[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Claudianus toż sentit, przydając, żeżyje Słońca wypogodzonego upałem.Abyssynowie alias Murzynichlubią się, że mają w Państwie swoim Fenixów, ale mnożących sięmore communi, ex coitu, i że są duplicis sexus.Tych wszystkich Staro-żytnych Autorów salva interim Autoritate, ich zdanie szanując (bo co-ram cano capite consurge), drugą Sentencję Negativam, ile NowychAutorów, cale twierdzących, że in rerum natura takowy się Ptak nieznajduie, in medium proferam.Naprzód Pismo Zwięte Levitici cap.10 różne wylicza species Pta-ków, jedne pozwalając, drugie jeść zakazując, alias munda & immundaspecyfikując, cale o Fenixie nie wspomina.Job Zwięty (Job cap.29)mówi: in nidulo meo moriar & sicut palma multiplicabo dies, któresłowa insza Wersja inaczej tłumaczy, osobliwie Chaldejska, mówiąca:NASK IFP UGZe zbiorów Wirtualnej Biblioteki Literatury Polskiej Instytutu Filologii Polskiej UG164Sicut arena multiplicabo dies.Rabin zaś Salomon, Pagninus, Mercerusu Tyrina, czytają: Sicut Chol, to jest Phenix multiplicabo dies; ale tawersja, że nie jest conformis vulgatae editioni Biblii Zwiętej, trudno jejprzyjmować, conseguenter i Fenixa poczytać za prawdziwego Ptaka,ponieważ Job o nim nic expresse nie wspomina, tylko Ingeniosa Tłu-maczów Versio tam o Fenixie mówi, gdzie i Wróbla nie masz.Recentiores Authores ad negandum Phaenicem te mają motiva, na-przód, że Fenix nie miał być ab origine mundi, ponieważ do KorabiuNoe z Mandatu Boskiego powinien był po parze Zwierząt wpuszczać, aFenix, że Jedyny i bez pary na Zwiecie, nic miał tam locum standi; toćtedy, albo nie był taki na Zwiecie, albo jeżeli był jakiś Samiec tylko bezsamicy, jest exciusus z Korabiu? 2do.Pytają się, kto go i gdzie widział?ponieważ tak byli ciekawi Peregrynanci, że Muszki jakie w którymKraju zlustrowali; a Fenixa by wielkości Orłowey upatrzyć nie mogli?O GRYFIE PTAKUCzyli się znajduje na Zwiecie?Nie małą między Mądremi czyni kontrowersję Ptak ten, czyli jestna Zwiecie i jaki jest? Pisze o nim Herodotus lib.3tio, Pausanias in At-ticis, Pomponius, Mela lib.2do, Solinus cap.19no, Aelianus lib.4to,cap.26to'y Philostratus, że się znayduje in rerum natura, opisują go, aMalarze dowcipni Malują hac forma: %7łe jest o czterech nogach, głowęmający Orła, a uszy Lwie, skrzydlaty, alias od głowy Orła imituje, odspodu Lwa.Takowych Portretów Gryfa pełne Egypskie Kolossy: Kró-lów, Panów, Pałace, Snycerską rzezbą albo malowaniem spectanteradornowane; w Saxonii w Dreznie in Theatro raritatum w Kamerzedrugiej są szpony Gryfów realne.Natale solum albo gniazdo temu Ptactwu Monstro wspomnieni do-piero Authores naznaczała in Scithicis & Hyperboreis Montibus kupółnocy sitis; które w tychże górach, przez naturalną sympatię czujączłote Minerały, ich pilnują, broniąc ich od Arismaspów, to jest Jedno-okich Ludzi, ale dobrze patrzących i łakomych na toż Złoto; dlatego zniemi o tych skarbów górnych konserwacją ustawiczne prowadzą Woj-ny.Innych Autorów zdanie lokuje te Ptactwo na wysokich Indyjskichgórach, twierdząc, że złoto wykopując bryłami, z niego sobie gniazdaformują.NASK IFP UGZe zbiorów Wirtualnej Biblioteki Literatury Polskiej Instytutu Filologii Polskiej UG165Litera Pańska o Gryfach Leuitici 11 wyraznie wspomina: Haecsunt, que de auibus comedere non debetis, & Vitanda sunt Vobis: Aqu-ilam & Gryphem & Haliaeetum.I tak a nie inaczej tłumaczą Septuagin-ta, Pagninus i Vatablus, sławni Tłumacze Pisma Zwiętego.Te poło-żywszy Authoritates, zda się być nie omylna prawda, że Gryfów rodzajznajduje się na Zwiecie in Regno Volatilium, ale Starożytnych Auto-rów niektórych i świeższych, z drugiej strony dobrze zważywszy mądresensus, tamta ruit sentencja.Unus pro mille stawa Pliniusz, ex recentio-ribus Albertus Magnus, do fabuł Poetycznych odsyłający Gryfa.Na text Pisma Zwiętego odpowiadała Recentiores, że przez Gryfawyrażonego znaczy się: Gryphaquilą, to jest extraordynaryjnej wielko-ści Orzeł, owszem drapieżnością całego ciała i wielkością Orłów prze-chodzący.O takich Orłach pisze Aldrovandus z relacji Pawła Weneta,że in Riphaeis Montibus znajduią się takiej wielkości i siły, że Woła,lub Konia do gniazda swoim zanieść mogą dzieciom, owszem samegotak dużego podniosą na powietrze Słonia, rozbiją o ziemię, tym go spo-sobem pożywając i pożerając.Paulus Venetus, tamtych Krajów cieka-wy Lustrator przydaje, że to genus Orłów, które on zowie Gryfalcos,było in mensarum deliciis u Chama albo Hana Tatarskiego, za jego wtamtych krajach peregrynacji.Maseniusz Autor Symbolicznych kogita-cji, także fabulosam zowie Avem, Kircher zaś supponuje, że przez Gry-fa denotatur albo species jakichsi wielkich Orłów, albo Sępów, benefi-cio & natura kraju do takiej wielkości przychodzących.Takich tedypodobno Mandat Boski supra allegowany jeść nie każe Orłów, ale nieczworonożnych Gryfów z Orła, czyli z Krogulca i Lwa złożonych; któ-rzy ex sententia bene sentientium zdają się być excludowani z światajako Monstra.Monarchów, Królów, Książąt i kochających raritatespewnie by ten Ptak jeżeli nie klatki, to pewnie ozdobił by dziedziniec,jako zdobią Lwy, Słonie, Papugi z Maurytanii i Indyi do Europy magnosumptu, maiori periculo sprowadzone.A że ich inter delicias nie mająMonarchowie & Magnates, supponendum, że i Zwiat ich niema.Pliniusz ciekawy Naturalista, choć często in fabulas proclivis negato Gryfie w Xięgach swoich.Dopieroż Alexander Wielki na Gryfachnie latał, jako jest fama, bo Arrianus Autor piszący o ExpedycjiAlexandra cale o tym nie wspomina, co jako rem observatu dignampowinien był Zwiatu kommunikować.NASK IFP UGZe zbiorów Wirtualnej Biblioteki Literatury Polskiej Instytutu Filologii Polskiej UG166O PELIKANIE PTAKUCzyli jest taki, o jakim trzymała Antiquitas?Napatrzy się nie jeden ponad figury, albo Męki Pańskiej wyobraże-niem Ptaka Pelikana, który pyskiem własne szarpiąc serce, karmi Dzie-ci.Malarska Inwencja, Symbolistów Imaginacja, Kaznodziejów Ener-gia, tak oczom Ludzkim te Spectaculum i erudycyę objitiunt, jakby by-ła nie omylnej prawdy Historia i codzienna experiencja.Co jeżeli takjest, terazniejszy disjudicabit dyskurs.Naprzód sciendum, że Pellicanus zowie się a pelle cana, od piórbiałych.Inaczej się nazywa Onocratalus, alias bąk, na Rusi Baba.Zo-wie się i Platea.Autorowie piszą, że są duplicis generis: Jedne są wod-ne, drugie ziemskie, albo lądowe.Miejsce mu naznaczają około Nilurzeki w pustyniach Egypskich.Hieronim, Augustyn,.Isidorus, AlbertusMagnus i inni u Gesnera; Kircher zaś in Arca Noe z różnych świadczyrelacyi, że w Polszcze i Litwie znajduie się, nazywają go alio nomineCochleariam; starzy Autorowie lokują go w Egypskich Puszczach nadrzeką Nilem.O Naturze tego Ptaka wyżej Cytowani Authores piszą, żeDzieci swoje od Wężów pozajadane, lub od siebie samego z gniewupoduszone, po trzydniowym żalu, z piersi własnych sobie rozranio-nych, krwią płynącą ożywia.Toż rozumie Vincentius in Historia Natu-rali i Z.Grzegorz Wielki, applikując go CHRYSTUSOWI Panu, nasumarłych przez grzech, Krwią swoją ożywiającemu, per quem signifi-catus est CHRISTUS.Alfons IX Król Hiszpański wziął go sobie pro Symbolo przydawszyinskrypcję: Pro Lege & pro Grege, rozumiejąc; gotów jestem krewprzelać [ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl milosnikstop.keep.pl
.Claudianus toż sentit, przydając, żeżyje Słońca wypogodzonego upałem.Abyssynowie alias Murzynichlubią się, że mają w Państwie swoim Fenixów, ale mnożących sięmore communi, ex coitu, i że są duplicis sexus.Tych wszystkich Staro-żytnych Autorów salva interim Autoritate, ich zdanie szanując (bo co-ram cano capite consurge), drugą Sentencję Negativam, ile NowychAutorów, cale twierdzących, że in rerum natura takowy się Ptak nieznajduie, in medium proferam.Naprzód Pismo Zwięte Levitici cap.10 różne wylicza species Pta-ków, jedne pozwalając, drugie jeść zakazując, alias munda & immundaspecyfikując, cale o Fenixie nie wspomina.Job Zwięty (Job cap.29)mówi: in nidulo meo moriar & sicut palma multiplicabo dies, któresłowa insza Wersja inaczej tłumaczy, osobliwie Chaldejska, mówiąca:NASK IFP UGZe zbiorów Wirtualnej Biblioteki Literatury Polskiej Instytutu Filologii Polskiej UG164Sicut arena multiplicabo dies.Rabin zaś Salomon, Pagninus, Mercerusu Tyrina, czytają: Sicut Chol, to jest Phenix multiplicabo dies; ale tawersja, że nie jest conformis vulgatae editioni Biblii Zwiętej, trudno jejprzyjmować, conseguenter i Fenixa poczytać za prawdziwego Ptaka,ponieważ Job o nim nic expresse nie wspomina, tylko Ingeniosa Tłu-maczów Versio tam o Fenixie mówi, gdzie i Wróbla nie masz.Recentiores Authores ad negandum Phaenicem te mają motiva, na-przód, że Fenix nie miał być ab origine mundi, ponieważ do KorabiuNoe z Mandatu Boskiego powinien był po parze Zwierząt wpuszczać, aFenix, że Jedyny i bez pary na Zwiecie, nic miał tam locum standi; toćtedy, albo nie był taki na Zwiecie, albo jeżeli był jakiś Samiec tylko bezsamicy, jest exciusus z Korabiu? 2do.Pytają się, kto go i gdzie widział?ponieważ tak byli ciekawi Peregrynanci, że Muszki jakie w którymKraju zlustrowali; a Fenixa by wielkości Orłowey upatrzyć nie mogli?O GRYFIE PTAKUCzyli się znajduje na Zwiecie?Nie małą między Mądremi czyni kontrowersję Ptak ten, czyli jestna Zwiecie i jaki jest? Pisze o nim Herodotus lib.3tio, Pausanias in At-ticis, Pomponius, Mela lib.2do, Solinus cap.19no, Aelianus lib.4to,cap.26to'y Philostratus, że się znayduje in rerum natura, opisują go, aMalarze dowcipni Malują hac forma: %7łe jest o czterech nogach, głowęmający Orła, a uszy Lwie, skrzydlaty, alias od głowy Orła imituje, odspodu Lwa.Takowych Portretów Gryfa pełne Egypskie Kolossy: Kró-lów, Panów, Pałace, Snycerską rzezbą albo malowaniem spectanteradornowane; w Saxonii w Dreznie in Theatro raritatum w Kamerzedrugiej są szpony Gryfów realne.Natale solum albo gniazdo temu Ptactwu Monstro wspomnieni do-piero Authores naznaczała in Scithicis & Hyperboreis Montibus kupółnocy sitis; które w tychże górach, przez naturalną sympatię czujączłote Minerały, ich pilnują, broniąc ich od Arismaspów, to jest Jedno-okich Ludzi, ale dobrze patrzących i łakomych na toż Złoto; dlatego zniemi o tych skarbów górnych konserwacją ustawiczne prowadzą Woj-ny.Innych Autorów zdanie lokuje te Ptactwo na wysokich Indyjskichgórach, twierdząc, że złoto wykopując bryłami, z niego sobie gniazdaformują.NASK IFP UGZe zbiorów Wirtualnej Biblioteki Literatury Polskiej Instytutu Filologii Polskiej UG165Litera Pańska o Gryfach Leuitici 11 wyraznie wspomina: Haecsunt, que de auibus comedere non debetis, & Vitanda sunt Vobis: Aqu-ilam & Gryphem & Haliaeetum.I tak a nie inaczej tłumaczą Septuagin-ta, Pagninus i Vatablus, sławni Tłumacze Pisma Zwiętego.Te poło-żywszy Authoritates, zda się być nie omylna prawda, że Gryfów rodzajznajduje się na Zwiecie in Regno Volatilium, ale Starożytnych Auto-rów niektórych i świeższych, z drugiej strony dobrze zważywszy mądresensus, tamta ruit sentencja.Unus pro mille stawa Pliniusz, ex recentio-ribus Albertus Magnus, do fabuł Poetycznych odsyłający Gryfa.Na text Pisma Zwiętego odpowiadała Recentiores, że przez Gryfawyrażonego znaczy się: Gryphaquilą, to jest extraordynaryjnej wielko-ści Orzeł, owszem drapieżnością całego ciała i wielkością Orłów prze-chodzący.O takich Orłach pisze Aldrovandus z relacji Pawła Weneta,że in Riphaeis Montibus znajduią się takiej wielkości i siły, że Woła,lub Konia do gniazda swoim zanieść mogą dzieciom, owszem samegotak dużego podniosą na powietrze Słonia, rozbiją o ziemię, tym go spo-sobem pożywając i pożerając.Paulus Venetus, tamtych Krajów cieka-wy Lustrator przydaje, że to genus Orłów, które on zowie Gryfalcos,było in mensarum deliciis u Chama albo Hana Tatarskiego, za jego wtamtych krajach peregrynacji.Maseniusz Autor Symbolicznych kogita-cji, także fabulosam zowie Avem, Kircher zaś supponuje, że przez Gry-fa denotatur albo species jakichsi wielkich Orłów, albo Sępów, benefi-cio & natura kraju do takiej wielkości przychodzących.Takich tedypodobno Mandat Boski supra allegowany jeść nie każe Orłów, ale nieczworonożnych Gryfów z Orła, czyli z Krogulca i Lwa złożonych; któ-rzy ex sententia bene sentientium zdają się być excludowani z światajako Monstra.Monarchów, Królów, Książąt i kochających raritatespewnie by ten Ptak jeżeli nie klatki, to pewnie ozdobił by dziedziniec,jako zdobią Lwy, Słonie, Papugi z Maurytanii i Indyi do Europy magnosumptu, maiori periculo sprowadzone.A że ich inter delicias nie mająMonarchowie & Magnates, supponendum, że i Zwiat ich niema.Pliniusz ciekawy Naturalista, choć często in fabulas proclivis negato Gryfie w Xięgach swoich.Dopieroż Alexander Wielki na Gryfachnie latał, jako jest fama, bo Arrianus Autor piszący o ExpedycjiAlexandra cale o tym nie wspomina, co jako rem observatu dignampowinien był Zwiatu kommunikować.NASK IFP UGZe zbiorów Wirtualnej Biblioteki Literatury Polskiej Instytutu Filologii Polskiej UG166O PELIKANIE PTAKUCzyli jest taki, o jakim trzymała Antiquitas?Napatrzy się nie jeden ponad figury, albo Męki Pańskiej wyobraże-niem Ptaka Pelikana, który pyskiem własne szarpiąc serce, karmi Dzie-ci.Malarska Inwencja, Symbolistów Imaginacja, Kaznodziejów Ener-gia, tak oczom Ludzkim te Spectaculum i erudycyę objitiunt, jakby by-ła nie omylnej prawdy Historia i codzienna experiencja.Co jeżeli takjest, terazniejszy disjudicabit dyskurs.Naprzód sciendum, że Pellicanus zowie się a pelle cana, od piórbiałych.Inaczej się nazywa Onocratalus, alias bąk, na Rusi Baba.Zo-wie się i Platea.Autorowie piszą, że są duplicis generis: Jedne są wod-ne, drugie ziemskie, albo lądowe.Miejsce mu naznaczają około Nilurzeki w pustyniach Egypskich.Hieronim, Augustyn,.Isidorus, AlbertusMagnus i inni u Gesnera; Kircher zaś in Arca Noe z różnych świadczyrelacyi, że w Polszcze i Litwie znajduie się, nazywają go alio nomineCochleariam; starzy Autorowie lokują go w Egypskich Puszczach nadrzeką Nilem.O Naturze tego Ptaka wyżej Cytowani Authores piszą, żeDzieci swoje od Wężów pozajadane, lub od siebie samego z gniewupoduszone, po trzydniowym żalu, z piersi własnych sobie rozranio-nych, krwią płynącą ożywia.Toż rozumie Vincentius in Historia Natu-rali i Z.Grzegorz Wielki, applikując go CHRYSTUSOWI Panu, nasumarłych przez grzech, Krwią swoją ożywiającemu, per quem signifi-catus est CHRISTUS.Alfons IX Król Hiszpański wziął go sobie pro Symbolo przydawszyinskrypcję: Pro Lege & pro Grege, rozumiejąc; gotów jestem krewprzelać [ Pobierz całość w formacie PDF ]