[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Po drugie, reputacja firmy pozwala zmniejszyć koszty działalności.Do-stawcy, banki,dystrybutorzy są skłonni obniżyć swoje ceny dla renomowanych odbiorców zarówno dlatego,że współpraca z takimi firmami jest bardziej stabilna, jak i dlatego, że taka współpracapoprawia ich reputację.Bycie dostawcą Marks & Spencer w Wielkiej Brytanii, Asea BrownBoveri w Polsce, Samsunga w Korei czy Toyoty w Japonii oznacza dla mniejszej firmynobilita-cję, za którą opłaca się ponieść dodatkowe koszty.Po trzecie, reputacja firmy ma ogromne znaczenie dla polityki personal-nej.Uznanespółki łatwo przyciągają najlepszych kandydatów do pracy, zwłaszcza młodych, którzyambitnie planują własną karierę i curriculum vitae.Naturalne jest, że polscy studenci wolązaczynać pracę w takich firmach, jak Procter & Gamble, Coca-Cola, Unilever czy ArthurAndersen niż w spółdzielni "Woreczek".Po stażu w tych przedsiębiorstwach można znalezćpracę wszę-dzie; ruch w drugą stronę jest bardzo ograniczony.Praca w renomowanej firmie142Krzysztof Obłój Strategia organizacjidaje pracownikom dodatkową motywację do podnoszenia kwalifikacji, poczucie satysfakcji,uznanie środowiska.Kolejnym wymiarem reputacji jest na ogół większa niż w przypadku firm stabilnośćdziałania i mniejsze ryzyko.Podczas recesji gospodarczej firmy o najlepszej reputacji wnajmniejszym stopniu odczuwają wahania popytu z racji wysokiej lojalności odbiorców.Dobrze oddawał to w latach siedemdziesiątych i osiemdziesiątych slogan reklamowy IBM,nota bene wymyślony przez jego odbiorców: Jeszcze nikt nie został zwolniony za to, żewybrał IBM".Reputacja także zmniejsza ryzyko i ewentualne koszty kryzysów.Johnson &Johnson przetrwał kryzys zatrucia Tylenolu cyjankiem potasu, Perrier - zatrucie swojej wodymineralnej na skutek spóznionej wymiany filtrów, a Heineken - obtłukiwanie się szyjekbutelek przy otwieraniu piwa.W tych i innych przypadkach nienaganna reputacja firmyzamortyzowała kryzys, który wykończyłby każdą przeciętną firmę.Normy, wartości i wiedza, marki produktów i reputacja są tworzywem zasobów, któretrzeba stale pomnażać, bowiem pomagają budować siły firmy, unikalność jej systemu działańi w efekcie konkurencyjną przewagę na rynku.część IVTworzenie strategii firmyWprowadzenieW akademickiej literaturze przedmiotu od lat ścierają się ze sobą, jak w klasycznymwesternie, trudne do wykorzenienia schematy.Przedstawiciele części nurtów (np.I/O -organizacji przemysłowej i ekologii populacyjnej) traktują organizację niczym statek wnotorycznym dryfie, o którego losie decydują głównie fale oceanu, czyli otoczenie1.Zwolennicy innych nurtów (np.przywództwa organizacyjnego, zachowań organizacyjnych,strategii) prezentują obraz firmy, która dzięki strategicznym wyborom swoich liderówdecyduje o własnym losie2.Oczywiście, oba te przypadki są możliwe, choć niesłychanie rzadko występujące,ponieważ w praktyce zarządzanie jest procesem wyborów w ramach istniejących ograniczeń.Organizacje są ograniczane w swoich zachowaniach przez otoczenie, ale kadra kierowniczama zawsze, moim zdaniem, daleko posuniętą swobodę decyzyjną.Może zrezygnować zniektórych linii produktów i uruchomić nowe; wejść na nowe rynki; zmienić strategicznezasady funkcjonowania organizacji.Często wydaje się jej, że jest znacznie bardziejograniczona w swoich wyborach, niż tak jest w rzeczywistości, ale to już można określić jakoproblem psychicznego więzienia - stworzonego sobie przez daną ekipę kierowniczą - któreutrudnia kierownictwu podjęcie pewnych strategicznych decyzji.Z moich doświadczeńwynika, że w polskich warunkach stosunkowo łatwo kadra kierownicza podejmuje decyzje onowych produktach i kierunkach rozwoju firmy.Bodaj najtrudniejsze (i notorycznieodwlekane) są decyzje związane z rezygnacją z linii produkcyjnych, które były tradycją firmyi są traktowane jako element jej historycznej tożsamości.Strategia jest sztuką podejmowania wyborów w warunkach ograniczeń, presji i szans.Innym ogromnym uproszczeniem jest założenie, iż ograniczenia lub szansę, wobecktórych stoją organizacje na danym rynku, mają charakter obiektywny, że istnieją wkonkretnej i jedynej formie w otoczeniu organizacji.Ten argument jest często wysuwanyprzeciwko klasycznej szkole organizacji, ale właściwie trudno jest znalezć badaczy lubkonsultantów, którzy by dzisiaj bronili takich poglądów [ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl milosnikstop.keep.pl
.Po drugie, reputacja firmy pozwala zmniejszyć koszty działalności.Do-stawcy, banki,dystrybutorzy są skłonni obniżyć swoje ceny dla renomowanych odbiorców zarówno dlatego,że współpraca z takimi firmami jest bardziej stabilna, jak i dlatego, że taka współpracapoprawia ich reputację.Bycie dostawcą Marks & Spencer w Wielkiej Brytanii, Asea BrownBoveri w Polsce, Samsunga w Korei czy Toyoty w Japonii oznacza dla mniejszej firmynobilita-cję, za którą opłaca się ponieść dodatkowe koszty.Po trzecie, reputacja firmy ma ogromne znaczenie dla polityki personal-nej.Uznanespółki łatwo przyciągają najlepszych kandydatów do pracy, zwłaszcza młodych, którzyambitnie planują własną karierę i curriculum vitae.Naturalne jest, że polscy studenci wolązaczynać pracę w takich firmach, jak Procter & Gamble, Coca-Cola, Unilever czy ArthurAndersen niż w spółdzielni "Woreczek".Po stażu w tych przedsiębiorstwach można znalezćpracę wszę-dzie; ruch w drugą stronę jest bardzo ograniczony.Praca w renomowanej firmie142Krzysztof Obłój Strategia organizacjidaje pracownikom dodatkową motywację do podnoszenia kwalifikacji, poczucie satysfakcji,uznanie środowiska.Kolejnym wymiarem reputacji jest na ogół większa niż w przypadku firm stabilnośćdziałania i mniejsze ryzyko.Podczas recesji gospodarczej firmy o najlepszej reputacji wnajmniejszym stopniu odczuwają wahania popytu z racji wysokiej lojalności odbiorców.Dobrze oddawał to w latach siedemdziesiątych i osiemdziesiątych slogan reklamowy IBM,nota bene wymyślony przez jego odbiorców: Jeszcze nikt nie został zwolniony za to, żewybrał IBM".Reputacja także zmniejsza ryzyko i ewentualne koszty kryzysów.Johnson &Johnson przetrwał kryzys zatrucia Tylenolu cyjankiem potasu, Perrier - zatrucie swojej wodymineralnej na skutek spóznionej wymiany filtrów, a Heineken - obtłukiwanie się szyjekbutelek przy otwieraniu piwa.W tych i innych przypadkach nienaganna reputacja firmyzamortyzowała kryzys, który wykończyłby każdą przeciętną firmę.Normy, wartości i wiedza, marki produktów i reputacja są tworzywem zasobów, któretrzeba stale pomnażać, bowiem pomagają budować siły firmy, unikalność jej systemu działańi w efekcie konkurencyjną przewagę na rynku.część IVTworzenie strategii firmyWprowadzenieW akademickiej literaturze przedmiotu od lat ścierają się ze sobą, jak w klasycznymwesternie, trudne do wykorzenienia schematy.Przedstawiciele części nurtów (np.I/O -organizacji przemysłowej i ekologii populacyjnej) traktują organizację niczym statek wnotorycznym dryfie, o którego losie decydują głównie fale oceanu, czyli otoczenie1.Zwolennicy innych nurtów (np.przywództwa organizacyjnego, zachowań organizacyjnych,strategii) prezentują obraz firmy, która dzięki strategicznym wyborom swoich liderówdecyduje o własnym losie2.Oczywiście, oba te przypadki są możliwe, choć niesłychanie rzadko występujące,ponieważ w praktyce zarządzanie jest procesem wyborów w ramach istniejących ograniczeń.Organizacje są ograniczane w swoich zachowaniach przez otoczenie, ale kadra kierowniczama zawsze, moim zdaniem, daleko posuniętą swobodę decyzyjną.Może zrezygnować zniektórych linii produktów i uruchomić nowe; wejść na nowe rynki; zmienić strategicznezasady funkcjonowania organizacji.Często wydaje się jej, że jest znacznie bardziejograniczona w swoich wyborach, niż tak jest w rzeczywistości, ale to już można określić jakoproblem psychicznego więzienia - stworzonego sobie przez daną ekipę kierowniczą - któreutrudnia kierownictwu podjęcie pewnych strategicznych decyzji.Z moich doświadczeńwynika, że w polskich warunkach stosunkowo łatwo kadra kierownicza podejmuje decyzje onowych produktach i kierunkach rozwoju firmy.Bodaj najtrudniejsze (i notorycznieodwlekane) są decyzje związane z rezygnacją z linii produkcyjnych, które były tradycją firmyi są traktowane jako element jej historycznej tożsamości.Strategia jest sztuką podejmowania wyborów w warunkach ograniczeń, presji i szans.Innym ogromnym uproszczeniem jest założenie, iż ograniczenia lub szansę, wobecktórych stoją organizacje na danym rynku, mają charakter obiektywny, że istnieją wkonkretnej i jedynej formie w otoczeniu organizacji.Ten argument jest często wysuwanyprzeciwko klasycznej szkole organizacji, ale właściwie trudno jest znalezć badaczy lubkonsultantów, którzy by dzisiaj bronili takich poglądów [ Pobierz całość w formacie PDF ]