[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.[Jogasutra]tato manojavativam33 vikaranabhavah prodhanajayaś caIII.48.STD SZYBKOZ UMYSAU, STAN BEZ NARZDW I POKONANIE PRADHANY[F.r.:] Dzięki temu [zwycięstwu nad narządami psychicznymi jogin osiąga zdolność przenoszeniasię z ciałem z] 'szybkością umysłu (manojavatva), 'stan bez narządów fizycznych (vikaranabhava) ipokonanie (jaya) pradhany (podstawy świata, pradhana).[Jogabhaszja]III.48.Ciało (kaya) osiąga najwyższą (niezrównaną, nieprzewyższalną, anuttama) 'szybkośćprzenoszenia się (ruch, gati) [tzn., że] ma '"szybkość umysłu" (manojavatva).Gdy ubezcieleśnione(videha) narządy psychiczne (indriya) osiągają zjawisko (vrtti) dotyczące dowolnego miejsca, czasu iprzedmiotu, to jest 'stan bez narządów [fizycznych] (vikaranabhava).Pokonanie pradhany (podstawyświata, pradhana) to władza nad wszystkimi 'pierwiastkami twórczymi (prakrti) i 'pierwiastkamiwytworzonymi [a nie tworzącymi następnych pierwiastków] (vikara).Oto trzy moce jogiczne tsiddhi),które się nazywają "miodoustne" (madhupra-(ika).I te [moce] występują w wyniku pokonania pięciu30313233właściwych natur (svarupa) narządów (karana).[Jogasutra]sattvapurusanyatakhyatimatrasya sarvabhavadhisthatrtvam sarvajnatrtvam caIII.49.SAMO TYLKO ROZPOZNANIE ODMIENNOZCI PURUSZY I SATTWY MAZWIERZCHNICTWO NAD WSZYSTKIMI STANAMI I PODMIOTOWOZ WSZECHPOZNANIA[F.r.:] Samo tylko (matra) rozpoznanie (khyati) odmienności (różności, anyata) puruszy (purusa) odsattwy (sattva) ma zwierzchnictwo (adhisthatrtva) nad wszystkimi 'stanami istnienia (bhava) i 'stanpodmiotu wszechpoznającego (podmiotowość wszechpoznania, sarvajnatrtva).[Jogabhaszja]III.49.Gdy najwyższa doskonałość (czystość, vaiśaradya) sattwy (sattva) 'intuicyjnej świadomości(buddhi) wolnej od (pozbawionej, nirdhuta) zanieczyszczeń (mala) radżasem (rajas) i tamasem(tamas) pozostaje w najwyższej 'świadomości panowania (vasikarasamjna) [i] ugruntowana jest(pratisjha) w postaci (rupa) samego tylko (matra) rozpoznania (khyati) odmienności (różności, anyata)puruszy (purusa) od sattwy, wtedy ma zwierzchnictwo (adhisthatrtva) nad wszystkimi 'stanamiistnienia (bhava).To znaczy, że [owe wszystkie stany istnienia], które we wszelkiej 'swojej naturze (atman) stanowią(atmaka) działanie (adhyavasaya) gun (guna), ujawniły się bez reszty w 'formie przedmiotu "widzenia"(drśyatmatva) 'podmiotowi poznającemu pole świadomości (ksetrajna) jako [ich] panu (właścicielowi,svamin)."Stan podmiotu wszechpoznającego" ("podmiotowość wszechpoznania", sarvajnatrtva) występuje tu w znaczeniu poznania (jnana) zrodzonego z rozróżniania (oddzielania, viveka) wyrosłego jednocześnie (ponad następstwem czasowym, akrama) gun, 'tworzących wszelkie natury(naturę wszystkiego, sarvatmaka), ułożonych (vyavasthita) przez 'posiadanie cech (dharmatva) uciszonych (śanta), zjawionych (aktualnych, udita) i nieokreślonych (avyapadeśya).Ta oto moc(siddhi) nazywa się beztroską (viśoka), którą gdy jogin osiągnie, jest wszechpoznający (sarvajna), mazanikłe (ksina) uciążliwości (klesa), więzy (bandha) i zażywa panowania.[Jogasutra]tadvairagyad api dosabijaksaye kaivalyamIII.50.PRZEZ NIELGNICIE NAWET DO TEGO, PO ZANIKU ZAL%7łKA BADU KAJWALIA[F.r.:] Dzięki nielgnięciu do (niepragnieniu, bezpragnieniowości w stosunku do, vairagya) tego[stanu z poprzedniej sutry], gdy z[a]nikną (ksaya) zalążki (bija) błędu (zła, szkody, dosa), nastajekajwalia (jedyność, absolutna wolność, kaivalya).[Jogabhaszja]III.50.Gdy w niej (sattwie intuicyjnej świadomości) występuje to (tak, w ten sposób, evam)[rozpoznanie], to po zniknięciu uciążliwości (klesa) i karmana cechą (dharma) sattwy jest owa pratjaja(pratyaya) rozróżniająca (oddzielająca, vivekin), ale sattwę zalicza się (jest umieszczona, nyasta) do'przedmiotu usuwania (heya), a purusza (purusa) 'nie ulegający przemianie (aparinamin) jest"czysty" (śuddha), jako że jest różny (inny, anya) od sattwy.Tak też następnie te zalążki (bija)uciążliwości (klesa), które należą do tej [sattwy intuicyjnej świadomości] 'nie ulegającej [ponownie?]zabarwieniu (virajyamana), niezdolne do odradzania się na podobieństwo przepalonych zalążkówryżu, wraz z umysłem (manas) z[a]nikają (pratyastam gacchanti).Gdy ulegną one rozpuszczeniu(roztworzeniu, pralina), purusza już więcej nie doznaje (bhunkte) owego potrójnego cierpienia (udręki,tapa)34.A zatem te guny (guna), które się przejawiły (abhivyakta) w umyśle (manas) w formie karmana,uciążliwości (klesa) i skutku karmicznego (owocowania, vipaka), mając 'zakończone służenie (celwypełniony, caritartha) ulegają przeciwstworzeniu (pratiprasava), następuje absolutne rozstanie się(rozłąka, viyoga) puruszy z gunami, czyli jedyność (kaivalya) [i] wtedy [się mówi], że purusza jakosama 'moc podmiotu świadomości (citiśakti) pozostaje (jest ugruntowany, pratistha) w swojejwłaściwej naturze (we własnej postaci, svarupa).[Jogasutra]sthanyupa [[ni] ]mantrane sańgasmayakaranam punar anistaprasańgatIII.61.PRZY ZAPRASZANIU PRZEZ WZNIOSAYCH NIETWORZENIE LGNICIA I PYCHY ZOBAWY NIE %7łYCZONEGO SOBIE PONOWNEGO PRZYLGNICIA34 [F.r [ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl milosnikstop.keep.pl
.[Jogasutra]tato manojavativam33 vikaranabhavah prodhanajayaś caIII.48.STD SZYBKOZ UMYSAU, STAN BEZ NARZDW I POKONANIE PRADHANY[F.r.:] Dzięki temu [zwycięstwu nad narządami psychicznymi jogin osiąga zdolność przenoszeniasię z ciałem z] 'szybkością umysłu (manojavatva), 'stan bez narządów fizycznych (vikaranabhava) ipokonanie (jaya) pradhany (podstawy świata, pradhana).[Jogabhaszja]III.48.Ciało (kaya) osiąga najwyższą (niezrównaną, nieprzewyższalną, anuttama) 'szybkośćprzenoszenia się (ruch, gati) [tzn., że] ma '"szybkość umysłu" (manojavatva).Gdy ubezcieleśnione(videha) narządy psychiczne (indriya) osiągają zjawisko (vrtti) dotyczące dowolnego miejsca, czasu iprzedmiotu, to jest 'stan bez narządów [fizycznych] (vikaranabhava).Pokonanie pradhany (podstawyświata, pradhana) to władza nad wszystkimi 'pierwiastkami twórczymi (prakrti) i 'pierwiastkamiwytworzonymi [a nie tworzącymi następnych pierwiastków] (vikara).Oto trzy moce jogiczne tsiddhi),które się nazywają "miodoustne" (madhupra-(ika).I te [moce] występują w wyniku pokonania pięciu30313233właściwych natur (svarupa) narządów (karana).[Jogasutra]sattvapurusanyatakhyatimatrasya sarvabhavadhisthatrtvam sarvajnatrtvam caIII.49.SAMO TYLKO ROZPOZNANIE ODMIENNOZCI PURUSZY I SATTWY MAZWIERZCHNICTWO NAD WSZYSTKIMI STANAMI I PODMIOTOWOZ WSZECHPOZNANIA[F.r.:] Samo tylko (matra) rozpoznanie (khyati) odmienności (różności, anyata) puruszy (purusa) odsattwy (sattva) ma zwierzchnictwo (adhisthatrtva) nad wszystkimi 'stanami istnienia (bhava) i 'stanpodmiotu wszechpoznającego (podmiotowość wszechpoznania, sarvajnatrtva).[Jogabhaszja]III.49.Gdy najwyższa doskonałość (czystość, vaiśaradya) sattwy (sattva) 'intuicyjnej świadomości(buddhi) wolnej od (pozbawionej, nirdhuta) zanieczyszczeń (mala) radżasem (rajas) i tamasem(tamas) pozostaje w najwyższej 'świadomości panowania (vasikarasamjna) [i] ugruntowana jest(pratisjha) w postaci (rupa) samego tylko (matra) rozpoznania (khyati) odmienności (różności, anyata)puruszy (purusa) od sattwy, wtedy ma zwierzchnictwo (adhisthatrtva) nad wszystkimi 'stanamiistnienia (bhava).To znaczy, że [owe wszystkie stany istnienia], które we wszelkiej 'swojej naturze (atman) stanowią(atmaka) działanie (adhyavasaya) gun (guna), ujawniły się bez reszty w 'formie przedmiotu "widzenia"(drśyatmatva) 'podmiotowi poznającemu pole świadomości (ksetrajna) jako [ich] panu (właścicielowi,svamin)."Stan podmiotu wszechpoznającego" ("podmiotowość wszechpoznania", sarvajnatrtva) występuje tu w znaczeniu poznania (jnana) zrodzonego z rozróżniania (oddzielania, viveka) wyrosłego jednocześnie (ponad następstwem czasowym, akrama) gun, 'tworzących wszelkie natury(naturę wszystkiego, sarvatmaka), ułożonych (vyavasthita) przez 'posiadanie cech (dharmatva) uciszonych (śanta), zjawionych (aktualnych, udita) i nieokreślonych (avyapadeśya).Ta oto moc(siddhi) nazywa się beztroską (viśoka), którą gdy jogin osiągnie, jest wszechpoznający (sarvajna), mazanikłe (ksina) uciążliwości (klesa), więzy (bandha) i zażywa panowania.[Jogasutra]tadvairagyad api dosabijaksaye kaivalyamIII.50.PRZEZ NIELGNICIE NAWET DO TEGO, PO ZANIKU ZAL%7łKA BADU KAJWALIA[F.r.:] Dzięki nielgnięciu do (niepragnieniu, bezpragnieniowości w stosunku do, vairagya) tego[stanu z poprzedniej sutry], gdy z[a]nikną (ksaya) zalążki (bija) błędu (zła, szkody, dosa), nastajekajwalia (jedyność, absolutna wolność, kaivalya).[Jogabhaszja]III.50.Gdy w niej (sattwie intuicyjnej świadomości) występuje to (tak, w ten sposób, evam)[rozpoznanie], to po zniknięciu uciążliwości (klesa) i karmana cechą (dharma) sattwy jest owa pratjaja(pratyaya) rozróżniająca (oddzielająca, vivekin), ale sattwę zalicza się (jest umieszczona, nyasta) do'przedmiotu usuwania (heya), a purusza (purusa) 'nie ulegający przemianie (aparinamin) jest"czysty" (śuddha), jako że jest różny (inny, anya) od sattwy.Tak też następnie te zalążki (bija)uciążliwości (klesa), które należą do tej [sattwy intuicyjnej świadomości] 'nie ulegającej [ponownie?]zabarwieniu (virajyamana), niezdolne do odradzania się na podobieństwo przepalonych zalążkówryżu, wraz z umysłem (manas) z[a]nikają (pratyastam gacchanti).Gdy ulegną one rozpuszczeniu(roztworzeniu, pralina), purusza już więcej nie doznaje (bhunkte) owego potrójnego cierpienia (udręki,tapa)34.A zatem te guny (guna), które się przejawiły (abhivyakta) w umyśle (manas) w formie karmana,uciążliwości (klesa) i skutku karmicznego (owocowania, vipaka), mając 'zakończone służenie (celwypełniony, caritartha) ulegają przeciwstworzeniu (pratiprasava), następuje absolutne rozstanie się(rozłąka, viyoga) puruszy z gunami, czyli jedyność (kaivalya) [i] wtedy [się mówi], że purusza jakosama 'moc podmiotu świadomości (citiśakti) pozostaje (jest ugruntowany, pratistha) w swojejwłaściwej naturze (we własnej postaci, svarupa).[Jogasutra]sthanyupa [[ni] ]mantrane sańgasmayakaranam punar anistaprasańgatIII.61.PRZY ZAPRASZANIU PRZEZ WZNIOSAYCH NIETWORZENIE LGNICIA I PYCHY ZOBAWY NIE %7łYCZONEGO SOBIE PONOWNEGO PRZYLGNICIA34 [F.r [ Pobierz całość w formacie PDF ]