X




[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Dlate�go bodhisattwowie dążą do oświecenia, a kiedy je osiągną,nie pozostają w samowystarczalnym stanie błogiego spo�koju i nie zapominają o innych.Objawiają się pod różnymipostaciami, by prowadzić innych ku wyzwoleniu.Kto to jest arja, czyli  najwyższy",  szlachetny"?Jest to osoba, która bezpośrednio doświadcza pustki.Etapten osiąga się, zanim zostanie się arhatem czy buddą.Osią�gnąwszy rozumiejącą pustkę mądrość  szlachetnego", prak�tykujący wyzbywa się ignorancji, szkodliwych nastawień,nieczystej karmy i innych splamień, dzięki czemu docho�dzi do wyzwolenia i oświecenia. Rozdział trzynastyPRACA NAD EMOCJAMIJaką rolę odgrywają emocje w buddyjskiej praktyce?Czy budda przeżywa jakieś uczucia?Niektóre emocje są realistyczne i konstruktywne, inne nie.Te pierwsze należy rozwijać w miarę podążania bud�dyjską drogą, pozostałe powinno się porzucić.Budda na�uczał rozmaitych sposobów przeciwdziałania negatywnymemocjom, takim jak gniew, przywiązanie, zazdrość i duma.Nauczał również technik rozwijania pozytywnych uczuć:miłości i współczucia.Według buddyzmu miłość jest życze�niem, aby wszyscy osiągnęli szczęście i jego przyczyny,współczucie zaś  życzeniem, aby byli wolni od wszel�kich niezadowalających uwarunkowań wraz z ich przyczy�nami.Taką miłością i współczuciem obejmuje się wszyst�kie istoty bez różnicy i Budda nauczał, w jaki sposób, krokpo kroku, można te uczucia rozwijać.Czy wszystkie pragnienia są złe? A co z pragnieniemosiągnięcia oświecenia?Nieporozumienie wynika stąd, że często słowem  pragnie�nie" oddaje się w językach zachodnich dwa zupełnie różnebuddyjskie pojęcia.Jedno z nich to pragnienie rozumiane 110 Buddyzm dla początkującychnegatywnie  to, które sprawia nam kłopoty.Kiedy prze�ceniamy dobre strony rzeczy, osób, miejsc czy pomysłówi chwytamy się ich w kurczowy sposób, nasze pragnieniejest formą przywiązania.Przykładem może być emocjonal�ne uzależnienie od kogoś.Kiedy przyjrzymy się takiej sy�tuacji w sposób bardziej zrównoważony, zobaczymy, żeosoba, której pragniemy, nie jest wcale tak wspaniała, jakkazało nam wierzyć nasze przywiązanie.Drugi rodzaj pragnienia jest czymś zupełnie innym.Topragnienie, które pobudza nas do działania na rzecz przy�szłych odrodzeń i do dążenia do oświecenia.Rozumiemywówczas, że nasze istnienie może być szczęśliwsze, i roz�wijamy realistyczne pragnienie osiągnięcia takiego stanu.Przy takiej postawie nie ma miejsca na błędne postrzega�nie i ocenianie, a obiektu pragnień nie można się kurczo�wo uczepić.Czy życie bez przywiązania nie byłoby nudne?Nie.W gruncie rzeczy to właśnie przywiązanie nie pozwa�la nam się odprężyć i cieszyć chwilą.Załóżmy, że jeste�śmy przywiązani do tortu czekoladowego.Nawet kiedy gojemy, nie umiemy w pełni się w nim rozsmakować anicieszyć się nim.Albo gromimy się za puste kalorie, alboporównujemy nasz tort z tymi, które jedliśmy kiedyś, albosnujemy plany, jakby tu dostać następną porcję.Tak czyowak, nie jesteśmy w stanie doświadczyć smaku pysznegotortu po prostu  tu i teraz.Jeśli natomiast nie ma w nas przywiązania, możemy bezemocji zastanowić się, czy chcemy jeść tort, a jeśli stwier�dzimy, że tak  to zjemy go spokojnie, ciesząc się każ�dym kęsem i nie pragnąc więcej, ani też nie czując zawo�du, jeśli nie będzie tak dobry, jak się spodziewaliśmy.Kiedy nasze przywiązanie się zmniejsza, życie staje sięciekawsze, bo otwieramy się na to, co przynosi bieżąca Praca nad emocjami 111chwila.Zamiast na przykład tęsknić za osobami, do któ�rych jesteśmy przywiązani, będziemy umieli cieszyć siętowarzystwem, jakie w chwili obecnej mamy wokół siebie.Zamiast skupiać się na swojej powierzchowności i zadrę�czać niedoskonałościami własnego wyglądu, będziemy poprostu robić, co trzeba, aby utrzymać ciało w czystościi zdrowiu, akceptując jednocześnie to, jak wyglądamy.W jaki sposób można pracować zawodowo bez przy�wiązania do opinii i pieniędzy? Czy można prowadzićinteresy i postępować etycznie?Jeśli zrozumiemy przemijającą i nieprzewidywalną naturębogactwa, dobrego imienia i sukcesu  przestaniemy wie�rzyć, że mogą nas one trwale uszczęśliwić.Będziemy wów�czas mogli zmienić swoją motywację dotyczącą pracy.Byćmoże zaczniemy traktować pracę jako rodzaj służby spo�łecznej czy możliwość nauczenia się czegoś o sobie po�przez kontakt z innymi.Praca zawodowa stanie się wtedyokazją do wprowadzenia w życie nauk, nad którymi medy�tujemy.W ten sposób cierpliwość i troska o innych prze�staną być cechami, które rozwijamy wyłącznie w medytacji staną się żywym doświadczeniem.Gdy zmniejszymy swoje przywiązanie, życie w zgodziez etyką stanie się łatwiejsze.Zmieni się nasza hierarchiawartości, więc będziemy uczciwi w interesach.Wielu lu�dzi sądzi, że nieuczciwość jest warunkiem sukcesu w biz�nesie.Pewien dobrze prosperujący biznesmen powiedziałmi coś wręcz przeciwnego.Twierdził mianowicie, że jeśliuczciwie traktujemy klientów, ufają nam, chcą prowadzićz nami kolejne interesy i polecają nas następnym kontra�hentom.Jeśli traktujemy kolegów z pracy z szacunkiem,zwykle odpłacają nam tym samym, dzięki czemu udajenam się uniknąć biurowych intryg.Gdy jednak inni zle nastraktują, możemy wykorzystać to jako okazję do ćwiczenia 112 Buddyzm dla początkującychsię w cierpliwości i do rozwijania umiejętności porozumie�wania się z otoczeniem.Poczucie, że jest się człowiekiemszczęśliwym i spełnionym, nie zależy bowiem od sławyi pieniędzy.Sami przecież lepiej się czujemy i mamy mniej�sze poczucie winy, jeśli żyjemy uczciwie.Przy okazji oszczę�dzamy pieniądze  nie musimy wydawać na psychiatrę,by nas leczył z problemów emocjonalnych, ani na prawni�ka, by nas ratował przed więzieniem!Jak sobie radzić z lękiem?Lęk jest ściśle związany z przywiązaniem.Im silniej się dokogoś lub czegoś przywiążemy, tym bardziej boimy sięstraty lub rozstania.Jeżeli na przykład jesteśmy od kogośuzależnieni emocjonalnie, żyjemy w lęku, że związek mógł�by się rozpaść.Z kolei przywiązanie do pieniędzy i bez�pieczeństwa finansowego jest zródłem niepokoju, że na�sze fundusze okażą się niewystarczające.Przywiązanie dowłasnego wizerunku powoduje, że boimy się wypaść głu�pio przed innymi [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • milosnikstop.keep.pl
  • Drogi uĂ„Ä…Ă„Ëťytkowniku!

    W trosce o komfort korzystania z naszego serwisu chcemy dostarczać Ci coraz lepsze usługi. By móc to robić prosimy, abyś wyraził zgodę na dopasowanie treści marketingowych do Twoich zachowań w serwisie. Zgoda ta pozwoli nam częściowo finansować rozwój świadczonych usług.

    Pamiętaj, że dbamy o Twoją prywatność. Nie zwiększamy zakresu naszych uprawnień bez Twojej zgody. Zadbamy również o bezpieczeństwo Twoich danych. Wyrażoną zgodę możesz cofnąć w każdej chwili.

     Tak, zgadzam siÄ™ na nadanie mi "cookie" i korzystanie z danych przez Administratora Serwisu i jego partnerÄ‚Ĺ‚w w celu dopasowania treĹ›ci do moich potrzeb. PrzeczytaĹ‚em(am) PolitykÄ™ prywatnoĹ›ci. Rozumiem jÄ… i akceptujÄ™.

     Tak, zgadzam siÄ™ na przetwarzanie moich danych osobowych przez Administratora Serwisu i jego partnerÄ‚Ĺ‚w w celu personalizowania wyĹ›wietlanych mi reklam i dostosowania do mnie prezentowanych treĹ›ci marketingowych. PrzeczytaĹ‚em(am) PolitykÄ™ prywatnoĹ›ci. Rozumiem jÄ… i akceptujÄ™.

    Wyrażenie powyższych zgód jest dobrowolne i możesz je w dowolnym momencie wycofać poprzez opcję: "Twoje zgody", dostępnej w prawym, dolnym rogu strony lub poprzez usunięcie "cookies" w swojej przeglądarce dla powyżej strony, z tym, że wycofanie zgody nie będzie miało wpływu na zgodność z prawem przetwarzania na podstawie zgody, przed jej wycofaniem.