[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Głowy nie namaściłeś Mi oliwą; ona zaś olejkiem namaściłamoje stopy.Dlatego powiadam ci: Odpuszczone są jej liczne grzechy, ponieważ bardzoumiłowała.A ten, komu mało się odpuszcza, mało miłuje.Do niej zaś rzekł: Odpuszczonesą twoje grzechy.Na to współbiesiadnicy zaczęli mówić sami do siebie: Któż On jest, żenawet grzechy odpuszcza? On zaś rzekł do kobiety: Twoja wiara cię ocaliła, idz w pokoju!(Ak 7,36-50).Modlitwa przygotowawcza: Prosić Boga, Pana naszego, aby wszystkie moje zamiary,decyzje i czyny były skierowane w sposób czysty do służby i chwały Jego BoskiegoMajestatu (d 46).Obraz do medytacji: Przedstawmy sobie kobietę, która stanąwszy z tyłu u stóp[Jezusa], płacząc, zaczęła łzami oblewać Jego stopy i włosami swej głowy je wycierać.Potemcałowała Jego stopy i namaszczała je olejkiem.Prośba o owoc medytacji: Prośmy o postawę szczerości i prawdy, dzięki którejbędziemy te same kryteria oceny stosować zarówno wobec siebie, jak też wobec bliznich.Módlmy się także o wewnętrzną wolność, szlachetność i ofiarność, której przykład daje namJezus w postawie nawróconej grzesznicy.1.JEZUS W DOMU FARYZEUSZA SZYMONAJednym z ulubionych sposobów przebywania Jezusa z ludzmi w Ewangelii wedługśw.Aukasza jest wspólne spożywanie posiłku.Chrystus przyjmuje każde zaproszenie dostołu.Chętnie jada z pogardzanymi grzesznikami i celnikami.Nie odrzuca także zaproszeniafaryzeuszów i uczonych w Piśmie.Jeden z faryzeuszów zaprosił Go do siebie na posiłek.Wszedł więc do domu faryzeusza i zajął miejsce za stołem.W gościnności Szymona faryzeusza jest jednak wiele dwuznaczności.Chociażokazuje on zewnętrzny szacunek Jezusowi, tytułując Go Rabbi, czyli Mistrzu, to jednakzaniedbuje podstawowe formy gościnności przyjęte w owym czasie w Palestynie: nie podajeMu wody do umycia nóg, nie daje Mu pocałunku, nie namaszcza Jego głowy oliwą.Było tozaniedbanie celowe i wyrachowane.Takim zachowaniem zabezpiecza się, by w swoimśrodowisku nie być posądzonym o sprzyjanie Jezusowi; wyraża swój dystans do Jezusa i Jegonauki.Jezus z pewnością nie czuł się dobrze w tej atmosferze braku zaufania i połowicznejszczerości.Cały klimat spotkania w pewnym momencie zmienia się jednak w sposóbnieoczekiwany z powodu nagłego pojawienia się w domu faryzeusza nieprzewidzianego inieproszonego gościa.Była nim kobieta, która prowadziła w mieście życie grzeszne.Samymwtargnięciem do sali przyjęć, a jeszcze bardziej swoim niezwykłym zachowaniem, musiaławprawić w zakłopotanie wszystkich, oprócz Jezusa.Takiego zakłócenia posiłku nikt nie mógłsię spodziewać.Zaniechawszy wszelkich reguł przyzwoitości, które jeszcze dzisiajobowiązują kobiety w wielu krajach Bliskiego Wschodu, rzuca się do stóp Jezusa, płacząc,oblewa je łzami i wyciera włosami swej głowy.Potem całuje Jego stopy i namaszcza jedrogocennym olejkiem.Zachowanie kobiety musiało wprowadzić atmosferę żenującegomilczenia.O ile w pierwszym momencie oczy wszystkich były zwrócone na nią, to pózniejzaczęto także obserwować Nauczyciela.On jednak zachował postawę pełnej wolności iswobody.Nie sprzeciwiał się niezwykłemu zachowaniu kobiety.Przyjął spokojnie i życzliwiewszystkie jej gesty.Pojawienie się znanej w mieście grzesznicy i sposób zachowania się Jezusa wobecniej Szymon faryzeusz uznał wręcz za pomoc Opatrzności w wyjaśnieniu wszystkichwątpliwości odnoszących się do Osoby Nauczyciela: Gdyby On był prorokiem, wiedziałby,co to za jedna i jaka to jest ta kobieta, która się Go dotyka, że jest grzesznicą.Jednak takżeteraz, mając nowe światło , faryzeusz zachowuje się w sposób dwuznaczny.Nie wypowiadaswojego oburzenia z powodu nieprzyzwoitego zachowania kobiety, nie zwraca także uwagiJezusowi, ale obłudnie milczy.Wewnętrznie jednak przeprowadza bardzo surowy osądzarówno nad życiem kobiety, jak i nad zachowaniem Jezusa.W życzliwości Jezusa wobeckobiety Szymon szuka jedynie potwierdzenia dla swoich wcześniejszych uprzedzeń wobecNauczyciela.Prawdziwy prorok, zdaniem faryzeusza, powinien był przejrzeć zepsuciemoralne kobiety i otwarcie ją potępić.W jego oczach zasługiwała ona jedynie na pogardę iodrzucenie.Bezosobowe określenie, jakie Szymon daje jej we własnych myślach,odzwierciedla jego pogardę dla niej: Gdyby On [.] wiedział, co to za jedna i jaka to jest takobieta [ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl milosnikstop.keep.pl
.Głowy nie namaściłeś Mi oliwą; ona zaś olejkiem namaściłamoje stopy.Dlatego powiadam ci: Odpuszczone są jej liczne grzechy, ponieważ bardzoumiłowała.A ten, komu mało się odpuszcza, mało miłuje.Do niej zaś rzekł: Odpuszczonesą twoje grzechy.Na to współbiesiadnicy zaczęli mówić sami do siebie: Któż On jest, żenawet grzechy odpuszcza? On zaś rzekł do kobiety: Twoja wiara cię ocaliła, idz w pokoju!(Ak 7,36-50).Modlitwa przygotowawcza: Prosić Boga, Pana naszego, aby wszystkie moje zamiary,decyzje i czyny były skierowane w sposób czysty do służby i chwały Jego BoskiegoMajestatu (d 46).Obraz do medytacji: Przedstawmy sobie kobietę, która stanąwszy z tyłu u stóp[Jezusa], płacząc, zaczęła łzami oblewać Jego stopy i włosami swej głowy je wycierać.Potemcałowała Jego stopy i namaszczała je olejkiem.Prośba o owoc medytacji: Prośmy o postawę szczerości i prawdy, dzięki którejbędziemy te same kryteria oceny stosować zarówno wobec siebie, jak też wobec bliznich.Módlmy się także o wewnętrzną wolność, szlachetność i ofiarność, której przykład daje namJezus w postawie nawróconej grzesznicy.1.JEZUS W DOMU FARYZEUSZA SZYMONAJednym z ulubionych sposobów przebywania Jezusa z ludzmi w Ewangelii wedługśw.Aukasza jest wspólne spożywanie posiłku.Chrystus przyjmuje każde zaproszenie dostołu.Chętnie jada z pogardzanymi grzesznikami i celnikami.Nie odrzuca także zaproszeniafaryzeuszów i uczonych w Piśmie.Jeden z faryzeuszów zaprosił Go do siebie na posiłek.Wszedł więc do domu faryzeusza i zajął miejsce za stołem.W gościnności Szymona faryzeusza jest jednak wiele dwuznaczności.Chociażokazuje on zewnętrzny szacunek Jezusowi, tytułując Go Rabbi, czyli Mistrzu, to jednakzaniedbuje podstawowe formy gościnności przyjęte w owym czasie w Palestynie: nie podajeMu wody do umycia nóg, nie daje Mu pocałunku, nie namaszcza Jego głowy oliwą.Było tozaniedbanie celowe i wyrachowane.Takim zachowaniem zabezpiecza się, by w swoimśrodowisku nie być posądzonym o sprzyjanie Jezusowi; wyraża swój dystans do Jezusa i Jegonauki.Jezus z pewnością nie czuł się dobrze w tej atmosferze braku zaufania i połowicznejszczerości.Cały klimat spotkania w pewnym momencie zmienia się jednak w sposóbnieoczekiwany z powodu nagłego pojawienia się w domu faryzeusza nieprzewidzianego inieproszonego gościa.Była nim kobieta, która prowadziła w mieście życie grzeszne.Samymwtargnięciem do sali przyjęć, a jeszcze bardziej swoim niezwykłym zachowaniem, musiaławprawić w zakłopotanie wszystkich, oprócz Jezusa.Takiego zakłócenia posiłku nikt nie mógłsię spodziewać.Zaniechawszy wszelkich reguł przyzwoitości, które jeszcze dzisiajobowiązują kobiety w wielu krajach Bliskiego Wschodu, rzuca się do stóp Jezusa, płacząc,oblewa je łzami i wyciera włosami swej głowy.Potem całuje Jego stopy i namaszcza jedrogocennym olejkiem.Zachowanie kobiety musiało wprowadzić atmosferę żenującegomilczenia.O ile w pierwszym momencie oczy wszystkich były zwrócone na nią, to pózniejzaczęto także obserwować Nauczyciela.On jednak zachował postawę pełnej wolności iswobody.Nie sprzeciwiał się niezwykłemu zachowaniu kobiety.Przyjął spokojnie i życzliwiewszystkie jej gesty.Pojawienie się znanej w mieście grzesznicy i sposób zachowania się Jezusa wobecniej Szymon faryzeusz uznał wręcz za pomoc Opatrzności w wyjaśnieniu wszystkichwątpliwości odnoszących się do Osoby Nauczyciela: Gdyby On był prorokiem, wiedziałby,co to za jedna i jaka to jest ta kobieta, która się Go dotyka, że jest grzesznicą.Jednak takżeteraz, mając nowe światło , faryzeusz zachowuje się w sposób dwuznaczny.Nie wypowiadaswojego oburzenia z powodu nieprzyzwoitego zachowania kobiety, nie zwraca także uwagiJezusowi, ale obłudnie milczy.Wewnętrznie jednak przeprowadza bardzo surowy osądzarówno nad życiem kobiety, jak i nad zachowaniem Jezusa.W życzliwości Jezusa wobeckobiety Szymon szuka jedynie potwierdzenia dla swoich wcześniejszych uprzedzeń wobecNauczyciela.Prawdziwy prorok, zdaniem faryzeusza, powinien był przejrzeć zepsuciemoralne kobiety i otwarcie ją potępić.W jego oczach zasługiwała ona jedynie na pogardę iodrzucenie.Bezosobowe określenie, jakie Szymon daje jej we własnych myślach,odzwierciedla jego pogardę dla niej: Gdyby On [.] wiedział, co to za jedna i jaka to jest takobieta [ Pobierz całość w formacie PDF ]