[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Portrety amerykaÅ„skiego spoÅ‚eczeÅ„stwa i aparatu wÅ‚adzy przedstawione w powieÅ›ciach Sinclaira Lewisa, Drei-sera, Dos Passosa czy Warrena, protest przeciw potwornoÅ›ci wojny wyrażony w Nagich i martwych NormanaMailera sÄ… nie mniej drapieżne i na pewno nie mniejwnikliwe niż kontestacyjna krytyka ustroju spoÅ‚ecznego.Problemy jednostki zagubionej w zdepersonalizowanymÅ›wiecie ukazywaÅ‚y wielokrotnie współczesna literatura,film, teatr.PrzyglÄ…dajÄ…c siÄ™ treÅ›ciom książek, sztuk i filmów ostatniego dwudziestolecia odnosi siÄ™ wrażenie, żesprzeciw wobec kultury wyrażony w latach ostatnich niejest czymÅ› szczególnie nowym.TreÅ›ci te wyrażone w literackiej formie, nie wywoÅ‚aÅ‚y szoku.Zdumienie natomiastwywoÅ‚aÅ‚ fakt, że mÅ‚odzież powtórzyÅ‚a to raz jeszcze, podejmujÄ…c przy tym aktywny bunt wobec nie kamiennegojuż, lecz plastykowego Å›wiata.Poczucie klÄ™ski gÅ‚oszonychideałów i Å›wiadomość rozdzwiÄ™ku miÄ™dzy potrzebami samorealizacji, integracji osobowoÅ›ci a jednostronnym dziaÅ‚aniem ukierunkowanym na sukces, widziany jedynie w wymiarach pieniÄ…dza i kariery, byÅ‚o przeżywane przez wÄ…skiekrÄ™gi niekonformistycznych intelektualistów.W latachostatnich Å›wiadomość ta staÅ‚a siÄ™ zjawiskiem bardziej powszechnym.Trudno powiedzieć, w jakim stopniu literatura oddziaÅ‚aÅ‚a bezpoÅ›rednio, ksztaÅ‚tujÄ…c postawy i sposóbodczuwania mÅ‚odzieży.Wydaje siÄ™, że i w literaturze, i wpostawach kontestacyjnych wyrażajÄ… siÄ™ podobne dążeniai ludzkie potrzeby zablokowane przez istniejÄ…cy systemspoÅ‚eczny.O oddziaÅ‚ywaniach bezpoÅ›rednich czy może nawet o kontynuacji można mówić w dziedzinie literaturybeatników.Motywy spontanicznoÅ›ci, intensywnych przeżyćjako najwyższej wartoÅ›ci, potÄ™pienie spoÅ‚eczeÅ„stwa niszczÄ…cego autentyczność życia wystÄ™pujÄ… wyraznie w książkach Jacka Keruaca z tamtego okresu.W imiÄ™ tych war-254toÅ›ci porzuca swe Å›rodowisko Sal Paradise, bohater powieÅ›ci Keruaca On the Road, szukajÄ…c autentycznoÅ›ci i potwierdzenia samego siebie nie w karierze uniwersyteckiej, leczw przyjazni z czarnym przestÄ™pcÄ… Deanem Moriarty, w czÄ™sto brutalnych przygodach i bezcelowych wÄ™drówkach pokraju, w zabawie, w bezpoÅ›rednim kontakcie z rzeczywistoÅ›ciÄ…, w pokonywaniu trudnoÅ›ci wÅ‚aÅ›ciwie celowo tworzonych.W literaturze kontestacji odżyÅ‚y idee i klimat wielkiejPoezji amerykaÅ„skiej: akcentowanie jednoÅ›ci duszy i ciaÅ‚a,mistyka cielesnej miÅ‚oÅ›ci jako aktu pojednania z naturÄ…,wbrew sztywnym wzorom i konwencjom.Apoteoza spontanicznego ja", rytm życia, tÄ™sknota do wielkiej wÄ™drówki,to tematy wystÄ™pujÄ…ce w poematach Whitmana, Williamsa,Wallace'a Stevensa, a także Frosta czy Sundberga.PoecisÄ… czÄ™sto cytowani w wypowiedziach i publikacjach kontestacyjnych (zwÅ‚aszcza Whitman i Williams, którzy silnieoddziaÅ‚ali również na beatników, a poÅ›rednio poprzeznich na ruch kontrkultury lat sześćdziesiÄ…tych).Jack Keruacw swej powieÅ›ci wielokrotnie nawiÄ…zuje do Whitmana.Poezja Whitmana odpowiada atmosferze poszukiwania samego siebie, powrotu do prawdziwego ja", wolnoÅ›ci zrywajÄ…cej Å‚aÅ„cuchy konwencji, wspólnoty wszystkich ludzi,tak silnie przenikajÄ…cej caÅ‚Ä… dziaÅ‚alność ruchu kontestacji.AtmosferÄ™ tÄ™ oddaje fragment PieÅ›ni ze szlaku:,,Niech papier na biurku pozostanie czysty i książkana półce zamkniÄ™ta.Niech w warsztacie zostanÄ… narzÄ™dzia! Niech gdzieÅ› leżąnie zarobione pieniÄ…dze!Niech sobie stoi szkoÅ‚a! Cóż stÄ…d, że krzyczy nauczyciel?!Kaznodzieja niech gÅ‚osi kazania przy pulpicie, niechprawnik przemawia przed sÄ…dem, a sÄ™dzia wykÅ‚ada prawo!Camerado, podajÄ™ ci rÄ™kÄ™!DajÄ™ ci mojÄ… miÅ‚ość bardziej konkretnÄ… niż pieniÄ…dz,DajÄ™ samego siebie przed kaznodziejstwem czy prawem,Czy dasz mi siebie wzajemnie, czy przyjdzieszwÄ™drować ze mnÄ…?Czy trzymać siÄ™ bÄ™dziemy razem poprzez caÅ‚e życie?" 187137W.Whitman, Pieśń ze szlaku, przeÅ‚.K.Poborska, w zbiorze:ydzbÅ‚a trawy, Warszawa 1966, s.96.ChcÄ…c sprawdzić, do jakich autorów odwoÅ‚ujÄ… siÄ™ konte-statorzy w swych tekstach, niezależnie od rzeczywistychpodobieÅ„stw klimatu czy treÅ›ci, musielibyÅ›my sporzÄ…dzićlistÄ™ bardzo dÅ‚ugÄ….ZnajdujÄ… siÄ™ na niej nazwiska, którekojarzÄ… siÄ™ z różnymi, czÄ™sto przeciwstawnymi koncepcjami literackimi i poglÄ…dami.Obok wyżej wymienionych poetów Ghandi, William Blake, Sartre, Nietzsche, Majakowski, Kafka, Wilder, Camus, Majmonides, Anderson, Wol-fe, Salinger, Mailer, Rimbaud i wielu innych.Jednak w tympomieszaniu wÄ…tków pewne utwory i nazwiska powracajÄ…częściej niż inne, można wiÄ™c chyba mówić o zamierzonychpróbach wÅ‚Ä…czenia ich w krÄ…g tradycji Ruchu.SÄ… to przedewszystkim poeci: Walt Whitman, William Car los Williams,Wallace Stevens.Ten ostatni pisze w wielokrotnie cytowanym w kontestacyjnych pismach 138 wierszu: A.GwaÅ‚towny porzÄ…dek jest chaosem; iB.OgarniajÄ…cy chaos jest porzÄ…dkiem.Nie maGranicy miÄ™dzy nimi.OgarniajÄ…cy chaos jest porzÄ…dkiem, Teraz Ai B nie sÄ… już jak rzezby wystawioneNa widok w Luwrze.Oto one, znaczone kredÄ…na chodniku,Tak, aby mógÅ‚ je dostrzec przechodzieÅ„ zamyÅ›lony." 139GAÓWNE NURTY KRYTYKI CYWILIZACJI ZACHODNIEJA IDEOLOGIA KONTRKULTURYZbieżność kierunków kontestacji i głównych tematówkrytyki kultury, rozwijanej w wielu krÄ™gach filozofówi socjologów w okresie ostatnich lat pięćdziesiÄ™ciu, nie jestjednak wynikiem Å›wiadomego podjÄ™cia przez mÅ‚odzież wÄ…tków tej krytyki.Nie znalezliÅ›my w tekstach i programachkontestacyjnych powoÅ‚ywania siÄ™ na autorów takich jak:Adorno, Riesman, Mills, Mounier, bardzo rzadko pojawiasiÄ™ Fromm, niezbyt czÄ™sto Marcuse, chociaż krytyka spo-138The Movement., s.440.139W.Stevens, Koneser chaosu, w zbiorze: Wiersze, przeÅ‚.J.M.Rymkiewicz, Warszawa 1969, s.27 28.'256Å‚eczna wywodzÄ…ca siÄ™ z tych Å›rodowisk stanowi integralnÄ…część Å›wiadomoÅ›ci Ruchu.Analiza jej treÅ›ci podejmowana byÅ‚a wielokrotnie w publikacjach polskich, książki zaÅ› najwybitniejszych przedstawicieli tego nurtu zostaÅ‚y przetÅ‚umaczone i ukazaÅ‚y siÄ™na naszym rynku ksiÄ™garskim (Fromm, Riesman, Mills,Adorno, Mounier).Przedstawianie poglÄ…dów tych autorówbyÅ‚oby wiÄ™c niecelowe.Pragniemy zatem zwrócić uwagÄ™ nasam fakt ich zbieżnoÅ›ci z ruchem przeciw kulturze, a zarazem fakt, iż owa zbieżność rzadko pokrywa siÄ™ ze Å›wiadomym wyborem tradycji, wyraznÄ… chÄ™ciÄ… identyfikacjiczy kontynuacji [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl milosnikstop.keep.pl
.Portrety amerykaÅ„skiego spoÅ‚eczeÅ„stwa i aparatu wÅ‚adzy przedstawione w powieÅ›ciach Sinclaira Lewisa, Drei-sera, Dos Passosa czy Warrena, protest przeciw potwornoÅ›ci wojny wyrażony w Nagich i martwych NormanaMailera sÄ… nie mniej drapieżne i na pewno nie mniejwnikliwe niż kontestacyjna krytyka ustroju spoÅ‚ecznego.Problemy jednostki zagubionej w zdepersonalizowanymÅ›wiecie ukazywaÅ‚y wielokrotnie współczesna literatura,film, teatr.PrzyglÄ…dajÄ…c siÄ™ treÅ›ciom książek, sztuk i filmów ostatniego dwudziestolecia odnosi siÄ™ wrażenie, żesprzeciw wobec kultury wyrażony w latach ostatnich niejest czymÅ› szczególnie nowym.TreÅ›ci te wyrażone w literackiej formie, nie wywoÅ‚aÅ‚y szoku.Zdumienie natomiastwywoÅ‚aÅ‚ fakt, że mÅ‚odzież powtórzyÅ‚a to raz jeszcze, podejmujÄ…c przy tym aktywny bunt wobec nie kamiennegojuż, lecz plastykowego Å›wiata.Poczucie klÄ™ski gÅ‚oszonychideałów i Å›wiadomość rozdzwiÄ™ku miÄ™dzy potrzebami samorealizacji, integracji osobowoÅ›ci a jednostronnym dziaÅ‚aniem ukierunkowanym na sukces, widziany jedynie w wymiarach pieniÄ…dza i kariery, byÅ‚o przeżywane przez wÄ…skiekrÄ™gi niekonformistycznych intelektualistów.W latachostatnich Å›wiadomość ta staÅ‚a siÄ™ zjawiskiem bardziej powszechnym.Trudno powiedzieć, w jakim stopniu literatura oddziaÅ‚aÅ‚a bezpoÅ›rednio, ksztaÅ‚tujÄ…c postawy i sposóbodczuwania mÅ‚odzieży.Wydaje siÄ™, że i w literaturze, i wpostawach kontestacyjnych wyrażajÄ… siÄ™ podobne dążeniai ludzkie potrzeby zablokowane przez istniejÄ…cy systemspoÅ‚eczny.O oddziaÅ‚ywaniach bezpoÅ›rednich czy może nawet o kontynuacji można mówić w dziedzinie literaturybeatników.Motywy spontanicznoÅ›ci, intensywnych przeżyćjako najwyższej wartoÅ›ci, potÄ™pienie spoÅ‚eczeÅ„stwa niszczÄ…cego autentyczność życia wystÄ™pujÄ… wyraznie w książkach Jacka Keruaca z tamtego okresu.W imiÄ™ tych war-254toÅ›ci porzuca swe Å›rodowisko Sal Paradise, bohater powieÅ›ci Keruaca On the Road, szukajÄ…c autentycznoÅ›ci i potwierdzenia samego siebie nie w karierze uniwersyteckiej, leczw przyjazni z czarnym przestÄ™pcÄ… Deanem Moriarty, w czÄ™sto brutalnych przygodach i bezcelowych wÄ™drówkach pokraju, w zabawie, w bezpoÅ›rednim kontakcie z rzeczywistoÅ›ciÄ…, w pokonywaniu trudnoÅ›ci wÅ‚aÅ›ciwie celowo tworzonych.W literaturze kontestacji odżyÅ‚y idee i klimat wielkiejPoezji amerykaÅ„skiej: akcentowanie jednoÅ›ci duszy i ciaÅ‚a,mistyka cielesnej miÅ‚oÅ›ci jako aktu pojednania z naturÄ…,wbrew sztywnym wzorom i konwencjom.Apoteoza spontanicznego ja", rytm życia, tÄ™sknota do wielkiej wÄ™drówki,to tematy wystÄ™pujÄ…ce w poematach Whitmana, Williamsa,Wallace'a Stevensa, a także Frosta czy Sundberga.PoecisÄ… czÄ™sto cytowani w wypowiedziach i publikacjach kontestacyjnych (zwÅ‚aszcza Whitman i Williams, którzy silnieoddziaÅ‚ali również na beatników, a poÅ›rednio poprzeznich na ruch kontrkultury lat sześćdziesiÄ…tych).Jack Keruacw swej powieÅ›ci wielokrotnie nawiÄ…zuje do Whitmana.Poezja Whitmana odpowiada atmosferze poszukiwania samego siebie, powrotu do prawdziwego ja", wolnoÅ›ci zrywajÄ…cej Å‚aÅ„cuchy konwencji, wspólnoty wszystkich ludzi,tak silnie przenikajÄ…cej caÅ‚Ä… dziaÅ‚alność ruchu kontestacji.AtmosferÄ™ tÄ™ oddaje fragment PieÅ›ni ze szlaku:,,Niech papier na biurku pozostanie czysty i książkana półce zamkniÄ™ta.Niech w warsztacie zostanÄ… narzÄ™dzia! Niech gdzieÅ› leżąnie zarobione pieniÄ…dze!Niech sobie stoi szkoÅ‚a! Cóż stÄ…d, że krzyczy nauczyciel?!Kaznodzieja niech gÅ‚osi kazania przy pulpicie, niechprawnik przemawia przed sÄ…dem, a sÄ™dzia wykÅ‚ada prawo!Camerado, podajÄ™ ci rÄ™kÄ™!DajÄ™ ci mojÄ… miÅ‚ość bardziej konkretnÄ… niż pieniÄ…dz,DajÄ™ samego siebie przed kaznodziejstwem czy prawem,Czy dasz mi siebie wzajemnie, czy przyjdzieszwÄ™drować ze mnÄ…?Czy trzymać siÄ™ bÄ™dziemy razem poprzez caÅ‚e życie?" 187137W.Whitman, Pieśń ze szlaku, przeÅ‚.K.Poborska, w zbiorze:ydzbÅ‚a trawy, Warszawa 1966, s.96.ChcÄ…c sprawdzić, do jakich autorów odwoÅ‚ujÄ… siÄ™ konte-statorzy w swych tekstach, niezależnie od rzeczywistychpodobieÅ„stw klimatu czy treÅ›ci, musielibyÅ›my sporzÄ…dzićlistÄ™ bardzo dÅ‚ugÄ….ZnajdujÄ… siÄ™ na niej nazwiska, którekojarzÄ… siÄ™ z różnymi, czÄ™sto przeciwstawnymi koncepcjami literackimi i poglÄ…dami.Obok wyżej wymienionych poetów Ghandi, William Blake, Sartre, Nietzsche, Majakowski, Kafka, Wilder, Camus, Majmonides, Anderson, Wol-fe, Salinger, Mailer, Rimbaud i wielu innych.Jednak w tympomieszaniu wÄ…tków pewne utwory i nazwiska powracajÄ…częściej niż inne, można wiÄ™c chyba mówić o zamierzonychpróbach wÅ‚Ä…czenia ich w krÄ…g tradycji Ruchu.SÄ… to przedewszystkim poeci: Walt Whitman, William Car los Williams,Wallace Stevens.Ten ostatni pisze w wielokrotnie cytowanym w kontestacyjnych pismach 138 wierszu: A.GwaÅ‚towny porzÄ…dek jest chaosem; iB.OgarniajÄ…cy chaos jest porzÄ…dkiem.Nie maGranicy miÄ™dzy nimi.OgarniajÄ…cy chaos jest porzÄ…dkiem, Teraz Ai B nie sÄ… już jak rzezby wystawioneNa widok w Luwrze.Oto one, znaczone kredÄ…na chodniku,Tak, aby mógÅ‚ je dostrzec przechodzieÅ„ zamyÅ›lony." 139GAÓWNE NURTY KRYTYKI CYWILIZACJI ZACHODNIEJA IDEOLOGIA KONTRKULTURYZbieżność kierunków kontestacji i głównych tematówkrytyki kultury, rozwijanej w wielu krÄ™gach filozofówi socjologów w okresie ostatnich lat pięćdziesiÄ™ciu, nie jestjednak wynikiem Å›wiadomego podjÄ™cia przez mÅ‚odzież wÄ…tków tej krytyki.Nie znalezliÅ›my w tekstach i programachkontestacyjnych powoÅ‚ywania siÄ™ na autorów takich jak:Adorno, Riesman, Mills, Mounier, bardzo rzadko pojawiasiÄ™ Fromm, niezbyt czÄ™sto Marcuse, chociaż krytyka spo-138The Movement., s.440.139W.Stevens, Koneser chaosu, w zbiorze: Wiersze, przeÅ‚.J.M.Rymkiewicz, Warszawa 1969, s.27 28.'256Å‚eczna wywodzÄ…ca siÄ™ z tych Å›rodowisk stanowi integralnÄ…część Å›wiadomoÅ›ci Ruchu.Analiza jej treÅ›ci podejmowana byÅ‚a wielokrotnie w publikacjach polskich, książki zaÅ› najwybitniejszych przedstawicieli tego nurtu zostaÅ‚y przetÅ‚umaczone i ukazaÅ‚y siÄ™na naszym rynku ksiÄ™garskim (Fromm, Riesman, Mills,Adorno, Mounier).Przedstawianie poglÄ…dów tych autorówbyÅ‚oby wiÄ™c niecelowe.Pragniemy zatem zwrócić uwagÄ™ nasam fakt ich zbieżnoÅ›ci z ruchem przeciw kulturze, a zarazem fakt, iż owa zbieżność rzadko pokrywa siÄ™ ze Å›wiadomym wyborem tradycji, wyraznÄ… chÄ™ciÄ… identyfikacjiczy kontynuacji [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]