[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Kontrola działalności jst i innych samorządowych jednostek organizacyjnych może być również wykonywana przez Najwyższą Izbę Kontroli.Za przekroczenie przepisów budżetowych oraz postanowień uchwały budżetowej (zwłaszcza postanowień odnoszących się do wydatków - art.138 ustawy o finansach publicznych enumeratywnie określa przewinienia o największej „wadze” jakościowej: naruszenie dyscypliny finansów publicznych) przez osoby wykonujące budżet jednostki samorządu terytorialnego oraz inne osoby dysponujące środkami publicznymi, w tym osoby odpowiedzialne za gospodarowanie środkami publicznymi przekazanymi podmiotom spoza sektora finansów publicznych przewidziane i stosowane są sankcje określone przede wszystkim w ustawie o finansach publicznych.Oprócz sankcji za naruszenie dyscypliny finansów publicznych należy tutaj wspomnieć o o sankcji polityczno - prawnej za niewykonanie budżetu jednostki samorządu terytorialnego, polegającej na nie udzieleniu zarządowi absolutorium.PodsumowanieWszystkie etapy procedury budżetowej to długi i złożony proces w czasie którego rozstrzyga się wiele bardzo ważnych spraw związanych z funkcjonowaniem wspólnot samorządowych.Budżet jst powinien być wykorzystywany jako narzędzie sprzyjające efektywnemu i oszczędnemu zarządzaniu środkami publicznymi którymi dysponują władze samorządowe, jako narzędzie kontroli finansowej oraz narzędzie komunikacji władz samorządowych ze wspólnotą samorządową.Proces procedury budżetowej nie może być utożsamiany tylko z rutynowymi, mechanicznymi pracami o charakterze ewidencyjno - rachunkowym.Źródła:lTadeusz Łukosz: Prawo dla ekonomistów.Wydanie trzecie.Wrocław: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu 1999.llStanisław Owsiak Finanse Publiczne - teoria i praktyka.Wydanie drugie.Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN 2000.llAndrzej Borodo Finanse Publiczne Rzeczypospolitej Polskiej - zagadnienia prawne.Wydanie pierwsze.Bydgoszcz: Oficyna Wydawnicza Branta 2000.llMinisterstwo Finansów RP - Finanse Samorządów:llKatarzyna Mańk Anna Suszyńska Jednostki samorządu terytorialnego w świetle wymogów Ustawy o finansach publicznych:llHenryk Kamieniecki Tworzenie budżetów jednostek samorządu terytorialnegollU.Ziółkowska Finanse publiczne - teoria i zastosowanie.Poznań WSB 2000.llSamorząd terytorialny (miesięcznik).Międzykomunalna Spółka Akcyjna Municipium 1-2\2002.llE.Ruśkowski Finanse publiczne i prawo finansowe.Tom 1 Warszawa KiK 2000.llH.Szczepański Dochody i budżet samorządów.Warszawa INFOR 1999.llL.Patrzałek Finanse samorządowe.Wydawnictwo AE im.O.Langegowe Wrocławiu 1999.lSamorząd terytorialny (miesięcznik).Międzykomunalna Spółka Akcyjna Municipium.Tadeusz Łukosz „Prawo dla ekonomistów”Katarzyna Mańk Anna Suszyńska Jednostki samorządu terytorialnego w świetle wymogów Ustawy o finansach publicznychStanisław Owsiak Finanse PublicznetamżetamżetamżetamżeAndrzej Borodo Finanse Publiczne Rzeczypospolitej Polskiej - zagadnienia prawne.H.Szczepański Dochody i budżet samorządów.L.Patrzałek Finanse samorządowe.E.Ruśkowski Finanse publiczne i prawo finansowe.Andrzej Borodo Finanse Publiczne Rzeczypospolitej Polskiej - zagadnienia prawne.H.Szczepański Dochody i budżet samorządów.Samorząd terytorialny (miesięcznik).Międzykomunalna Spółka Akcyjna Municipium.Henryk Kamieniecki Tworzenie budżetów jednostek samorządu terytorialnegoH.Szczepański Dochody i budżet samorządów.Samorząd terytorialny (miesięcznik).Międzykomunalna Spółka Akcyjna Municipium.U.Ziółkowska Finanse publiczne - teoria i zastosowanie.L.Patrzałek Finanse samorządowe.tamżeH.Szczepański Dochody i budżet samorządów.L.Patrzałek Finanse samorządowe.E.Ruśkowski Finanse publiczne i prawo finansowe.Andrzej Borodo Finanse Publiczne Rzeczypospolitej Polskiej - zagadnienia prawne.lll [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • milosnikstop.keep.pl