[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.W konkorda-cie z 1929 r.mówiło się, że kapłani nie mogą byd przyjmowani do służby czy to paostwowej, czy to publicznej (ani w niej pozostawad) bez zgody właści-wego biskupa.Marny los żonatych księży został tym samym z góry zaprogramowany.Myśl, że ciało ludzkie jest czymś niedobrym, czymś, od czego osoba pozostająca w bliskości Boga musi się uwolnid, także w naszym stuleciu dominujew umysłach celibatariuszy.W encyklice O kapłaostwie z 1936 r.Pius XI podkreślał:Ponieważ Bóg jest duchem, przeto słuszne jest, by każdy, kto się poświęca jego służbie, również do pewnego stopnia uwolniłsię od swego ciała.193I skromnie zauważał dalej:Jeśli ktoś sprawuje urząd, który z określonego punktu widzenia przewyższa urząd sprawowany przez duchy najczystsze, któ-re stoją przed Panem, to czy zatem nie jest słuszne, że w stopniu najwyższym z możliwych on także powinien żyd jak duch?194Podporządkowując się woli życia, niczym czyste duchy, celibatariusze zarzucili swe pierwsze i najważniejsze zadanie: życia jako ludzie wśród ludzi.192Por.Bamber Gascoigne, Die Christen, 1981, VII, 14.193Urzędowy przekład niemiecki, 1936, s.18.194Tamże, s.20.Strona 113 z 34325 pazdziernika 1969 r.w bazylice Santa Maria Maggiore Paweł VI następującymi słowami modlił się do Maryi:Nauczaj nas tego, co już znamy i pokornie, i wiernie wyznajemy: bycia czystymi, jak ty jesteś; wstrzemięzliwymi, tzn.wier-nymi temu ogromnemu i wzniosłemu obowiązkowi, jakim jest nasz święty celibat; dzisiaj, gdy tak wielu nad nim dyskutuje, aniejeden przestał go rozumied.Wypada zaznaczyd, że chodzi tu o wezwanie pod adresem św.Maryi Kościoła rzymskokatolickiego, który stoi po stronie czystych i wstrzemięzliwychcelibatariuszy, w walce przeciwko nieczystemu i niewstrzemięzliwemu stanowi kapłanów żonatych.Zaledwie o kilka stopni długości geograficznej dalejna wschód Maryja jest pozbawiona odpowiedniego pola do nauczania i działania w tej materii ze względu na istniejące tam z dawien dawna małżeostwaksięży.%7łe również dziś celibat napotyka na opory wśród tych, którzy mu podlegają, a tym samym że jest znoszony z mniejszą lub większą niechęcią, świadcząwyniki sondaży, które przeprowadzono wśród kandydatów na księży w 1974 r.Pięddziesiąt dwa procent ankietowanych uważało za konieczne, by obo-wiązek celibatu został w przyszłości zniesiony, a decyzję o jego przestrzeganiu, lub nie, pozostawiono do indywidualnego rozstrzygnięcia, dwadzieściasiedem procent uznało, że sprawa jest warta rozważenia, jedenaście procent, że niekoniecznie i tylko dziewięd procent stwierdziło, że sugestia jest niedo przyjęcia195.Wśród księży, w każdym razie młodszych, wyniki były podobne: W kwestii celibatu kandydaci na księży myślą podobnie jak młodsi księ-ża 196.W tej sytuacji wydaje się zrozumiałe, że wielu księży porzuca habit.Dane szacunkowe odnośnie Republiki Federalnej mówią o sześciu tysiącach197.Analogiczne dane dla Włoch wymieniają liczbę ośmiu tysięcy, dla Francji również ośmiu tysięcy, a dla USA siedemnastu tysięcy, przy czym nie obejmująone kobiet i mężczyzn będących członkami wspólnot zakonnych.Powołane do życia w Bad Nauheim w 1984 r.Stowarzyszenie Katolickich Księży i Ich %7łonpodaje, że w skali globalnej liczba ta wynosi osiemdziesiąt tysięcy.Oznaczałoby to dwadzieścia procent całego śwatowego kleru.195Geist und Leben rocz.49, 1976, z.1, s.65.196Tamże.197Christenrechte in der Kirche, 13.Rundbrief, 1987.s.61.Strona 114 z 343O ile w okresie urzędowania papieża Pawła VI (1963-1978) do stanu świeckiego powróciło, to znaczy zostało zwolnionych zurzędu i z obowiązku bezżenności, około trzydziestu dwóch tysięcy księży (w skali światowej), to od czasu pontyfikatu JanaPawła II Watykan nie udziela takich zwolnieo.Mówi się o postawionej przez Rzym �tamie laicyzacji>> *.+ Według nieoficjal-nych danych na rozpatrzenie bezskutecznie czeka ponad dziesięd tysięcy wniosków.198Niewątpliwie liczba osób, które pragnęłyby zrezygnowad z celibatu i zawrzed związek małżeoski byłaby jeszcze większa, gdyby nie fakt, że po zwolnie-niu ze sprawowanej dotychczas funkcji znalazłyby się one w trudnej sytuacji materialnej, gdyż nie przysługiwałyby im ani zasiłek, ani zapomoga dla bez-robotnych, ani też świadczenia na przekwalifikowanie zawodowe.Już dziś liczba przypadków tego rodzaju stała się na tyle poważnym problemem, żekomisja wnioskowa Bundestagu zwróciła się w tej sprawie do rządu federalnego.Nie ma raczej wątpliwości, że w porównaniu z księżmi żonatymi, liczba tych, którzy nie zawierając związku małżeoskiego utrzymują stosunki seksual-ne z kobietami, jest znacznie wyższa.W każdym razie tak to oceniają sami księża.W przeprowadzonej niedawno na zlecenie �grupy roboczej ds.celibatu� ankiecie, wśród tysiąca pięciuset księży na tereniearchidiecezji kolooskiej siedemdziesiąt sześd procent zapytywanych wyraziło przekonanie, że wielu duchownych zapewne i takwspółżyje seksualnie z kobietami.199Oznacza to, że celibat stał się fikcją; pacjenta nie uratuje sztuczne oddychanie, jakie zaaplikował mu papież.Papieskie próby usprawiedliwienia celiba-tu okazują się wątpliwe.Bardzo mizerne uzasadnienie sprawy zamieścił Jan Paweł II w liście skierowanym do wszystkich kapłanów w Wielki Czwartek1979 r.:Ci, którzy domagają się zeświecczenia życia kapłaoskiego, którzy dają poklask różnym jego przejawom, opuszczą nas z całąpewnością wówczas, gdy już ulegniemy pokusie.Wówczas przestaniemy byd poszukiwani i popularni.200198Goldmann-Posch, s.13.199Goldmann-Posch, s.15.200Tłumaczenie sekretariatu Konferencji Biskupów Niemieckich.Strona 115 z 343Jeśli bycie poszukiwanym i popularnym (gefragt und popular), innymi słowy chęd czynienia się interesującym w oczach innych, ma stanowid o sensieżycia bezżennego, byłby już czas ogłosid bankructwo tego systemu.Strona 116 z 343Rozdział 8Strach celibatariuszy przed kobietamiJezus był przyjacielem kobiet, pierwszym i jednocześnie niemal ostatnim w Kościele.Wzbudzał sensację tym, że przestawał z kobietami i że w jegootoczeniu znajdowało się wiele kobiet (Ak 8, 3), co absolutnie nie pasowało do orszaku uczonego w prawie rabbiego i było czymś bezprzykładnym wowym czasie [ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl milosnikstop.keep.pl
.W konkorda-cie z 1929 r.mówiło się, że kapłani nie mogą byd przyjmowani do służby czy to paostwowej, czy to publicznej (ani w niej pozostawad) bez zgody właści-wego biskupa.Marny los żonatych księży został tym samym z góry zaprogramowany.Myśl, że ciało ludzkie jest czymś niedobrym, czymś, od czego osoba pozostająca w bliskości Boga musi się uwolnid, także w naszym stuleciu dominujew umysłach celibatariuszy.W encyklice O kapłaostwie z 1936 r.Pius XI podkreślał:Ponieważ Bóg jest duchem, przeto słuszne jest, by każdy, kto się poświęca jego służbie, również do pewnego stopnia uwolniłsię od swego ciała.193I skromnie zauważał dalej:Jeśli ktoś sprawuje urząd, który z określonego punktu widzenia przewyższa urząd sprawowany przez duchy najczystsze, któ-re stoją przed Panem, to czy zatem nie jest słuszne, że w stopniu najwyższym z możliwych on także powinien żyd jak duch?194Podporządkowując się woli życia, niczym czyste duchy, celibatariusze zarzucili swe pierwsze i najważniejsze zadanie: życia jako ludzie wśród ludzi.192Por.Bamber Gascoigne, Die Christen, 1981, VII, 14.193Urzędowy przekład niemiecki, 1936, s.18.194Tamże, s.20.Strona 113 z 34325 pazdziernika 1969 r.w bazylice Santa Maria Maggiore Paweł VI następującymi słowami modlił się do Maryi:Nauczaj nas tego, co już znamy i pokornie, i wiernie wyznajemy: bycia czystymi, jak ty jesteś; wstrzemięzliwymi, tzn.wier-nymi temu ogromnemu i wzniosłemu obowiązkowi, jakim jest nasz święty celibat; dzisiaj, gdy tak wielu nad nim dyskutuje, aniejeden przestał go rozumied.Wypada zaznaczyd, że chodzi tu o wezwanie pod adresem św.Maryi Kościoła rzymskokatolickiego, który stoi po stronie czystych i wstrzemięzliwychcelibatariuszy, w walce przeciwko nieczystemu i niewstrzemięzliwemu stanowi kapłanów żonatych.Zaledwie o kilka stopni długości geograficznej dalejna wschód Maryja jest pozbawiona odpowiedniego pola do nauczania i działania w tej materii ze względu na istniejące tam z dawien dawna małżeostwaksięży.%7łe również dziś celibat napotyka na opory wśród tych, którzy mu podlegają, a tym samym że jest znoszony z mniejszą lub większą niechęcią, świadcząwyniki sondaży, które przeprowadzono wśród kandydatów na księży w 1974 r.Pięddziesiąt dwa procent ankietowanych uważało za konieczne, by obo-wiązek celibatu został w przyszłości zniesiony, a decyzję o jego przestrzeganiu, lub nie, pozostawiono do indywidualnego rozstrzygnięcia, dwadzieściasiedem procent uznało, że sprawa jest warta rozważenia, jedenaście procent, że niekoniecznie i tylko dziewięd procent stwierdziło, że sugestia jest niedo przyjęcia195.Wśród księży, w każdym razie młodszych, wyniki były podobne: W kwestii celibatu kandydaci na księży myślą podobnie jak młodsi księ-ża 196.W tej sytuacji wydaje się zrozumiałe, że wielu księży porzuca habit.Dane szacunkowe odnośnie Republiki Federalnej mówią o sześciu tysiącach197.Analogiczne dane dla Włoch wymieniają liczbę ośmiu tysięcy, dla Francji również ośmiu tysięcy, a dla USA siedemnastu tysięcy, przy czym nie obejmująone kobiet i mężczyzn będących członkami wspólnot zakonnych.Powołane do życia w Bad Nauheim w 1984 r.Stowarzyszenie Katolickich Księży i Ich %7łonpodaje, że w skali globalnej liczba ta wynosi osiemdziesiąt tysięcy.Oznaczałoby to dwadzieścia procent całego śwatowego kleru.195Geist und Leben rocz.49, 1976, z.1, s.65.196Tamże.197Christenrechte in der Kirche, 13.Rundbrief, 1987.s.61.Strona 114 z 343O ile w okresie urzędowania papieża Pawła VI (1963-1978) do stanu świeckiego powróciło, to znaczy zostało zwolnionych zurzędu i z obowiązku bezżenności, około trzydziestu dwóch tysięcy księży (w skali światowej), to od czasu pontyfikatu JanaPawła II Watykan nie udziela takich zwolnieo.Mówi się o postawionej przez Rzym �tamie laicyzacji>> *.+ Według nieoficjal-nych danych na rozpatrzenie bezskutecznie czeka ponad dziesięd tysięcy wniosków.198Niewątpliwie liczba osób, które pragnęłyby zrezygnowad z celibatu i zawrzed związek małżeoski byłaby jeszcze większa, gdyby nie fakt, że po zwolnie-niu ze sprawowanej dotychczas funkcji znalazłyby się one w trudnej sytuacji materialnej, gdyż nie przysługiwałyby im ani zasiłek, ani zapomoga dla bez-robotnych, ani też świadczenia na przekwalifikowanie zawodowe.Już dziś liczba przypadków tego rodzaju stała się na tyle poważnym problemem, żekomisja wnioskowa Bundestagu zwróciła się w tej sprawie do rządu federalnego.Nie ma raczej wątpliwości, że w porównaniu z księżmi żonatymi, liczba tych, którzy nie zawierając związku małżeoskiego utrzymują stosunki seksual-ne z kobietami, jest znacznie wyższa.W każdym razie tak to oceniają sami księża.W przeprowadzonej niedawno na zlecenie �grupy roboczej ds.celibatu� ankiecie, wśród tysiąca pięciuset księży na tereniearchidiecezji kolooskiej siedemdziesiąt sześd procent zapytywanych wyraziło przekonanie, że wielu duchownych zapewne i takwspółżyje seksualnie z kobietami.199Oznacza to, że celibat stał się fikcją; pacjenta nie uratuje sztuczne oddychanie, jakie zaaplikował mu papież.Papieskie próby usprawiedliwienia celiba-tu okazują się wątpliwe.Bardzo mizerne uzasadnienie sprawy zamieścił Jan Paweł II w liście skierowanym do wszystkich kapłanów w Wielki Czwartek1979 r.:Ci, którzy domagają się zeświecczenia życia kapłaoskiego, którzy dają poklask różnym jego przejawom, opuszczą nas z całąpewnością wówczas, gdy już ulegniemy pokusie.Wówczas przestaniemy byd poszukiwani i popularni.200198Goldmann-Posch, s.13.199Goldmann-Posch, s.15.200Tłumaczenie sekretariatu Konferencji Biskupów Niemieckich.Strona 115 z 343Jeśli bycie poszukiwanym i popularnym (gefragt und popular), innymi słowy chęd czynienia się interesującym w oczach innych, ma stanowid o sensieżycia bezżennego, byłby już czas ogłosid bankructwo tego systemu.Strona 116 z 343Rozdział 8Strach celibatariuszy przed kobietamiJezus był przyjacielem kobiet, pierwszym i jednocześnie niemal ostatnim w Kościele.Wzbudzał sensację tym, że przestawał z kobietami i że w jegootoczeniu znajdowało się wiele kobiet (Ak 8, 3), co absolutnie nie pasowało do orszaku uczonego w prawie rabbiego i było czymś bezprzykładnym wowym czasie [ Pobierz całość w formacie PDF ]