[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Didym: Mówi o Duchu Świętym, jako pocieszycielu, biorąc nazwę z Jego działania, ponieważ nie tylkorozpoznaje on tych, co są Go godni, oddzielając ich od wszelkiego zamętu, ale udziela im wprostniewiarygodnej radości.W tych sercach, w których mieszka Duch Święty, radość staje się wieczna.SamDuch pocieszyciel jest posyłany przez Syna, nie tak jak Aniołowie, Prorocy czy Apostołowie, lecz jestposyłany przez Mądrość i Moc, mając z tą Mądrością i Mocą tę samą niepodzielną naturę.Syn posyłanyprzez Ojca nie oddziela się od Niego, pozostaje w Nim, i ma go w sobie samym.Ten Duch Świętyposyłany jest przez Syna w taki sam sposób, wychodzi od Ojca do innych przechodząc.(.) Lecz mógłbyktoś powiedzieć: Boga Wszechmogącego nic takiego nie mogło dotyczyć.Lecz mówi Od Ojca, niejakoby Ojciec był kimś innym od Boga wszechmogącego, ale z racji właściwości osobowej Ojca,184rodzącego intelektualnie, wychodzi od Niego Duch prawdy.Gdy Syn posyła Ducha prawdy, to razem zNim posyła i Ojciec, i tą samą wolą Ojca i Syna kieruje się Duch Święty.Teofilakt: Inaczej zaś mówi się, że Ojciec posyła Ducha.Teraz zaś, gdy Syn mówi, iż Go pośle,wskazuje na równość z Ojcem.Aby nie sądzono, że sprzeciwia się Ojcu, gdy inną władzą posyłany jestDuch, dodaje: Od Ojca, jakby potwierdzając Ojca.Gdy zaś słyszysz, że pochodzi, nie traktujpochodzenia, jako posłania zewnętrznego, tak jak posyłani są Aniołowie do służby.(.) Nie należypochodzenia utożsamiać z posłaniem, gdyż pochodzenie jest otrzymaniem od Ojca natury.Św.Augustyn: Jeśli ktoś szuka odpowiedzi na pytanie, czy i od Syna pochodzi Duch Święty, to trzebapowiedzieć, że Syn jest Synem tylko Ojca, Ojciec zaś jest Ojcem tylko Syna.Duch Święty zaś nie jestDuchem tylko jednego z Nich, lecz obu (.).Jeśli zatem i od Ojca i Syna pochodzi Duch Święty,dlaczego Syn mówi: który od Ojca pochodzi, jeśli i Jemu należy przypisać to, że Duch Święty od Niegojest? Wspomniał o tym wcześniej (J 7, 16):, lecz tego, który mię posłał.Skoro więc tak rozumie się Jegonaukę, o której mówi, że nie jest Jego, lecz Ojca, to o ileż bardziej trzeba rozumieć, że i od Niegopochodzi Duch Święty.Gdy zatem mówi: Od Ojca pochodzi, to nie mówi przecież: Ode mnie niepochodzi.Ten, dzięki któremu Syn jest Bogiem, daje też Synowi to, że pochodzi od Niego Duch Święty.Stąd też rozumie się i to, dlaczego nie mówi się o Duchu Świętym, iż jest zrodzony, lecz że pochodzi.Gdyby bowiem i Duch Święty był nazwany Synem, obaj byliby synami, co jest największąniedorzecznością.Nikt bowiem nie jest synem dwojga, chyba że ojca i matki.(.) Duch Święty zaś niepochodzi z Ojca do Syna i z Syna dalej dla uświęcenia stworzeń, lecz zarazem od obu pochodzi.Niemożemy zaś powiedzieć, że Duch Święty nie jest życiem, skoro Ojciec jest życiem i Syn jest życiem; aprzez to tak jak Ojciec, skoro ma życie w sobie samym, daje i Synowi życie w sobie; tak też daje życietemu, który pochodzi od Niego, tak jak Ojciec pochodzi od siebie samego.Wigilia Zesłania Ducha Świętego Ewangelia św.Jana, 14,15-21Jana, 14,15-21W owym czasie: Rzekł Jezus do swoich uczniów: Jeśli mnie miłujecie, zachowujcie przykazania moje.A ja prosić będę Ojca, i innego Pocieszyciela da wam, aby mieszkał z wami na wieki, Ducha prawdy,którego świat przyjąć nie może, bo go nie widzi, ani nie zna: lecz wy poznacie go, bo u was mieszkaćbędzie, i w was będzie.Nie zostawię was sierotami; przyjdę do was.Jeszcze niedługo, a świat mnie jużnie zobaczy; lecz wy mię widzicie: bo ja żyję, i wy żyć będziecie.W ów dzień wy poznacie, że ja jestemw Ojcu moim, a wy we mnie, a ja w was.Kto ma przykazania moje, i zachowuje je, ten jest, który mniemiłuje.A kto mnie miłuje, będzie miłowany przez Ojca mego, i ja go miłować będę, i objawię mu siebiesamego.Św.Jan Chryzostom: Abyśmy nie sądzili, że każda prośba zasługuje na spełnienie, Chrystus mówi: Jeślimnie miłujecie, zachowujcie przykazania moje [ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl milosnikstop.keep.pl
.Didym: Mówi o Duchu Świętym, jako pocieszycielu, biorąc nazwę z Jego działania, ponieważ nie tylkorozpoznaje on tych, co są Go godni, oddzielając ich od wszelkiego zamętu, ale udziela im wprostniewiarygodnej radości.W tych sercach, w których mieszka Duch Święty, radość staje się wieczna.SamDuch pocieszyciel jest posyłany przez Syna, nie tak jak Aniołowie, Prorocy czy Apostołowie, lecz jestposyłany przez Mądrość i Moc, mając z tą Mądrością i Mocą tę samą niepodzielną naturę.Syn posyłanyprzez Ojca nie oddziela się od Niego, pozostaje w Nim, i ma go w sobie samym.Ten Duch Świętyposyłany jest przez Syna w taki sam sposób, wychodzi od Ojca do innych przechodząc.(.) Lecz mógłbyktoś powiedzieć: Boga Wszechmogącego nic takiego nie mogło dotyczyć.Lecz mówi Od Ojca, niejakoby Ojciec był kimś innym od Boga wszechmogącego, ale z racji właściwości osobowej Ojca,184rodzącego intelektualnie, wychodzi od Niego Duch prawdy.Gdy Syn posyła Ducha prawdy, to razem zNim posyła i Ojciec, i tą samą wolą Ojca i Syna kieruje się Duch Święty.Teofilakt: Inaczej zaś mówi się, że Ojciec posyła Ducha.Teraz zaś, gdy Syn mówi, iż Go pośle,wskazuje na równość z Ojcem.Aby nie sądzono, że sprzeciwia się Ojcu, gdy inną władzą posyłany jestDuch, dodaje: Od Ojca, jakby potwierdzając Ojca.Gdy zaś słyszysz, że pochodzi, nie traktujpochodzenia, jako posłania zewnętrznego, tak jak posyłani są Aniołowie do służby.(.) Nie należypochodzenia utożsamiać z posłaniem, gdyż pochodzenie jest otrzymaniem od Ojca natury.Św.Augustyn: Jeśli ktoś szuka odpowiedzi na pytanie, czy i od Syna pochodzi Duch Święty, to trzebapowiedzieć, że Syn jest Synem tylko Ojca, Ojciec zaś jest Ojcem tylko Syna.Duch Święty zaś nie jestDuchem tylko jednego z Nich, lecz obu (.).Jeśli zatem i od Ojca i Syna pochodzi Duch Święty,dlaczego Syn mówi: który od Ojca pochodzi, jeśli i Jemu należy przypisać to, że Duch Święty od Niegojest? Wspomniał o tym wcześniej (J 7, 16):, lecz tego, który mię posłał.Skoro więc tak rozumie się Jegonaukę, o której mówi, że nie jest Jego, lecz Ojca, to o ileż bardziej trzeba rozumieć, że i od Niegopochodzi Duch Święty.Gdy zatem mówi: Od Ojca pochodzi, to nie mówi przecież: Ode mnie niepochodzi.Ten, dzięki któremu Syn jest Bogiem, daje też Synowi to, że pochodzi od Niego Duch Święty.Stąd też rozumie się i to, dlaczego nie mówi się o Duchu Świętym, iż jest zrodzony, lecz że pochodzi.Gdyby bowiem i Duch Święty był nazwany Synem, obaj byliby synami, co jest największąniedorzecznością.Nikt bowiem nie jest synem dwojga, chyba że ojca i matki.(.) Duch Święty zaś niepochodzi z Ojca do Syna i z Syna dalej dla uświęcenia stworzeń, lecz zarazem od obu pochodzi.Niemożemy zaś powiedzieć, że Duch Święty nie jest życiem, skoro Ojciec jest życiem i Syn jest życiem; aprzez to tak jak Ojciec, skoro ma życie w sobie samym, daje i Synowi życie w sobie; tak też daje życietemu, który pochodzi od Niego, tak jak Ojciec pochodzi od siebie samego.Wigilia Zesłania Ducha Świętego Ewangelia św.Jana, 14,15-21Jana, 14,15-21W owym czasie: Rzekł Jezus do swoich uczniów: Jeśli mnie miłujecie, zachowujcie przykazania moje.A ja prosić będę Ojca, i innego Pocieszyciela da wam, aby mieszkał z wami na wieki, Ducha prawdy,którego świat przyjąć nie może, bo go nie widzi, ani nie zna: lecz wy poznacie go, bo u was mieszkaćbędzie, i w was będzie.Nie zostawię was sierotami; przyjdę do was.Jeszcze niedługo, a świat mnie jużnie zobaczy; lecz wy mię widzicie: bo ja żyję, i wy żyć będziecie.W ów dzień wy poznacie, że ja jestemw Ojcu moim, a wy we mnie, a ja w was.Kto ma przykazania moje, i zachowuje je, ten jest, który mniemiłuje.A kto mnie miłuje, będzie miłowany przez Ojca mego, i ja go miłować będę, i objawię mu siebiesamego.Św.Jan Chryzostom: Abyśmy nie sądzili, że każda prośba zasługuje na spełnienie, Chrystus mówi: Jeślimnie miłujecie, zachowujcie przykazania moje [ Pobierz całość w formacie PDF ]