[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Nie powinien przyjmować ataków na siebiew sposób obronny, a wrÄ™cz przeciwnie, powinien zachÄ™caćdo konfrontacji ze sobÄ… i pomagać uczestnikom w analizo-waniu tego, co siÄ™ dzieje.Jego kwalifikacje powinny pozwolićna przewidzenie tego rodzaju sytuacji i uznanie ich za nor-malny element procesu grupowego.Faza ta pojawia siÄ™ zwy-kle jako swoisty kryzys w pracy grupy, gdzieÅ› miÄ™dzy 4 a 6spotkaniem, i jej zwiastunem bywa silnie wyrażona przezkogoÅ› indywidualność, poglÄ…d, opinia lub sprzeciw.W pra-cy w tej fazie należy skupiać siÄ™ głównie na gestaltowskichinterakcjach tu i teraz istniejÄ…cych w grupie.Stadium tomoże zaistnieć tylko dlatego, że pojawiÅ‚ siÄ™ konsolidujÄ…cyetap wczeÅ›niejszy.W przeciwnym razie grupa może siÄ™ roz-paść wskutek powstaÅ‚ych sprzecznoÅ›ci oraz negatywnychemocji.Obie te fazy stanowiÄ… niezbÄ™dnÄ… podstawÄ™ do dal-81Nazywana też fazÄ… konfrontacji i eksploracji różnic lub fazÄ… konfliktui buntu.114S o c j o t e r a p i a w s z k o l eszego efektywnego uczenia siÄ™ umiejÄ™tnoÅ›ci interpersonal-nych np.pozbawionych agresji zdolnoÅ›ci konfrontacyjnych.Role grupowe ulegajÄ… przeformuÅ‚owaniu na bardziej kon-struktywne, a pod koniec tego etapu zostaje ustalona pozy-cja terapeuty i poszczególnych uczestników, antagonizmyi konflikty wyciszajÄ… siÄ™, natomiast powstaje poczucie oso-bistego bezpieczeÅ„stwa i wzajemnego zaufania oraz bardzoznaczÄ…co wzrasta spójność grupy.III.FAZA WSPÓAPRACY82Jest to najbardziej zaawansowane stadium rozwoju gru-py.Pojawia siÄ™ otwarte mówienie o uczuciach, motywacjachi dziaÅ‚aniach oraz intensywne uczenie siÄ™ nowych zachowaÅ„np.aktywnego sÅ‚uchania, asertywnoÅ›ci, umiejÄ™tnoÅ›ci zawie-rania koniecznego kompromisu czy wystawianie siÄ™ na nie-niszczÄ…cÄ… nikogo konfrontacjÄ™, podejmowania zobowiÄ…zaÅ„i brania za nie odpowiedzialnoÅ›ci itd.Terapeuta może bar-dziej niż w fazach wczeÅ›niejszych koncentrować siÄ™ na prob-lemach poszczególnych uczestników, dopuszczać wiÄ™kszÄ…intymność wyznaÅ„ poszczególnych osób, wzbogacać swoi-mi interwencjami wartość informacji zwrotnych i ksztaÅ‚to-wać rodzaje interakcji, które umożliwiajÄ… ćwiczenie nowychzachowaÅ„, zmianÄ™ struktur poznawczych i odreagowanieemocjonalne.Najkorzystniejsze uczenie siÄ™ nastÄ™puje wów-czas, gdy uczestnikom udaje siÄ™ uogólniać doÅ›wiadczeniakorzystajÄ…c z interakcji ujawniajÄ…cych siÄ™ podczas sesji gru-82Albo: pogÅ‚Ä™bionej eksploracji problemów na poziomie indywidualnymi grupowym lub współdziaÅ‚ania i spójnoÅ›ci, czy faza celowej i Å›wiado-mej aktywnoÅ›ci.115J a r o s Å‚ a w J a g i e Å‚ apowych, np. U Marcina denerwuje mnie to samo, co u mo-jego jednego kolegi z klasy obaj wystÄ™pujÄ… z pozycji by-cia mÄ…drzejszymi, a ja wtedy czujÄ™ siÄ™ gorszy i zaczynamsiÄ™ denerwować.Terapeuta wypowiadajÄ…c siÄ™ powinienbyć konkretny i praktyczny, a nie teoretyczny i ogólnikowy.Może pozwolić sobie na pewne interpretacje, ale w sposóbumiejÄ™tny i hipotetyczny.Jednak ta najbardziej owocna fazapracy kiedyÅ› siÄ™ koÅ„czy, gdyż daje o sobie znać moment fi-nalizacji spotkaÅ„.IV.FAZA KOCCOWA83W zrozumiaÅ‚y sposób zakoÅ„czenie spotkaÅ„ dostarczaczÄ™sto uczestnikom powodów do odczuwania smutku, nie-pewnoÅ›ci, niepokoju, a nawet rozczarowania efektami terapii nie tak to sobie wyobrażali.Inni pragnÄ… niejako zatrzymaćczas lub zaprzeczać rzeczywistoÅ›ci bÄ™dziemy siÄ™ nadalspotykać.Terapeuta musi umieć rozpoznać i pomóc ujaw-nić uczucia zwiÄ…zane z zakoÅ„czeniem terapii.NiewÅ‚aÅ›ciweprzepracowanie tej fazy może pozostawić niesmak i rozgo-ryczenie oraz poczucie opuszczenia.Dlatego konieczne jestpodjÄ™cie tematu straty, żalu, rozstania itp.W grupie socjote-rapeutycznej można np.zaproponować dzielenie siÄ™ swoimidoÅ›wiadczeniami pod hasÅ‚em: każdy opowie o swojej stra-cie w życiu.Jest to tzw.model pracy nad żalem, uwzglÄ™d-niajÄ…cy zÅ‚ość z powodu nieuchronnoÅ›ci straty, którÄ… wszyscyprzeżywamy.Wykorzystuje siÄ™ czasem rytuaÅ‚, w którymuczestnicy mogÄ… wyrazić swoje uczucia, np.kÅ‚Ä™bek włóczki,83Też: koÅ„czenie psychoterapii grupowej.116S o c j o t e r a p i a w s z k o l ektóry przechodzi przez wszystkie rÄ™ce tworzÄ…c zawiÅ‚y wzór;w koÅ„cowym etapie wszyscy zrzucajÄ… z rÄ…k przÄ™dzÄ™ symbo-lizujÄ…c w ten sposób zerwane wiÄ™zi; niektórzy zabierajÄ… ka-waÅ‚ki weÅ‚ny jako talizmany, które majÄ… dowodzić, czego siÄ™nauczyli.Socjoterapeuta musi otoczyć szczególnÄ… uwagÄ…i obserwować osoby, którym najbardziej doskwiera rozsta-nie z grupÄ….Czasem ten wÅ‚aÅ›nie etap bywa dla niektórychważnym gÅ‚Ä™bokim doÅ›wiadczeniem.Dopiero wiedza na te-mat procesu grupowego pozwala w peÅ‚ni zrozumieć zmien-ność ról uczestników zajęć, normy funkcjonujÄ…ce w grupie,ale przede wszystkim celowość i sensowność poszczegól-nych dziaÅ‚aÅ„ wÅ‚asnych.O czym zatem socjoterapeuta powinien pamiÄ™tać w każ-dej z wyróżnionych faz?W fazie orientacji:" ZajÄ™cia musza być atrakcyjne muszÄ… sprawiaćuczestnikom przyjemność i być interesujÄ…ce.Dladzieci mÅ‚odszych atrakcyjna jest zabawa, dla mÅ‚o-dzieży spotkania z rówieÅ›nikami i rozmowa o swo-ich przeżyciach." Warto, aby kilka pierwszych spotkaÅ„ byÅ‚o szczegól-nie atrakcyjnych, ale niech nie zabraknie pomysłówtakże na nastÄ™pne." PoczÄ…tek zajęć w fazie rozgrzewki powinien skÅ‚a-dać siÄ™ z prostych ćwiczeÅ„, które stopniowo anga-żujÄ… uczestników.ProwadzÄ…cy powinien możliwieszybko poznać mocne i sÅ‚abe strony uczestników,bÄ™dzie wtedy wiedziaÅ‚, które zajÄ™cia mogÄ… nie byćatrakcyjne dla poszczególnych grup.117J a r o s Å‚ a w J a g i e Å‚ a" Każde zajÄ™cia powinny zawierać staÅ‚y element: ry-tuaÅ‚ lub krótkÄ… zabawÄ™, czy piosenkÄ™." Najlepiej jeÅ›li kolejność ćwiczeÅ„ jest naprzemienna,np.spokojne bardzo intensywne spokojne." Warto stworzyć awaryjnÄ… sieć powiadomieÅ„w wyjÄ…tkowej sytuacji, gdy zajÄ™cia nie mogÄ… siÄ™ od-być i posiadać numery telefonów uczestników orazich rodziców." Należy pamiÄ™tać, że zajÄ™cia mogÄ… siÄ™ nie odbyć tyl-ko z bardzo wyjÄ…tkowego powodu." Uczestnik niemogÄ…cy przyjść na kolejne zajÄ™cia po-wiadamia wczeÅ›niej caÅ‚Ä… grupÄ™ i prowadzÄ…cego.W fazie różnicowania:" Warto pamiÄ™tać, że przyjdzie nieuchronny kry-zys (np.walka o wÅ‚adzÄ™ w grupie, bojkot częściuczestników, zwrócenie siÄ™ przeciw prowadzÄ…ce-mu itp.)." Nie należy unikać narastajÄ…cego konfliktu i omówićto, co dzieje siÄ™ w grupie." PlanujÄ…c zajÄ™cia sensownie jest mieć jakieÅ› rozwiÄ…-zania alternatywne, gdy wypadnie coÅ› niespodzie-wanego, nieprzewidzianego lub zaskakujÄ…cego." Socjoterapeuta tylko wyjÄ…tkowo może spotykać siÄ™oddzielnie z którymÅ› z uczestników." Socjoterapeuta powinien być blisko swoich pod-opiecznych, co oznacza, że powinien unikać belfer-skiego dystansu, z drugiej jednak strony nie możenadmiernie bratać siÄ™ z uczestnikami, gdyż stracikontrolÄ™ nad grupÄ….118S o c j o t e r a p i a w s z k o l e" Dobrze jest ograniczać tych uczestników, którzybÄ™dÄ… chcieli wysunąć siÄ™ na czoÅ‚o grupy i przejmo-wać nad niÄ… kontrolÄ™ za pomocÄ… agresji fizycznej(bójki) i werbalnej (przezwiska, wyÅ›miewanie in-nych) lub w inny manipulacyjny sposób [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl milosnikstop.keep.pl
.Nie powinien przyjmować ataków na siebiew sposób obronny, a wrÄ™cz przeciwnie, powinien zachÄ™caćdo konfrontacji ze sobÄ… i pomagać uczestnikom w analizo-waniu tego, co siÄ™ dzieje.Jego kwalifikacje powinny pozwolićna przewidzenie tego rodzaju sytuacji i uznanie ich za nor-malny element procesu grupowego.Faza ta pojawia siÄ™ zwy-kle jako swoisty kryzys w pracy grupy, gdzieÅ› miÄ™dzy 4 a 6spotkaniem, i jej zwiastunem bywa silnie wyrażona przezkogoÅ› indywidualność, poglÄ…d, opinia lub sprzeciw.W pra-cy w tej fazie należy skupiać siÄ™ głównie na gestaltowskichinterakcjach tu i teraz istniejÄ…cych w grupie.Stadium tomoże zaistnieć tylko dlatego, że pojawiÅ‚ siÄ™ konsolidujÄ…cyetap wczeÅ›niejszy.W przeciwnym razie grupa może siÄ™ roz-paść wskutek powstaÅ‚ych sprzecznoÅ›ci oraz negatywnychemocji.Obie te fazy stanowiÄ… niezbÄ™dnÄ… podstawÄ™ do dal-81Nazywana też fazÄ… konfrontacji i eksploracji różnic lub fazÄ… konfliktui buntu.114S o c j o t e r a p i a w s z k o l eszego efektywnego uczenia siÄ™ umiejÄ™tnoÅ›ci interpersonal-nych np.pozbawionych agresji zdolnoÅ›ci konfrontacyjnych.Role grupowe ulegajÄ… przeformuÅ‚owaniu na bardziej kon-struktywne, a pod koniec tego etapu zostaje ustalona pozy-cja terapeuty i poszczególnych uczestników, antagonizmyi konflikty wyciszajÄ… siÄ™, natomiast powstaje poczucie oso-bistego bezpieczeÅ„stwa i wzajemnego zaufania oraz bardzoznaczÄ…co wzrasta spójność grupy.III.FAZA WSPÓAPRACY82Jest to najbardziej zaawansowane stadium rozwoju gru-py.Pojawia siÄ™ otwarte mówienie o uczuciach, motywacjachi dziaÅ‚aniach oraz intensywne uczenie siÄ™ nowych zachowaÅ„np.aktywnego sÅ‚uchania, asertywnoÅ›ci, umiejÄ™tnoÅ›ci zawie-rania koniecznego kompromisu czy wystawianie siÄ™ na nie-niszczÄ…cÄ… nikogo konfrontacjÄ™, podejmowania zobowiÄ…zaÅ„i brania za nie odpowiedzialnoÅ›ci itd.Terapeuta może bar-dziej niż w fazach wczeÅ›niejszych koncentrować siÄ™ na prob-lemach poszczególnych uczestników, dopuszczać wiÄ™kszÄ…intymność wyznaÅ„ poszczególnych osób, wzbogacać swoi-mi interwencjami wartość informacji zwrotnych i ksztaÅ‚to-wać rodzaje interakcji, które umożliwiajÄ… ćwiczenie nowychzachowaÅ„, zmianÄ™ struktur poznawczych i odreagowanieemocjonalne.Najkorzystniejsze uczenie siÄ™ nastÄ™puje wów-czas, gdy uczestnikom udaje siÄ™ uogólniać doÅ›wiadczeniakorzystajÄ…c z interakcji ujawniajÄ…cych siÄ™ podczas sesji gru-82Albo: pogÅ‚Ä™bionej eksploracji problemów na poziomie indywidualnymi grupowym lub współdziaÅ‚ania i spójnoÅ›ci, czy faza celowej i Å›wiado-mej aktywnoÅ›ci.115J a r o s Å‚ a w J a g i e Å‚ apowych, np. U Marcina denerwuje mnie to samo, co u mo-jego jednego kolegi z klasy obaj wystÄ™pujÄ… z pozycji by-cia mÄ…drzejszymi, a ja wtedy czujÄ™ siÄ™ gorszy i zaczynamsiÄ™ denerwować.Terapeuta wypowiadajÄ…c siÄ™ powinienbyć konkretny i praktyczny, a nie teoretyczny i ogólnikowy.Może pozwolić sobie na pewne interpretacje, ale w sposóbumiejÄ™tny i hipotetyczny.Jednak ta najbardziej owocna fazapracy kiedyÅ› siÄ™ koÅ„czy, gdyż daje o sobie znać moment fi-nalizacji spotkaÅ„.IV.FAZA KOCCOWA83W zrozumiaÅ‚y sposób zakoÅ„czenie spotkaÅ„ dostarczaczÄ™sto uczestnikom powodów do odczuwania smutku, nie-pewnoÅ›ci, niepokoju, a nawet rozczarowania efektami terapii nie tak to sobie wyobrażali.Inni pragnÄ… niejako zatrzymaćczas lub zaprzeczać rzeczywistoÅ›ci bÄ™dziemy siÄ™ nadalspotykać.Terapeuta musi umieć rozpoznać i pomóc ujaw-nić uczucia zwiÄ…zane z zakoÅ„czeniem terapii.NiewÅ‚aÅ›ciweprzepracowanie tej fazy może pozostawić niesmak i rozgo-ryczenie oraz poczucie opuszczenia.Dlatego konieczne jestpodjÄ™cie tematu straty, żalu, rozstania itp.W grupie socjote-rapeutycznej można np.zaproponować dzielenie siÄ™ swoimidoÅ›wiadczeniami pod hasÅ‚em: każdy opowie o swojej stra-cie w życiu.Jest to tzw.model pracy nad żalem, uwzglÄ™d-niajÄ…cy zÅ‚ość z powodu nieuchronnoÅ›ci straty, którÄ… wszyscyprzeżywamy.Wykorzystuje siÄ™ czasem rytuaÅ‚, w którymuczestnicy mogÄ… wyrazić swoje uczucia, np.kÅ‚Ä™bek włóczki,83Też: koÅ„czenie psychoterapii grupowej.116S o c j o t e r a p i a w s z k o l ektóry przechodzi przez wszystkie rÄ™ce tworzÄ…c zawiÅ‚y wzór;w koÅ„cowym etapie wszyscy zrzucajÄ… z rÄ…k przÄ™dzÄ™ symbo-lizujÄ…c w ten sposób zerwane wiÄ™zi; niektórzy zabierajÄ… ka-waÅ‚ki weÅ‚ny jako talizmany, które majÄ… dowodzić, czego siÄ™nauczyli.Socjoterapeuta musi otoczyć szczególnÄ… uwagÄ…i obserwować osoby, którym najbardziej doskwiera rozsta-nie z grupÄ….Czasem ten wÅ‚aÅ›nie etap bywa dla niektórychważnym gÅ‚Ä™bokim doÅ›wiadczeniem.Dopiero wiedza na te-mat procesu grupowego pozwala w peÅ‚ni zrozumieć zmien-ność ról uczestników zajęć, normy funkcjonujÄ…ce w grupie,ale przede wszystkim celowość i sensowność poszczegól-nych dziaÅ‚aÅ„ wÅ‚asnych.O czym zatem socjoterapeuta powinien pamiÄ™tać w każ-dej z wyróżnionych faz?W fazie orientacji:" ZajÄ™cia musza być atrakcyjne muszÄ… sprawiaćuczestnikom przyjemność i być interesujÄ…ce.Dladzieci mÅ‚odszych atrakcyjna jest zabawa, dla mÅ‚o-dzieży spotkania z rówieÅ›nikami i rozmowa o swo-ich przeżyciach." Warto, aby kilka pierwszych spotkaÅ„ byÅ‚o szczegól-nie atrakcyjnych, ale niech nie zabraknie pomysłówtakże na nastÄ™pne." PoczÄ…tek zajęć w fazie rozgrzewki powinien skÅ‚a-dać siÄ™ z prostych ćwiczeÅ„, które stopniowo anga-żujÄ… uczestników.ProwadzÄ…cy powinien możliwieszybko poznać mocne i sÅ‚abe strony uczestników,bÄ™dzie wtedy wiedziaÅ‚, które zajÄ™cia mogÄ… nie byćatrakcyjne dla poszczególnych grup.117J a r o s Å‚ a w J a g i e Å‚ a" Każde zajÄ™cia powinny zawierać staÅ‚y element: ry-tuaÅ‚ lub krótkÄ… zabawÄ™, czy piosenkÄ™." Najlepiej jeÅ›li kolejność ćwiczeÅ„ jest naprzemienna,np.spokojne bardzo intensywne spokojne." Warto stworzyć awaryjnÄ… sieć powiadomieÅ„w wyjÄ…tkowej sytuacji, gdy zajÄ™cia nie mogÄ… siÄ™ od-być i posiadać numery telefonów uczestników orazich rodziców." Należy pamiÄ™tać, że zajÄ™cia mogÄ… siÄ™ nie odbyć tyl-ko z bardzo wyjÄ…tkowego powodu." Uczestnik niemogÄ…cy przyjść na kolejne zajÄ™cia po-wiadamia wczeÅ›niej caÅ‚Ä… grupÄ™ i prowadzÄ…cego.W fazie różnicowania:" Warto pamiÄ™tać, że przyjdzie nieuchronny kry-zys (np.walka o wÅ‚adzÄ™ w grupie, bojkot częściuczestników, zwrócenie siÄ™ przeciw prowadzÄ…ce-mu itp.)." Nie należy unikać narastajÄ…cego konfliktu i omówićto, co dzieje siÄ™ w grupie." PlanujÄ…c zajÄ™cia sensownie jest mieć jakieÅ› rozwiÄ…-zania alternatywne, gdy wypadnie coÅ› niespodzie-wanego, nieprzewidzianego lub zaskakujÄ…cego." Socjoterapeuta tylko wyjÄ…tkowo może spotykać siÄ™oddzielnie z którymÅ› z uczestników." Socjoterapeuta powinien być blisko swoich pod-opiecznych, co oznacza, że powinien unikać belfer-skiego dystansu, z drugiej jednak strony nie możenadmiernie bratać siÄ™ z uczestnikami, gdyż stracikontrolÄ™ nad grupÄ….118S o c j o t e r a p i a w s z k o l e" Dobrze jest ograniczać tych uczestników, którzybÄ™dÄ… chcieli wysunąć siÄ™ na czoÅ‚o grupy i przejmo-wać nad niÄ… kontrolÄ™ za pomocÄ… agresji fizycznej(bójki) i werbalnej (przezwiska, wyÅ›miewanie in-nych) lub w inny manipulacyjny sposób [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]