[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Wśród wydatków bieżących budżetu państwa podstawową kategorią są wynagrodzenia w państwowejsferze budżetowej.Mają one charakter rosnący, co wynika ze stałego wzrostu zatrudnienia wpaństwowych jednostkach budżetowych oraz z rokrocznych podwyżek wynagrodzeń, uposażeń iwysokości nagród (dodatkowych wynagrodzeń).Zgodnie z ustawą z 23 grudnia 1999 r.okształtowaniu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej oraz o zmianie niektórych ustaw RadaMinistrów przedkłada corocznie Trójstronnej Komisji do Spraw Społeczno-Gospodarczych propozycjęlimitów zatrudnienia w jednostkach budżetowych i wysokości wynagrodzeń w sferze budżetowej(średniorocznego wskaźnika wzrostu wynagrodzeń w tej sferze i relacji międzydziałowych tegowynagrodzenia).Propozycje te są przedmiotem negocjacji z przedstawicielami organizacji związkówzawodowych pracowników sfery budżetowej o zasięgu ogólnokrajowym oraz przedstawicielamipracodawców.Gdy w określonym terminie nie nastąpi uzgodnienie stanowisk, przyjmuje siępropozycje rządowe.Istotną grupą wydatków są wydatki związane z wypłatą świadczeń z ubezpieczenia społecznego i innewydatki o charakterze socjalnym.Do wydatków tych zalicza się wydatki klasyfikowane w dziale59/231obowiązkowe ubezpieczenia społeczne i opieka społeczna oraz np.dopłaty do ulgowych przejazdóww transporcie kolejowym oraz autobusowym, dopłaty do posiłków sprzedawanych w barachmlecznych, dotacje do Funduszu Kościelnego (w tym opłacenie składek ubezpieczeniowych za osobyduchowne).Wydatki te angażują ponad 1/3 budżetu państwa.Wydatki na cele społeczne w Polsce -ich zbyt szeroki zakres, rozbudowane formy i nadużywanie w praktyce - wymagają reform.Zmianyprawa zainicjowane zostały w 2003 r.W ich wyniku wydatki na cele społeczne w 2003 r.wyniosły 71,4mld zł, a w 2004 r.- 62,7 mld zł.Spadek ten był jednak przede wszystkim wynikiem zmiany zasadfinansowania refundacji ubytków dochodów FUS z tytułu przekazywania części składek do OFE.Wplanie na 2006 r.wydatki te wzrosły jednak już do 72 mld zł.W ustawie budżetowej ujmuje się z jednej strony podstawowe relacje, rodzaje i kwoty wynagrodzeń,wysokość wzrostu wynagrodzeń i terminy podwyżek osób objętych systemem powszechnym, wpodziale na poszczególne grupy pracownicze, z drugiej - przewidywane podwyżki wynagrodzeń i ichterminy, kwoty bazowe, stanowiące podstawę do określenia wynagrodzeń osób objętych tzw.systemem mnożnikowym (wielokrotności wyznaczanej od kwoty bazowej w aktach wykonawczych).Systemem mnożnikowym objęte są osoby zajmujące kierownicze stanowiska państwowe, członkowiekorpusu służby cywilnej, sędziowie i prokuratorzy, asesorzy i aplikanci sądowi oraz prokuratorscy,funkcjonariusze Służby Celnej oraz żołnierze i funkcjonariusze, etatowi członkowie samorządowychkolegiów odwoławczych i sądowi kuratorzy zawodowi.Kwoty bazowe ustalone w ustawachbudżetowych wynikają ze zwaloryzowania kwot przyjętych w roku uprzednim średniorocznymwskaźnikiem wzrostu wynagrodzeń.Wynagrodzenia stanowią wielokrotność tej kwoty w zależności odstażu pracy i pełnionej funkcji.Środki na podwyżki wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowejzaplanowane są w częściach budżetowych właściwych dysponentów oraz w rezerwach celowych.Grupowanie wydatków budżetowych jest przede wszystkim dokonywane w budżecie w formie układuklasyfikacji budżetowej.Jest to obowiązkowe ujęcie określone w prawie budżetowym (obecnie wPolsce w ustawie o finansach publicznych) w formie klasyfikacji wydatków i dochodów orazprzychodów i rozchodów.Klasyfikacja budżetowa ujmuje środki publiczne w budżetach publicznychdanego roku (por.szerzej pkt 6 niniejszego rozdziału).5.Jednostki organizacyjne gospodarki budżetowejJednostki sektora finansów publicznych wymienione w ustawie o finansach publicznych mogą byćtworzone i działać tylko w formach organizacyjno-prawnych przewidzianych w ustawach [ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl milosnikstop.keep.pl
.Wśród wydatków bieżących budżetu państwa podstawową kategorią są wynagrodzenia w państwowejsferze budżetowej.Mają one charakter rosnący, co wynika ze stałego wzrostu zatrudnienia wpaństwowych jednostkach budżetowych oraz z rokrocznych podwyżek wynagrodzeń, uposażeń iwysokości nagród (dodatkowych wynagrodzeń).Zgodnie z ustawą z 23 grudnia 1999 r.okształtowaniu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej oraz o zmianie niektórych ustaw RadaMinistrów przedkłada corocznie Trójstronnej Komisji do Spraw Społeczno-Gospodarczych propozycjęlimitów zatrudnienia w jednostkach budżetowych i wysokości wynagrodzeń w sferze budżetowej(średniorocznego wskaźnika wzrostu wynagrodzeń w tej sferze i relacji międzydziałowych tegowynagrodzenia).Propozycje te są przedmiotem negocjacji z przedstawicielami organizacji związkówzawodowych pracowników sfery budżetowej o zasięgu ogólnokrajowym oraz przedstawicielamipracodawców.Gdy w określonym terminie nie nastąpi uzgodnienie stanowisk, przyjmuje siępropozycje rządowe.Istotną grupą wydatków są wydatki związane z wypłatą świadczeń z ubezpieczenia społecznego i innewydatki o charakterze socjalnym.Do wydatków tych zalicza się wydatki klasyfikowane w dziale59/231obowiązkowe ubezpieczenia społeczne i opieka społeczna oraz np.dopłaty do ulgowych przejazdóww transporcie kolejowym oraz autobusowym, dopłaty do posiłków sprzedawanych w barachmlecznych, dotacje do Funduszu Kościelnego (w tym opłacenie składek ubezpieczeniowych za osobyduchowne).Wydatki te angażują ponad 1/3 budżetu państwa.Wydatki na cele społeczne w Polsce -ich zbyt szeroki zakres, rozbudowane formy i nadużywanie w praktyce - wymagają reform.Zmianyprawa zainicjowane zostały w 2003 r.W ich wyniku wydatki na cele społeczne w 2003 r.wyniosły 71,4mld zł, a w 2004 r.- 62,7 mld zł.Spadek ten był jednak przede wszystkim wynikiem zmiany zasadfinansowania refundacji ubytków dochodów FUS z tytułu przekazywania części składek do OFE.Wplanie na 2006 r.wydatki te wzrosły jednak już do 72 mld zł.W ustawie budżetowej ujmuje się z jednej strony podstawowe relacje, rodzaje i kwoty wynagrodzeń,wysokość wzrostu wynagrodzeń i terminy podwyżek osób objętych systemem powszechnym, wpodziale na poszczególne grupy pracownicze, z drugiej - przewidywane podwyżki wynagrodzeń i ichterminy, kwoty bazowe, stanowiące podstawę do określenia wynagrodzeń osób objętych tzw.systemem mnożnikowym (wielokrotności wyznaczanej od kwoty bazowej w aktach wykonawczych).Systemem mnożnikowym objęte są osoby zajmujące kierownicze stanowiska państwowe, członkowiekorpusu służby cywilnej, sędziowie i prokuratorzy, asesorzy i aplikanci sądowi oraz prokuratorscy,funkcjonariusze Służby Celnej oraz żołnierze i funkcjonariusze, etatowi członkowie samorządowychkolegiów odwoławczych i sądowi kuratorzy zawodowi.Kwoty bazowe ustalone w ustawachbudżetowych wynikają ze zwaloryzowania kwot przyjętych w roku uprzednim średniorocznymwskaźnikiem wzrostu wynagrodzeń.Wynagrodzenia stanowią wielokrotność tej kwoty w zależności odstażu pracy i pełnionej funkcji.Środki na podwyżki wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowejzaplanowane są w częściach budżetowych właściwych dysponentów oraz w rezerwach celowych.Grupowanie wydatków budżetowych jest przede wszystkim dokonywane w budżecie w formie układuklasyfikacji budżetowej.Jest to obowiązkowe ujęcie określone w prawie budżetowym (obecnie wPolsce w ustawie o finansach publicznych) w formie klasyfikacji wydatków i dochodów orazprzychodów i rozchodów.Klasyfikacja budżetowa ujmuje środki publiczne w budżetach publicznychdanego roku (por.szerzej pkt 6 niniejszego rozdziału).5.Jednostki organizacyjne gospodarki budżetowejJednostki sektora finansów publicznych wymienione w ustawie o finansach publicznych mogą byćtworzone i działać tylko w formach organizacyjno-prawnych przewidzianych w ustawach [ Pobierz całość w formacie PDF ]