[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.llllProblematyka, jaką podejmuje “Powrót posła” podejmuje zagadnienia bardzo istotne dla dobrego funkcjonowania politycznie sprawnego państwa.Poruszona jest tu między innymi kwestia liberum veto i wolnej elekcji, wprowadzenia dziedziczności tronu i możliwość wejścia w sojusz z Prusami przeciwko Rosji, zwiększenie liczby regularnych wojsk oraz ulżenie doli chłopa (prowadzenie właściwej polityki wobec chłopstwa.llWażne jest również to, że J.U.Niemcewicz pokazuje, że to są postulaty, i że istnieje też inna wizja Polski.Jest to niechęć do jakichkolwiek reform.llSą tu ukazane również różne postawy ludzkie i społeczne, np.“żona modna” - żona starosty Gadulskiego, jest to zaopatrzona we wzorce francuskie, pełna sztuczności, rozczytana w głupich romansidłach leniwa kobieta.llJeszcze jedną podobną postacią jest Szarmancki, wyrachowany uwodziciel i bezwzględny, nie cofający się przed oszustwem łowca posagów.Polityką nie interesuje się w najmniejszym stopniu, o wiele ważniejsze są dla niego wszelkie zabawy i gry hazardowe.Jest pewnym siebie zarozumialcem.llWalery reprezentuje tu młodego, postępowego szlachcica, zwolennika reform (tak samo jego ojciec).llllWysiłki reformatorskie “oświeconych” znalazły najpełniejszy wyraz w czasie prac Sejmu Czteroletniego, rozpoczętego w roku 1788.Wiekopomnym uwieńczeniem jego działalności była Konstytucja 3 maja z roku 1791, znosząca liberum veto, wprowadzająca dziedziczność tronu, nadająca prawa mieszczanom i biorąca w opiekę chłopów.ll“Upadły pęta niewoli i nierządu” - oświadczali marszałkowie sejmu, a pruski minister pisał z niepokojem: “Polacy zadali śmiertelny cios monarchii pruskiej, wprowadzając dziedziczność tronu i konstytucję lepszą od angielskiej”.llKonstytucja jest też groźna dla imperium rosyjskiego.Dlatego w następnym roku zostaje ogłoszona Konfederacja Targowicka.W konsekwencji Konfederacja ta doprowadziła do drugiego rozbioru Polski.llll5.llBajka jako gatunek literacki.Bajka epigramatyczna i narracyjna.Twórcy bajek.Funkcja morału (wybrane przykłady z twórczości I.Krasickiego).Obraz ludzkich wad w bajkach I.Krasickiego.Obraz społeczności ludzkiej i rządzących nią praw w bajkach I.Krasickiego.Ocena społeczeństwa w bajkach I.Krasickiego i „Kandydzie” Woltera - porównanie.llllBajka jest gatunkiem synkretycznym, sytuującym się na pograniczu liryki i epiki.Nie brakuje w niej także elementów dramatycznych.Bajka to krótki utwór wierszowany, w którym pod postaciami zwierząt kryją się ludzie.Bajki mają jednak różną formę, bardzo rozpiętą skalę stylistyczną i nie zawsze jej bohaterami są zwierzęta.llJuż w starożytności utrwaliły się dwa sposoby przetwarzania bajek ezopowych (Ezop uważany jest za twórcę gatunku).Doprowadziło to do ukształtowania dwóch odmian gatunku:ll-Bajka epigramatyczna - jak wskazuje nazwa powstała na bazie epigramatu, za którego twórcę uważa się Simoidesa z Keos.Tak jak epigramat odznaczała się zwięzłą formą.Ograniczała do minimum fabułę i opisy na rzecz sentencjonalności i refleksyjności.Mimo redukcji elementów akcji nie przestawała być zasadniczo utworem fabularnym.Nawet najkrótsze bajki starożytni Rzymianie nazywali „fabula”.Ten typ bajki uprawiał Lessing, a także, w dużej części swojej twórczości bajkopisarskiej, Krasicki.ll-Bajka narracyjna - jest bardziej rozbudowana, przybiera formę miniaturowej fabuły, niekiedy swym kształtem przypomina nowelę.Taką postać mają w przeważającej mierze bajki La Fontaine'a i część bajek Krasickiego.llBajka jako gatunek literatury dydaktycznej ma na celu pouczenie, formułowanie wskazówek dotyczących zasad postępowania w świecie.sens moralny bajki może być wyeksponowany w dwojaki sposób:ll* poprzez bezpośrednie sformułowanie morału, który zostaje umiejscowiony na początku bądź na końcu utworu, ( „Szczurek i matka”llWidząc, że myszą igra, chwalił szczurek kota.llRzekła matka do niego: Fałszywa to cnota;llNa pozór on jest grzeczny, a wewnątrz, a wewnątrz jad mieści,llNajokrutniejszy taki, co gryzie a pieści.)ll* poprzez taką konstrukcję sytuacji, z której jednoznacznie wynika pointa i nie ma potrzeby jej ponownego powtarzania.( „Jagnię i wilcy”llZawżdy znajdzie przyczynę, kto zdobyczy pragnie.llDwóch wilków jedno w lesie nadybali jegnię.llJuż go mieli rozerwać, rzekło: „Jakim prawem?”ll„Smacznyś, słaby i w lesie”.- Zjedli niebawem.)llllTwórcy bajek:ll~ Ezop (Grecja - VI w.p.n.e.) uważany za twórcę bajekll~ Simonides z Keos (Grecja - VI\V w.p.n.e.) autor pieśni chóralnych, piewca władców i uroczystości dworskich, był także twórcą licznych epigramatówll~ Jean de La Fontaine (Francja - oświecenie) uważany za bajkopisarza wszech czasówll~ Lessing (Niemcy - oświecenie)ll~ Kryłow (Rosja - oświecenie)ll~ Trębeckill~ Naruszwiczll~ KrasickillllOcena społeczeństwa w „Kandydzie” Woltera:llRacjonalność świata wyraża się w działaniu w nim praw uniwersalnych.Absolutna wiedza dana jest nie człowiekowi, ale Bogu.Prawidłowość, racjonalność i moralność świata gwarantuje jego stwórca Istota Najwyższa.Tajemniczy Bóg wyraża się w Ladzie natury, działaniu jej uniwersalnych prawd.Człowiek też jest racjonalny.W chaosie zachowań ludzkich znać niezmienną i jedyną człowiekowi naturę.Dobrą - gdyż jest częścią moralnego wszechświata.Niedoskonałości człowieka są jego cechami swoistymi.Postępowanie człowieka określone przez racje natury i informacje biegnące do zmysłów nie przekracza granic wyznaczonych przez prawa Uniwersum, ale równocześnie jest też wolne.Wolter wyróżnił trzy rodzaje zła:ll- metafizyczne, wynikające z niedoskonałości wszystkiego w stosunku do Bogall- fizyczne, polegające na cierpieniu i śmierci nieodłącznych od życia, związanych z działaniem praw naturyll- moralne, związane z posiadaną przez człowieka możliwością wyboru, wolną woląll1.W życiu ludzkim jest więcej szczęścia niż niedoli, bo ludzie na ogół chcą żyć bardziej niż nie chcą żyć.ll2.Ludzie prości, nie skażeni cywilizacją, ambicjami i roszczeniami są szczęśliwill3.Coś złego dla jednostki może być dobre dla grupy.ll4.Brak stwierdzenia dobrych skutków wydarzeń świadczy tylko o naszej niewiedzy.ll5.Rzadkość samobójstw świadczy o zasadniczości optymizmu.ll6.Ludzi prości są szczęśliwi.llllObraz świata jaki ukazuje Krasicki jest niewesoły.Jest to świat, w którym panuje prawo silniejszego, a chytrość, przebiegłość i podstęp biorą górę nad szlachetnością, prostodusznością i prawem.Zło przywdziewa różne maski, dobro nie zwycięża prawie nigdy.Przyczyny takiego stanu rzeczy tkwią w ułomnej, niedoskonałej naturze człowieka.lllllll6.Satyra jako gatunek literacki.Satyra a bajka.Satyra to utwór ośmieszający lub piętnujący opisywane w nim zjawiska [ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl milosnikstop.keep.pl
.llllProblematyka, jaką podejmuje “Powrót posła” podejmuje zagadnienia bardzo istotne dla dobrego funkcjonowania politycznie sprawnego państwa.Poruszona jest tu między innymi kwestia liberum veto i wolnej elekcji, wprowadzenia dziedziczności tronu i możliwość wejścia w sojusz z Prusami przeciwko Rosji, zwiększenie liczby regularnych wojsk oraz ulżenie doli chłopa (prowadzenie właściwej polityki wobec chłopstwa.llWażne jest również to, że J.U.Niemcewicz pokazuje, że to są postulaty, i że istnieje też inna wizja Polski.Jest to niechęć do jakichkolwiek reform.llSą tu ukazane również różne postawy ludzkie i społeczne, np.“żona modna” - żona starosty Gadulskiego, jest to zaopatrzona we wzorce francuskie, pełna sztuczności, rozczytana w głupich romansidłach leniwa kobieta.llJeszcze jedną podobną postacią jest Szarmancki, wyrachowany uwodziciel i bezwzględny, nie cofający się przed oszustwem łowca posagów.Polityką nie interesuje się w najmniejszym stopniu, o wiele ważniejsze są dla niego wszelkie zabawy i gry hazardowe.Jest pewnym siebie zarozumialcem.llWalery reprezentuje tu młodego, postępowego szlachcica, zwolennika reform (tak samo jego ojciec).llllWysiłki reformatorskie “oświeconych” znalazły najpełniejszy wyraz w czasie prac Sejmu Czteroletniego, rozpoczętego w roku 1788.Wiekopomnym uwieńczeniem jego działalności była Konstytucja 3 maja z roku 1791, znosząca liberum veto, wprowadzająca dziedziczność tronu, nadająca prawa mieszczanom i biorąca w opiekę chłopów.ll“Upadły pęta niewoli i nierządu” - oświadczali marszałkowie sejmu, a pruski minister pisał z niepokojem: “Polacy zadali śmiertelny cios monarchii pruskiej, wprowadzając dziedziczność tronu i konstytucję lepszą od angielskiej”.llKonstytucja jest też groźna dla imperium rosyjskiego.Dlatego w następnym roku zostaje ogłoszona Konfederacja Targowicka.W konsekwencji Konfederacja ta doprowadziła do drugiego rozbioru Polski.llll5.llBajka jako gatunek literacki.Bajka epigramatyczna i narracyjna.Twórcy bajek.Funkcja morału (wybrane przykłady z twórczości I.Krasickiego).Obraz ludzkich wad w bajkach I.Krasickiego.Obraz społeczności ludzkiej i rządzących nią praw w bajkach I.Krasickiego.Ocena społeczeństwa w bajkach I.Krasickiego i „Kandydzie” Woltera - porównanie.llllBajka jest gatunkiem synkretycznym, sytuującym się na pograniczu liryki i epiki.Nie brakuje w niej także elementów dramatycznych.Bajka to krótki utwór wierszowany, w którym pod postaciami zwierząt kryją się ludzie.Bajki mają jednak różną formę, bardzo rozpiętą skalę stylistyczną i nie zawsze jej bohaterami są zwierzęta.llJuż w starożytności utrwaliły się dwa sposoby przetwarzania bajek ezopowych (Ezop uważany jest za twórcę gatunku).Doprowadziło to do ukształtowania dwóch odmian gatunku:ll-Bajka epigramatyczna - jak wskazuje nazwa powstała na bazie epigramatu, za którego twórcę uważa się Simoidesa z Keos.Tak jak epigramat odznaczała się zwięzłą formą.Ograniczała do minimum fabułę i opisy na rzecz sentencjonalności i refleksyjności.Mimo redukcji elementów akcji nie przestawała być zasadniczo utworem fabularnym.Nawet najkrótsze bajki starożytni Rzymianie nazywali „fabula”.Ten typ bajki uprawiał Lessing, a także, w dużej części swojej twórczości bajkopisarskiej, Krasicki.ll-Bajka narracyjna - jest bardziej rozbudowana, przybiera formę miniaturowej fabuły, niekiedy swym kształtem przypomina nowelę.Taką postać mają w przeważającej mierze bajki La Fontaine'a i część bajek Krasickiego.llBajka jako gatunek literatury dydaktycznej ma na celu pouczenie, formułowanie wskazówek dotyczących zasad postępowania w świecie.sens moralny bajki może być wyeksponowany w dwojaki sposób:ll* poprzez bezpośrednie sformułowanie morału, który zostaje umiejscowiony na początku bądź na końcu utworu, ( „Szczurek i matka”llWidząc, że myszą igra, chwalił szczurek kota.llRzekła matka do niego: Fałszywa to cnota;llNa pozór on jest grzeczny, a wewnątrz, a wewnątrz jad mieści,llNajokrutniejszy taki, co gryzie a pieści.)ll* poprzez taką konstrukcję sytuacji, z której jednoznacznie wynika pointa i nie ma potrzeby jej ponownego powtarzania.( „Jagnię i wilcy”llZawżdy znajdzie przyczynę, kto zdobyczy pragnie.llDwóch wilków jedno w lesie nadybali jegnię.llJuż go mieli rozerwać, rzekło: „Jakim prawem?”ll„Smacznyś, słaby i w lesie”.- Zjedli niebawem.)llllTwórcy bajek:ll~ Ezop (Grecja - VI w.p.n.e.) uważany za twórcę bajekll~ Simonides z Keos (Grecja - VI\V w.p.n.e.) autor pieśni chóralnych, piewca władców i uroczystości dworskich, był także twórcą licznych epigramatówll~ Jean de La Fontaine (Francja - oświecenie) uważany za bajkopisarza wszech czasówll~ Lessing (Niemcy - oświecenie)ll~ Kryłow (Rosja - oświecenie)ll~ Trębeckill~ Naruszwiczll~ KrasickillllOcena społeczeństwa w „Kandydzie” Woltera:llRacjonalność świata wyraża się w działaniu w nim praw uniwersalnych.Absolutna wiedza dana jest nie człowiekowi, ale Bogu.Prawidłowość, racjonalność i moralność świata gwarantuje jego stwórca Istota Najwyższa.Tajemniczy Bóg wyraża się w Ladzie natury, działaniu jej uniwersalnych prawd.Człowiek też jest racjonalny.W chaosie zachowań ludzkich znać niezmienną i jedyną człowiekowi naturę.Dobrą - gdyż jest częścią moralnego wszechświata.Niedoskonałości człowieka są jego cechami swoistymi.Postępowanie człowieka określone przez racje natury i informacje biegnące do zmysłów nie przekracza granic wyznaczonych przez prawa Uniwersum, ale równocześnie jest też wolne.Wolter wyróżnił trzy rodzaje zła:ll- metafizyczne, wynikające z niedoskonałości wszystkiego w stosunku do Bogall- fizyczne, polegające na cierpieniu i śmierci nieodłącznych od życia, związanych z działaniem praw naturyll- moralne, związane z posiadaną przez człowieka możliwością wyboru, wolną woląll1.W życiu ludzkim jest więcej szczęścia niż niedoli, bo ludzie na ogół chcą żyć bardziej niż nie chcą żyć.ll2.Ludzie prości, nie skażeni cywilizacją, ambicjami i roszczeniami są szczęśliwill3.Coś złego dla jednostki może być dobre dla grupy.ll4.Brak stwierdzenia dobrych skutków wydarzeń świadczy tylko o naszej niewiedzy.ll5.Rzadkość samobójstw świadczy o zasadniczości optymizmu.ll6.Ludzi prości są szczęśliwi.llllObraz świata jaki ukazuje Krasicki jest niewesoły.Jest to świat, w którym panuje prawo silniejszego, a chytrość, przebiegłość i podstęp biorą górę nad szlachetnością, prostodusznością i prawem.Zło przywdziewa różne maski, dobro nie zwycięża prawie nigdy.Przyczyny takiego stanu rzeczy tkwią w ułomnej, niedoskonałej naturze człowieka.lllllll6.Satyra jako gatunek literacki.Satyra a bajka.Satyra to utwór ośmieszający lub piętnujący opisywane w nim zjawiska [ Pobierz całość w formacie PDF ]