[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.MogÄ… one zatem dotyczyć:a) ustalenia stanu faktycznego (diagnozy),b) sposobów przeobrażeÅ„ (czyli swego rodzaju terapii czegoÅ›, co chce zmienić),c) tendencji rozwojowych (tzn.prognozy) badanych zjawisk lub procesówspoÅ‚ecznych 327.W obecnej pracy hipotezy sÄ… sformuÅ‚owane w formie pytaÅ„, które zostanÄ…poprzez badania zweryfikowane.Uzyskane w ich wyniku twierdzenia bÄ™dÄ… miaÅ‚y charakter:Øð weryfikacyjny, czyli celem bÄ™dzie uchwycenie w sposób w miarÄ™ obiektywnygłównych zależnoÅ›ci sprawczych miÄ™dzy zmiennÄ… zależnÄ… (zachowaniaagresywne mÅ‚odzieży) i niezależnÄ… (przemoc w rodzinie) - jest to zmienna326Sztumski J. WstÄ™p do metod i technik badaÅ„ spoÅ‚ecznych , Wyd. ZlÄ…sk Sp.zo.o., Katowice 2005, s.44327SuÅ‚ek A. Metodologia socjologiczna [w:] Encyklopedia socjologii , Tom 2, Warszawa 1999, s.35205PRZEMOC W RODZINIE JAKO yRÓDAO ZACHOWAC AGRESYWNYCH DORASTAJCEJ MAODZIE%7Å‚YwielowartoÅ›ciowa wyróżniona na podstawie znajomoÅ›ci zwiÄ…zkówprzyczynowo- skutkowych.Problematyka badawcza, odnosi siÄ™ zatem do relacjimiÄ™dzy zmiennymi.Istotne jest, czy zachodzÄ… zwiÄ…zki miÄ™dzy okreÅ›lonymicechami, czy też nie zachodzÄ…, a jeÅ›li tak, to jakiego rodzaju sÄ… to powiÄ…zania.Øð diagnostyczny, czyli orzekać bÄ™dÄ… o istniejÄ…cym stanie faktycznym zachowaÅ„agresywnych mÅ‚odzieży, przebywajÄ…cej w oÅ›rodkach wychowawczych.W konceptualizacji pracy zostaÅ‚o przyjÄ™te główne zaÅ‚ożenie, że istnieje zależnośćmiÄ™dzy zachowaniami agresywnymi mÅ‚odzieży, a doÅ›wiadczaniem przez niÄ… przemocyfizycznej, psychicznej, zaniedbywania fizycznego i emocjonalnego w Å›rodowiskurodzinnym.Do badaÅ„ wytypowano mÅ‚odzieżowe oÅ›rodki wychowawcze na tereniewojewództwa Å›lÄ…skiego.Niezmiernie ważnym elementem każdej procedury badawczej jest przyjÄ™cieokreÅ›lonych wskazników.Współczesne badania empiryczne nad zjawiskami i procesami spoÅ‚ecznymi wskazujÄ…m.in.tendencjÄ™ do uÅ›ciÅ›lania i obiektywizacji metod i narzÄ™dzi badawczych, co wyrażasiÄ™ w różnorodnych próbach pomiaru zjawisk, procesów, warunków i efektówdziaÅ‚alnoÅ›ci badawczej.Jednym z interesujÄ…cych sposobów pomiaru zjawiskspoÅ‚ecznych jest wskaznik.Najlapidarniej mówiÄ…c, wskaznik jest to coÅ› , po czym poznajemy, że dane zjawiskowystÄ™puje.Termin wskaznik w metodologicznym znaczeniu sÅ‚uży do okreÅ›lenia pewnej cechyprzedmiotu lub zjawiska pozostajÄ…cej w takich zwiÄ…zkach z innÄ… jego cechÄ…,że wystÄ…pienie jej sygnalizuje obecność tej drugiej 328.Zdaniem S.Nowaka wskaznik, to pewna cecha, zdarzenie lub zjawisko,na podstawie zajÅ›cia, którego wnioskujemy z pewnoÅ›ciÄ…, bÄ…dz z okreÅ›lonymprawdopodobieÅ„stwem, bÄ…dz wreszcie prawdopodobieÅ„stwem wyższym od przeciÄ™tnego,iż zachodzi zjawisko, jakie nas interesuje 329.Wskazniki możemy podzielić na definicyjne i rzeczowe.WÅ›ród wskaznikówrzeczowych rozróżnia siÄ™ dwie kategorie:328Sztumski J., WstÄ™p do metod i technik badaÅ„ spoÅ‚ecznych , Wyd. ZlÄ…sk Sp.Zo.o., Katowice 2005, s.56329Nowak S., Metodologia badaÅ„ socjologicznych , PWN, Warszawa 1970, s.102206PRZEMOC W RODZINIE JAKO yRÓDAO ZACHOWAC AGRESYWNYCH DORASTAJCEJ MAODZIE%7Å‚YØð empiryczne - wskazniki empiryczne sÄ… wtedy, gdy zarówno cecha wskazywanajak i wskaznik dajÄ… siÄ™ zaobserwować.Tym samym relacja zachodzÄ…ca miÄ™dzywskaznikiem a cechÄ… wskazywanÄ… ma charakter zwiÄ…zku empirycznego,rozstrzygalnego bezpoÅ›rednio na podstawie dokonanych obserwacji,Øð inferencyjne - o wskazniku inferencyjnym mówimy wtedy, gdy wskazniknie definiuje zjawiska wskaznikowego i nie jest ono obserwowalne.O wystÄ…pieniudanego zjawiska wnioskujemy w sposób poÅ›redni, tzn., że dane zjawisko zaszÅ‚o,choć ma ono charakter wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci ukrytej.Na podstawie informacji zawartych w przeprowadzonych ankietach, wywiadachz ekspertami spoÅ‚ecznymi oraz analizie dokumentów mÅ‚odzieży przebywajÄ…cejw mÅ‚odzieżowych oÅ›rodkach wychowawczych, uzyskać można wskazniki dotyczÄ…ceprzyczyn istniejÄ…cego stanu, ustalajÄ…c wstÄ™pnie kierunek badaÅ„.W niniejszych badaniach uzyskano przede wszystkim wskazniki rzeczowe należącedo grupy wskazników inferencyjnych.5.3.PODSTAWA yRÓDAOWA OTRZYMYWANYCH MATERIAAÓWW koncepcji badawczej wskazana być musi podstawa zródÅ‚owa dla rozwiÄ…zywaniaproblemów.PodstawÄ™ tÄ™ stanowi ogół zródeÅ‚, zaÅ› zródÅ‚o to zawsze jakieÅ› zjawiska,z którymi badacz wchodzi w bezpoÅ›redni, zmysÅ‚owy kontakt i stÄ…d czerpieon informacje o badanych zjawiskach.yródÅ‚ami sÄ… niekiedy same badane zjawiska,z reguÅ‚y o elementarnym charakterze.Częściej jednak sÄ… nimi fragmenty badanychzjawisk lub zjawisk innych, zwiÄ…zanych empirycznie z badaniami, co zdarza siÄ™ jednakrzadziej.W badaniach socjologicznych zródÅ‚ami bywajÄ… czÄ™sto także relacjeo badanych zjawiskach, w których stwierdza siÄ™ wystÄ™powanie tych ostatnich330.Przedmiotowe badania zostaÅ‚y przeprowadzone w oparciu o nastÄ™pujÄ…ce podstawyzródÅ‚owe dla rozwiÄ…zywania problemów zawartych w obecnej rozprawie, sÄ… to:Øð literatura poÅ›wiÄ™cona problemom przemocy w rodzinie i zachowaniomagresywnych wÅ›ród mÅ‚odzieży,Øð wyniki z innych badaÅ„ dotyczÄ…cych zjawiska przemocy w rodzinieoraz zachowaÅ„ agresywnych i dewiacyjnych przejawianych przez mÅ‚odzież,Øð pisemne odpowiedzi respondentów na pytania zawarte w ankiecie,330LutyÅ„ski J., Metody badaÅ„ spoÅ‚ecznych.Wybrane zagadnienia , Wyd.Aódzkie TowarzystwoNaukowe, Aódz 2000, s.102207PRZEMOC W RODZINIE JAKO yRÓDAO ZACHOWAC AGRESYWNYCH DORASTAJCEJ MAODZIE%7Å‚YØð informacje zawarte w dokumentacji oÅ›rodków wychowawczych odnoÅ›niebadanej mÅ‚odzieży (historii jej życia i rozwoju psychofizycznego,w szczególnoÅ›ci zachowaÅ„ agresywnych i innych objawów demoralizacji)oraz jej Å›rodowiska rodzinnego (zwiÄ…zków formalnych, ekonomicznych,wielkoÅ›ci rodziny i wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci rodziców: ich wyksztaÅ‚cenia, pracy zawodoweji cech patologicznych itp.),Øð wypowiedzi pisemne ekspertów spoÅ‚ecznych w wywiadziekwestionariuszowym, stwierdzajÄ…ce wystÄ™powanie badanych faktów.5.4 [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl milosnikstop.keep.pl
.MogÄ… one zatem dotyczyć:a) ustalenia stanu faktycznego (diagnozy),b) sposobów przeobrażeÅ„ (czyli swego rodzaju terapii czegoÅ›, co chce zmienić),c) tendencji rozwojowych (tzn.prognozy) badanych zjawisk lub procesówspoÅ‚ecznych 327.W obecnej pracy hipotezy sÄ… sformuÅ‚owane w formie pytaÅ„, które zostanÄ…poprzez badania zweryfikowane.Uzyskane w ich wyniku twierdzenia bÄ™dÄ… miaÅ‚y charakter:Øð weryfikacyjny, czyli celem bÄ™dzie uchwycenie w sposób w miarÄ™ obiektywnygłównych zależnoÅ›ci sprawczych miÄ™dzy zmiennÄ… zależnÄ… (zachowaniaagresywne mÅ‚odzieży) i niezależnÄ… (przemoc w rodzinie) - jest to zmienna326Sztumski J. WstÄ™p do metod i technik badaÅ„ spoÅ‚ecznych , Wyd. ZlÄ…sk Sp.zo.o., Katowice 2005, s.44327SuÅ‚ek A. Metodologia socjologiczna [w:] Encyklopedia socjologii , Tom 2, Warszawa 1999, s.35205PRZEMOC W RODZINIE JAKO yRÓDAO ZACHOWAC AGRESYWNYCH DORASTAJCEJ MAODZIE%7Å‚YwielowartoÅ›ciowa wyróżniona na podstawie znajomoÅ›ci zwiÄ…zkówprzyczynowo- skutkowych.Problematyka badawcza, odnosi siÄ™ zatem do relacjimiÄ™dzy zmiennymi.Istotne jest, czy zachodzÄ… zwiÄ…zki miÄ™dzy okreÅ›lonymicechami, czy też nie zachodzÄ…, a jeÅ›li tak, to jakiego rodzaju sÄ… to powiÄ…zania.Øð diagnostyczny, czyli orzekać bÄ™dÄ… o istniejÄ…cym stanie faktycznym zachowaÅ„agresywnych mÅ‚odzieży, przebywajÄ…cej w oÅ›rodkach wychowawczych.W konceptualizacji pracy zostaÅ‚o przyjÄ™te główne zaÅ‚ożenie, że istnieje zależnośćmiÄ™dzy zachowaniami agresywnymi mÅ‚odzieży, a doÅ›wiadczaniem przez niÄ… przemocyfizycznej, psychicznej, zaniedbywania fizycznego i emocjonalnego w Å›rodowiskurodzinnym.Do badaÅ„ wytypowano mÅ‚odzieżowe oÅ›rodki wychowawcze na tereniewojewództwa Å›lÄ…skiego.Niezmiernie ważnym elementem każdej procedury badawczej jest przyjÄ™cieokreÅ›lonych wskazników.Współczesne badania empiryczne nad zjawiskami i procesami spoÅ‚ecznymi wskazujÄ…m.in.tendencjÄ™ do uÅ›ciÅ›lania i obiektywizacji metod i narzÄ™dzi badawczych, co wyrażasiÄ™ w różnorodnych próbach pomiaru zjawisk, procesów, warunków i efektówdziaÅ‚alnoÅ›ci badawczej.Jednym z interesujÄ…cych sposobów pomiaru zjawiskspoÅ‚ecznych jest wskaznik.Najlapidarniej mówiÄ…c, wskaznik jest to coÅ› , po czym poznajemy, że dane zjawiskowystÄ™puje.Termin wskaznik w metodologicznym znaczeniu sÅ‚uży do okreÅ›lenia pewnej cechyprzedmiotu lub zjawiska pozostajÄ…cej w takich zwiÄ…zkach z innÄ… jego cechÄ…,że wystÄ…pienie jej sygnalizuje obecność tej drugiej 328.Zdaniem S.Nowaka wskaznik, to pewna cecha, zdarzenie lub zjawisko,na podstawie zajÅ›cia, którego wnioskujemy z pewnoÅ›ciÄ…, bÄ…dz z okreÅ›lonymprawdopodobieÅ„stwem, bÄ…dz wreszcie prawdopodobieÅ„stwem wyższym od przeciÄ™tnego,iż zachodzi zjawisko, jakie nas interesuje 329.Wskazniki możemy podzielić na definicyjne i rzeczowe.WÅ›ród wskaznikówrzeczowych rozróżnia siÄ™ dwie kategorie:328Sztumski J., WstÄ™p do metod i technik badaÅ„ spoÅ‚ecznych , Wyd. ZlÄ…sk Sp.Zo.o., Katowice 2005, s.56329Nowak S., Metodologia badaÅ„ socjologicznych , PWN, Warszawa 1970, s.102206PRZEMOC W RODZINIE JAKO yRÓDAO ZACHOWAC AGRESYWNYCH DORASTAJCEJ MAODZIE%7Å‚YØð empiryczne - wskazniki empiryczne sÄ… wtedy, gdy zarówno cecha wskazywanajak i wskaznik dajÄ… siÄ™ zaobserwować.Tym samym relacja zachodzÄ…ca miÄ™dzywskaznikiem a cechÄ… wskazywanÄ… ma charakter zwiÄ…zku empirycznego,rozstrzygalnego bezpoÅ›rednio na podstawie dokonanych obserwacji,Øð inferencyjne - o wskazniku inferencyjnym mówimy wtedy, gdy wskazniknie definiuje zjawiska wskaznikowego i nie jest ono obserwowalne.O wystÄ…pieniudanego zjawiska wnioskujemy w sposób poÅ›redni, tzn., że dane zjawisko zaszÅ‚o,choć ma ono charakter wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci ukrytej.Na podstawie informacji zawartych w przeprowadzonych ankietach, wywiadachz ekspertami spoÅ‚ecznymi oraz analizie dokumentów mÅ‚odzieży przebywajÄ…cejw mÅ‚odzieżowych oÅ›rodkach wychowawczych, uzyskać można wskazniki dotyczÄ…ceprzyczyn istniejÄ…cego stanu, ustalajÄ…c wstÄ™pnie kierunek badaÅ„.W niniejszych badaniach uzyskano przede wszystkim wskazniki rzeczowe należącedo grupy wskazników inferencyjnych.5.3.PODSTAWA yRÓDAOWA OTRZYMYWANYCH MATERIAAÓWW koncepcji badawczej wskazana być musi podstawa zródÅ‚owa dla rozwiÄ…zywaniaproblemów.PodstawÄ™ tÄ™ stanowi ogół zródeÅ‚, zaÅ› zródÅ‚o to zawsze jakieÅ› zjawiska,z którymi badacz wchodzi w bezpoÅ›redni, zmysÅ‚owy kontakt i stÄ…d czerpieon informacje o badanych zjawiskach.yródÅ‚ami sÄ… niekiedy same badane zjawiska,z reguÅ‚y o elementarnym charakterze.Częściej jednak sÄ… nimi fragmenty badanychzjawisk lub zjawisk innych, zwiÄ…zanych empirycznie z badaniami, co zdarza siÄ™ jednakrzadziej.W badaniach socjologicznych zródÅ‚ami bywajÄ… czÄ™sto także relacjeo badanych zjawiskach, w których stwierdza siÄ™ wystÄ™powanie tych ostatnich330.Przedmiotowe badania zostaÅ‚y przeprowadzone w oparciu o nastÄ™pujÄ…ce podstawyzródÅ‚owe dla rozwiÄ…zywania problemów zawartych w obecnej rozprawie, sÄ… to:Øð literatura poÅ›wiÄ™cona problemom przemocy w rodzinie i zachowaniomagresywnych wÅ›ród mÅ‚odzieży,Øð wyniki z innych badaÅ„ dotyczÄ…cych zjawiska przemocy w rodzinieoraz zachowaÅ„ agresywnych i dewiacyjnych przejawianych przez mÅ‚odzież,Øð pisemne odpowiedzi respondentów na pytania zawarte w ankiecie,330LutyÅ„ski J., Metody badaÅ„ spoÅ‚ecznych.Wybrane zagadnienia , Wyd.Aódzkie TowarzystwoNaukowe, Aódz 2000, s.102207PRZEMOC W RODZINIE JAKO yRÓDAO ZACHOWAC AGRESYWNYCH DORASTAJCEJ MAODZIE%7Å‚YØð informacje zawarte w dokumentacji oÅ›rodków wychowawczych odnoÅ›niebadanej mÅ‚odzieży (historii jej życia i rozwoju psychofizycznego,w szczególnoÅ›ci zachowaÅ„ agresywnych i innych objawów demoralizacji)oraz jej Å›rodowiska rodzinnego (zwiÄ…zków formalnych, ekonomicznych,wielkoÅ›ci rodziny i wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci rodziców: ich wyksztaÅ‚cenia, pracy zawodoweji cech patologicznych itp.),Øð wypowiedzi pisemne ekspertów spoÅ‚ecznych w wywiadziekwestionariuszowym, stwierdzajÄ…ce wystÄ™powanie badanych faktów.5.4 [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]