[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.� �Programami mogacymi wzbudzac negatywne� �emocje wsrod widzow, nie wspominajac juz� � � � �o krzywdach wyrzadzonych osobom biora� �-cym w nich udzia�, sa talk-show typu �Zerwa-�ne wiezi� czy �Rozmowy w toku�.Przedstawia-�ja one ludzi w sytuacjach kryzysowych, ktorzy� �przed kamera zmuszani zostaja do wyjawiania� �osobistych informacji dla popularnosci progra-�103Hinc 2001.� � �IV � SZKODY WYWO�ANE UZYWANIEM I NADUZYWANIEM MEDIOW 123mu.Nastepnie osoby te pozostawia sie bez� �pomocy specjalistycznej.Oczywiscie rodzi sie� �tu pytanie o etyke tworzenia tego typu progra-�mow.Na potrzebach ogladactwa opieraja sie� � � �programy typu �Big Brother� czy �Bar�.Cz�o-wiek chetnie zapomina o w�asnych trudnos-� �ciach, skupiajac uwage na zyciu innych ludzi.� � �Programy opierajace sie na podgladactwie cu-� � �dzej prywatnosci beda wiec atrakcyjne, ale po-� � � �zostaje pytanie: czy etyczne?^Stymulowanie przemocy i dewiacyj-nych zachowan seksualnych�W obecnych na rynku polskim propozycjach� �medialnych jest takze duzo przemocy i niena-turalnych zachowan seksualnych.Muzyka�punkowa i heavymetalowa prezentuje wideo-klipy nihilistyczne.Mi�osc zwiazana jest w nich� � �z rozwiaz�oscia, separacja, sadyzmem, maso-� � � �chizmem, homoseksualizmem i autoerotyz-mem.W 1991 roku analizie poddano 750 wi-deoklipow nadawanych przez telewizje kablo-�� � �we.Obliczono, ze akty przemocy wystepujaw nich 20 razy na godzine.W Music Television�zanotowano 29 gwa�townych zachowan anty-�spo�ecznych w ciagu godziny.Ponadto 50%�kobiet i 10% mezczyzn wystepujacych w tele-� � � �dyskach by�o ubranych prowokacyjnie104.Po-104Godzic 1996d.� � �124 IV � SZKODY WYWO�ANE UZYWANIEM I NADUZYWANIEM MEDIOW� � �niewaz tworcy programow telewizyjnychw trosce o ich ogladalnosc staraja sie pokazy-� � � � �wac wydarzenia spektakularne, wstrzasaja� � �cei niezwyk�e, w telewizji wystepuje nadprezenta-�cja agresji w stosunku do rzeczywistego stanurzeczy.Sytuacja ta powoduje b�edne wyobra-�� � � �zenia odbiorcow, ktorzy sa przekonani o szer-� �szym, niz jest to w rzeczywistosci, rozpow-szechnieniu przemocy w stosunkach miedzy-�� �ludzkich.Moze to prowadzic do przekonania,� �ze zachowania agresywne sa normalne i po-wszechnie przyjete, a wiec nie budza poczu-� � �cia winy.^Zagubienie w�asnej tozsamosci� ¹The Bakersfield Californian� z 24 grudnia1992 roku informuje: Trzech nastolatkow pod��wp�ywem gry D & D zawar�o pakt, ze na zawsze� �pozostana przyjacio�mi.Osiemnastoletni Billy� � �Smith, dziewietnastoletni Joel Henry i rowniez�dziewietnastoletni Scott Kammeyer byli po-� �ch�onieci gra.Joel by� mistrzem strategii, a Bil-ly i Scott odgrywali pewne postacie.Wed�ug� �zasady gry uczestnicy musza byc ca�kowiciepos�uszni mistrzowi strategii.Gdy Joel musia�� � �sie przeprowadzic do Teksasu, wymysli� z przy-jacio�mi plan utrzymania przyjazni.Postanowili� �zabic rodzine Kammeyerow, poniewaz rodzice� � � �Scotta mieli samochod, troche broni i pieniedzy,� � �� � �przynajmniej wiecej niz inni.Ch�opcy zaczaili sie� � �IV � SZKODY WYWO�ANE UZYWANIEM I NADUZYWANIEM MEDIOW 125na rodzicow Scotta, sciagajac ich z pracy do� � � �domu pod pretekstem awarii w �azience.Pod-czas morderstwa mistrz strategii, Henry, czeka�� �na zewnatrz i s�ucha� strza�ow z pistoletu, od-dawanych przez poddanego Smitha.Cia�a ro-dzicow i brata Scotta znaleziono w sobotni wie-�czor w ich domu przy Gibson Street w miejsco-�wosci Bakersfield w Kalifornii.Narzedzia zbrod-� �ni (noz i pistolet) zosta�y wrzucone do kana�u� �przez trzech przyjacio�, ktorzy wyruszyli w po-� �droz do Ameryki Po�udniowej.Zanim dotarli do� �� �Meksyku, wyczerpa�y sie im pieniadze.Zostali�aresztowani, gdy przekraczali granice Kalifornii.� � �Kazdy z nich przyzna� sie do przestepstwa� �w rozmowie z prowadzacym sledztwo105.^Os�abienie tworczej wyobraz� �niNieumiejetne korzystanie ze srodkow ma-� � �� �sowego przekazu moze prowadzic do zahamo-wania wyobrazni.Wszystkie dzieci potrzebuja� �warunkow do tworzenia w�asnych obrazow� �mentalnych i kszta�cenia wyobrazni.�Dzieci�telewizyjne� pozbawione sa tej mozliwosci,� � �skutkiem czego ich wyobraznia ulega uposle-� �dzeniu.Dzieci wychowywane przy telewizorze� � � � � �przewaznie nie potrafia wyjsc poza sfere jezykaobrazow, nie umieja skupic uwagi na sciezce� � � � �dzwiekowej programu telewizyjnego i powiazac� � � �105�ukasz 1998 [ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl milosnikstop.keep.pl
.� �Programami mogacymi wzbudzac negatywne� �emocje wsrod widzow, nie wspominajac juz� � � � �o krzywdach wyrzadzonych osobom biora� �-cym w nich udzia�, sa talk-show typu �Zerwa-�ne wiezi� czy �Rozmowy w toku�.Przedstawia-�ja one ludzi w sytuacjach kryzysowych, ktorzy� �przed kamera zmuszani zostaja do wyjawiania� �osobistych informacji dla popularnosci progra-�103Hinc 2001.� � �IV � SZKODY WYWO�ANE UZYWANIEM I NADUZYWANIEM MEDIOW 123mu.Nastepnie osoby te pozostawia sie bez� �pomocy specjalistycznej.Oczywiscie rodzi sie� �tu pytanie o etyke tworzenia tego typu progra-�mow.Na potrzebach ogladactwa opieraja sie� � � �programy typu �Big Brother� czy �Bar�.Cz�o-wiek chetnie zapomina o w�asnych trudnos-� �ciach, skupiajac uwage na zyciu innych ludzi.� � �Programy opierajace sie na podgladactwie cu-� � �dzej prywatnosci beda wiec atrakcyjne, ale po-� � � �zostaje pytanie: czy etyczne?^Stymulowanie przemocy i dewiacyj-nych zachowan seksualnych�W obecnych na rynku polskim propozycjach� �medialnych jest takze duzo przemocy i niena-turalnych zachowan seksualnych.Muzyka�punkowa i heavymetalowa prezentuje wideo-klipy nihilistyczne.Mi�osc zwiazana jest w nich� � �z rozwiaz�oscia, separacja, sadyzmem, maso-� � � �chizmem, homoseksualizmem i autoerotyz-mem.W 1991 roku analizie poddano 750 wi-deoklipow nadawanych przez telewizje kablo-�� � �we.Obliczono, ze akty przemocy wystepujaw nich 20 razy na godzine.W Music Television�zanotowano 29 gwa�townych zachowan anty-�spo�ecznych w ciagu godziny.Ponadto 50%�kobiet i 10% mezczyzn wystepujacych w tele-� � � �dyskach by�o ubranych prowokacyjnie104.Po-104Godzic 1996d.� � �124 IV � SZKODY WYWO�ANE UZYWANIEM I NADUZYWANIEM MEDIOW� � �niewaz tworcy programow telewizyjnychw trosce o ich ogladalnosc staraja sie pokazy-� � � � �wac wydarzenia spektakularne, wstrzasaja� � �cei niezwyk�e, w telewizji wystepuje nadprezenta-�cja agresji w stosunku do rzeczywistego stanurzeczy.Sytuacja ta powoduje b�edne wyobra-�� � � �zenia odbiorcow, ktorzy sa przekonani o szer-� �szym, niz jest to w rzeczywistosci, rozpow-szechnieniu przemocy w stosunkach miedzy-�� �ludzkich.Moze to prowadzic do przekonania,� �ze zachowania agresywne sa normalne i po-wszechnie przyjete, a wiec nie budza poczu-� � �cia winy.^Zagubienie w�asnej tozsamosci� ¹The Bakersfield Californian� z 24 grudnia1992 roku informuje: Trzech nastolatkow pod��wp�ywem gry D & D zawar�o pakt, ze na zawsze� �pozostana przyjacio�mi.Osiemnastoletni Billy� � �Smith, dziewietnastoletni Joel Henry i rowniez�dziewietnastoletni Scott Kammeyer byli po-� �ch�onieci gra.Joel by� mistrzem strategii, a Bil-ly i Scott odgrywali pewne postacie.Wed�ug� �zasady gry uczestnicy musza byc ca�kowiciepos�uszni mistrzowi strategii.Gdy Joel musia�� � �sie przeprowadzic do Teksasu, wymysli� z przy-jacio�mi plan utrzymania przyjazni.Postanowili� �zabic rodzine Kammeyerow, poniewaz rodzice� � � �Scotta mieli samochod, troche broni i pieniedzy,� � �� � �przynajmniej wiecej niz inni.Ch�opcy zaczaili sie� � �IV � SZKODY WYWO�ANE UZYWANIEM I NADUZYWANIEM MEDIOW 125na rodzicow Scotta, sciagajac ich z pracy do� � � �domu pod pretekstem awarii w �azience.Pod-czas morderstwa mistrz strategii, Henry, czeka�� �na zewnatrz i s�ucha� strza�ow z pistoletu, od-dawanych przez poddanego Smitha.Cia�a ro-dzicow i brata Scotta znaleziono w sobotni wie-�czor w ich domu przy Gibson Street w miejsco-�wosci Bakersfield w Kalifornii.Narzedzia zbrod-� �ni (noz i pistolet) zosta�y wrzucone do kana�u� �przez trzech przyjacio�, ktorzy wyruszyli w po-� �droz do Ameryki Po�udniowej.Zanim dotarli do� �� �Meksyku, wyczerpa�y sie im pieniadze.Zostali�aresztowani, gdy przekraczali granice Kalifornii.� � �Kazdy z nich przyzna� sie do przestepstwa� �w rozmowie z prowadzacym sledztwo105.^Os�abienie tworczej wyobraz� �niNieumiejetne korzystanie ze srodkow ma-� � �� �sowego przekazu moze prowadzic do zahamo-wania wyobrazni.Wszystkie dzieci potrzebuja� �warunkow do tworzenia w�asnych obrazow� �mentalnych i kszta�cenia wyobrazni.�Dzieci�telewizyjne� pozbawione sa tej mozliwosci,� � �skutkiem czego ich wyobraznia ulega uposle-� �dzeniu.Dzieci wychowywane przy telewizorze� � � � � �przewaznie nie potrafia wyjsc poza sfere jezykaobrazow, nie umieja skupic uwagi na sciezce� � � � �dzwiekowej programu telewizyjnego i powiazac� � � �105�ukasz 1998 [ Pobierz całość w formacie PDF ]