[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Mogą one zatem dotyczyć:a) ustalenia stanu faktycznego (diagnozy),b) sposobów przeobrażeń (czyli swego rodzaju terapii czegoś, co chce zmienić),c) tendencji rozwojowych (tzn.prognozy) badanych zjawisk lub procesówspołecznych 327.W obecnej pracy hipotezy są sformułowane w formie pytań, które zostanąpoprzez badania zweryfikowane.Uzyskane w ich wyniku twierdzenia będą miały charakter:�� weryfikacyjny, czyli celem będzie uchwycenie w sposób w miarę obiektywnygłównych zależności sprawczych między zmienną zależną (zachowaniaagresywne młodzieży) i niezależną (przemoc w rodzinie) - jest to zmienna326Sztumski J. Wstęp do metod i technik badań społecznych , Wyd. Zląsk Sp.zo.o., Katowice 2005, s.44327Sułek A. Metodologia socjologiczna [w:] Encyklopedia socjologii , Tom 2, Warszawa 1999, s.35205PRZEMOC W RODZINIE JAKO yR�DAO ZACHOWAC AGRESYWNYCH DORASTAJCEJ MAODZIE%7łYwielowartościowa wyróżniona na podstawie znajomości związkówprzyczynowo- skutkowych.Problematyka badawcza, odnosi się zatem do relacjimiędzy zmiennymi.Istotne jest, czy zachodzą związki między określonymicechami, czy też nie zachodzą, a jeśli tak, to jakiego rodzaju są to powiązania.�� diagnostyczny, czyli orzekać będą o istniejącym stanie faktycznym zachowańagresywnych młodzieży, przebywającej w ośrodkach wychowawczych.W konceptualizacji pracy zostało przyjęte główne założenie, że istnieje zależnośćmiędzy zachowaniami agresywnymi młodzieży, a doświadczaniem przez nią przemocyfizycznej, psychicznej, zaniedbywania fizycznego i emocjonalnego w środowiskurodzinnym.Do badań wytypowano młodzieżowe ośrodki wychowawcze na tereniewojewództwa śląskiego.Niezmiernie ważnym elementem każdej procedury badawczej jest przyjęcieokreślonych wskazników.Współczesne badania empiryczne nad zjawiskami i procesami społecznymi wskazująm.in.tendencję do uściślania i obiektywizacji metod i narzędzi badawczych, co wyrażasię w różnorodnych próbach pomiaru zjawisk, procesów, warunków i efektówdziałalności badawczej.Jednym z interesujących sposobów pomiaru zjawiskspołecznych jest wskaznik.Najlapidarniej mówiąc, wskaznik jest to coś , po czym poznajemy, że dane zjawiskowystępuje.Termin wskaznik w metodologicznym znaczeniu służy do określenia pewnej cechyprzedmiotu lub zjawiska pozostającej w takich związkach z inną jego cechą,że wystąpienie jej sygnalizuje obecność tej drugiej 328.Zdaniem S.Nowaka wskaznik, to pewna cecha, zdarzenie lub zjawisko,na podstawie zajścia, którego wnioskujemy z pewnością, bądz z określonymprawdopodobieństwem, bądz wreszcie prawdopodobieństwem wyższym od przeciętnego,iż zachodzi zjawisko, jakie nas interesuje 329.Wskazniki możemy podzielić na definicyjne i rzeczowe.Wśród wskaznikówrzeczowych rozróżnia się dwie kategorie:328Sztumski J., Wstęp do metod i technik badań społecznych , Wyd. Zląsk Sp.Zo.o., Katowice 2005, s.56329Nowak S., Metodologia badań socjologicznych , PWN, Warszawa 1970, s.102206PRZEMOC W RODZINIE JAKO yR�DAO ZACHOWAC AGRESYWNYCH DORASTAJCEJ MAODZIE%7łY�� empiryczne - wskazniki empiryczne są wtedy, gdy zarówno cecha wskazywanajak i wskaznik dają się zaobserwować.Tym samym relacja zachodząca międzywskaznikiem a cechą wskazywaną ma charakter związku empirycznego,rozstrzygalnego bezpośrednio na podstawie dokonanych obserwacji,�� inferencyjne - o wskazniku inferencyjnym mówimy wtedy, gdy wskazniknie definiuje zjawiska wskaznikowego i nie jest ono obserwowalne.O wystąpieniudanego zjawiska wnioskujemy w sposób pośredni, tzn., że dane zjawisko zaszło,choć ma ono charakter właściwości ukrytej.Na podstawie informacji zawartych w przeprowadzonych ankietach, wywiadachz ekspertami społecznymi oraz analizie dokumentów młodzieży przebywającejw młodzieżowych ośrodkach wychowawczych, uzyskać można wskazniki dotycząceprzyczyn istniejącego stanu, ustalając wstępnie kierunek badań.W niniejszych badaniach uzyskano przede wszystkim wskazniki rzeczowe należącedo grupy wskazników inferencyjnych.5.3.PODSTAWA yR�DAOWA OTRZYMYWANYCH MATERIAA�WW koncepcji badawczej wskazana być musi podstawa zródłowa dla rozwiązywaniaproblemów.Podstawę tę stanowi ogół zródeł, zaś zródło to zawsze jakieś zjawiska,z którymi badacz wchodzi w bezpośredni, zmysłowy kontakt i stąd czerpieon informacje o badanych zjawiskach.yródłami są niekiedy same badane zjawiska,z reguły o elementarnym charakterze.Częściej jednak są nimi fragmenty badanychzjawisk lub zjawisk innych, związanych empirycznie z badaniami, co zdarza się jednakrzadziej.W badaniach socjologicznych zródłami bywają często także relacjeo badanych zjawiskach, w których stwierdza się występowanie tych ostatnich330.Przedmiotowe badania zostały przeprowadzone w oparciu o następujące podstawyzródłowe dla rozwiązywania problemów zawartych w obecnej rozprawie, są to:�� literatura poświęcona problemom przemocy w rodzinie i zachowaniomagresywnych wśród młodzieży,�� wyniki z innych badań dotyczących zjawiska przemocy w rodzinieoraz zachowań agresywnych i dewiacyjnych przejawianych przez młodzież,�� pisemne odpowiedzi respondentów na pytania zawarte w ankiecie,330Lutyński J., Metody badań społecznych.Wybrane zagadnienia , Wyd.Aódzkie TowarzystwoNaukowe, Aódz 2000, s.102207PRZEMOC W RODZINIE JAKO yR�DAO ZACHOWAC AGRESYWNYCH DORASTAJCEJ MAODZIE%7łY�� informacje zawarte w dokumentacji ośrodków wychowawczych odnośniebadanej młodzieży (historii jej życia i rozwoju psychofizycznego,w szczególności zachowań agresywnych i innych objawów demoralizacji)oraz jej środowiska rodzinnego (związków formalnych, ekonomicznych,wielkości rodziny i właściwości rodziców: ich wykształcenia, pracy zawodoweji cech patologicznych itp.),�� wypowiedzi pisemne ekspertów społecznych w wywiadziekwestionariuszowym, stwierdzające występowanie badanych faktów.5.4 [ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl milosnikstop.keep.pl
.Mogą one zatem dotyczyć:a) ustalenia stanu faktycznego (diagnozy),b) sposobów przeobrażeń (czyli swego rodzaju terapii czegoś, co chce zmienić),c) tendencji rozwojowych (tzn.prognozy) badanych zjawisk lub procesówspołecznych 327.W obecnej pracy hipotezy są sformułowane w formie pytań, które zostanąpoprzez badania zweryfikowane.Uzyskane w ich wyniku twierdzenia będą miały charakter:�� weryfikacyjny, czyli celem będzie uchwycenie w sposób w miarę obiektywnygłównych zależności sprawczych między zmienną zależną (zachowaniaagresywne młodzieży) i niezależną (przemoc w rodzinie) - jest to zmienna326Sztumski J. Wstęp do metod i technik badań społecznych , Wyd. Zląsk Sp.zo.o., Katowice 2005, s.44327Sułek A. Metodologia socjologiczna [w:] Encyklopedia socjologii , Tom 2, Warszawa 1999, s.35205PRZEMOC W RODZINIE JAKO yR�DAO ZACHOWAC AGRESYWNYCH DORASTAJCEJ MAODZIE%7łYwielowartościowa wyróżniona na podstawie znajomości związkówprzyczynowo- skutkowych.Problematyka badawcza, odnosi się zatem do relacjimiędzy zmiennymi.Istotne jest, czy zachodzą związki między określonymicechami, czy też nie zachodzą, a jeśli tak, to jakiego rodzaju są to powiązania.�� diagnostyczny, czyli orzekać będą o istniejącym stanie faktycznym zachowańagresywnych młodzieży, przebywającej w ośrodkach wychowawczych.W konceptualizacji pracy zostało przyjęte główne założenie, że istnieje zależnośćmiędzy zachowaniami agresywnymi młodzieży, a doświadczaniem przez nią przemocyfizycznej, psychicznej, zaniedbywania fizycznego i emocjonalnego w środowiskurodzinnym.Do badań wytypowano młodzieżowe ośrodki wychowawcze na tereniewojewództwa śląskiego.Niezmiernie ważnym elementem każdej procedury badawczej jest przyjęcieokreślonych wskazników.Współczesne badania empiryczne nad zjawiskami i procesami społecznymi wskazująm.in.tendencję do uściślania i obiektywizacji metod i narzędzi badawczych, co wyrażasię w różnorodnych próbach pomiaru zjawisk, procesów, warunków i efektówdziałalności badawczej.Jednym z interesujących sposobów pomiaru zjawiskspołecznych jest wskaznik.Najlapidarniej mówiąc, wskaznik jest to coś , po czym poznajemy, że dane zjawiskowystępuje.Termin wskaznik w metodologicznym znaczeniu służy do określenia pewnej cechyprzedmiotu lub zjawiska pozostającej w takich związkach z inną jego cechą,że wystąpienie jej sygnalizuje obecność tej drugiej 328.Zdaniem S.Nowaka wskaznik, to pewna cecha, zdarzenie lub zjawisko,na podstawie zajścia, którego wnioskujemy z pewnością, bądz z określonymprawdopodobieństwem, bądz wreszcie prawdopodobieństwem wyższym od przeciętnego,iż zachodzi zjawisko, jakie nas interesuje 329.Wskazniki możemy podzielić na definicyjne i rzeczowe.Wśród wskaznikówrzeczowych rozróżnia się dwie kategorie:328Sztumski J., Wstęp do metod i technik badań społecznych , Wyd. Zląsk Sp.Zo.o., Katowice 2005, s.56329Nowak S., Metodologia badań socjologicznych , PWN, Warszawa 1970, s.102206PRZEMOC W RODZINIE JAKO yR�DAO ZACHOWAC AGRESYWNYCH DORASTAJCEJ MAODZIE%7łY�� empiryczne - wskazniki empiryczne są wtedy, gdy zarówno cecha wskazywanajak i wskaznik dają się zaobserwować.Tym samym relacja zachodząca międzywskaznikiem a cechą wskazywaną ma charakter związku empirycznego,rozstrzygalnego bezpośrednio na podstawie dokonanych obserwacji,�� inferencyjne - o wskazniku inferencyjnym mówimy wtedy, gdy wskazniknie definiuje zjawiska wskaznikowego i nie jest ono obserwowalne.O wystąpieniudanego zjawiska wnioskujemy w sposób pośredni, tzn., że dane zjawisko zaszło,choć ma ono charakter właściwości ukrytej.Na podstawie informacji zawartych w przeprowadzonych ankietach, wywiadachz ekspertami społecznymi oraz analizie dokumentów młodzieży przebywającejw młodzieżowych ośrodkach wychowawczych, uzyskać można wskazniki dotycząceprzyczyn istniejącego stanu, ustalając wstępnie kierunek badań.W niniejszych badaniach uzyskano przede wszystkim wskazniki rzeczowe należącedo grupy wskazników inferencyjnych.5.3.PODSTAWA yR�DAOWA OTRZYMYWANYCH MATERIAA�WW koncepcji badawczej wskazana być musi podstawa zródłowa dla rozwiązywaniaproblemów.Podstawę tę stanowi ogół zródeł, zaś zródło to zawsze jakieś zjawiska,z którymi badacz wchodzi w bezpośredni, zmysłowy kontakt i stąd czerpieon informacje o badanych zjawiskach.yródłami są niekiedy same badane zjawiska,z reguły o elementarnym charakterze.Częściej jednak są nimi fragmenty badanychzjawisk lub zjawisk innych, związanych empirycznie z badaniami, co zdarza się jednakrzadziej.W badaniach socjologicznych zródłami bywają często także relacjeo badanych zjawiskach, w których stwierdza się występowanie tych ostatnich330.Przedmiotowe badania zostały przeprowadzone w oparciu o następujące podstawyzródłowe dla rozwiązywania problemów zawartych w obecnej rozprawie, są to:�� literatura poświęcona problemom przemocy w rodzinie i zachowaniomagresywnych wśród młodzieży,�� wyniki z innych badań dotyczących zjawiska przemocy w rodzinieoraz zachowań agresywnych i dewiacyjnych przejawianych przez młodzież,�� pisemne odpowiedzi respondentów na pytania zawarte w ankiecie,330Lutyński J., Metody badań społecznych.Wybrane zagadnienia , Wyd.Aódzkie TowarzystwoNaukowe, Aódz 2000, s.102207PRZEMOC W RODZINIE JAKO yR�DAO ZACHOWAC AGRESYWNYCH DORASTAJCEJ MAODZIE%7łY�� informacje zawarte w dokumentacji ośrodków wychowawczych odnośniebadanej młodzieży (historii jej życia i rozwoju psychofizycznego,w szczególności zachowań agresywnych i innych objawów demoralizacji)oraz jej środowiska rodzinnego (związków formalnych, ekonomicznych,wielkości rodziny i właściwości rodziców: ich wykształcenia, pracy zawodoweji cech patologicznych itp.),�� wypowiedzi pisemne ekspertów społecznych w wywiadziekwestionariuszowym, stwierdzające występowanie badanych faktów.5.4 [ Pobierz całość w formacie PDF ]