[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Kontemplują wPiśmie Zwiętym życie Chrystusa i to, czego Boski Mistrz nauczał i dokonał dlazbawienia ludzi, zwłaszcza tajemnice Jego śmierci i zmartwychwstania (.); przyznająświętym Księgom Boską powagę 115.Równocześnie jednak, mają odmienne od nas zapatrywania (.) na stosunekKościoła do Pisma Zwiętego, w którym wedle wiary katolickiej urząd nauczycielskiKościoła zajmuje specjalne miejsce w wyjaśnianiu i głoszeniu pisanego słowaBożego 116 Niemniej Pismo Zwięte jest dla (.) dialogu [ekumenicznego]znakomitym narzędziem w potężnym ręku Bożym do osiągnięcia tej jedności, którąZbawca wskazuje wszystkim ludziom 117.Ponadto Sakrament Chrztu, wspólny nam wszystkim, stanowi sakramentalny węzełjedności trwający między wszystkimi przezeń odrodzonymi 118.Implikacjeteologiczne, duszpasterskie i ekumeniczne wspólnego Chrztu są liczne i doniosłe.Chociaż sakrament ten sam przez się jest jedynie pierwszym zaczątkiem , zarazem ma prowadzić do pełnego wyznania wiary, do całkowitego wcielenia w zgodną zwolą Chrystusa instytucję zbawienia, wreszcie do pełnego wszczepienia weucharystyczną wspólnotę 119.67.Rozbieżności doktrynalne i historyczne, jakie pojawiły się w okresie Reformacji,dotyczyły Kościoła, sakramentów i święceń kapłańskich.Dlatego Sobór stwierdza, że nauka o Uczcie Pańskiej, o innych sakramentach i kulcie oraz o posługach Kościołapowinna stanowić przedmiot dialogu 120.Dekret Unitatis redintegratio podkreśla, że Wspólnotom wyrosłym po Reformacji brakuje pełnej jedności z nami, wypływającej z Chrztu i zauważa, iż nieprzechowały one właściwej i całkowitej rzeczywistości eucharystycznego misterium,głównie przez brak sakramentu kapłaństwa , chociaż sprawując w Zwiętej Uczciepamiątkę śmierci i zmartwychwstania Pańskiego, wyznają, że oznacza ona życie włączności z Chrystusem i oczekują Jego chwalebnego przyjścia 121,68.Dekret nie pomija też sprawy życia duchowego i moralnych konsekwencji wiary: Chrześcijański styl życia tych braci zasila się wiarą w Chrystusa, a krzepi łaskąChrztu i słuchaniem słowa Bożego.Przejawia się zaś w osobistej modlitwie, wrozważaniu Pisma Zwiętego, w życiu chrześcijańskiej rodziny, w kulcie sprawowanymprzez wspólnotę zbierającą się, aby chwalić Boga.Zresztą ich kult zawiera niejedenoczywisty pierwiastek wspólnej starożytnej liturgii 122.Dokument soborowy nie ogranicza się jedynie do omówienia tych zagadnieńduchowych, moralnych i kulturowych, ale docenia także żywe poczuciesprawiedliwości i szczerą miłość do bliznich, jaką okazują ci bracia; nie zapomina teżo ich inicjatywach na rzecz humanizacji warunków życia w społeczeństwie orazprzywrócenia pokoju.Wszystko to wynika z ich szczerej woli dochowania wiernościsłowu Chrystusa, które jest zródłem chrześcijańskiego życia.W ten sposób tekst soborowy wskazuje na problematykę należącą do sfery etyczno-moralnej, która staje się coraz pilniejsza w naszych czasach: wielu spośródchrześcijan nie zawsze w ten sam sposób pojmuje Ewangelię (.), co katolicy 123.Wtej rozległej dziedzinie istnieje wielka przestrzeń dla dialogu dotyczącego moralnychzasad Ewangelii i ich zastosowania.69.Postulaty i zalecenia Soboru Watykańskiego II zostały zrealizowane, codoprowadziło stopniowo do nawiązania dwustronnego dialogu teologicznego zróżnymi Kościołami i Wspólnotami chrześcijańskimi Zachodu, istniejącymi na całymświecie.Z drugiej strony, z myślą o dialogu wielostronnym już w 1964 r.rozpoczęto procestworzenia wspólnej grupy roboczej wespół z Ekumeniczną Radą Kościołów, zaś w1968 r.teolodzy katoliccy stali się pełnoprawnymi członkami Departamentuteologicznego tejże Rady, to znaczy Komisji Wiara i Ustrój.Dialog był i nadal jest owocny i wiele obiecujący.Tematy zaproponowane przezsoborowy Dekret jako przedmiot dialogu zostały już omówione lub też będą podjętew niedalekiej przyszłości.Refleksja podjęta w ramach różnych dialogówdwustronnych z poświęceniem zasługującym na uznanie całej ekumenicznejwspólnoty była skupiona wokół licznych spornych kwesii, takich jak Chrzest,Eucharystia, święcenia kapłańskie, sakramentalność i autorytet Kościoła, sukcesjaapostolska.Pozwoliło to ujawnić nieoczekiwane możliwości rozwiązań, a zarazemzrozumieć, że konieczne jest głębsze zbadanie niektórych zagadnień.70.Tym trudnym i delikatnym poszukiwaniom, które dotykają problemów wiary iwymagają szacunku dla sumienia własnego i drugiej strony, towarzyszyła zawsze iwspierała je modlitwa Kościoła katolickiego oraz innych Kościołów i Wspólnotkościelnych.Modlitwa o jedność, tak głęboko już zakorzeniona i rozpowszechniona worganizmie Kościoła, dowodzi, że chrześcijanie dostrzegają znaczenie kwestiiekumenicznej.Właśnie dlatego, że dążenie do pełnej jedności wymaga porównaniaprawd wiary między wierzącymi, którzy powołują się na jednego Pana, modlitwa jestzródłem światła ukazującego całą i niepodzielną prawdę, jaką należy przyjąć.Ponadto dzięki modlitwie dążenie do jedności nie pozostaje wyłącznie sprawąwąskiego grona specjalistów, ale ogarnia wszystkich ochrzczonych.Wszyscy,niezależnie od swojej roli w Kościele i formacji kulturalnej, mogą w pewientajemniczy i głęboki sposób uczestniczyć aktywnie w tym dążeniu.Relacje eklezjalne 71.Trzeba z kolei dziękować Bożej Opatrzności za wszystkie fakty,które świadczą o postępie na drodze szukania jedności.Obok dialogu teologicznegonależy tu wymienić wszystkie inne formy spotkania, wspólnej modlitwy iwspółdziałania.Papież Paweł VI dał temu procesowi silny impuls, odwiedzając 10czerwca 1969 r.Ekumeniczną Radę Kościołów w jej siedzibie w Genewie orazspotykając się wielokrotnie z przedstawicielami różnych Kościołów i Wspólnotkościelnych [ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl milosnikstop.keep.pl
.Kontemplują wPiśmie Zwiętym życie Chrystusa i to, czego Boski Mistrz nauczał i dokonał dlazbawienia ludzi, zwłaszcza tajemnice Jego śmierci i zmartwychwstania (.); przyznająświętym Księgom Boską powagę 115.Równocześnie jednak, mają odmienne od nas zapatrywania (.) na stosunekKościoła do Pisma Zwiętego, w którym wedle wiary katolickiej urząd nauczycielskiKościoła zajmuje specjalne miejsce w wyjaśnianiu i głoszeniu pisanego słowaBożego 116 Niemniej Pismo Zwięte jest dla (.) dialogu [ekumenicznego]znakomitym narzędziem w potężnym ręku Bożym do osiągnięcia tej jedności, którąZbawca wskazuje wszystkim ludziom 117.Ponadto Sakrament Chrztu, wspólny nam wszystkim, stanowi sakramentalny węzełjedności trwający między wszystkimi przezeń odrodzonymi 118.Implikacjeteologiczne, duszpasterskie i ekumeniczne wspólnego Chrztu są liczne i doniosłe.Chociaż sakrament ten sam przez się jest jedynie pierwszym zaczątkiem , zarazem ma prowadzić do pełnego wyznania wiary, do całkowitego wcielenia w zgodną zwolą Chrystusa instytucję zbawienia, wreszcie do pełnego wszczepienia weucharystyczną wspólnotę 119.67.Rozbieżności doktrynalne i historyczne, jakie pojawiły się w okresie Reformacji,dotyczyły Kościoła, sakramentów i święceń kapłańskich.Dlatego Sobór stwierdza, że nauka o Uczcie Pańskiej, o innych sakramentach i kulcie oraz o posługach Kościołapowinna stanowić przedmiot dialogu 120.Dekret Unitatis redintegratio podkreśla, że Wspólnotom wyrosłym po Reformacji brakuje pełnej jedności z nami, wypływającej z Chrztu i zauważa, iż nieprzechowały one właściwej i całkowitej rzeczywistości eucharystycznego misterium,głównie przez brak sakramentu kapłaństwa , chociaż sprawując w Zwiętej Uczciepamiątkę śmierci i zmartwychwstania Pańskiego, wyznają, że oznacza ona życie włączności z Chrystusem i oczekują Jego chwalebnego przyjścia 121,68.Dekret nie pomija też sprawy życia duchowego i moralnych konsekwencji wiary: Chrześcijański styl życia tych braci zasila się wiarą w Chrystusa, a krzepi łaskąChrztu i słuchaniem słowa Bożego.Przejawia się zaś w osobistej modlitwie, wrozważaniu Pisma Zwiętego, w życiu chrześcijańskiej rodziny, w kulcie sprawowanymprzez wspólnotę zbierającą się, aby chwalić Boga.Zresztą ich kult zawiera niejedenoczywisty pierwiastek wspólnej starożytnej liturgii 122.Dokument soborowy nie ogranicza się jedynie do omówienia tych zagadnieńduchowych, moralnych i kulturowych, ale docenia także żywe poczuciesprawiedliwości i szczerą miłość do bliznich, jaką okazują ci bracia; nie zapomina teżo ich inicjatywach na rzecz humanizacji warunków życia w społeczeństwie orazprzywrócenia pokoju.Wszystko to wynika z ich szczerej woli dochowania wiernościsłowu Chrystusa, które jest zródłem chrześcijańskiego życia.W ten sposób tekst soborowy wskazuje na problematykę należącą do sfery etyczno-moralnej, która staje się coraz pilniejsza w naszych czasach: wielu spośródchrześcijan nie zawsze w ten sam sposób pojmuje Ewangelię (.), co katolicy 123.Wtej rozległej dziedzinie istnieje wielka przestrzeń dla dialogu dotyczącego moralnychzasad Ewangelii i ich zastosowania.69.Postulaty i zalecenia Soboru Watykańskiego II zostały zrealizowane, codoprowadziło stopniowo do nawiązania dwustronnego dialogu teologicznego zróżnymi Kościołami i Wspólnotami chrześcijańskimi Zachodu, istniejącymi na całymświecie.Z drugiej strony, z myślą o dialogu wielostronnym już w 1964 r.rozpoczęto procestworzenia wspólnej grupy roboczej wespół z Ekumeniczną Radą Kościołów, zaś w1968 r.teolodzy katoliccy stali się pełnoprawnymi członkami Departamentuteologicznego tejże Rady, to znaczy Komisji Wiara i Ustrój.Dialog był i nadal jest owocny i wiele obiecujący.Tematy zaproponowane przezsoborowy Dekret jako przedmiot dialogu zostały już omówione lub też będą podjętew niedalekiej przyszłości.Refleksja podjęta w ramach różnych dialogówdwustronnych z poświęceniem zasługującym na uznanie całej ekumenicznejwspólnoty była skupiona wokół licznych spornych kwesii, takich jak Chrzest,Eucharystia, święcenia kapłańskie, sakramentalność i autorytet Kościoła, sukcesjaapostolska.Pozwoliło to ujawnić nieoczekiwane możliwości rozwiązań, a zarazemzrozumieć, że konieczne jest głębsze zbadanie niektórych zagadnień.70.Tym trudnym i delikatnym poszukiwaniom, które dotykają problemów wiary iwymagają szacunku dla sumienia własnego i drugiej strony, towarzyszyła zawsze iwspierała je modlitwa Kościoła katolickiego oraz innych Kościołów i Wspólnotkościelnych.Modlitwa o jedność, tak głęboko już zakorzeniona i rozpowszechniona worganizmie Kościoła, dowodzi, że chrześcijanie dostrzegają znaczenie kwestiiekumenicznej.Właśnie dlatego, że dążenie do pełnej jedności wymaga porównaniaprawd wiary między wierzącymi, którzy powołują się na jednego Pana, modlitwa jestzródłem światła ukazującego całą i niepodzielną prawdę, jaką należy przyjąć.Ponadto dzięki modlitwie dążenie do jedności nie pozostaje wyłącznie sprawąwąskiego grona specjalistów, ale ogarnia wszystkich ochrzczonych.Wszyscy,niezależnie od swojej roli w Kościele i formacji kulturalnej, mogą w pewientajemniczy i głęboki sposób uczestniczyć aktywnie w tym dążeniu.Relacje eklezjalne 71.Trzeba z kolei dziękować Bożej Opatrzności za wszystkie fakty,które świadczą o postępie na drodze szukania jedności.Obok dialogu teologicznegonależy tu wymienić wszystkie inne formy spotkania, wspólnej modlitwy iwspółdziałania.Papież Paweł VI dał temu procesowi silny impuls, odwiedzając 10czerwca 1969 r.Ekumeniczną Radę Kościołów w jej siedzibie w Genewie orazspotykając się wielokrotnie z przedstawicielami różnych Kościołów i Wspólnotkościelnych [ Pobierz całość w formacie PDF ]