[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Jeden z nich byłmoim przyjacielem na pierwszym roku studiów.Na egzaminach wstępnych otrzymałdoskonałe oceny zarówno w werbalnej, jak i matematycznej części SAT* (800 punktów)oraz piątkę z każdego ze sprawdzianów przedmiotowych.Nie miał jednak motywacjido nauki, często opuszczał zajęcia i spózniał się z oddawaniem prac.W pewnymmomencie wyleciał ze studiów, potem podjął je na nowo i ostatecznie skończył podziesięciu latach.Obecnie donosi mi, że jest zadowolony ze swojej pracy - majednoosobową firmę doradztwa w sprawach sprzętu komputerowego.Drugi był niezwykłym talentem matematycznym - mając dziesięć lat został przyjętydo szkoły średniej, skończył ją po dwóch latach, a w wieku osiemnastu lat uzyskałdoktorat z matematyki na Oxfordzie.Był trochę za niski jak na swój wiek, a ponieważbył przy tym młodszy od nas, to różnica wzrostu między nim a większością kolegów wszkole średniej wynosiła prawie stopę.Był przy tym dwa razy bystrzejszy odwszystkich pozostałych, więc wielu uczniów nie cierpiało go.Często kpili z niego istarali się zastraszyć.Mimo mizernej postury nie dawał sobą pomiatać.Był zadziornyjak kogut i nie rejterował przed największymi zabijakami.Oprócz intelektu odznaczałsię dużą asertywnością, co być może wyjaśnia, dlaczego - jak ostatnio doszły mniesłuchy - jest teraz szefem jednego z najbardziej prestiżowych wydziałów matematyki naświecie.Biorąc pod uwagę nacisk, jaki szkoły i uczelnie wyższe kładą na iloraz inteligencji,zdumiewa fakt, jak mały wpływ ma on na osiągnięcia w pracy i w życiu.Kiedy zestawisię wyniki testów na iloraz inteligencji z osiągnięciami zawodowymi, to najwyższaocena wpływu ilorazu wynosi około 25 procent6.Dokładna analiza wykazuje jednak, żebliższy prawdy byłby wynik nie wyższy od 10, a może nawet mieszczący się w granicach*SAT - School Achievement Test, sprawdzian osiągnięć szkolnych (przyp.tłum.).6 Wy\sze oceny ilorazu inteligencji i jakość pracy, zob.na przykład: John B.Hunter i F.L.Schmidt,  Validity and Utility of AlternativePredictors of Job Performance , Psychological Bulletin 96 (1984); F.L.Schmidt i John B.Hunter,  Employment Testing: Old Theories and NewResearch Findings , American Psychologist 36 (1981).31 zaledwie 4 procent7.Znaczy to, że w najlepszym wypadku 75, a w najgorszym 96 procent przyczynpowodzenia w pracy nie da się wyjaśnić wysokością ilorazu inteligencji, czyli - innymisłowy - że nie decyduje on o tym, komu się powiedzie, a kto przegra.Badaniaabsolwentów Harvardu z wydziału medycyny, prawa, nauczania i ekonomii wykazały,że uzyskane przez nich na egzaminach wstępnych wyniki - będące namiastką ilorazuinteligencji - miały zerowy albo ujemny wpływ na ich sukcesy zawodowe8.Zakrawa na paradoks, że iloraz inteligencji jest najmniej wiarygodnym elementemspośród branych pod uwagę przy prognozowaniu, ile osób z grupy wystarczającozdolnych do podejmowania zadań w wymagających największej sprawności umysłowejdziedzinach odniesie sukces, natomiast wartość inteligencji emocjonalnej w dążeniu dosukcesu wzrasta tym bardziej, im wyżej ustawione są poprzeczki, które trzebaprzeskoczyć, aby dostać się do grona osób uprawiających daną dziedzinę.Wprogramach studiów magisterskich i w zawodach takich jak inżynier, prawnik czylekarz, gdzie podstawą doboru są niemal wyłącznie zdolności intelektualne, inteligencjaemocjonalna jest znacznie ważniejszym niż iloraz inteligencji czynnikiem określającym,kto stanie się liderem.- To, czego nauczyliśmy się w szkole, wyróżnia zaledwie garść spośród tychpięciuset czy sześciuset zawodów, które analizowaliśmy pod kątem przydatnych w nichumiejętności - mówi Lyle Spencer Jr., dyrektor działu badań i technologii światowej iwspółzałożyciel, wraz z McClellandem firmy, która obecnie nosi nazwę Hay/McBer9.-Jest to zaledwie kompetencja progowa; musisz ją mieć, aby dostać się do danejdziedziny, ale nie zrobi z ciebie gwiazdy.Dla wybitnych osiągnięć większe znaczeniemają zdolności składające się na inteligencję emocjonalną.Ta paradoksalna waga, jaką ma inteligencja emocjonalna w wymagającychnajwiększej sprawności umysłowej dziedzinach, jest konsekwencją faktu, że tak trudnojest dostać się na te studia.W branżach technicznych próg stanowi iloraz inteligencji wgranicach od 110 do 12010.Konieczność pokonania już na starcie tak wysokiego progu7 Ostro\niejsza ocena zale\ności między ilorazem inteligencji a jakością pracy, zob [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • milosnikstop.keep.pl