[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Kompetencje prezydenta: reprezentacja państwa na zewnątrz, zawieranie umów międzynarodowych, mianowanie i odwoływanie kanclerza, ministrów i innych urzędników, zwierzchnictwo nad siłami zbrojnymi.Wydawane przez prezydenta rozporządzenia i zarządzenia wymagały kontrasygnaty kanclerza lub odpowiedniego ministra, co zdejmowało z niego odpowiedzialność polityczną.Władza wykonawcza i nadzór nad całym aparatem admin.federacji należały do rządu i kierującymi jego pracami kanclerza.Rządowi przysługiwała inicjatywa ustawodawcza.Kanclerz był przewodniczącym rady ministrów, do niego należało ustalenie głównych wytycznych polityki Rz.Kanclerz i ministrowie byli odpowiedzialni prawnie.O postawieniu ich w stan oskarżenia decydował Sejm Rz.a sądził Najwyższy Trybunał Państwowy Rzeszy.Członkowie rządu byli odpowiedzialni przed sejmem politycznie.Sejm Rzeszy - władza ustawodawcza, wybierany w 5przymiotnikowych wyborach na 4 lata, prawo rozwiązania sejmu przysługiwało prezydentowi.Ilość posłów w sejmie z poszczególnych krajów byłą proporcjonalna do ilości mieszkańców.Drugim organem parlamentarnym była Rada Rzeszy.Stanowiła odbicie federacyjne struktury państwa.Zasiadali w niej reprezentanci poszczególnych krajów członkowskich delegowani przez swoje rządy.Rada Rzeszy posiadała kompetencje ustawodawcze, ale w ograniczonym zakresie.Przysługiwało jej tylko prawo weta zawieszającego wobec ustaw Sejmu Rzeszy, które mogło być odrzucone przez kwalifikowaną większość 2/3 głosów poselskich.W takim przypadku prezydent ogłaszał ustawę mimo sprzeciwu Rady.Radzie Rzeszy przysługiwało prawo nadzoru nad administracją Rzeszy.Na szczeblu federacji istniały 3 sądy: Sąd Rzeszy pełniący funkcję sądu apelacyjnego, Najwyższy Trybunał Państwowy Rzeszy, działający jako trybunał konstytucyjny dla wyższych urzędników państwa oraz Sąd Administracyjny Rzeszy Stosunki między państwem a kościołem regulowane były w poszczególnych krajach z osobna.Demokratyczny system rządów parlamentarnych nie sprawdził się w praktyce politycznej.Jedną z ważniejszych przyczyn kryzysu parlamentarnej demokracji Republiki Weimarskiej upatrywać należy w złej sytuacji gospod.Przyczyny kryzysu parlamentarnego systemu rządów tkwiły także w rozbiciu politycznym [ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl milosnikstop.keep.pl
.Kompetencje prezydenta: reprezentacja państwa na zewnątrz, zawieranie umów międzynarodowych, mianowanie i odwoływanie kanclerza, ministrów i innych urzędników, zwierzchnictwo nad siłami zbrojnymi.Wydawane przez prezydenta rozporządzenia i zarządzenia wymagały kontrasygnaty kanclerza lub odpowiedniego ministra, co zdejmowało z niego odpowiedzialność polityczną.Władza wykonawcza i nadzór nad całym aparatem admin.federacji należały do rządu i kierującymi jego pracami kanclerza.Rządowi przysługiwała inicjatywa ustawodawcza.Kanclerz był przewodniczącym rady ministrów, do niego należało ustalenie głównych wytycznych polityki Rz.Kanclerz i ministrowie byli odpowiedzialni prawnie.O postawieniu ich w stan oskarżenia decydował Sejm Rz.a sądził Najwyższy Trybunał Państwowy Rzeszy.Członkowie rządu byli odpowiedzialni przed sejmem politycznie.Sejm Rzeszy - władza ustawodawcza, wybierany w 5przymiotnikowych wyborach na 4 lata, prawo rozwiązania sejmu przysługiwało prezydentowi.Ilość posłów w sejmie z poszczególnych krajów byłą proporcjonalna do ilości mieszkańców.Drugim organem parlamentarnym była Rada Rzeszy.Stanowiła odbicie federacyjne struktury państwa.Zasiadali w niej reprezentanci poszczególnych krajów członkowskich delegowani przez swoje rządy.Rada Rzeszy posiadała kompetencje ustawodawcze, ale w ograniczonym zakresie.Przysługiwało jej tylko prawo weta zawieszającego wobec ustaw Sejmu Rzeszy, które mogło być odrzucone przez kwalifikowaną większość 2/3 głosów poselskich.W takim przypadku prezydent ogłaszał ustawę mimo sprzeciwu Rady.Radzie Rzeszy przysługiwało prawo nadzoru nad administracją Rzeszy.Na szczeblu federacji istniały 3 sądy: Sąd Rzeszy pełniący funkcję sądu apelacyjnego, Najwyższy Trybunał Państwowy Rzeszy, działający jako trybunał konstytucyjny dla wyższych urzędników państwa oraz Sąd Administracyjny Rzeszy Stosunki między państwem a kościołem regulowane były w poszczególnych krajach z osobna.Demokratyczny system rządów parlamentarnych nie sprawdził się w praktyce politycznej.Jedną z ważniejszych przyczyn kryzysu parlamentarnej demokracji Republiki Weimarskiej upatrywać należy w złej sytuacji gospod.Przyczyny kryzysu parlamentarnego systemu rządów tkwiły także w rozbiciu politycznym [ Pobierz całość w formacie PDF ]