi.Będzie on jednak działał pod nadzorem Mocy i innych wyższychrzędów.Co więc on uczyni, uczynią także i wyższe rzędy aniołów.Również ianiołowie stróżowie będą z nim współpracować we wskrzeszaniu tych, nad którymimieli zleconą opiekę.W ten sposób ów głos może być jednego lub wielu aniołów" jak pisze Magister8.ZAGADNIENIE 77CZAS I SPOSB ZMARTWYCHWSTANIANastępnie omówimy czas i sposób zmartwychwstania.Postawimy sobie czterypytania: 1.Czy zmartwychwstanie dokona się na końcu świata? 2.Czy jego czas jestniewiadomy? 3.Czy odbędzie się w nocy? 4 [ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl milosnikstop.keep.pl
.Na 1.W tych słowach Damascen wymienia trzy czynniki dotyczące materialnejprzyczyny zmartwychwstania: wolę Bożą, która nakazuje; moc, która wykonuje, orazłatwość wykonania, co wyraża skinienie" na podobieństwo ludzkiego sposobupostępowania.To bowiem jest nam bardzo łatwo czynić, co staje się natychmiast nanasze słowo.Ale jeszcze większa łatwość ukazuje się wtedy, gdy przedwypowiedzeniem słowa, na pierwszy znak woli co właśnie zwie się skinieniem wola nasza zostaje wykonana przez powołanych do tego.I takowe nasze skinięcie jestjakąś przyczyną owego wykonania, jako że ono przywodzi innych do spełnienia naszejwoli.Skinienie zaś Boga, na które dokona się zmartwychwstanie, jest niczym innym,jak znakiem danym przez Niego całej naturze, aby zmarli wrócili do życia.I ten właśnie znak, jak powiedziano20, jest tym samym co głos trąby".Na 2.Jak formy sakramentów mają moc uświęcania nie przez to, że się je słyszy, aleprzez to, że się je wypowiada, tak i ten głos, czymkolwiek by był, będzie skutecznymnarzędziem do wskrzeszania umarłych nie przez to, że będzie słyszany, ale przez to, żebędzie wydany.Podobnie jak głos budzi śpiącego samym działaniem powietrzarozwiązującego narząd słuchu, a nie przez to, że jest poznany, jako że sąd o głosiedocierającym do uszu następuje po obudzeniu, a nie jest jego przyczyną.Na 3.Argument zarzutu byłby słuszny, gdyby moc dana głosowi była bytemdoskonałym w przyrodzie.Co bowiem by z niej pochodziło, miałoby początek wmocy, która już stała się naturalną.Ale nie taką jest owa moc.Będzie ona podobna dotej, jaką mają formy sakramentów, o czym wyżej była mowa21.130Artykuł 3CZY ANIOAOWIE BD BRA JAKIZ UDZIAA WE WSKRZESZANIU ZMARAYCHZdaje się, że aniołowie nie będą brać żadnego udziału we wskrzeszaniu zmarłych, bo:1.Większa siła ujawnia się we wskrzeszaniu umarłych, niż w rodzeniu ludzi.Leczaniołowie nie biorą żadnego udziału w rodzeniu ludzi, kiedy to dusza łączy się zciałem.A więc i we wskrzeszaniu umarłych, kiedy to ponownie dokonuje się topołączenie.2.Jeżeli jacyś aniołowie mieliby w tym brać udział, to przede wszystkimnależałoby to do Mocy, którym zlecono dokonywanie cudów.Lecz Magister1 nie im,ale Archaniołom to przypisuje.A więc zmartwychwstanie dokona się bez udziałuaniołów.Wbrew temu: Apostoł pisze2: Pan zstąpi z nieba.na głos archanioła.a zmarlipowstaną".A więc i wskrzeszenia zmarłych dokona się z udziałem aniołów.Odpowiedz: Augustyn tak powiada3: Jak ciałami [grubszymi i niższymi rządząwedług ustalonego porządku ciała subtelniejsze i potężniejsze, tak wszystkimi ciałamirządzi Bóg za pośrednictwem rozumnego ducha życia".To samo myśli Grzegorz4.Stąd też w każdym swoim działaniu dotyczącym rzeczy cielesnych, Bóg posługuje sięaniołami.W zmartwychwstaniu zaś jest coś należącego do przemiany ciał, mianowiciezebranie prochów i ich przygotowanie do odbudowy ciała ludzkiego.I do tego Bógposłuży się aniołami.Natomiast bez udziału aniołów Bóg bezpośrednio sam złączyponownie duszę z ciałem, tak jak ją bezpośrednio sam stworzył.Również bez ichposługi sam uwieńczy ciało chwałą, podobnie jak i duszę bezpośrednio sam uwieńczychwałą. Magister5 podaje zdanie Augustyna", że właśnie tę posługę aniołówoznacza głos".Na 1.Jasne z odpowiedzi.Na 2.Zdaniem proroka Daniela7 zadanie to będzie poruczone głównie jednemuarchaniołowi, mianowicie Michałowi, który jest księciem Kościoła, tak jak był131księciem Synagogi.Będzie on jednak działał pod nadzorem Mocy i innych wyższychrzędów.Co więc on uczyni, uczynią także i wyższe rzędy aniołów.Również ianiołowie stróżowie będą z nim współpracować we wskrzeszaniu tych, nad którymimieli zleconą opiekę.W ten sposób ów głos może być jednego lub wielu aniołów" jak pisze Magister8.ZAGADNIENIE 77CZAS I SPOSB ZMARTWYCHWSTANIANastępnie omówimy czas i sposób zmartwychwstania.Postawimy sobie czterypytania: 1.Czy zmartwychwstanie dokona się na końcu świata? 2.Czy jego czas jestniewiadomy? 3.Czy odbędzie się w nocy? 4 [ Pobierz całość w formacie PDF ]