[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.UntitledTRYBUNA� KONSTYTUCYJNY.Specjalny organ s�d powo�any przede wszystkim do badania zgodnoœci z konstytucj�, stwierdza konstytucyjnoœci prawa oraz formowania jego wyk�adni; szerzej: kontroli zgodnoœci dzia�a� politycznych podejmowanych przez rz�dz�cych pod k�tem ich zgodnoœci z prawem.W Polsce TK zosta� powo�any przez Sejm ustaw� z 26 III 1982.By� to przejaw odgórnego demokratyzowania �ycia publicznego czasie-stanie wojennym.Sta� si� jednym z pierwszych instytucji nowego systemu demokratycznego.Potencjalnie oznacza�o to ograniczenie arbitralnoœci decyzji rz�du, jednak spory o zakres kompetencji trybuna�u spowodowa�o kilkuletnie opóŸnienie rozpocz�cia jego dzia�alnoœci.Dopiero po uchwaleniu ustawy z 29 IV 1985 Sejm powo�a� (w X 1985) cz�onków Trybuna�u Konstytucyjnego.Istnia�y obawy, �e trybuna� mo�e orzec niezgodnoœ� wielu dotychczasowych aktów prawnych z - Konstytucja z 1952, a wiec obalenia ca�ego systemu prawnego PRL.Po 1985 aktywnoœ� trybuna�u znacznie wzros�a.Wiele rozpatrywanych spraw mia�o ogromny rezonans spo�eczny, np.: kwestia legalnoœci wprowadzenia religii do szkó�, bud�etu i wysokoœci podatków w 1995.Sk�ada si� z prezesa, wiceprezesa (powo�anych przez prezydenta) i 10 (Konstytucja powi�kszy�a ich liczb� do 15) s�dziów wybieranych indywidualnie i powo�ywanych przez Sejm na jedna 8-letni� kadencj�.Orzeka o jego zgodnoœci (niezgodnoœci) z Konstytucj� ustaw oraz rz�dowych rozporz�dze� moc� ustaw, oraz zgodnoœci� z Konstytucj� lub ustawami innych aktów normatywnych wydawanych przez prezydenta i naczelne lub centralne organy pa�stwowe.Ustala powszechnie obowi�zuj�c� wyk�adni� ustaw.Dzia�a z urz�du lub na wniosek organów pa�stwa i samorz�du terytorialnego.Skutkiem niezgodnoœci ustawy z Konstytucj� lub ustaw� innego aktu jest obowi�zek usuni�cia tej niezgodnoœci przez organ, który go wyda�.Orzeczenie Trybuna�u Konstytucyjnego Konstytucyjnego niezgodnoœci z Konstytucj� Sejm móg� pocz�tkowo odrzuci� wi�kszoœci� 2\3 g�osów.Zgodnie z Konstytucj� RP z 2 IV 1997 rozszerzy�a kompetencje TK, utrwalaj�c jego pozycj� ustrojow�.Najwa�niejszym zadaniem TK, jest orzekanie o zgodnoœci ustaw i umów mi�dzynarodowych z Konstytucj� oraz zgodnoœci z tym aktem przepisów prawa wydawanych przez centralne organy pa�stwowe.Orzeczenia TK s� obowi�zuj�ce i maj� moc ostateczn�.Przewodnicz�cy TK: A Zoll, M Safian [ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl milosnikstop.keep.pl
.UntitledTRYBUNA� KONSTYTUCYJNY.Specjalny organ s�d powo�any przede wszystkim do badania zgodnoœci z konstytucj�, stwierdza konstytucyjnoœci prawa oraz formowania jego wyk�adni; szerzej: kontroli zgodnoœci dzia�a� politycznych podejmowanych przez rz�dz�cych pod k�tem ich zgodnoœci z prawem.W Polsce TK zosta� powo�any przez Sejm ustaw� z 26 III 1982.By� to przejaw odgórnego demokratyzowania �ycia publicznego czasie-stanie wojennym.Sta� si� jednym z pierwszych instytucji nowego systemu demokratycznego.Potencjalnie oznacza�o to ograniczenie arbitralnoœci decyzji rz�du, jednak spory o zakres kompetencji trybuna�u spowodowa�o kilkuletnie opóŸnienie rozpocz�cia jego dzia�alnoœci.Dopiero po uchwaleniu ustawy z 29 IV 1985 Sejm powo�a� (w X 1985) cz�onków Trybuna�u Konstytucyjnego.Istnia�y obawy, �e trybuna� mo�e orzec niezgodnoœ� wielu dotychczasowych aktów prawnych z - Konstytucja z 1952, a wiec obalenia ca�ego systemu prawnego PRL.Po 1985 aktywnoœ� trybuna�u znacznie wzros�a.Wiele rozpatrywanych spraw mia�o ogromny rezonans spo�eczny, np.: kwestia legalnoœci wprowadzenia religii do szkó�, bud�etu i wysokoœci podatków w 1995.Sk�ada si� z prezesa, wiceprezesa (powo�anych przez prezydenta) i 10 (Konstytucja powi�kszy�a ich liczb� do 15) s�dziów wybieranych indywidualnie i powo�ywanych przez Sejm na jedna 8-letni� kadencj�.Orzeka o jego zgodnoœci (niezgodnoœci) z Konstytucj� ustaw oraz rz�dowych rozporz�dze� moc� ustaw, oraz zgodnoœci� z Konstytucj� lub ustawami innych aktów normatywnych wydawanych przez prezydenta i naczelne lub centralne organy pa�stwowe.Ustala powszechnie obowi�zuj�c� wyk�adni� ustaw.Dzia�a z urz�du lub na wniosek organów pa�stwa i samorz�du terytorialnego.Skutkiem niezgodnoœci ustawy z Konstytucj� lub ustaw� innego aktu jest obowi�zek usuni�cia tej niezgodnoœci przez organ, który go wyda�.Orzeczenie Trybuna�u Konstytucyjnego Konstytucyjnego niezgodnoœci z Konstytucj� Sejm móg� pocz�tkowo odrzuci� wi�kszoœci� 2\3 g�osów.Zgodnie z Konstytucj� RP z 2 IV 1997 rozszerzy�a kompetencje TK, utrwalaj�c jego pozycj� ustrojow�.Najwa�niejszym zadaniem TK, jest orzekanie o zgodnoœci ustaw i umów mi�dzynarodowych z Konstytucj� oraz zgodnoœci z tym aktem przepisów prawa wydawanych przez centralne organy pa�stwowe.Orzeczenia TK s� obowi�zuj�ce i maj� moc ostateczn�.Przewodnicz�cy TK: A Zoll, M Safian [ Pobierz całość w formacie PDF ]