[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Respektowanie powyższych założeń łączy się ze zmianą treściową pojęć  dobrynauczyciel i  dobra edukacja.Dobry nauczyciel nie sprowadza się ani do  wszech-stronnego erudyty ani do posiadacza  perfekcyjnej sprawności instrumentalnej ,ani do osoby, która jest potwierdzeniem struktury cech wybitnych nauczycieli.Dobry nauczyciel to przede wszystkim życzliwy ludziom człowiek, niepowtarzal-na osobowość, kultywująca w sobie to, co sprawia, że jest osobą znaczącą, to ktośdla ucznia ważny, niestandardowy.W ujęciu humanistycznym ta właściwość jestkluczowa w pojmowaniu siebie jako nauczyciela.Konsekwencją rozpoznania  dobrego nauczyciela jest  dobra edukacja nauczy-cielska.Skoro dobry nauczyciel jest kimś niepowtarzalnym, to kształcenie nauczy-cieli nie może być procesem unifikującym, lecz musi zmierzać do wydobywaniaróżnic, pomnażających indywidualność.Należy więc zerwać z tradycją dostar-czania adeptom do zawodu nauczycielskiego wspólnego doświadczenia (wspólnelektury, uczestniczenie w tych samych zajęciach, odbywanie tych samych prak-tyk).Ujednolicający proces intelektualnych debat, a także praktycznych ćwiczeń H.Kwiatkowska, Pedeutologia, Warszawa 2008ISBN 978-83-60501-27-6, � by WAiP 2008Teoretyczne ujęcia osoby nauczyciela37standaryzuje, redukuje odmienność.Zatem dobra edukacja nauczycieli zajmuje sięnie tyle programami, ile osobowościami adeptów do zawodu.Liczy się zdobywa-ne pod wpływem kształcenia doświadczenie, zwłaszcza dotyczące własnej osoby.Chodzi tu o wiedzę o sobie, percepcję siebie, samoocenę, samoakceptację, poczuciewłasnej wartości.Studia mają dostarczyć takich doświadczeń, które wzmacniająprzyszłego nauczyciela, czynią go otwartym na dziecko, umiejącym nawiązywaćrelacje interpersonalne, prowadzić dialog, doprowadzać do kompromisu, łagodzićspory i konflikty, kształtować zaciekawienie światem i ludzmi.Bez świadomości siebie i bez odpowiednich sprawności komunikacyjnych na-uczyciel, zwłaszcza na starcie, natrafia na trudne sytuacje edukacyjne, z którymi niemoże sobie poradzić.Może to stać się powodem porażki zawodowej i gromadzenianegatywnych doświadczeń, które obciążają psychicznie.Negatywne doświadczeniew pierwszym kontakcie z klasą szkolną jest dla nauczyciela rodzajem traumy, któraw sposób trwały zaznacza się w jego biografii.2.2.4.Ujęcie socjologiczne  wyznaczone rolą zawodowąKażdy człowiek żyjący w społeczeństwie zajmuje jakąś pozycję, ma przypisanąjakąś rolę społeczną.Człowiek ma spełnić czyjeś oczekiwania, przyjąć określonewzorce postępowania.Jakiś wzorzec staje się wiążący dla każdego, kto zajmuje danąpozycję, bez względu na cechy i preferencje osobiste.Inne oczekiwania stawiane sąprzed politykiem, uczonym, nauczycielem, artystą, studentem, tokarzem, pilotem.Każdy z nas właściwie jest uwikłany w strukturę ról społecznych.Rola spo-łeczna zakłada zbiór norm i wartości związanych z określoną pozycją społeczną przypisanych do tej pozycji i wymaganych od każdego, kto tę pozycję zajmuje.Ten normatywny wymiar roli zwraca uwagę na to, jak ma postępować osoba zaj-mującą określoną pozycję.Pojęcie roli społecznej wprowadził do socjologii uczonyamerykański  Robert Merton.Rola społeczna:n Jest faktem zastanym, istnieje, nim ktoś się w nią wcieli.n Jest faktem zewnętrznym  osoba sama jej nie tworzy.n Wyznacza postępowanie.n Jest rezultatem uczenia się, należy ją przyswoić.n Role są różnie pełnione, w zależności od predyspozycji ludzi.n Pełnione role muszą być skoordynowane, nie mogą się wzajem wykluczać (np.roladyktatora i mediatora).Odnieśmy pojęcie roli społecznej do profesji nauczycielskiej.Kim jest nauczy-ciel pełniący skrupulatnie rolę zawodową? H.Kwiatkowska, Pedeutologia, Warszawa 2008ISBN 978-83-60501-27-6, � by WAiP 2008Rozdział 2.Nauczyciel  ujęcia osobowościowe, zawodowe funkcje38W sensie pragmatycznym  jednostka utożsamiająca się z rolą jest wyznaczonaw swym działaniu respektowaniem nienaruszalnego kanonu oczekiwań społecz-nych, które dość precyzyjnie regulują jej zachowania.Normatywny przepis rolinie podlega dyskusji, jest przedmiotem wdrożeń zgodnie z nałożonymi z górykryteriami poprawności.Zaadaptowanie się do tych norm, respektowanie ichustaleń stwarza szansę na akceptację jednostki przez społeczność i jej bezpiecznefunkcjonowanie.Jednak jednostki zbyt  zinstytucjonalizowane , spełniające wymagania światazewnętrznego z pominięciem własnych, działają nie tyle  z siebie , ile  ze swejroli [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • milosnikstop.keep.pl