[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Z tych też wzglÄ™dówjÄ™zyk ojczysty i matematyka zajmujÄ… główne pozycje w programach szkolnych, ich ukÅ‚ady istruktury odgrywajÄ… bowiem ważnÄ… rolÄ™ w tworzeniu wszelkich innych ukÅ‚adów.InnymprzykÅ‚adem takiego przedmiotu jest logika.Wprawdzie rzadko pojawia siÄ™ ona w szkole jakoosobny przedmiot, takie jednak operacje logiczne, ważne w tworzeniu wszelkich ukÅ‚adów, jakwnioskowanie, dowodzenie, sprawdzanie i wyjaÅ›nianie, wystÄ™pujÄ… w nauczaniu wszystkich bezmaÅ‚a przedmiotów.ZakoÅ„czenieWyprowadzone w tym rozdziale wnioski co do zasad doboru treÅ›ci ksztaÅ‚cÄ…cych wymagajÄ…scalenia.DotyczÄ… one stosunku treÅ›ci programów szkolnych do możliwoÅ›ci uczniów, do potrzebspoÅ‚ecznych i do kultury, a przede wszystkim do nauki.Po ich rozpatrzeniu można postawić sobiepytanie, co jest w nich sprawÄ… najważniejszÄ… a co wtórnÄ…, jakie twierdzenia ogólniejszej naturymożna na ich podstawie sformuÅ‚ować?OdwoÅ‚ujÄ…c siÄ™ do literatury przedmiotu', a m.in.do mojej książki Podstawy wyksztaÅ‚ceniaogólnego, wspomnÄ™ o szerokiej krytyce, jakiej poddaje siÄ™ ciÄ…gle jeszcze pokutujÄ…ce w Å›wiadomoÅ›ci niektórych nauczycieli teorie doboru treÅ›ci ksztaÅ‚cenia: encyklopedyzm dydaktyczny,zwany dawniej materializmem dydaktycznym, formalizm i utylitaryzm.NajwiÄ™kszy wpÅ‚yw na szkolnictwo wszystkich szczebli wywarÅ‚ i jeszcze do dziÅ› wywieraencyklopedyzm dydaktyczny.Swoiste jego piÄ™tno można Å‚atwo dostrzec w dziaÅ‚alnoÅ›ci tychnauczycieli, którzy w pracy z uczniami koncentrujÄ… caÅ‚Ä… uwagÄ™ wyÅ‚Ä…cznie na treÅ›ci ( materii")wiedzy o Å›wiecie, z reguÅ‚y czerpanej ze zródeÅ‚ Å‚atwo dostÄ™pnych, jak podrÄ™czniki, encyklopedie czynotatki.Nie interesujÄ… siÄ™ tym, czy uczniowie sÄ… wiedzÄ… zaciekawieni, czy ma im do czegoÅ› sÅ‚użyć,czy jÄ… stosujÄ… dla realizacji jakichÅ› celów osobistych: poznawczych lub praktycznych, czy ksztaÅ‚tujÄ…na tej podstawie wÅ‚asne sÄ…dy o Å›wiecie.Tymczasem nadmierne, iÅ›cie encyklopedyczne zasobywiedzy, nie pogÅ‚Ä™bione, nie przetrawione i nie utrwalone w dziaÅ‚aniu praktycznym ulegajÄ…gwaÅ‚townemu zapominaniu, czemu nie sÄ… w stanie zapobiec ani systematyczne prace kontrolne,zwÅ‚aszcza tak nadużywane  klasówki", ani egzaminy.Toteż efekty, jakie pozwala osiÄ…gnąćencyklopedyzm, sÄ… caÅ‚kowicie niewspółmierne do oczekiwaÅ„.Mniejszymi niepowodzeniami grozi formalizm dydaktyczny, choć w praktyce rzadko można siÄ™spotkać z jego czystym zastosowaniem.Jego zwolennicy stosunkowo maÅ‚y nacisk kÅ‚adÄ… na materiÄ™" wiedzy, jej rola polega tylko na tym, że ma umożliwiać rozwijanie zdolnoÅ›ci, sprawÄ…zasadniczÄ… staje siÄ™ natomiast samo doskonalenie sprawnoÅ›ci intelektualnych, głównie myÅ›lenia.Formalizm jest wiÄ™c także wyrazem jednostronnoÅ›ci w doborze materiaÅ‚u ksztaÅ‚cenia, powodujemianowicie lekceważenie treÅ›ci wiedzy, jej ksztaÅ‚cÄ…cych wartoÅ›ci, jej znaczenia dla życia i praktykispoÅ‚ecznej.Na dziaÅ‚alnoÅ›ci praktycznej koncentrujÄ… swojÄ… uwagÄ™ zwolennicy innej teorii, zwanejutylitaryzmem dydaktycznym.Jednostronność tej teorii polega na faworyzowaniu uczenia siÄ™ przezdziaÅ‚anie i uzyskiwanych na tej drodze umiejÄ™tnoÅ›ci praktycznych, a zarazem na niedocenianiuwartoÅ›ci samej wiedzy i formalnego wyksztaÅ‚cenia.Zdrowe ziarno w każdej z tych teorii niewÄ…tpliwie istnieje.Encyklopedyzm docenia treść wiedzy,formalizm - sprawnoÅ›ci umysÅ‚owe, a utylitaryzm -sprawnoÅ›ci praktyczne.Tymczasem peÅ‚ny rozwójczÅ‚owieka wymaga i opanowania podstaw wiedzy o Å›wiecie, i rozwiniÄ™cia zdolnoÅ›ci poznawaniaÅ›wiata, i nabycia wielu umiejÄ™tnoÅ›ci praktycznych.Przezwyciężenie tych jednostronnych teorii leżywiÄ™c w integracji trzech wymienionych czynników, takiej mianowicie, że dobór treÅ›ci ksztaÅ‚ceniama być dokonywany z myÅ›lÄ… o koniecznoÅ›ci poznania Å›wiata przez wychowanków szkoÅ‚y ipraktycznego naÅ„ oddziaÅ‚ywania.MożliwoÅ›ci takiej integracji zostaÅ‚y ukazane w tym rozdziale.Teoria oparta na tych zaÅ‚ożeniach nosi miano materializmu funkcjonalnego.ZakÅ‚ada onakonieczność opanowania przez uczniów  materii" wiedzy o przyrodzie, spoÅ‚eczeÅ„stwie, technice isztuce, jak i  funkcji" wiedzy, tj.posÅ‚ugiwania siÄ™ niÄ… w operacjach umysÅ‚owych i w dziaÅ‚aniupraktycznym.WedÅ‚ug materializmu funkcjonalnego, poznawanie rzeczywistoÅ›ci i gromadzenie wiedzy stanowi jednÄ… tylko stronÄ™ ksztaÅ‚cenia, innÄ… jest funkcjonowanie tej wiedzy w umyÅ›leucznia i w jego dziaÅ‚alnoÅ›ci intelektualnej, a jeszcze innÄ… w dziaÅ‚alnoÅ›ci praktycznej, obejmujÄ…cejprzeksztaÅ‚cenie rzeczywistoÅ›ci.RozdziaÅ‚ szósty TREZ PRZEDMIOTOWA KSZTAACENIA OGÓLNEGOSystem przedmiotowy i próby jego zreformowaniaDo problemów z wielkim trudem rozwiÄ…zywanych przez zespoÅ‚y specjalistów należy zagadnieniedoboru i ukÅ‚adu treÅ›ci programów.ObowiÄ…zujÄ…cy w wiÄ™kszoÅ›ci krajów ukÅ‚ad przedmiotowy w swejobecnej postaci coraz mniej odpowiada potrzebom współczesnej szkoÅ‚y.Jego zwolennicy nierezygnujÄ… ze starych treÅ›ci, niekiedy sprzed kilkudziesiÄ™ciu lat, a jednoczeÅ›nie utrzymujÄ… sztucznebariery miÄ™dzy przedmiotami, mimo iż wÅ‚aÅ›nie wzajemne styki dyscyplin naukowych, ich pogranicza", przenikanie treÅ›ci z jednej w drugÄ… - to współczeÅ›nie szczególnie żywe, pasjonujÄ…celudzi problemy [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • milosnikstop.keep.pl