[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Rola Maryi w tajemnicy odkupienia skończyła się z chwilą śmierci Chrystusa Pana.Jeżeli Maryja odgrywała jakąś rolę w Jezusowym dziele zbawienia, to skończyła się ona ze śmiercią Chrystusa, a więc nie może być mowy o duchowym macierzyństwie Maryi, które zakłada, że Maryja po wszystkie czasy spełnia niezwykle doniosłą rolę w udzielaniu łask tym wszystkim, za których umarł Bóg człowiek.Myśl protestancka w tekstach biblijnych dostrzega fakt stanowczego odcięcia się Jezusa od Maryi we wszystkich sprawach odnoszących się do odkupienia oraz wskazuje na zupełnie bierną postawę Maryi w stosunku do Bożej łaski.Pismo Święte ukazuje nam Matkę Pana jako tą, która nie rozumie Syna (Łk 2,50), i Jezus musi Ją od siebie odsunąć (J 2, 4); pozwala, aby stała na dworze, podczas, gdy On tłumaczy uczniom, że Jego matką jest ten, kto pełni wolę Bożą (Mk 3, 34); po zmartwychwstaniu Maryja pozostaje wewnątrz gminy chrześcijańskiej (Dz 1, 14).Protestanci w Biblii odczytują, że już w scenie znalezienia Jezusa w świątyni Maryja musiała dostrzec, że Syn jest dla Niej kimś obcym, że jest gościem, przed którego obecnością powinna się dyskretnie wycofać.Musiała nagle zrozumieć, ze Jej dziecko zostało od Niej odsunięte i stoi na zupełnie innej płaszczyźnie.Syn pochodzi z nieba, matka - z ziemi.Scena znalezienia wraz z niedowierzaniem Jezusa, że Go nie rozumieją nawet rodzice, wskazuje na zakończenia udziału Marii w Jego dziele.Jeszcze wyraźniej Jezus odżegnuje się od wspólnoty ze swą matką na płaszczyźnie swego mesjańskiego posłannictwa w czasie godów w Kanie.Słowa Chrystusa: Czyż to twoja sprawa, Niewiasto? (J 2, 4) odrzucając roszczenia matki, która pragnie zainaugurować wspaniałym cudem Syna Jego mesjańskie królestwo.Podobnie jak odpowiedź Jezusa znalezionego w świątyni, odrzucają wspólnotę Matki i Syna.Jak słowa Chrystusa: Dlaczego mnie szukaliście? (Łk 2, 49) należy rozumieć w sensie: Ludzkie jest to, że mnie szukaliście, ale tylko ludzkie.Myśli Maryi pozostają na płaszczyźnie czysto ziemskiego zatroskania („co ludzie powiedzą?”), podczas, gdy myśli Jezusa znajdują się na zupełnie innym planie.Jezus podkreślał między sobą a swą matką pewien dystans.Świat myśli Jezusa jest obcy Maryi, dlatego nie wie, że jeszcze nie nadeszła Jego godzina.Zwracając się do Maryi słowami niewiasto zrywa związek matki i dziecka.Maryja nie może asystować na arenie Bożej i, tak jak Kościół, nie powinna mieszać się do działania i dzielić z Jezusem Jego Odkupieńczego dzieła i urzędu, które niepodzielnie do Niego należą.Tekst (Mt 3, 31-35) Tymczasem nadeszła Jego matka i bracia i stojąc na dworze, posłali po Niego, aby Go przywołać.A tłum ludzi siedział wokół Niego, gdy Mu powiedzieli: „Oto Twoja Matka na dworze szuka Ciebie”.„Któż jest moją matką i [którzy] są moimi braćmi?” I spoglądając na siedzących dookoła Niego , rzekł: „Oto moja matka i moi bracia.Bo kto pełni wolę Bożą , ten jest mi bratem, siostrą i matką”.Teologowie protestanccy tłumaczą na ogół w następujący sposób.Maria nie była z Jezusem, ale z braćmi Jezusa przeciwko Jezusowi.Między Matką a Synem położyła się głęboka przepaść.Maryja niepokoi się, by w katastrofie, która grozi Chrystusowi, nie rozsypał się w gruzy ludzko macierzyński obraz mesjaństwa Jej Syna.Jeżeli rodzina Jezusa przeżywa kryzys wiary, to Maryja wcale nie jest z niego wyłączona.Stoi po stronie wrogów Jezusa, Synagogi, uczonych w piśmie, oczekując królestwa mesjańskiego w ujęciu ludowym; wspólnota z Chrystusem opiera się bowiem nie na związku krwi, ale na posłuszeństwie Słowu Bożemu.Teologowie protestanccy twierdzą na ogół, że Pismo Święte nie zawiera niczego, co kazałoby przyjąć współodkupicielstwo Matki Pana.Teksty biblijne mają natomiast świadczyć zupełnie wyraźnie przeciwko takiemu uprawnieniu Maryi, ponieważ:1.Maryja nie należy do kręgu uczniów Jezusa,2.pozostaje w kręgu rodziny, będąc wraz z Nią przedmiotem zgorszenia: Mk 6,3; J 6, 42,3.sama wydaje Jezusa na ofiarę: Mk 3, 21; 6, 4; Łk 2, 48,4.miecz zapowiadany przez Symeona oznacza rozterkę i opory w Niej samej,5.dzieli niezrozumienie środowiska: Łk 2, 50; Mk 3, 21; por Mt 15, 22,6.nie zalicza się do rodziny Bożej stojącej blisko Jezusa: Mk 3, 33; Łk 11, 28.Podwójne błogosławieństwo skierowane do Maryi, najpierw przez Elżbietę, a następnie przez niewiastę z tłumu (Łk 1, 51 i Łk 11, 28), nie osłabia w niczym powyższych wniosków [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • milosnikstop.keep.pl