[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Przeciwstawienie to jeszczebardziej zmniejszy siÄ™, jeżeli wezmiemy pod uwagÄ™ fakt, że rzeczywiÅ›cie35 tradycja koÅ›cielna w tej lub innej problematyce (choćby egzegezaróżnych tekstów, na przykÅ‚ad Mt 16, 18) zwykle nie jest zewnÄ™trznymnakazem (jaki daje  Komisja Biblijna"), ale raczej poszukiwanÄ… wiel­koÅ›ciÄ…, którÄ… winien znalezć i ustanowić dla siebie poszukujÄ…cyczÅ‚owiek.Przecież Tradycja ZwiÄ™ta w jakimÅ› problemie zwykle niewyraża siÄ™ w obowiÄ…zujÄ…cej decyzji KoÅ›cioÅ‚a, dajÄ…cej rozwiÄ…zanieróżnym tendencjom (takie sÄ… decyzje soborowe), ale zawiera auto­rytatywne poglÄ…dy w wieloÅ›ci ich odcieni, a niekiedy także w przeciwieÅ„­stwie.Różnorodność egzegezy, jak i różność metod pisarzy koÅ›cielnychjest zbyt znanym faktem, aby go ignorować.Dlatego też poszukiwaniedla siebie zwiÄ…zku i bazy w tradycji koÅ›cielnej oznacza raczej twórczepodsumowanie i wewnÄ™trzne kierownictwo, niż przyjÄ™cie tradycji jakozewnÄ™trznej normy czy też nakazu.W KoÅ›ciele rzymskim, gdzie papieżjest sam żywÄ… tradycjÄ… koÅ›cielnÄ… i jej wyrazicielem, nie ma miejsca natwórczy stosunek do tradycji, gdyż sens tradycji zawsze jest takim, jakizostanie wskazany przez papieża, na ile i jemu jest on dostÄ™pny.W prawosÅ‚awiu, gdzie nie ma takiej autoryzacji tradycji przez papieża,wierność tradycji wyraża siÄ™ w dążeniu do zgodnoÅ›ci z duchem naukikoÅ›cielnej, na ile jest ona wyjawiona w danym wypadku.StÄ…d wynika,po pierwsze, że wierność nie odrzuca wolnoÅ›ci i twórczoÅ›ci, a nawet jezakÅ‚ada, a po drugie, że tradycja nie jest stawiana w miejsce wÅ‚asnegorozumienia, wÅ‚aÅ›ciwego epoce, nie zasÅ‚ania i nie gasi sobÄ… nauki, a tylkojÄ… ubogaca.Tradycja nie jest literÄ… i nie jest prawem, ale jednoÅ›ciÄ…w duchu, wiernoÅ›ci i miÅ‚oÅ›ci.Jest ona naturalna dla Å›wiadomoÅ›cikoÅ›cielnej, a nienaturalnym i nieeklezjalnym jest peÅ‚en pychy in­dywidualizm i egocentryzm, nie pamiÄ™tajÄ…cy o przeszÅ‚oÅ›ci, zaczynajÄ…cyod siebie i na sobie koÅ„czÄ…cy, bez dnia wczorajszego i jutrzejszego,atomizujÄ…cy historiÄ™ KoÅ›cioÅ‚a i życie duchowe.Jeżeli Pismo ZwiÄ™te jestnam dane przez KoÅ›ciół i w KoÅ›ciele, to i zrozumienie Biblii dokonujesiÄ™ eklezjalnie, czyli w zwiÄ…zku z tradycjÄ… koÅ›cielnÄ…, a nie poza tymzwiÄ…zkiem.Jednakże pozostaje przy tym w peÅ‚nej swej mocy zasada, żeBóg daÅ‚ nam naszÄ… wÅ‚asnÄ… myÅ›l.Nasza wÅ‚asna praca nie zostaÅ‚adokonana w przeszÅ‚oÅ›ci.Innymi sÅ‚owy, tradycja koÅ›cielna nie stawiagÅ‚osu przeszÅ‚oÅ›ci w miejsce aktualnego gÅ‚osu, przeszÅ‚ość nie zabijaterazniejszoÅ›ci, ale daje jej peÅ‚nÄ… moc.Konieczność postÄ™powania zatradycjÄ… koÅ›cielnÄ… i poszukiwania w niej siebie samego, przypadania dozródÅ‚a jednoÅ›ci koÅ›cielnej, jest aksjomatem Å›wiadomoÅ›ci koÅ›cielnej.Jeżeli KoÅ›ciół istnieje i SÅ‚owo Boże jest dane KoÅ›cioÅ‚owi, to oczywiste36 jest, że zdobycie prawdy jest nam dane jako czÅ‚onkom KoÅ›cioÅ‚ai wymaga od nas zachowania eklezjalnoÅ›ci.Wierność tradycji w rozu­mieniu SÅ‚owa Bożego jest eklezjalnoÅ›ciÄ….Jednakże czas już powrócić do ogólnego problemu dogmatycznego:co to jest tradycja koÅ›cielna?O tradycji koÅ›cielnejIstnienie tradycji koÅ›cielnej wynika z tożsamoÅ›ci KoÅ›cioÅ‚a i jednoÅ›ciżyjÄ…cego w nim Ducha.Tradycja jest zewnÄ™trznÄ…, fenomenalnÄ… manifes­tacjÄ… wewnÄ™trznej, noumenalnej jednoÅ›ci KoÅ›cioÅ‚a.Powinna być wiÄ™crozumiana przede wszystkim jako żywa moc, jako samoÅ›wiadomośćjedynego organizmu, w który wÅ‚Ä…czone jest caÅ‚e jego przeszÅ‚e życie.Natej podstawie tradycja jest nierozerwalna i niewyczerpana, ona nie jesttylko przeszÅ‚oÅ›ciÄ…, ale także terazniejszoÅ›ciÄ…, w której żyje już przy­szÅ‚ość.Wzór żywej tradycji znajdujemy w relacji Starego i NowegoTestamentu: Stary Testament nie jest odrzucony, ale dopeÅ‚niony przezNowy, a zarazem zawiera w sobie Nowy Testament  w praobrazachi przygotowaniu, jako swoje wypeÅ‚nienie i swojÄ… przyszÅ‚ość.Od NowegoTestamentu do przyszÅ‚ego wieku, oddzielonego od nas paruzjÄ…, biegnÄ…promienie przenikajÄ…ce przeszÅ‚ość, terazniejszość i przyszÅ‚ość, od stwo­rzenia Å›wiata i w nim czÅ‚owieka aż do: Bóg bÄ™dzie wszystkim wewszystkich.W ten sposób tradycja nie jest archeologiÄ…, która poprzez cieÅ„przeszÅ‚oÅ›ci wiąże terazniejszość, i nie jest prawem, ale jest jednoÅ›ciÄ…i duchowÄ… tożsamoÅ›ciÄ… życia koÅ›cielnego, które otrzymuje znaczenienormatywne wÅ‚aÅ›nie na mocy tej samotożsamoÅ›ci.Jak w każdymczÅ‚owieku żyjÄ…cym w KoÅ›ciele żyje ten sam duch, tak każdy nie tylkodotyka tradycji, ale w miarÄ™ swojej eklezjalnoÅ›ci sam wchodzi w trady­cjÄ™.MiarÄ… eklezjalnoÅ›ci jest zaÅ› miara Å›wiÄ™toÅ›ci.Dlatego też Å›wiÄ™tość jestwewnÄ™trznÄ… normÄ… dla okreÅ›lenia czym jest tradycja koÅ›cielna.ToÅ›wiÄ™tość pozÅ‚aca swoim Å›wiatÅ‚em to, co jest tradycjÄ… koÅ›cielnÄ….ZewnÄ™trznie Tradycja ZwiÄ™ta wyraża siÄ™ we wszystkim, w czymprzebywa duch KoÅ›cioÅ‚a, a w tym sensie tradycja jest niewyczerpalna.Do osobistej Å›wiadomoÅ›ci każdego poszczególnego czÅ‚onka KoÅ›cioÅ‚awchodzi tylko kropla z tego morza, okruszyna z tej skarbnicy [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • milosnikstop.keep.pl