[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.W konkorda-cie z 1929 r.mówiÅ‚o siÄ™, że kapÅ‚ani nie mogÄ… byd przyjmowani do sÅ‚użby czy to paostwowej, czy to publicznej (ani w niej pozostawad) bez zgody wÅ‚aÅ›ci-wego biskupa.Marny los żonatych księży zostaÅ‚ tym samym z góry zaprogramowany.MyÅ›l, że ciaÅ‚o ludzkie jest czymÅ› niedobrym, czymÅ›, od czego osoba pozostajÄ…ca w bliskoÅ›ci Boga musi siÄ™ uwolnid, także w naszym stuleciu dominujew umysÅ‚ach celibatariuszy.W encyklice O kapÅ‚aostwie z 1936 r.Pius XI podkreÅ›laÅ‚:Ponieważ Bóg jest duchem, przeto sÅ‚uszne jest, by każdy, kto siÄ™ poÅ›wiÄ™ca jego sÅ‚użbie, również do pewnego stopnia uwolniÅ‚siÄ™ od swego ciaÅ‚a.193I skromnie zauważaÅ‚ dalej:JeÅ›li ktoÅ› sprawuje urzÄ…d, który z okreÅ›lonego punktu widzenia przewyższa urzÄ…d sprawowany przez duchy najczystsze, któ-re stojÄ… przed Panem, to czy zatem nie jest sÅ‚uszne, że w stopniu najwyższym z możliwych on także powinien żyd jak duch?194PodporzÄ…dkowujÄ…c siÄ™ woli życia, niczym czyste duchy, celibatariusze zarzucili swe pierwsze i najważniejsze zadanie: życia jako ludzie wÅ›ród ludzi.192Por.Bamber Gascoigne, Die Christen, 1981, VII, 14.193UrzÄ™dowy przekÅ‚ad niemiecki, 1936, s.18.194Tamże, s.20.Strona 113 z 34325 pazdziernika 1969 r.w bazylice Santa Maria Maggiore PaweÅ‚ VI nastÄ™pujÄ…cymi sÅ‚owami modliÅ‚ siÄ™ do Maryi:Nauczaj nas tego, co już znamy i pokornie, i wiernie wyznajemy: bycia czystymi, jak ty jesteÅ›; wstrzemiÄ™zliwymi, tzn.wier-nymi temu ogromnemu i wzniosÅ‚emu obowiÄ…zkowi, jakim jest nasz Å›wiÄ™ty celibat; dzisiaj, gdy tak wielu nad nim dyskutuje, aniejeden przestaÅ‚ go rozumied.Wypada zaznaczyd, że chodzi tu o wezwanie pod adresem Å›w.Maryi KoÅ›cioÅ‚a rzymskokatolickiego, który stoi po stronie czystych i wstrzemiÄ™zliwychcelibatariuszy, w walce przeciwko nieczystemu i niewstrzemiÄ™zliwemu stanowi kapÅ‚anów żonatych.Zaledwie o kilka stopni dÅ‚ugoÅ›ci geograficznej dalejna wschód Maryja jest pozbawiona odpowiedniego pola do nauczania i dziaÅ‚ania w tej materii ze wzglÄ™du na istniejÄ…ce tam z dawien dawna małżeostwaksięży.%7Å‚e również dziÅ› celibat napotyka na opory wÅ›ród tych, którzy mu podlegajÄ…, a tym samym że jest znoszony z mniejszÄ… lub wiÄ™kszÄ… niechÄ™ciÄ…, Å›wiadczÄ…wyniki sondaży, które przeprowadzono wÅ›ród kandydatów na księży w 1974 r.PiÄ™ddziesiÄ…t dwa procent ankietowanych uważaÅ‚o za konieczne, by obo-wiÄ…zek celibatu zostaÅ‚ w przyszÅ‚oÅ›ci zniesiony, a decyzjÄ™ o jego przestrzeganiu, lub nie, pozostawiono do indywidualnego rozstrzygniÄ™cia, dwadzieÅ›ciasiedem procent uznaÅ‚o, że sprawa jest warta rozważenia, jedenaÅ›cie procent, że niekoniecznie i tylko dziewiÄ™d procent stwierdziÅ‚o, że sugestia jest niedo przyjÄ™cia195.WÅ›ród księży, w każdym razie mÅ‚odszych, wyniki byÅ‚y podobne: W kwestii celibatu kandydaci na księży myÅ›lÄ… podobnie jak mÅ‚odsi ksiÄ™-ża 196.W tej sytuacji wydaje siÄ™ zrozumiaÅ‚e, że wielu księży porzuca habit.Dane szacunkowe odnoÅ›nie Republiki Federalnej mówiÄ… o szeÅ›ciu tysiÄ…cach197.Analogiczne dane dla WÅ‚och wymieniajÄ… liczbÄ™ oÅ›miu tysiÄ™cy, dla Francji również oÅ›miu tysiÄ™cy, a dla USA siedemnastu tysiÄ™cy, przy czym nie obejmujÄ…one kobiet i mężczyzn bÄ™dÄ…cych czÅ‚onkami wspólnot zakonnych.PowoÅ‚ane do życia w Bad Nauheim w 1984 r.Stowarzyszenie Katolickich Księży i Ich %7Å‚onpodaje, że w skali globalnej liczba ta wynosi osiemdziesiÄ…t tysiÄ™cy.OznaczaÅ‚oby to dwadzieÅ›cia procent caÅ‚ego Å›watowego kleru.195Geist und Leben rocz.49, 1976, z.1, s.65.196Tamże.197Christenrechte in der Kirche, 13.Rundbrief, 1987.s.61.Strona 114 z 343O ile w okresie urzÄ™dowania papieża PawÅ‚a VI (1963-1978) do stanu Å›wieckiego powróciÅ‚o, to znaczy zostaÅ‚o zwolnionych zurzÄ™du i z obowiÄ…zku bezżennoÅ›ci, okoÅ‚o trzydziestu dwóch tysiÄ™cy księży (w skali Å›wiatowej), to od czasu pontyfikatu JanaPawÅ‚a II Watykan nie udziela takich zwolnieo.Mówi siÄ™ o postawionej przez Rzym «tamie laicyzacji>> *.+ WedÅ‚ug nieoficjal-nych danych na rozpatrzenie bezskutecznie czeka ponad dziesiÄ™d tysiÄ™cy wniosków.198NiewÄ…tpliwie liczba osób, które pragnęłyby zrezygnowad z celibatu i zawrzed zwiÄ…zek małżeoski byÅ‚aby jeszcze wiÄ™ksza, gdyby nie fakt, że po zwolnie-niu ze sprawowanej dotychczas funkcji znalazÅ‚yby siÄ™ one w trudnej sytuacji materialnej, gdyż nie przysÅ‚ugiwaÅ‚yby im ani zasiÅ‚ek, ani zapomoga dla bez-robotnych, ani też Å›wiadczenia na przekwalifikowanie zawodowe.Już dziÅ› liczba przypadków tego rodzaju staÅ‚a siÄ™ na tyle poważnym problemem, żekomisja wnioskowa Bundestagu zwróciÅ‚a siÄ™ w tej sprawie do rzÄ…du federalnego.Nie ma raczej wÄ…tpliwoÅ›ci, że w porównaniu z księżmi żonatymi, liczba tych, którzy nie zawierajÄ…c zwiÄ…zku małżeoskiego utrzymujÄ… stosunki seksual-ne z kobietami, jest znacznie wyższa.W każdym razie tak to oceniajÄ… sami księża.W przeprowadzonej niedawno na zlecenie «grupy roboczej ds.celibatu» ankiecie, wÅ›ród tysiÄ…ca piÄ™ciuset księży na tereniearchidiecezji kolooskiej siedemdziesiÄ…t szeÅ›d procent zapytywanych wyraziÅ‚o przekonanie, że wielu duchownych zapewne i takwspółżyje seksualnie z kobietami.199Oznacza to, że celibat staÅ‚ siÄ™ fikcjÄ…; pacjenta nie uratuje sztuczne oddychanie, jakie zaaplikowaÅ‚ mu papież.Papieskie próby usprawiedliwienia celiba-tu okazujÄ… siÄ™ wÄ…tpliwe.Bardzo mizerne uzasadnienie sprawy zamieÅ›ciÅ‚ Jan PaweÅ‚ II w liÅ›cie skierowanym do wszystkich kapÅ‚anów w Wielki Czwartek1979 r.:Ci, którzy domagajÄ… siÄ™ zeÅ›wiecczenia życia kapÅ‚aoskiego, którzy dajÄ… poklask różnym jego przejawom, opuszczÄ… nas z caÅ‚Ä…pewnoÅ›ciÄ… wówczas, gdy już ulegniemy pokusie.Wówczas przestaniemy byd poszukiwani i popularni.200198Goldmann-Posch, s.13.199Goldmann-Posch, s.15.200TÅ‚umaczenie sekretariatu Konferencji Biskupów Niemieckich.Strona 115 z 343JeÅ›li bycie poszukiwanym i popularnym (gefragt und popular), innymi sÅ‚owy chÄ™d czynienia siÄ™ interesujÄ…cym w oczach innych, ma stanowid o sensieżycia bezżennego, byÅ‚by już czas ogÅ‚osid bankructwo tego systemu.Strona 116 z 343RozdziaÅ‚ 8Strach celibatariuszy przed kobietamiJezus byÅ‚ przyjacielem kobiet, pierwszym i jednoczeÅ›nie niemal ostatnim w KoÅ›ciele.WzbudzaÅ‚ sensacjÄ™ tym, że przestawaÅ‚ z kobietami i że w jegootoczeniu znajdowaÅ‚o siÄ™ wiele kobiet (Ak 8, 3), co absolutnie nie pasowaÅ‚o do orszaku uczonego w prawie rabbiego i byÅ‚o czymÅ› bezprzykÅ‚adnym wowym czasie [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl milosnikstop.keep.pl
.W konkorda-cie z 1929 r.mówiÅ‚o siÄ™, że kapÅ‚ani nie mogÄ… byd przyjmowani do sÅ‚użby czy to paostwowej, czy to publicznej (ani w niej pozostawad) bez zgody wÅ‚aÅ›ci-wego biskupa.Marny los żonatych księży zostaÅ‚ tym samym z góry zaprogramowany.MyÅ›l, że ciaÅ‚o ludzkie jest czymÅ› niedobrym, czymÅ›, od czego osoba pozostajÄ…ca w bliskoÅ›ci Boga musi siÄ™ uwolnid, także w naszym stuleciu dominujew umysÅ‚ach celibatariuszy.W encyklice O kapÅ‚aostwie z 1936 r.Pius XI podkreÅ›laÅ‚:Ponieważ Bóg jest duchem, przeto sÅ‚uszne jest, by każdy, kto siÄ™ poÅ›wiÄ™ca jego sÅ‚użbie, również do pewnego stopnia uwolniÅ‚siÄ™ od swego ciaÅ‚a.193I skromnie zauważaÅ‚ dalej:JeÅ›li ktoÅ› sprawuje urzÄ…d, który z okreÅ›lonego punktu widzenia przewyższa urzÄ…d sprawowany przez duchy najczystsze, któ-re stojÄ… przed Panem, to czy zatem nie jest sÅ‚uszne, że w stopniu najwyższym z możliwych on także powinien żyd jak duch?194PodporzÄ…dkowujÄ…c siÄ™ woli życia, niczym czyste duchy, celibatariusze zarzucili swe pierwsze i najważniejsze zadanie: życia jako ludzie wÅ›ród ludzi.192Por.Bamber Gascoigne, Die Christen, 1981, VII, 14.193UrzÄ™dowy przekÅ‚ad niemiecki, 1936, s.18.194Tamże, s.20.Strona 113 z 34325 pazdziernika 1969 r.w bazylice Santa Maria Maggiore PaweÅ‚ VI nastÄ™pujÄ…cymi sÅ‚owami modliÅ‚ siÄ™ do Maryi:Nauczaj nas tego, co już znamy i pokornie, i wiernie wyznajemy: bycia czystymi, jak ty jesteÅ›; wstrzemiÄ™zliwymi, tzn.wier-nymi temu ogromnemu i wzniosÅ‚emu obowiÄ…zkowi, jakim jest nasz Å›wiÄ™ty celibat; dzisiaj, gdy tak wielu nad nim dyskutuje, aniejeden przestaÅ‚ go rozumied.Wypada zaznaczyd, że chodzi tu o wezwanie pod adresem Å›w.Maryi KoÅ›cioÅ‚a rzymskokatolickiego, który stoi po stronie czystych i wstrzemiÄ™zliwychcelibatariuszy, w walce przeciwko nieczystemu i niewstrzemiÄ™zliwemu stanowi kapÅ‚anów żonatych.Zaledwie o kilka stopni dÅ‚ugoÅ›ci geograficznej dalejna wschód Maryja jest pozbawiona odpowiedniego pola do nauczania i dziaÅ‚ania w tej materii ze wzglÄ™du na istniejÄ…ce tam z dawien dawna małżeostwaksięży.%7Å‚e również dziÅ› celibat napotyka na opory wÅ›ród tych, którzy mu podlegajÄ…, a tym samym że jest znoszony z mniejszÄ… lub wiÄ™kszÄ… niechÄ™ciÄ…, Å›wiadczÄ…wyniki sondaży, które przeprowadzono wÅ›ród kandydatów na księży w 1974 r.PiÄ™ddziesiÄ…t dwa procent ankietowanych uważaÅ‚o za konieczne, by obo-wiÄ…zek celibatu zostaÅ‚ w przyszÅ‚oÅ›ci zniesiony, a decyzjÄ™ o jego przestrzeganiu, lub nie, pozostawiono do indywidualnego rozstrzygniÄ™cia, dwadzieÅ›ciasiedem procent uznaÅ‚o, że sprawa jest warta rozważenia, jedenaÅ›cie procent, że niekoniecznie i tylko dziewiÄ™d procent stwierdziÅ‚o, że sugestia jest niedo przyjÄ™cia195.WÅ›ród księży, w każdym razie mÅ‚odszych, wyniki byÅ‚y podobne: W kwestii celibatu kandydaci na księży myÅ›lÄ… podobnie jak mÅ‚odsi ksiÄ™-ża 196.W tej sytuacji wydaje siÄ™ zrozumiaÅ‚e, że wielu księży porzuca habit.Dane szacunkowe odnoÅ›nie Republiki Federalnej mówiÄ… o szeÅ›ciu tysiÄ…cach197.Analogiczne dane dla WÅ‚och wymieniajÄ… liczbÄ™ oÅ›miu tysiÄ™cy, dla Francji również oÅ›miu tysiÄ™cy, a dla USA siedemnastu tysiÄ™cy, przy czym nie obejmujÄ…one kobiet i mężczyzn bÄ™dÄ…cych czÅ‚onkami wspólnot zakonnych.PowoÅ‚ane do życia w Bad Nauheim w 1984 r.Stowarzyszenie Katolickich Księży i Ich %7Å‚onpodaje, że w skali globalnej liczba ta wynosi osiemdziesiÄ…t tysiÄ™cy.OznaczaÅ‚oby to dwadzieÅ›cia procent caÅ‚ego Å›watowego kleru.195Geist und Leben rocz.49, 1976, z.1, s.65.196Tamże.197Christenrechte in der Kirche, 13.Rundbrief, 1987.s.61.Strona 114 z 343O ile w okresie urzÄ™dowania papieża PawÅ‚a VI (1963-1978) do stanu Å›wieckiego powróciÅ‚o, to znaczy zostaÅ‚o zwolnionych zurzÄ™du i z obowiÄ…zku bezżennoÅ›ci, okoÅ‚o trzydziestu dwóch tysiÄ™cy księży (w skali Å›wiatowej), to od czasu pontyfikatu JanaPawÅ‚a II Watykan nie udziela takich zwolnieo.Mówi siÄ™ o postawionej przez Rzym «tamie laicyzacji>> *.+ WedÅ‚ug nieoficjal-nych danych na rozpatrzenie bezskutecznie czeka ponad dziesiÄ™d tysiÄ™cy wniosków.198NiewÄ…tpliwie liczba osób, które pragnęłyby zrezygnowad z celibatu i zawrzed zwiÄ…zek małżeoski byÅ‚aby jeszcze wiÄ™ksza, gdyby nie fakt, że po zwolnie-niu ze sprawowanej dotychczas funkcji znalazÅ‚yby siÄ™ one w trudnej sytuacji materialnej, gdyż nie przysÅ‚ugiwaÅ‚yby im ani zasiÅ‚ek, ani zapomoga dla bez-robotnych, ani też Å›wiadczenia na przekwalifikowanie zawodowe.Już dziÅ› liczba przypadków tego rodzaju staÅ‚a siÄ™ na tyle poważnym problemem, żekomisja wnioskowa Bundestagu zwróciÅ‚a siÄ™ w tej sprawie do rzÄ…du federalnego.Nie ma raczej wÄ…tpliwoÅ›ci, że w porównaniu z księżmi żonatymi, liczba tych, którzy nie zawierajÄ…c zwiÄ…zku małżeoskiego utrzymujÄ… stosunki seksual-ne z kobietami, jest znacznie wyższa.W każdym razie tak to oceniajÄ… sami księża.W przeprowadzonej niedawno na zlecenie «grupy roboczej ds.celibatu» ankiecie, wÅ›ród tysiÄ…ca piÄ™ciuset księży na tereniearchidiecezji kolooskiej siedemdziesiÄ…t szeÅ›d procent zapytywanych wyraziÅ‚o przekonanie, że wielu duchownych zapewne i takwspółżyje seksualnie z kobietami.199Oznacza to, że celibat staÅ‚ siÄ™ fikcjÄ…; pacjenta nie uratuje sztuczne oddychanie, jakie zaaplikowaÅ‚ mu papież.Papieskie próby usprawiedliwienia celiba-tu okazujÄ… siÄ™ wÄ…tpliwe.Bardzo mizerne uzasadnienie sprawy zamieÅ›ciÅ‚ Jan PaweÅ‚ II w liÅ›cie skierowanym do wszystkich kapÅ‚anów w Wielki Czwartek1979 r.:Ci, którzy domagajÄ… siÄ™ zeÅ›wiecczenia życia kapÅ‚aoskiego, którzy dajÄ… poklask różnym jego przejawom, opuszczÄ… nas z caÅ‚Ä…pewnoÅ›ciÄ… wówczas, gdy już ulegniemy pokusie.Wówczas przestaniemy byd poszukiwani i popularni.200198Goldmann-Posch, s.13.199Goldmann-Posch, s.15.200TÅ‚umaczenie sekretariatu Konferencji Biskupów Niemieckich.Strona 115 z 343JeÅ›li bycie poszukiwanym i popularnym (gefragt und popular), innymi sÅ‚owy chÄ™d czynienia siÄ™ interesujÄ…cym w oczach innych, ma stanowid o sensieżycia bezżennego, byÅ‚by już czas ogÅ‚osid bankructwo tego systemu.Strona 116 z 343RozdziaÅ‚ 8Strach celibatariuszy przed kobietamiJezus byÅ‚ przyjacielem kobiet, pierwszym i jednoczeÅ›nie niemal ostatnim w KoÅ›ciele.WzbudzaÅ‚ sensacjÄ™ tym, że przestawaÅ‚ z kobietami i że w jegootoczeniu znajdowaÅ‚o siÄ™ wiele kobiet (Ak 8, 3), co absolutnie nie pasowaÅ‚o do orszaku uczonego w prawie rabbiego i byÅ‚o czymÅ› bezprzykÅ‚adnym wowym czasie [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]