[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Ten warkoczyk kojarzy mu się z małą dziewczynką i przypomina czasy szkolne, gdyż mówi o niegrzecznych chłopcach, którzy pociągali dziewczynkę za ten warkoczyk.Nazywając chłopców niegrzecznymi, poeta stwarza gorzko ironiczny kontrast ze sprawcami zbrodni obozowych.Wprowadzając obraz warkoczyka poeta zwraca uwagę na to, że śmierć dzieci była zwyczajnym wydarzeniem w czasie wojenno-okupacyjnym.K.K.Baczyński natomiast w wierszu pt.„Pokolenie” wypowiada się nie tylko w imieniu własnym, ale całego pokolenia.Doświadczenie Kolumbów wynikało z okrutnych realiów.Ludzie ci przeszli twardą lekcję historii.Otaczająca groza, śmierć najbliższych, okrucieństwo faszyzmu, wszystko to napawało obawą o przyszłość narodu i o to pokolenie, które nauczono, że nie ma litości, sumienia, miłości i trzeba zapomnieć o wszystkim.Pokolenie to poeta ukazuje na tle tragicznej i dziwnej przyrody, gdyż ziemia rodzi obfite plony, ale zamiast wody płynie w niej ludzka krew.2WŚ była doświadczeniem szokującym dla wszystkich, którzy ją przeżyli, niekiedy nawet dla zbrodniarzy, odpowiedzialnych za zniszczenie i spustoszenie jakiego się dopuścili.To, co się stało w czasie tej wojny przerastało możliwości pisarskiej relacji.Pisarze nie potrafili sprostać zupełnie nowemu zadaniu.To, co przeżyli więźniowie obozów, czekało na swoje właściwe nazwy.„Medaliony” Z.Nałkowskiej są pierwszą, udaną próbą pisania - dawania prawdy o obozach, choć sama pisarka przeświadczona była o nieprzygotowaniu do wyrażenia ludzkich biografii.Autorka traktowała „Medaliony” jako dokument zbrodni hitlerowskich.Pragnęła przekazać wiedzę o masowej zagładzie w taki sposób, by wstrząsnąć sumieniem ludzkim.KREACJA KOBIETY W LITERATURZEPOLSKIEJ I OBCEJ„[.] Kobieto, puchu marny ! / ty wietrzna istoto ! / Postaci twojej zazdroszczą anieli / A duszę gorszą masz, gorszą / niżeli !.[.]”To słowa A.Mickiewicza, włożone w usta Konrada, cierpiącego, opuszczonego przez ukochaną (rodzice bowiem wydali ją za mąż za bogatego, a przede wszystkim równego stanem), który nie znalazł słów, aby wyrazić jak okrutna potrafi być kobieta, jak łatwo zmienia siebie i obiekt swych uczuć.(„Madonna mobile” - kobieta zmienną jest) {} żona, matka, siostra, kochanka, zbrodniarka, tak wiele twarzy ma kobieta, w utworach literackich różnych okresów.Kochająca ,a niekochana, cierpiąca, samotna, ale także okrutna, podstępna, szalejąca miłością.W jednej można zobaczyć wiele sprzecznych cech, bo kobieta jest różna{}.„ Nie jest taka sama dla wszystkich” powiedział A.France{}.Sofokles przedstawił Antygonę, jako kobietę zdecydowaną, która wie, czego chce i bez względu na konsekwencje uczyni to co uważa za słuszne.Nie zmienia swych poglądów, ale już Szekspirowska Lady Makbet zmienia się diametralnie.Należy dostrzec, że najczęściej kobieta przedstawiona jest jako żona, być może dlatego, że w życiu codziennym jest to jej najczęstsza rola, obok roli matki {}Tak jak w życiu, żony bywają różne, tak i w utworach literackich zostały przedstawione jako kochające, oddane ( np.w „ Nie- boskiej komedii” Z.Krasińskiego, czy też w „ Granicy” Z.Nałkowskiej ), ale również jako kobiety kapryśne, zdradzające męża, lekceważące go lub też nie potrafiące się z nim porozumieć {}.Wydaje się, że tak wiele powiedziano i napisano o kobiecie.Przedstawiono ją w wielu rolach i w różnym świetle.Jednak w lekturze obowiązkowej, rzadko jest ona główną bohaterką utworu, tak jak np.w „Lilijach”, „Żonie modnej” czy „Moralności pani Dulskiej”.Częściej jest postacią drugoplanową czy też epizodyczną.Mężczyzna częściej i chętniej kreowany jest na głównego bohatera.{}Kobieta zdecydowana.Tak można powiedzieć o Antygonie.Bez względu na zakaz Kreona, dotyczący pochowania zwłok jej brata Polinejka, grzebie go.Wie, że czeka ją za to okrutna kara, ale postępuje ona według praw boskich, nie ludzkich.Nie może i nie chce postępować zgodnie z nakazem Kreona.Postąpiłaby wówczas wbrew sobie, wbrew własnemu sumieniu.Jest odważna, dumna, nawet trochę zarozumiała.Ani przez chwilę nie waha się, odważnie przyznaje się przed Kreonem, że złamała jego zakaz [ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl milosnikstop.keep.pl
.Ten warkoczyk kojarzy mu się z małą dziewczynką i przypomina czasy szkolne, gdyż mówi o niegrzecznych chłopcach, którzy pociągali dziewczynkę za ten warkoczyk.Nazywając chłopców niegrzecznymi, poeta stwarza gorzko ironiczny kontrast ze sprawcami zbrodni obozowych.Wprowadzając obraz warkoczyka poeta zwraca uwagę na to, że śmierć dzieci była zwyczajnym wydarzeniem w czasie wojenno-okupacyjnym.K.K.Baczyński natomiast w wierszu pt.„Pokolenie” wypowiada się nie tylko w imieniu własnym, ale całego pokolenia.Doświadczenie Kolumbów wynikało z okrutnych realiów.Ludzie ci przeszli twardą lekcję historii.Otaczająca groza, śmierć najbliższych, okrucieństwo faszyzmu, wszystko to napawało obawą o przyszłość narodu i o to pokolenie, które nauczono, że nie ma litości, sumienia, miłości i trzeba zapomnieć o wszystkim.Pokolenie to poeta ukazuje na tle tragicznej i dziwnej przyrody, gdyż ziemia rodzi obfite plony, ale zamiast wody płynie w niej ludzka krew.2WŚ była doświadczeniem szokującym dla wszystkich, którzy ją przeżyli, niekiedy nawet dla zbrodniarzy, odpowiedzialnych za zniszczenie i spustoszenie jakiego się dopuścili.To, co się stało w czasie tej wojny przerastało możliwości pisarskiej relacji.Pisarze nie potrafili sprostać zupełnie nowemu zadaniu.To, co przeżyli więźniowie obozów, czekało na swoje właściwe nazwy.„Medaliony” Z.Nałkowskiej są pierwszą, udaną próbą pisania - dawania prawdy o obozach, choć sama pisarka przeświadczona była o nieprzygotowaniu do wyrażenia ludzkich biografii.Autorka traktowała „Medaliony” jako dokument zbrodni hitlerowskich.Pragnęła przekazać wiedzę o masowej zagładzie w taki sposób, by wstrząsnąć sumieniem ludzkim.KREACJA KOBIETY W LITERATURZEPOLSKIEJ I OBCEJ„[.] Kobieto, puchu marny ! / ty wietrzna istoto ! / Postaci twojej zazdroszczą anieli / A duszę gorszą masz, gorszą / niżeli !.[.]”To słowa A.Mickiewicza, włożone w usta Konrada, cierpiącego, opuszczonego przez ukochaną (rodzice bowiem wydali ją za mąż za bogatego, a przede wszystkim równego stanem), który nie znalazł słów, aby wyrazić jak okrutna potrafi być kobieta, jak łatwo zmienia siebie i obiekt swych uczuć.(„Madonna mobile” - kobieta zmienną jest) {} żona, matka, siostra, kochanka, zbrodniarka, tak wiele twarzy ma kobieta, w utworach literackich różnych okresów.Kochająca ,a niekochana, cierpiąca, samotna, ale także okrutna, podstępna, szalejąca miłością.W jednej można zobaczyć wiele sprzecznych cech, bo kobieta jest różna{}.„ Nie jest taka sama dla wszystkich” powiedział A.France{}.Sofokles przedstawił Antygonę, jako kobietę zdecydowaną, która wie, czego chce i bez względu na konsekwencje uczyni to co uważa za słuszne.Nie zmienia swych poglądów, ale już Szekspirowska Lady Makbet zmienia się diametralnie.Należy dostrzec, że najczęściej kobieta przedstawiona jest jako żona, być może dlatego, że w życiu codziennym jest to jej najczęstsza rola, obok roli matki {}Tak jak w życiu, żony bywają różne, tak i w utworach literackich zostały przedstawione jako kochające, oddane ( np.w „ Nie- boskiej komedii” Z.Krasińskiego, czy też w „ Granicy” Z.Nałkowskiej ), ale również jako kobiety kapryśne, zdradzające męża, lekceważące go lub też nie potrafiące się z nim porozumieć {}.Wydaje się, że tak wiele powiedziano i napisano o kobiecie.Przedstawiono ją w wielu rolach i w różnym świetle.Jednak w lekturze obowiązkowej, rzadko jest ona główną bohaterką utworu, tak jak np.w „Lilijach”, „Żonie modnej” czy „Moralności pani Dulskiej”.Częściej jest postacią drugoplanową czy też epizodyczną.Mężczyzna częściej i chętniej kreowany jest na głównego bohatera.{}Kobieta zdecydowana.Tak można powiedzieć o Antygonie.Bez względu na zakaz Kreona, dotyczący pochowania zwłok jej brata Polinejka, grzebie go.Wie, że czeka ją za to okrutna kara, ale postępuje ona według praw boskich, nie ludzkich.Nie może i nie chce postępować zgodnie z nakazem Kreona.Postąpiłaby wówczas wbrew sobie, wbrew własnemu sumieniu.Jest odważna, dumna, nawet trochę zarozumiała.Ani przez chwilę nie waha się, odważnie przyznaje się przed Kreonem, że złamała jego zakaz [ Pobierz całość w formacie PDF ]