[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Resocjalizacja instytucjonalna w placówkach zamkniÄ™tych w od-niesieniu do dzieci i mÅ‚odzieży niedostosowanej spoÅ‚ecznie może byćrealizowana w mÅ‚odzieżowych oÅ›rodkach socjoterapeutycznych (MOS),mÅ‚odzieżowych oÅ›rodkach wychowawczych (MOW), zakÅ‚adach popraw-czych.Celem zabiegów resocjalizacyjnych realizowanych w tych placów-kach jest doprowadzenie jednostki do stanu poprawnego przystosowa-nia spoÅ‚ecznego, a nastÄ™pnie uksztaÅ‚towanie takich cech jej zachowaniai osobowoÅ›ci, które bÄ™dÄ… jej gwarantować optymalne uspoÅ‚ecznieniei twórcze funkcjonowanie w spoÅ‚eczeÅ„stwie, a normy i wartoÅ›ci tegospoÅ‚eczeÅ„stwa jednostka bÄ™dzie respektować (Pytka, 2000, s.10).Takszeroko okreÅ›lony cel resocjalizacji może być realizowany poprzez róż-nego rodzaju zabiegi wychowawcze, wÅ›ród których znajdujÄ… siÄ™ proce-dury kulturotechniczne (jednÄ… z nich jest kulturotechnika nauczania,podkreÅ›lajÄ…ca rolÄ™ i znaczenie ksztaÅ‚cenia w procesie resocjalizacjimÅ‚odzieży niedostosowanej spoÅ‚ecznie).Przy czym należy zauważyć,że pomimo sformuÅ‚owania podstawowych zaÅ‚ożeÅ„ metodycznych w re-socjalizacji przez CzesÅ‚awa Czapówa i StanisÅ‚awa Jedlewskiego(1971) na poczÄ…tku lat siedemdziesiÄ…tych minionego stulecia w odnie-sieniu do wychowawczych walorów nauczania w procesie resocjalizacjikwestia ta jest jednym z najbardziej zaniedbanych zagadnieÅ„ w teoriinaukowej poÅ›wiÄ™conej pedagogice resocjalizacyjnej.KsztaÅ‚cenie w re-socjalizacji powinno odpowiadać możliwoÅ›ciom i aspiracjom niedosto-sowanych, dać szansÄ™ na uzupeÅ‚nienie braków i kontynuacjÄ™ przerwa-nego procesu ksztaÅ‚cenia przed umieszczeniem w placówce, wyposażyćmÅ‚odych ludzi w kompetencje zawodowe dajÄ…ce szansÄ™ na współcze-snym rynku pracy.Jeżeli chodzi o realizacjÄ™ pierwszego postulatu, tow przypadku kierowania do MOS i MOW (jednostkÄ™ kieruje siÄ™ poprzezcentralny system) podejmuje siÄ™ starania o dopasowanie oferty eduka- 118 ArtykuÅ‚ycyjnej tych placówek do potrzeb wychowanków.OczywiÅ›cie nie zawszejest to możliwe z powodu zbyt maÅ‚ej liczby miejsc w tego typu placów-kach.ZwÅ‚aszcza niwelowanie braków i opóznieÅ„ szkolnych powinno byćpierwszoplanowym zadaniem szkół funkcjonujÄ…cych przy placówkachresocjalizacyjnych.W drugiej kolejnoÅ›ci ksztaÅ‚cenie niedostosowanychspoÅ‚ecznie powinno koncentrować na wyposażeniu wychowanków w ta-kie kompetencje zawodowe, które umożliwiÅ‚yby im po opuszczeniu pla-cówki samodzielność ekonomicznÄ… dziÄ™ki podjÄ™ciu pracy zarobkowej.Dlatego też ksztaÅ‚cenie resocjalizacyjne powinno być realizowane jakoproces obejmujÄ…cy dziaÅ‚ania dydaktyczno-terapeutyczne majÄ…ce na celukorygowanie zaburzonych zachowaÅ„ i wadliwych postaw spoÅ‚ecznych,usuwanie negatywizmu szkolnego, rozbudzanie i wzmacnianie zainte-resowaÅ„ naukÄ… szkolnÄ…, kompensowanie deficytów w zakresie wiedzyi umiejÄ™tnoÅ›ci szkolnych (Szacówka, 2004, s.56).KsztaÅ‚cenie w pla-cówce resocjalizacyjnej powinno być jednym z podstawowych zadaÅ„ tejinstytucji, a w jego realizacjÄ™ powinni być zaangażowani nie tylko na-uczyciele, ale również caÅ‚y personel wychowawczy placówki.ObecnieczÄ™sto można spotkać siÄ™ z sytuacjÄ…, w której szkoÅ‚a i warsztaty prak-tycznej nauki zawodu podejmujÄ… wÅ‚asne oddziaÅ‚ywania dydaktyczno--wychowawcze, a wychowawcy w internacie nie uwzglÄ™dniajÄ… tego, cosiÄ™ dzieje z wychowankiem poza grupÄ… wychowawczÄ…, którÄ… kierujÄ…,lub nie sÄ… tym zainteresowani.Funkcjonowanie dwóch odrÄ™bnychÅ›wiatów w tej samej placówce nie sprzyja likwidowaniu negatywizmuszkolnego, przekonaniu, że wiedza i umiejÄ™tnoÅ›ci szkolne sÄ… niezbÄ™d-nym elementem funkcjonowania we współczesnym spoÅ‚eczeÅ„stwie.Ograniczone możliwoÅ›ci wychowawcze w procesie ksztaÅ‚cenia zwiÄ…za-ne sÄ… również z ubogÄ… ofertÄ… edukacyjnÄ… tych instytucji, w których do-minuje przyuczenie do zawodu, i szkół zawodowych, ksztaÅ‚cÄ…cych w za-wodach: robotnika budowlanego, Å›lusarza, malarza, stolarza, monterainstalacji wodno-kanalizacyjnych, kucharza maÅ‚ej gastronomii.Ofertaedukacyjna bywa czÄ™sto wzbogacana różnego rodzaju kursami kwali-fikacyjnymi czy też szkoleniami, jednak w dużej mierze zależy to odmożliwoÅ›ci finansowych placówki.Nie sÄ… to niestety zawody, które da-waÅ‚yby możliwość swobodnego poruszania siÄ™ po współczesnym rynkupracy i gwarantowaÅ‚y zdobycie dobrze pÅ‚atnej pracy.Można oczywiÅ›cieprzypuszczać, że oferta placówki jest Å›ciÅ›le zwiÄ…zana z możliwoÅ›cia-mi realizacyjnymi wychowanków i dlatego daje możliwość odniesieniasukcesu edukacyjnego na tak niskim poziomie ksztaÅ‚cenia, zapominasiÄ™ jednak, że edukacja ma kreować i rozwijać możliwoÅ›ci poznawcze,pobudzać do wiÄ™kszego wysiÅ‚ku, uczyć systematycznoÅ›ci i wewnÄ™trznejdyscypliny w realizacji realistycznie okreÅ›lonych celów życiowych.Jakjuż wczeÅ›niej wspomniaÅ‚em, kwestie zwiÄ…zane z ksztaÅ‚ceniem niedo- Andrzej Czerkawski: Wykluczenie edukacyjne& 119stosowanych spoÅ‚ecznie sÄ… zaniedbane nie tylko na poziomie teoretycz-nym, ale również w praktyce wychowawczej.Wykluczenie edukacyjne osób niedostosowanych spoÅ‚ecznie możeprzejawiać siÄ™ w różnych aspektach ich funkcjonowania spoÅ‚ecznego, odwykluczajÄ…cych ich z życia klasy, szkoÅ‚y, rówieÅ›ników poprzez prawnewykluczenie ze swobodnego korzystania z caÅ‚ej oferty edukacyjnej doksztaÅ‚cenia na niskim poziomie zamykajÄ…cym w praktyce możliwoÅ›ciswobodnego funkcjonowania na rynku pracy.NiewÄ…tpliwym sukcesemostatniej dekady w naszym kraju jest stworzenie warunków do wszech-stronnego uczestnictwa spoÅ‚eczeÅ„stwa w systemie edukacyjnym.Powin-niÅ›my jednak pamiÄ™tać, że nie w każdych okolicznoÅ›ciach powszechnośćksztaÅ‚cenia zgodna z możliwoÅ›ciami i aspiracjami jest możliwa i niekażdy może z niej skorzystać.BibliografiaBourdieu P., Passeron J.-C., 1990: Reprodukcja.Elementy teorii systemu nauczania.PrzeÅ‚.E.Neyma n.Warszawa.Czapów Cz., Jed lewsk i S., 1971: Pedagogika resocjalizacyjna.Warszawa.I l n icka R., 2008: Zrodowiskowy kontekst niedostosowania spoÅ‚ecznego.ToruÅ„.Jo zl M., 2011: Sociáln%1Å‚ pedagogická role církve v penitenciární praxi.Brno.K aczor S., 1993: KsztaÅ‚cenie i doskonalenie zawodowe w okresie przemian.Radom.L eÅ›n ia k-B orek E., 2008: Edukacja a aktualny system wsparcia dla absolwentówwchodzÄ…cych na rynek pracy.W: Praca socjalna wobec nowych obszarów wykluczenia spoÅ‚ecznego.Red.K.Wódz, S.Pawlas- Czy ż.ToruÅ„.M i Å‚ kowska G., 2005: Od odrzucenia szkolnego do wykluczenia spoÅ‚ecznego mÅ‚odzieży.W: Uwarunkowania i wzory marginalizacji spoÅ‚ecznej współczesnej mÅ‚odzieży.Red.W.Kubi k, B.Urban.Kraków.Osiaty Å„sk i W., 2003: O zbrodniach i karach.PoznaÅ„.P i lch T., 2004: Marginalizacja spoÅ‚eczna a edukacja.W: Encyklopedia pedagogicznaXXI wieku.Red.T.P i lch.T.3.Warszawa.Pospiszyl I., 2005: Marginalizacja jako wybór jednostki  czyli puÅ‚apki orientacji defensywnej [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • milosnikstop.keep.pl