[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Respektowanie powyższych zaÅ‚ożeÅ„ Å‚Ä…czy siÄ™ ze zmianÄ… treÅ›ciowÄ… pojęć dobrynauczyciel i dobra edukacja.Dobry nauczyciel nie sprowadza siÄ™ ani do wszech-stronnego erudyty ani do posiadacza perfekcyjnej sprawnoÅ›ci instrumentalnej ,ani do osoby, która jest potwierdzeniem struktury cech wybitnych nauczycieli.Dobry nauczyciel to przede wszystkim życzliwy ludziom czÅ‚owiek, niepowtarzal-na osobowość, kultywujÄ…ca w sobie to, co sprawia, że jest osobÄ… znaczÄ…cÄ…, to ktoÅ›dla ucznia ważny, niestandardowy.W ujÄ™ciu humanistycznym ta wÅ‚aÅ›ciwość jestkluczowa w pojmowaniu siebie jako nauczyciela.KonsekwencjÄ… rozpoznania dobrego nauczyciela jest dobra edukacja nauczy-cielska.Skoro dobry nauczyciel jest kimÅ› niepowtarzalnym, to ksztaÅ‚cenie nauczy-cieli nie może być procesem unifikujÄ…cym, lecz musi zmierzać do wydobywaniaróżnic, pomnażajÄ…cych indywidualność.Należy wiÄ™c zerwać z tradycjÄ… dostar-czania adeptom do zawodu nauczycielskiego wspólnego doÅ›wiadczenia (wspólnelektury, uczestniczenie w tych samych zajÄ™ciach, odbywanie tych samych prak-tyk).UjednolicajÄ…cy proces intelektualnych debat, a także praktycznych ćwiczeÅ„H.Kwiatkowska, Pedeutologia, Warszawa 2008ISBN 978-83-60501-27-6, © by WAiP 2008Teoretyczne ujÄ™cia osoby nauczyciela37standaryzuje, redukuje odmienność.Zatem dobra edukacja nauczycieli zajmuje siÄ™nie tyle programami, ile osobowoÅ›ciami adeptów do zawodu.Liczy siÄ™ zdobywa-ne pod wpÅ‚ywem ksztaÅ‚cenia doÅ›wiadczenie, zwÅ‚aszcza dotyczÄ…ce wÅ‚asnej osoby.Chodzi tu o wiedzÄ™ o sobie, percepcjÄ™ siebie, samoocenÄ™, samoakceptacjÄ™, poczuciewÅ‚asnej wartoÅ›ci.Studia majÄ… dostarczyć takich doÅ›wiadczeÅ„, które wzmacniajÄ…przyszÅ‚ego nauczyciela, czyniÄ… go otwartym na dziecko, umiejÄ…cym nawiÄ…zywaćrelacje interpersonalne, prowadzić dialog, doprowadzać do kompromisu, Å‚agodzićspory i konflikty, ksztaÅ‚tować zaciekawienie Å›wiatem i ludzmi.Bez Å›wiadomoÅ›ci siebie i bez odpowiednich sprawnoÅ›ci komunikacyjnych na-uczyciel, zwÅ‚aszcza na starcie, natrafia na trudne sytuacje edukacyjne, z którymi niemoże sobie poradzić.Może to stać siÄ™ powodem porażki zawodowej i gromadzenianegatywnych doÅ›wiadczeÅ„, które obciążajÄ… psychicznie.Negatywne doÅ›wiadczeniew pierwszym kontakcie z klasÄ… szkolnÄ… jest dla nauczyciela rodzajem traumy, któraw sposób trwaÅ‚y zaznacza siÄ™ w jego biografii.2.2.4.UjÄ™cie socjologiczne wyznaczone rolÄ… zawodowÄ…Każdy czÅ‚owiek żyjÄ…cy w spoÅ‚eczeÅ„stwie zajmuje jakÄ…Å› pozycjÄ™, ma przypisanÄ…jakÄ…Å› rolÄ™ spoÅ‚ecznÄ….CzÅ‚owiek ma speÅ‚nić czyjeÅ› oczekiwania, przyjąć okreÅ›lonewzorce postÄ™powania.JakiÅ› wzorzec staje siÄ™ wiążący dla każdego, kto zajmuje danÄ…pozycjÄ™, bez wzglÄ™du na cechy i preferencje osobiste.Inne oczekiwania stawiane sÄ…przed politykiem, uczonym, nauczycielem, artystÄ…, studentem, tokarzem, pilotem.Każdy z nas wÅ‚aÅ›ciwie jest uwikÅ‚any w strukturÄ™ ról spoÅ‚ecznych.Rola spo-Å‚eczna zakÅ‚ada zbiór norm i wartoÅ›ci zwiÄ…zanych z okreÅ›lonÄ… pozycjÄ… spoÅ‚ecznÄ… przypisanych do tej pozycji i wymaganych od każdego, kto tÄ™ pozycjÄ™ zajmuje.Ten normatywny wymiar roli zwraca uwagÄ™ na to, jak ma postÄ™pować osoba zaj-mujÄ…cÄ… okreÅ›lonÄ… pozycjÄ™.PojÄ™cie roli spoÅ‚ecznej wprowadziÅ‚ do socjologii uczonyamerykaÅ„ski Robert Merton.Rola spoÅ‚eczna:n Jest faktem zastanym, istnieje, nim ktoÅ› siÄ™ w niÄ… wcieli.n Jest faktem zewnÄ™trznym osoba sama jej nie tworzy.n Wyznacza postÄ™powanie.n Jest rezultatem uczenia siÄ™, należy jÄ… przyswoić.n Role sÄ… różnie peÅ‚nione, w zależnoÅ›ci od predyspozycji ludzi.n PeÅ‚nione role muszÄ… być skoordynowane, nie mogÄ… siÄ™ wzajem wykluczać (np.roladyktatora i mediatora).OdnieÅ›my pojÄ™cie roli spoÅ‚ecznej do profesji nauczycielskiej.Kim jest nauczy-ciel peÅ‚niÄ…cy skrupulatnie rolÄ™ zawodowÄ…?H.Kwiatkowska, Pedeutologia, Warszawa 2008ISBN 978-83-60501-27-6, © by WAiP 2008RozdziaÅ‚ 2.Nauczyciel ujÄ™cia osobowoÅ›ciowe, zawodowe funkcje38W sensie pragmatycznym jednostka utożsamiajÄ…ca siÄ™ z rolÄ… jest wyznaczonaw swym dziaÅ‚aniu respektowaniem nienaruszalnego kanonu oczekiwaÅ„ spoÅ‚ecz-nych, które dość precyzyjnie regulujÄ… jej zachowania.Normatywny przepis rolinie podlega dyskusji, jest przedmiotem wdrożeÅ„ zgodnie z naÅ‚ożonymi z górykryteriami poprawnoÅ›ci.Zaadaptowanie siÄ™ do tych norm, respektowanie ichustaleÅ„ stwarza szansÄ™ na akceptacjÄ™ jednostki przez spoÅ‚eczność i jej bezpiecznefunkcjonowanie.Jednak jednostki zbyt zinstytucjonalizowane , speÅ‚niajÄ…ce wymagania Å›wiatazewnÄ™trznego z pominiÄ™ciem wÅ‚asnych, dziaÅ‚ajÄ… nie tyle z siebie , ile ze swejroli [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl milosnikstop.keep.pl
.Respektowanie powyższych zaÅ‚ożeÅ„ Å‚Ä…czy siÄ™ ze zmianÄ… treÅ›ciowÄ… pojęć dobrynauczyciel i dobra edukacja.Dobry nauczyciel nie sprowadza siÄ™ ani do wszech-stronnego erudyty ani do posiadacza perfekcyjnej sprawnoÅ›ci instrumentalnej ,ani do osoby, która jest potwierdzeniem struktury cech wybitnych nauczycieli.Dobry nauczyciel to przede wszystkim życzliwy ludziom czÅ‚owiek, niepowtarzal-na osobowość, kultywujÄ…ca w sobie to, co sprawia, że jest osobÄ… znaczÄ…cÄ…, to ktoÅ›dla ucznia ważny, niestandardowy.W ujÄ™ciu humanistycznym ta wÅ‚aÅ›ciwość jestkluczowa w pojmowaniu siebie jako nauczyciela.KonsekwencjÄ… rozpoznania dobrego nauczyciela jest dobra edukacja nauczy-cielska.Skoro dobry nauczyciel jest kimÅ› niepowtarzalnym, to ksztaÅ‚cenie nauczy-cieli nie może być procesem unifikujÄ…cym, lecz musi zmierzać do wydobywaniaróżnic, pomnażajÄ…cych indywidualność.Należy wiÄ™c zerwać z tradycjÄ… dostar-czania adeptom do zawodu nauczycielskiego wspólnego doÅ›wiadczenia (wspólnelektury, uczestniczenie w tych samych zajÄ™ciach, odbywanie tych samych prak-tyk).UjednolicajÄ…cy proces intelektualnych debat, a także praktycznych ćwiczeÅ„H.Kwiatkowska, Pedeutologia, Warszawa 2008ISBN 978-83-60501-27-6, © by WAiP 2008Teoretyczne ujÄ™cia osoby nauczyciela37standaryzuje, redukuje odmienność.Zatem dobra edukacja nauczycieli zajmuje siÄ™nie tyle programami, ile osobowoÅ›ciami adeptów do zawodu.Liczy siÄ™ zdobywa-ne pod wpÅ‚ywem ksztaÅ‚cenia doÅ›wiadczenie, zwÅ‚aszcza dotyczÄ…ce wÅ‚asnej osoby.Chodzi tu o wiedzÄ™ o sobie, percepcjÄ™ siebie, samoocenÄ™, samoakceptacjÄ™, poczuciewÅ‚asnej wartoÅ›ci.Studia majÄ… dostarczyć takich doÅ›wiadczeÅ„, które wzmacniajÄ…przyszÅ‚ego nauczyciela, czyniÄ… go otwartym na dziecko, umiejÄ…cym nawiÄ…zywaćrelacje interpersonalne, prowadzić dialog, doprowadzać do kompromisu, Å‚agodzićspory i konflikty, ksztaÅ‚tować zaciekawienie Å›wiatem i ludzmi.Bez Å›wiadomoÅ›ci siebie i bez odpowiednich sprawnoÅ›ci komunikacyjnych na-uczyciel, zwÅ‚aszcza na starcie, natrafia na trudne sytuacje edukacyjne, z którymi niemoże sobie poradzić.Może to stać siÄ™ powodem porażki zawodowej i gromadzenianegatywnych doÅ›wiadczeÅ„, które obciążajÄ… psychicznie.Negatywne doÅ›wiadczeniew pierwszym kontakcie z klasÄ… szkolnÄ… jest dla nauczyciela rodzajem traumy, któraw sposób trwaÅ‚y zaznacza siÄ™ w jego biografii.2.2.4.UjÄ™cie socjologiczne wyznaczone rolÄ… zawodowÄ…Każdy czÅ‚owiek żyjÄ…cy w spoÅ‚eczeÅ„stwie zajmuje jakÄ…Å› pozycjÄ™, ma przypisanÄ…jakÄ…Å› rolÄ™ spoÅ‚ecznÄ….CzÅ‚owiek ma speÅ‚nić czyjeÅ› oczekiwania, przyjąć okreÅ›lonewzorce postÄ™powania.JakiÅ› wzorzec staje siÄ™ wiążący dla każdego, kto zajmuje danÄ…pozycjÄ™, bez wzglÄ™du na cechy i preferencje osobiste.Inne oczekiwania stawiane sÄ…przed politykiem, uczonym, nauczycielem, artystÄ…, studentem, tokarzem, pilotem.Każdy z nas wÅ‚aÅ›ciwie jest uwikÅ‚any w strukturÄ™ ról spoÅ‚ecznych.Rola spo-Å‚eczna zakÅ‚ada zbiór norm i wartoÅ›ci zwiÄ…zanych z okreÅ›lonÄ… pozycjÄ… spoÅ‚ecznÄ… przypisanych do tej pozycji i wymaganych od każdego, kto tÄ™ pozycjÄ™ zajmuje.Ten normatywny wymiar roli zwraca uwagÄ™ na to, jak ma postÄ™pować osoba zaj-mujÄ…cÄ… okreÅ›lonÄ… pozycjÄ™.PojÄ™cie roli spoÅ‚ecznej wprowadziÅ‚ do socjologii uczonyamerykaÅ„ski Robert Merton.Rola spoÅ‚eczna:n Jest faktem zastanym, istnieje, nim ktoÅ› siÄ™ w niÄ… wcieli.n Jest faktem zewnÄ™trznym osoba sama jej nie tworzy.n Wyznacza postÄ™powanie.n Jest rezultatem uczenia siÄ™, należy jÄ… przyswoić.n Role sÄ… różnie peÅ‚nione, w zależnoÅ›ci od predyspozycji ludzi.n PeÅ‚nione role muszÄ… być skoordynowane, nie mogÄ… siÄ™ wzajem wykluczać (np.roladyktatora i mediatora).OdnieÅ›my pojÄ™cie roli spoÅ‚ecznej do profesji nauczycielskiej.Kim jest nauczy-ciel peÅ‚niÄ…cy skrupulatnie rolÄ™ zawodowÄ…?H.Kwiatkowska, Pedeutologia, Warszawa 2008ISBN 978-83-60501-27-6, © by WAiP 2008RozdziaÅ‚ 2.Nauczyciel ujÄ™cia osobowoÅ›ciowe, zawodowe funkcje38W sensie pragmatycznym jednostka utożsamiajÄ…ca siÄ™ z rolÄ… jest wyznaczonaw swym dziaÅ‚aniu respektowaniem nienaruszalnego kanonu oczekiwaÅ„ spoÅ‚ecz-nych, które dość precyzyjnie regulujÄ… jej zachowania.Normatywny przepis rolinie podlega dyskusji, jest przedmiotem wdrożeÅ„ zgodnie z naÅ‚ożonymi z górykryteriami poprawnoÅ›ci.Zaadaptowanie siÄ™ do tych norm, respektowanie ichustaleÅ„ stwarza szansÄ™ na akceptacjÄ™ jednostki przez spoÅ‚eczność i jej bezpiecznefunkcjonowanie.Jednak jednostki zbyt zinstytucjonalizowane , speÅ‚niajÄ…ce wymagania Å›wiatazewnÄ™trznego z pominiÄ™ciem wÅ‚asnych, dziaÅ‚ajÄ… nie tyle z siebie , ile ze swejroli [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]