[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Niewątpliwą zasługąszkoły ewolucyjnej jest poważne potraktowanie rzeczywistości organizacyjnej i wykrycie , że nie jestona tak racjonalna i uporządkowana, jak to postulowała szkoła planistyczna.Ogromne znaczenie matakże odczarowanie nimbu planowania i ukazanie ograniczeń i pułapek, w jakie wpada organizacjapo rozbudowaniu formalnego planowania (brak elastyczności, ograniczenie kreatywności itd.).Wreszcienajważniejsza jest, moim zdaniem, koncepcja wzorca działania, która pozwala nadać sens i zrozumiećzależności w skomplikowanej siatce znaczeń, zdarzeń i procesów, która ewolucyjnie powstaje i utrwalasię w firmie.Ułomności tej szkoły zaczynają się wtedy, gdy przestaje ona zadawalać się opisem i wyjaśnieniem izaczyna postulować, jak należy budować strategię.Istnieje natomiast jeden aspekt wyników badań szkoły ewolucyjnej, który ma kapitalne znaczeniedla problematyki strategii.Jest nim trwałość wzorca działania tworząca inercję wobec zmiany.Szkołaewolucyjna wykazała, że organizacje mają skłonność do budowania wzorców.Badacze procesu zmianorganizacyjnych wykazali jednak, że wzorce takie, jeśli prowadzą w jakimś okresie do sukcesów, sąnastępnie utrwalane i powielane.W praktyce oznacza to, że wdrożenie strategii niezgodnej z ustalonymwzorcem natrafi na ogromne opory.Ten właśnie mechanizm dobrze wyjaśnia ogromne trudności z przystosowaniem, które miałyprzedsiębiorstwa państwowe po zmianach gospodarczych w Polsce, Węgrzech czy Czechach.Niesłychanie rzadko bowiem kadra kierownicza w tych firmach była w stanie zaakceptować gorzkąprawdę, że nie ma już czasu i miejsca na żadną ewolucję poprzedni wzorzec strategii, utrwalonystrukturą, kulturą i procedurami, należy zniszczyć i zbudować w jego miejsce nowy, w sposób planowylub przynajmniej zamierzony.I w tak dramatycznych sytuacjach szkoła ewolucyjna i planistycznauzupełniają się: jedna tłumaczy genezę problemu (dlaczego zmiana jest konieczna), druga oferujemechanizm zmiany (jak to zrobić).Brakuje nam tylko odpowiedzi, co zrobić i do czego zmierzać.Istało się to domeną rozważań szkoły pozycyjnej w strategii.Strona | 31Rozdział 4Strategia: szkoła pozycyjnaGłówne przesłanki szkoły pozycyjnejSzkoła planistyczna postulowała racjonalność zachowań menedżerskich przy budowaniu strategii.Stratedzy byli odpowiedzialni za zbudowanie prognozy otoczenia, dokonanie diagnozy organizacji,ustalenie jasnych celów i zbudowanie planu ich osiągnięcia przy ograniczeniach nakładanych przezmożliwości organizacji i zagrożenia ze strony otoczenia.Zworą tego modelu jest racjonalny procesdecyzyjny: formułowania problemów i szukania ich optymalnych rozwiązań.Zaletami szkołyplanistycznej była precyzja i formalizacja organizacyjna procesu planowania.Szkoła ewolucyjna zakwestionowała ten model, dowodząc, że oprócz przypadku planowej strategiiwystępują jeszcze dwa inne, bodaj powszechniejsze.Pierwszy z przypadków to powstanie wzorcadziałania na styku dwóch strategii: zamierzonej (planowej) oraz samorzutnej, powstającej z ewolucjizdarzeń, procesów, rutyny, przypadków, na które kadra kierownicza ma wpływ w ograniczonymstopniu.Drugi przypadek - skrajny - to dominacja strategii samorzutnej, np.wynikająca z bardzosilnych ograniczeń i presji otoczenia, które nie zostawiają organizacji swobody wyboru.W takiej sytuacjimenedżerowie niejako abdykują ze swojej roli strategów, starając się elastycznie sterować naturalnymrozwojem organizacji, aby ukształtowała ona produktywny wzorzec postępowania.Zworą tego modelujest proces uczenia się organizacji.Zaletą szkoły ewolucyjnej jest jej głęboko empiryczny charakter, który pozwolił dostrzec, jaksplot planowych i samorzutnych strategii tworzy wzorzec działania powielany w czasie.Szkoła pozycyjna, która zdefiniowała strategię jako pozycję konkurencyjną organizacji narynku, nie jest ani prostą zbitką ani wypadkową poprzednich szkół.Raczej rozwija się niezależnie,korzystając z dorobku obu.Ze szkoły planistycznej zapożycza rygor analityczny i dyscyplinęorganizacyjną procesu budowy strategii [ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl milosnikstop.keep.pl
.Niewątpliwą zasługąszkoły ewolucyjnej jest poważne potraktowanie rzeczywistości organizacyjnej i wykrycie , że nie jestona tak racjonalna i uporządkowana, jak to postulowała szkoła planistyczna.Ogromne znaczenie matakże odczarowanie nimbu planowania i ukazanie ograniczeń i pułapek, w jakie wpada organizacjapo rozbudowaniu formalnego planowania (brak elastyczności, ograniczenie kreatywności itd.).Wreszcienajważniejsza jest, moim zdaniem, koncepcja wzorca działania, która pozwala nadać sens i zrozumiećzależności w skomplikowanej siatce znaczeń, zdarzeń i procesów, która ewolucyjnie powstaje i utrwalasię w firmie.Ułomności tej szkoły zaczynają się wtedy, gdy przestaje ona zadawalać się opisem i wyjaśnieniem izaczyna postulować, jak należy budować strategię.Istnieje natomiast jeden aspekt wyników badań szkoły ewolucyjnej, który ma kapitalne znaczeniedla problematyki strategii.Jest nim trwałość wzorca działania tworząca inercję wobec zmiany.Szkołaewolucyjna wykazała, że organizacje mają skłonność do budowania wzorców.Badacze procesu zmianorganizacyjnych wykazali jednak, że wzorce takie, jeśli prowadzą w jakimś okresie do sukcesów, sąnastępnie utrwalane i powielane.W praktyce oznacza to, że wdrożenie strategii niezgodnej z ustalonymwzorcem natrafi na ogromne opory.Ten właśnie mechanizm dobrze wyjaśnia ogromne trudności z przystosowaniem, które miałyprzedsiębiorstwa państwowe po zmianach gospodarczych w Polsce, Węgrzech czy Czechach.Niesłychanie rzadko bowiem kadra kierownicza w tych firmach była w stanie zaakceptować gorzkąprawdę, że nie ma już czasu i miejsca na żadną ewolucję poprzedni wzorzec strategii, utrwalonystrukturą, kulturą i procedurami, należy zniszczyć i zbudować w jego miejsce nowy, w sposób planowylub przynajmniej zamierzony.I w tak dramatycznych sytuacjach szkoła ewolucyjna i planistycznauzupełniają się: jedna tłumaczy genezę problemu (dlaczego zmiana jest konieczna), druga oferujemechanizm zmiany (jak to zrobić).Brakuje nam tylko odpowiedzi, co zrobić i do czego zmierzać.Istało się to domeną rozważań szkoły pozycyjnej w strategii.Strona | 31Rozdział 4Strategia: szkoła pozycyjnaGłówne przesłanki szkoły pozycyjnejSzkoła planistyczna postulowała racjonalność zachowań menedżerskich przy budowaniu strategii.Stratedzy byli odpowiedzialni za zbudowanie prognozy otoczenia, dokonanie diagnozy organizacji,ustalenie jasnych celów i zbudowanie planu ich osiągnięcia przy ograniczeniach nakładanych przezmożliwości organizacji i zagrożenia ze strony otoczenia.Zworą tego modelu jest racjonalny procesdecyzyjny: formułowania problemów i szukania ich optymalnych rozwiązań.Zaletami szkołyplanistycznej była precyzja i formalizacja organizacyjna procesu planowania.Szkoła ewolucyjna zakwestionowała ten model, dowodząc, że oprócz przypadku planowej strategiiwystępują jeszcze dwa inne, bodaj powszechniejsze.Pierwszy z przypadków to powstanie wzorcadziałania na styku dwóch strategii: zamierzonej (planowej) oraz samorzutnej, powstającej z ewolucjizdarzeń, procesów, rutyny, przypadków, na które kadra kierownicza ma wpływ w ograniczonymstopniu.Drugi przypadek - skrajny - to dominacja strategii samorzutnej, np.wynikająca z bardzosilnych ograniczeń i presji otoczenia, które nie zostawiają organizacji swobody wyboru.W takiej sytuacjimenedżerowie niejako abdykują ze swojej roli strategów, starając się elastycznie sterować naturalnymrozwojem organizacji, aby ukształtowała ona produktywny wzorzec postępowania.Zworą tego modelujest proces uczenia się organizacji.Zaletą szkoły ewolucyjnej jest jej głęboko empiryczny charakter, który pozwolił dostrzec, jaksplot planowych i samorzutnych strategii tworzy wzorzec działania powielany w czasie.Szkoła pozycyjna, która zdefiniowała strategię jako pozycję konkurencyjną organizacji narynku, nie jest ani prostą zbitką ani wypadkową poprzednich szkół.Raczej rozwija się niezależnie,korzystając z dorobku obu.Ze szkoły planistycznej zapożycza rygor analityczny i dyscyplinęorganizacyjną procesu budowy strategii [ Pobierz całość w formacie PDF ]