[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.ukończył 7-letni staż w Rzymie.Był pierwszym Amerykaninem oficjalnie związanym z watykańskim Sekretariatem Stanu.Spellman nie uważał i nie zauważył wyzwania, którym Maksimos rozpoczął swoją orację: Wasze Błogosławieństwa! Papież Jan musiał chyba w tym momencie zachichotać;Maksimos w pierwszej kolejności zwracał się, jak sądził - słusznie, do innych patriarchów.Wjego pojęciu kardynałowie stanowili niższy szczebel dostojników kościelnych, który pózniejod patriarchów doszedł do większego znaczenia.Pod względem ważności urzędupatriarchowie byli niegdyś zaraz po papieżu; brali udział we wczesnych soborach jeszcze niepodzielonego Kościoła.Gdzie byli kardynałowie w czasach soboru nicejskiego? Nawetjeszcze czwarty sobór laterański w 1215 r.uznawał prymat patriarchów, a czyż Maksimos niebył patriarchą pierwszego biskupstwa, ustanowionego jeszcze przez samego Piotra?Ale dlaczego po francusku? Był to wybrany przez Maksimosa sposób podkreślenia, że łacinanie jest językiem kościoła, który on reprezentuje.To był powód wyboru bardziej katolickiegojęzyka do przemawiania.Poprzez wybór języka francuskiego Maksimos przeprowadził ukrytyatak na wąski sposób myślenia Kurii, która organizowała Sobór.W swej mowie krytykowałpierwszą wersję dokumentu soborowego za traktowanie prerogatyw głowy Kościoła w takizolowany sposób, że reszta ciała wydawała się przy niej karłowata. Jako niełacinnikprotestował przeciw tej próbie Rzymu narzucenia jej swojemu ludowi.Pózniej przeszedł do tonu schematów naszkicowanych przez Kurię.%7łe zbyt legalistyczny, bezkontaktu z życiem.Współczesne przedstawienie wiary również całkowicie mylne.Wiekiśrednie minęły, człowiek się zmienił.Daremne było narzucanie praw bez wyjaśnianiapowodów ku temu.Następnie patriarcha przeszedł do sugestii, że katolicka nauka moralna wymaga całkowitegounowocześnienia. Wezmy, na przykład, katechizm.Każemy wiernym obowiązkowo pościć w piątki i uczestniczyć w mszy Zwiętej w niedziele pod karą grzechuśmiertelnego.Czy to jest rozsądne? A ilu katolików w to wierzy? Tak jak i niewierzący, po prostu nam współczują.Jakkolwiek uwagi patriarchy były proste, wywarły na ojcach wielkie wrażenie.Większość znich podejrzewała od dzieciństwa, że specjaliści prawa kanonicznego przepisali Kazanie naGórze, przedstawiając Boga jako pilnego stróża ludzkich przewin.Czy ktoś mógłby sobierzeczywiście wyobrazić Jezusa mówiącego, że jest grzechem śmiertelnym godnym ogniapiekielnego jedzenie mięsa w piątki, czy opuszczenie niedzielnej mszy?Wszystko - ciągnął Maksimos - musi być ustalone w imię miłości.Nie nakazy, leczwskazówki, natchnione i inspirowane miłością. Matka nie lubi gdy musi karać dzieckokijem.Papież Jan, biegły we francuskim po latach spędzonych jako jeszcze nuncjusz w Paryżu,musiał śledzić tę przemowę, żywo potakując.Wszyscy wiedzieli, że katolickie dzieci w wiekupowyżej 7 lat, wieku rozumu , były żywione według diety lękowej.Szczegółowe regułynakładano na dzieci Chrystusowe z sankcjami, od których Chrystus zbielałby z gniewu.Miłość trudno było znalezć w labiryncie prawa.Nawet Komunia Zwięta, przyjmowanieChrystusa Euchrystycznego, nie uniknęło grózb.Katolicy musieli powstrzymywać się odjedzenia i picia przed przystąpieniem do komunii.Ale co stanowiło to jedzenie i picie ? Czyjeśli w ustach został od poprzedniego wieczora kawałek cukierka, to już jest jedzenie ? Czypołknięcie kropli wody podczas mycia zębów jest już piciem ? Jakby nigdy nie czytaliJezusa potępiającego pieniaczy, którzy bezustannie omawiali mycie misek i talerzy, moraliściuroczyście pytali: czy żucie zapałki lub połknięcie muchy przerywa post przed komunią?Ten najgorszy rodzaj kazuistyki stosowano do każdego szczegółu moralności.Paraliżowało tożycie duchowe.Bóg nie przychodził mówić prawdy jako Bóg miłości, który sam wcielił się wżycie Jezusa, jego Zmierć i Zmartwychwstanie, ale jako legalistyczny sędzia, próbującyprzyłapać swoje stworzenia i, jeśli nie stosowali się do litery prawa, wysyłać ich przypierwszej sposobności do piekła.Piekło było o wiele żywsze od niebios, które wydawały się trochę lepsze odśredniowiecznego klasztoru.Nie było tam żywności ani seksu.Do czego było potrzebnezmartwychwstałe ciało, nie bardzo było wiadomo.Co było do roboty w niebie poza wysoceintelektualnymi ćwiczeniami i nieprzerwanym gapieniem się na boską esencję, tak jakbyśmierć wytwarzała u każdego obsesje teologiczne?Im dłużej trwał Sobór, tym bardziej konserwatyści byli spychani na pozycje ariergardy.Musieli wycofywać się na wszystkich frontach.Sobór odrzucił Syllabus Piusa IX iLamentabili Piusa X, jakby nigdy nie były napisane.Oni wiedzieli, że Jan XXIII popełniłbłąd.Wyznawane przez nich jakoby święte i niereformowalne nauki Kościoła, zostały zradością odrzucone przez ogromną większość ojców.Dla większości biskupów Sobór stanowił poważną naukę.Myśli, które stanowiły tajemnicęich serc jako być może niewłaściwe, teraz mogły ujrzeć światło dzienne i zwycięskąakceptację.To była zasadnicza lekcja - nie będąc zupełnie instytucją niezmienną, geniuszKościoła miał zmienić się wraz ze zmieniającymi się czasami [ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl milosnikstop.keep.pl
.ukończył 7-letni staż w Rzymie.Był pierwszym Amerykaninem oficjalnie związanym z watykańskim Sekretariatem Stanu.Spellman nie uważał i nie zauważył wyzwania, którym Maksimos rozpoczął swoją orację: Wasze Błogosławieństwa! Papież Jan musiał chyba w tym momencie zachichotać;Maksimos w pierwszej kolejności zwracał się, jak sądził - słusznie, do innych patriarchów.Wjego pojęciu kardynałowie stanowili niższy szczebel dostojników kościelnych, który pózniejod patriarchów doszedł do większego znaczenia.Pod względem ważności urzędupatriarchowie byli niegdyś zaraz po papieżu; brali udział we wczesnych soborach jeszcze niepodzielonego Kościoła.Gdzie byli kardynałowie w czasach soboru nicejskiego? Nawetjeszcze czwarty sobór laterański w 1215 r.uznawał prymat patriarchów, a czyż Maksimos niebył patriarchą pierwszego biskupstwa, ustanowionego jeszcze przez samego Piotra?Ale dlaczego po francusku? Był to wybrany przez Maksimosa sposób podkreślenia, że łacinanie jest językiem kościoła, który on reprezentuje.To był powód wyboru bardziej katolickiegojęzyka do przemawiania.Poprzez wybór języka francuskiego Maksimos przeprowadził ukrytyatak na wąski sposób myślenia Kurii, która organizowała Sobór.W swej mowie krytykowałpierwszą wersję dokumentu soborowego za traktowanie prerogatyw głowy Kościoła w takizolowany sposób, że reszta ciała wydawała się przy niej karłowata. Jako niełacinnikprotestował przeciw tej próbie Rzymu narzucenia jej swojemu ludowi.Pózniej przeszedł do tonu schematów naszkicowanych przez Kurię.%7łe zbyt legalistyczny, bezkontaktu z życiem.Współczesne przedstawienie wiary również całkowicie mylne.Wiekiśrednie minęły, człowiek się zmienił.Daremne było narzucanie praw bez wyjaśnianiapowodów ku temu.Następnie patriarcha przeszedł do sugestii, że katolicka nauka moralna wymaga całkowitegounowocześnienia. Wezmy, na przykład, katechizm.Każemy wiernym obowiązkowo pościć w piątki i uczestniczyć w mszy Zwiętej w niedziele pod karą grzechuśmiertelnego.Czy to jest rozsądne? A ilu katolików w to wierzy? Tak jak i niewierzący, po prostu nam współczują.Jakkolwiek uwagi patriarchy były proste, wywarły na ojcach wielkie wrażenie.Większość znich podejrzewała od dzieciństwa, że specjaliści prawa kanonicznego przepisali Kazanie naGórze, przedstawiając Boga jako pilnego stróża ludzkich przewin.Czy ktoś mógłby sobierzeczywiście wyobrazić Jezusa mówiącego, że jest grzechem śmiertelnym godnym ogniapiekielnego jedzenie mięsa w piątki, czy opuszczenie niedzielnej mszy?Wszystko - ciągnął Maksimos - musi być ustalone w imię miłości.Nie nakazy, leczwskazówki, natchnione i inspirowane miłością. Matka nie lubi gdy musi karać dzieckokijem.Papież Jan, biegły we francuskim po latach spędzonych jako jeszcze nuncjusz w Paryżu,musiał śledzić tę przemowę, żywo potakując.Wszyscy wiedzieli, że katolickie dzieci w wiekupowyżej 7 lat, wieku rozumu , były żywione według diety lękowej.Szczegółowe regułynakładano na dzieci Chrystusowe z sankcjami, od których Chrystus zbielałby z gniewu.Miłość trudno było znalezć w labiryncie prawa.Nawet Komunia Zwięta, przyjmowanieChrystusa Euchrystycznego, nie uniknęło grózb.Katolicy musieli powstrzymywać się odjedzenia i picia przed przystąpieniem do komunii.Ale co stanowiło to jedzenie i picie ? Czyjeśli w ustach został od poprzedniego wieczora kawałek cukierka, to już jest jedzenie ? Czypołknięcie kropli wody podczas mycia zębów jest już piciem ? Jakby nigdy nie czytaliJezusa potępiającego pieniaczy, którzy bezustannie omawiali mycie misek i talerzy, moraliściuroczyście pytali: czy żucie zapałki lub połknięcie muchy przerywa post przed komunią?Ten najgorszy rodzaj kazuistyki stosowano do każdego szczegółu moralności.Paraliżowało tożycie duchowe.Bóg nie przychodził mówić prawdy jako Bóg miłości, który sam wcielił się wżycie Jezusa, jego Zmierć i Zmartwychwstanie, ale jako legalistyczny sędzia, próbującyprzyłapać swoje stworzenia i, jeśli nie stosowali się do litery prawa, wysyłać ich przypierwszej sposobności do piekła.Piekło było o wiele żywsze od niebios, które wydawały się trochę lepsze odśredniowiecznego klasztoru.Nie było tam żywności ani seksu.Do czego było potrzebnezmartwychwstałe ciało, nie bardzo było wiadomo.Co było do roboty w niebie poza wysoceintelektualnymi ćwiczeniami i nieprzerwanym gapieniem się na boską esencję, tak jakbyśmierć wytwarzała u każdego obsesje teologiczne?Im dłużej trwał Sobór, tym bardziej konserwatyści byli spychani na pozycje ariergardy.Musieli wycofywać się na wszystkich frontach.Sobór odrzucił Syllabus Piusa IX iLamentabili Piusa X, jakby nigdy nie były napisane.Oni wiedzieli, że Jan XXIII popełniłbłąd.Wyznawane przez nich jakoby święte i niereformowalne nauki Kościoła, zostały zradością odrzucone przez ogromną większość ojców.Dla większości biskupów Sobór stanowił poważną naukę.Myśli, które stanowiły tajemnicęich serc jako być może niewłaściwe, teraz mogły ujrzeć światło dzienne i zwycięskąakceptację.To była zasadnicza lekcja - nie będąc zupełnie instytucją niezmienną, geniuszKościoła miał zmienić się wraz ze zmieniającymi się czasami [ Pobierz całość w formacie PDF ]