[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Stoi onana najniższym stopniu abstrakcji, jako że abstrahuje tylko od materii jednostkowej,pojedynczej, tj.od poszczególnych rzeczy cielesnych, a zajmuje się w ogóle ciałem:tym, co jest wspólne wszystkim ciałom; a tym jest ruch i zmiana.178 /108/ a.I odp.Owi pierwsi filozofowie to bodajże Jończycy w Azji Mniejszej:Tales, Anaksymander, Anaksymenes VIII i VII wiek przed Chrystusem; HeraklitVI-V wiek przed Chr./109/ a.2 odp.Empedokles  poza czterema elementami (ziemia, woda,powietrze, ogień)  przyjmował dwie siły poruszające: przyjazń i niezgodę czylinienawiść, które wprowadzają zmianę układów w tychże elementach./110/ a.2 odp.O tym, jak Bóg poznaje wszystko poprzez swoją istotę i jakwszystko w Bogu przedistnieje: patrz wyżej, z.14, 5.6.8.16; z.15, a.3 t.2; 50-57.59-60.79-81.86-88; z.8, 3 t.1 str.154-157.Czy anioł poznaje wszystko poprzezswoją istotę: patrz z.55, 1 t.4 str.181 nn./111/ a.5.Pomysły wieczne  rationes aeternae: chodzi o treści, pomysłyrzeczy stworzonych w Bogu istniejące; można równie dobrze użyć wyrazu:prapomysły, pramysły, ale nie prawzory czy pierwowzory.Uzasadnienie tego patrzwyżej, z.15, 3 t.2 str.86-88./112/ a.6 odp.O przyczynach w ogóle i o tym, jak poznanie zmysłowe  danezmysłów  są poniekąd materią przyczyny: patrz niżej t.9 str.382.Teza tomist.19:  Poznanie czerpiemy od rzeczy postrzegalnych.Ponieważ rzeczpostrzegalna nie jest poznawalna umysłowo w rzeczywistości, dlatego oprócz myśliformalnie myślącej, czyli poznającej należy przyjąć istnienie w duszy władzy czynnej,która by odrywała od wyobrażeń formy myślowe./113/ a.6 na 2.Myśl czynna jest czymś oddzielonym od ciała w tym znaczeniu,że swoją czynność spełnia nie poprzez narząd cielesny; bowiem w swoim bycie iczynności jest niezależną od ciała./114/ a.6 na 2.Chodzi o istniejącą w człowieku wyobraznię wytwórczą: patrzwyżej obj./70/.179 SAOWNICZEK AACICSKO-POLSKIabsolutus  bezwzględny, brany niezależnie od czegokolwiek.absolute  bezwzględnie, niezależnie od czegokolwiek.abstractio  abstrakcja, odrywanie; abstraho  odrywam, abstrahuję; abstractus oderwany, wyabstrahowany.accidens  przypadłość; accidit  przydarza się; jest przypadłością; accidentalis przypadłościowy, uboczny, nieistotny; accidentaliter  przez przypadłość,nieistotnie, ubocznie.acceptio  przyjęcie czegoś poznawcze, pojmowanie; acceptus  przyjętypoznawczo; accipi  przyjmuję poznawczo, pojmuję, ujmuję.actio czynność; activum  czynnik aktywny; activus  czynny, aktywny.actualitas  aktualizacja, urzeczywistnienie, ziszczanie.actus  1.rzeczywistość, urzeczywistnienie, ziszczenie, ziścić, aktualizacja; 2.czynność; in actu, actu  rzeczywiście, w rzeczywistości, urzeczywistniony,zaktualizowany; actus purus  czysta rzeczywistość; actus iprimus, secundus pierwsza, druga rzeczywistość, urzeczywistnienie; actus perfectus, completus, actusImperfectus, incompletus  urzeczywistnienie doskonałe, pełne;urzeczywistnieninie niedoskonale, niepełne.addiscendo  ucząc się od innych.additio  dodanie.aenigma  zagadka.aequalitas  równość, równowaga; aegualiter  równo, równie, na równi; aequ.complexionis  patrz complexio; aequ.mixtionis  patrz mixtio.aequivoce  różnoznacznie, wieloznacznie.aestimativa vis  władza osądu.afficio  napawać, odczuwać, działać na, wprawiać w stan,.usposabiać; affectus,affectiones  afekty, przywiązania uczuciowe.alienatio a sensibus  zawieszenie czynności zmysłów; odejście od zmysłów.aliquis  jakiś, jakowyś; aliqualiter  coś niecoś.alteratio  zmiana jakościowa.anima  dusza; animatum  ożywione; primum animatum  pierwsze ożywione; a.intellectiva  dusza umysłowa, myśląca; a.rationalis  dusza rozumna; a.sensitiva, sensibilis  dusza zmysłowa; a.vegetativa, vegetabilis  duszawegetatywna; a.coniuncta  dusza połączona x ciałem; a.separata  duszaodłączona od ciała.animalis  przymiotnik od dusza: anima, psyche, stąd psychiczny; vita animalls życie psychiczne, naturalne, wegetatywno-zwierzęce; corpus animale  ciałopsychiczne: mające życie psychiczne, naturalne; appetitus animalls  pożądanie.idące za poznaniem, w przeciwieństwie do appetitus natuiralis  pożądanieidące za formą naturalną.180 animal  uwierzę jako rodzaj wspólny dla ludzi l nierozumnych zwierząt; animalitas zwierzęcość; an.ferox, silvester  dzikie zwierzę; animal domestlcum zwierzę domowe; an.sociale  istota społeczna.appetitus  pożądanie; appetltivum  dziedzina pożądania, pożądanie; appeto pożądam; appetens pożądawca, pożądający; appetltivus  pożądawczy;appetibilis  pożądalny; appetibile  rzecz pożądalna; app.naturalis pożądanie naturalne; app.animalis  pożądanie Idące za poznaniem; app.intellectivus  pożądanie umysłowe; app.sensitivus, sensualis, sensualitas pożądanie zmysłowe dzielące się na app.concupiscibilis  pożądanie pożądliwel na app.trascibilis  pożądanie gniewliwe, ale raczej używa się visconcupiscibilis  siła pożądliwa i vis irasci.bilis  siła gniewliwa, bojowa.apprehensio  pierwsze zetknięcie ale umysłu z rzeczą i pieirwsze jej uchwycenie,ujęcie, pojęcie: dotyczy sedna rzeczy; apprehendo  chwytam myślą, kapuję,pojmuję; apprehensum  pojęcie; simplex appr. pierwsze, intuicyjneuchwycenie myślą rzeczy: rozumienie jej.aptitudo  podatność, przystosowalność.arbitrium. patrz liberum arb.arduum  trudy.argumentatio  argumentacja, argumentowanie, uzasadnianiears  sztuka, artyzm; artificiata  dasiela sztuki, artyzmu; artifex  artysta-rzemleślnik.assensus  przekonanie, przeświadczenie, uznanie za prawdę;.assentio  uznaję zaprawdę, za słuszne, jestem przekonany.assimilatio  upodobnienie.auctor  twórca, sprawca.auditus  słuch.augumentum  wzrost, rozrost; vis augumentativa  władza, wzrostu.beatitudo  szczęście.bonum dobro; bonitas dobroć; bonus dobry; b.commune  dobro wspólne; b.particulare  dobro partykularne.brutum  zwierzę nierozumne.cadere sub  podpadać pod, być przedmiotem.capacitas  pojemność; capax  pojemny.causa  przyczyna; causalitas  przyczynowość; causalis przyczynowy;causaliter przyczynowo; c.finalis  celowa; c.materialis  materialna; c.formalis  formalna; c.efficiens  sprawcza; c.agens  działająca; c.uni.versalis  powszechna; c.particularis  partykularna; c.per se  przyczynaIstotna, zasadnicza; c.per accidens  przyczyna przypadłościowa, nieistotna,uboczna; c.propria  przyczyna właściwa, własna.cerebrum  mózg.certitudo pewność; certus  pewny.coactio  przymus, zniewolenie, gwałt.coaeternitas  współwieczność.cogitatio  myślenie, zastanawianie się; cogito  myślę, zastanawiam się; viscogitativa .patrz via.181 cognosco  poznaję; cognitio  poznawanie, poznanie; cognoscitivus  poznawczy,mający poznanie; cognscens  poznawcą, poznający, cognoscibilis poznawalny; cognoscibile  to, co poznawalne; oognoscibilitas poznawalność; vires potentiae cognoscitivae  władze poznawcze; cognitiointellectiva  poznanie umysłowe; c [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • milosnikstop.keep.pl