[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Błogosławiony klasycyzm i miejmy nadzieję, że nie przeminął na zawsze.23Wydaje się, że poeta nareszcie osiągnął to, o czym marzył przez cale życie:Zawsze tęskniłem do formy bardziej pojemnej,która nie byłaby zanadto poezją ani zanadto proząi pozwoliłaby się porozumieć nie narażając nikogo,autora ani czytelnika, na męki wyższego rzędu.24Może już zatem porzucić swoje najciemniejsze lęki (Wszystko byłoby dobrze, gdyby nie zwodził nas język, dla tego samego wynajdując coraz to inne nazwy w różnych miejscach i czasach.)25, obawy, że zawiedzie go „wierna mowa”, której - jedynej - poświęcił całe swoje życie.PrzypisylB.Chrząstowska, Poezje Czesława Miłosza, Warszawa 1993, s.55.llC.Miłosz: Sarajewo, w: Cz.Miłosz: Na brzegu rzeki, Kraków 1994, s.46llOto na przykład lapidarna ocena Polaków z eseju Dane do poematów: Spokojne móżdżki sadzone na miękko wykonują jedynie najprymitywniejsze funkcje.Bić bo Żyd.Chwalić bo Wyspiański.Zrozumieć prawdę współczesności i przestraszyć się - to już za trudny kunszt.(Cytat za: A.Zawada: Miłosz, Wrocław 1996, s.44.).llB.Chrząstowska: Poezje Czesława Miłosza, Warszawa 1993, s.9.llCz.Miłosz: Wyznanie, cyt.za: A.Zawada, Miłosz, Wrocław 1996, s.198.llCz.Miłosz, Rodzinna Europa, Warszawa 1990, s.123.llWiersz sylabotoniczny - wiersz o stałej liczbie sylab w wersie oraz o stałym miejscu sylab akcentowanych w każdym wersie.llWiersz toniczny - wiersz o równej liczbie zestrojów akcentowych (akcentów głównych) w każdym wersie przy jednoczesnej różnej liczbie sylab oraz swobodnym rozkładzie akcentów.llParalela (rodzaj powtórzenia) polega na zestawianiu ze sobą podobnych elementów, w tym przypadku - obrazów poetyckich.llGroteska - kategoria estetyczna charakteryzująca się upodobaniem do form ekscentrycznych, wyolbrzymionych i zdeformowanych oraz absurdalnością wynikającą z łączenia sprzecznych ze sobą, niejednolitych treściowo lub stylistycznie elementów.W literaturze XX-wiecznej, zwłaszcza po drugiej wojnie światowej, groteska stała się jedną z podstawowych kategorii estetycznych, zwłaszcza w epice i dramacie.W literaturze polskiej liczne przykłady stosowania groteski znajdziemy w twórczości m.in.Witkacego, A.Bursy, W.Gombrowicza, T.Różewicza, S.Mrożka, M.Białoszewskiego.llArchetyp - obraz, motyw stanowiący wzorzec istniejący w zbiorowej podświadomości, istniejący odwiecznie w umysłowości ludzkiej.llC.K.Norwid, Moja piosnka [XII], w: C.Norwid, Pisma wierszem i prozą, Warszawa 1973, s.39.llCz.Miłosz, Słońce (Świat.Poema naiwne.), w: Cz.Miłosz, Poezje, Warszawa 1988, s.87.llCz.Miłosz, Piesek przydrożny, Kraków 1997 r.llB.Chrząstowska, Poezje Czesława Miłosza, Warszawa 1993, s.98.llCz.Miłosz, W mojej ojczyźnie, w: Cz.Miłosz, Poezje, Warszawa 1988, s.38.llMotyw dezawuowania własnych osiągnięć i poczucie względności sukcesu w świecie nieprzychylnym poezji i obcym kulturowo znajdziemy w wielu wierszach Miłosza.Najwyraźniej wystąpi chyba w szyderczym rozwinięciu cytatu z pieśni Horacego (non omnis moriar - „nie cały zginę”): O tak, nie cały zginę, zostanie po mnie / Wzmianka w czternastym tomie encyklopedii / W pobliżu setki Millerów i Mickey Mouse.(Cz.Miłosz, Gdzie wschodzi słońce i kędy zapada.Cz.VI, Oskarżyciel, w: Cz.Miłosz, Poezje, Warszawa 1988, s.403.llCz.Miłosz, Prywatne obowiązki, Olsztyn 1990, s.66.llB.Chrząstowska, Poezje Czesława Miłosza, Warszawa 1993, s.160-161.llE.Balcerzan, Poeta i żywioły, w: Dodatek specjalny UAM nr 16, 9.06.1981.llJ.Illg, nota redakcyjna do: Cz.Miłosz, Piesek przydrożny, Kraków 1997.llCz.Miłosz, Tematy do odstąpienia.Dlaczego odstępuję tematy, w: Cz.Miłosz, Piesek przydrożny, Kraków 1997, s.171.llTamże, s.172.llCz.Miłosz, Ars poetica?, w: Cz.Miłosz, Poezje, Warszawa 1988, s.337.l25.Cz.Miłosz, Gdzie wschodzi słońce i kędy zapada.Pamiętnik naturalisty, tamże, s.368.Spis treściBiografia artystyczna Czesława MiłoszaTwórczość poetycka Czesława MiłoszaAnaliza wybranych utworów poetyckichCampo di FioriŚwiat (poema naiwne)Piosenka o końcu świataPiosenka o porcelanieNie więcejArs poetica?Moja wierna mowoNie takOeconomia divinaSekretarzeSarajewoTen światPo osiemdziesiątceZawsze tęskniłem do formy bardziej pojemnePrzypisy [ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl milosnikstop.keep.pl
.Błogosławiony klasycyzm i miejmy nadzieję, że nie przeminął na zawsze.23Wydaje się, że poeta nareszcie osiągnął to, o czym marzył przez cale życie:Zawsze tęskniłem do formy bardziej pojemnej,która nie byłaby zanadto poezją ani zanadto proząi pozwoliłaby się porozumieć nie narażając nikogo,autora ani czytelnika, na męki wyższego rzędu.24Może już zatem porzucić swoje najciemniejsze lęki (Wszystko byłoby dobrze, gdyby nie zwodził nas język, dla tego samego wynajdując coraz to inne nazwy w różnych miejscach i czasach.)25, obawy, że zawiedzie go „wierna mowa”, której - jedynej - poświęcił całe swoje życie.PrzypisylB.Chrząstowska, Poezje Czesława Miłosza, Warszawa 1993, s.55.llC.Miłosz: Sarajewo, w: Cz.Miłosz: Na brzegu rzeki, Kraków 1994, s.46llOto na przykład lapidarna ocena Polaków z eseju Dane do poematów: Spokojne móżdżki sadzone na miękko wykonują jedynie najprymitywniejsze funkcje.Bić bo Żyd.Chwalić bo Wyspiański.Zrozumieć prawdę współczesności i przestraszyć się - to już za trudny kunszt.(Cytat za: A.Zawada: Miłosz, Wrocław 1996, s.44.).llB.Chrząstowska: Poezje Czesława Miłosza, Warszawa 1993, s.9.llCz.Miłosz: Wyznanie, cyt.za: A.Zawada, Miłosz, Wrocław 1996, s.198.llCz.Miłosz, Rodzinna Europa, Warszawa 1990, s.123.llWiersz sylabotoniczny - wiersz o stałej liczbie sylab w wersie oraz o stałym miejscu sylab akcentowanych w każdym wersie.llWiersz toniczny - wiersz o równej liczbie zestrojów akcentowych (akcentów głównych) w każdym wersie przy jednoczesnej różnej liczbie sylab oraz swobodnym rozkładzie akcentów.llParalela (rodzaj powtórzenia) polega na zestawianiu ze sobą podobnych elementów, w tym przypadku - obrazów poetyckich.llGroteska - kategoria estetyczna charakteryzująca się upodobaniem do form ekscentrycznych, wyolbrzymionych i zdeformowanych oraz absurdalnością wynikającą z łączenia sprzecznych ze sobą, niejednolitych treściowo lub stylistycznie elementów.W literaturze XX-wiecznej, zwłaszcza po drugiej wojnie światowej, groteska stała się jedną z podstawowych kategorii estetycznych, zwłaszcza w epice i dramacie.W literaturze polskiej liczne przykłady stosowania groteski znajdziemy w twórczości m.in.Witkacego, A.Bursy, W.Gombrowicza, T.Różewicza, S.Mrożka, M.Białoszewskiego.llArchetyp - obraz, motyw stanowiący wzorzec istniejący w zbiorowej podświadomości, istniejący odwiecznie w umysłowości ludzkiej.llC.K.Norwid, Moja piosnka [XII], w: C.Norwid, Pisma wierszem i prozą, Warszawa 1973, s.39.llCz.Miłosz, Słońce (Świat.Poema naiwne.), w: Cz.Miłosz, Poezje, Warszawa 1988, s.87.llCz.Miłosz, Piesek przydrożny, Kraków 1997 r.llB.Chrząstowska, Poezje Czesława Miłosza, Warszawa 1993, s.98.llCz.Miłosz, W mojej ojczyźnie, w: Cz.Miłosz, Poezje, Warszawa 1988, s.38.llMotyw dezawuowania własnych osiągnięć i poczucie względności sukcesu w świecie nieprzychylnym poezji i obcym kulturowo znajdziemy w wielu wierszach Miłosza.Najwyraźniej wystąpi chyba w szyderczym rozwinięciu cytatu z pieśni Horacego (non omnis moriar - „nie cały zginę”): O tak, nie cały zginę, zostanie po mnie / Wzmianka w czternastym tomie encyklopedii / W pobliżu setki Millerów i Mickey Mouse.(Cz.Miłosz, Gdzie wschodzi słońce i kędy zapada.Cz.VI, Oskarżyciel, w: Cz.Miłosz, Poezje, Warszawa 1988, s.403.llCz.Miłosz, Prywatne obowiązki, Olsztyn 1990, s.66.llB.Chrząstowska, Poezje Czesława Miłosza, Warszawa 1993, s.160-161.llE.Balcerzan, Poeta i żywioły, w: Dodatek specjalny UAM nr 16, 9.06.1981.llJ.Illg, nota redakcyjna do: Cz.Miłosz, Piesek przydrożny, Kraków 1997.llCz.Miłosz, Tematy do odstąpienia.Dlaczego odstępuję tematy, w: Cz.Miłosz, Piesek przydrożny, Kraków 1997, s.171.llTamże, s.172.llCz.Miłosz, Ars poetica?, w: Cz.Miłosz, Poezje, Warszawa 1988, s.337.l25.Cz.Miłosz, Gdzie wschodzi słońce i kędy zapada.Pamiętnik naturalisty, tamże, s.368.Spis treściBiografia artystyczna Czesława MiłoszaTwórczość poetycka Czesława MiłoszaAnaliza wybranych utworów poetyckichCampo di FioriŚwiat (poema naiwne)Piosenka o końcu świataPiosenka o porcelanieNie więcejArs poetica?Moja wierna mowoNie takOeconomia divinaSekretarzeSarajewoTen światPo osiemdziesiątceZawsze tęskniłem do formy bardziej pojemnePrzypisy [ Pobierz całość w formacie PDF ]