[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Spróbujcie zająć katedrÄ™: biskup bÄ™dzie oczywiÅ›cie protestowaÅ‚, znajdzie siÄ™ paruoburzonych katolików, ale także popierajÄ…cych rzecz dysydentów; lewica bÄ™dziewyrozumiaÅ‚a, antyklerykaÅ‚owie koniec koÅ„ców zadowoleni.Albo zajmijcie siedzibÄ™którejkolwiek z partii politycznych: inne partie - pokrewne czy nie - myÅ›leć bÄ™dÄ… naprawdÄ™,że dobrze tak tamtym, majÄ…, na co zasÅ‚ugujÄ….Gdyby jednak ktokolwiek targnÄ…Å‚ siÄ™ na stadion,liczyć nie mógÅ‚by na niczyjÄ… solidarność.KoÅ›ciół, lewica, paÅ„stwo, palestra.ChiÅ„czycy, LigaKobiet, anarchiÅ›ci, zwiÄ…zkowcy.potÄ™piliby zbrodniarza jednogÅ‚oÅ›nie.Istnieje wiÄ™c takasfera wrażliwoÅ›ci spoÅ‚ecznej, której podrażnić - czy to z przekonania, czy z oportunizmu -nie poważy siÄ™ nikt.Istnieje wiÄ™c taka najgÅ‚Ä™bsza struktura spoÅ‚eczna, której spójność niemoże być naruszona bez zagrożenia wszelkich form życia zbiorowego i w konsekwencjisamej obecnoÅ›ci ludzkiej na tym Å›wiecie.Owa struktura to podÅ‚ug Umberta Eco sporty zespoÅ‚owe.Jest rzeczÄ… ogólnie znanÄ…, żeEco-publicysta lubuje siÄ™ w paradoksie i retorycznej przesadzie.Od czasu jednak ukazaniasiÄ™ w Quindici jego wyżej cytowanego artykuÅ‚u miaÅ‚y miejsce wydarzenia na Heysel, wBogocie, w Leeds, w Cali.NajistotniejszÄ… cechÄ… sportów zespoÅ‚owych jest ich emblematyczność.Co przez niÄ…rozumiem? - Oto skÅ‚ad reprezentacji narodowej Francji w piÅ‚ce nożnej podczas TurniejuFrancuskiego 1988: Martini-Amoros, Ayche, Boli, Kastendeuch - Casoni, Femandez,Ferreri, Passi - Stopyra, Fargeon.Znajdujemy tu trzech imigrantów wÅ‚oskich: Martini,Ferreri, Casoni; dwóch hiszpaÅ„skich: Amoros, Femandez; jednego Polaka; Stopyra, %7Å‚yda:Ayche; Murzyna: Boli; pół-Araba: Passi i tylko dwóch Francuzów, z których jeden(Kastendeuch) jest wszakże - o ironio - Alzatczykiem, drugi zaÅ› (Fargeon) ma równieżobywatelstwo szwajcarskie.To samo powtarza siÄ™ w drużynach klubowych, z tÄ… tylko108różnicÄ…, że tutaj zbÄ™dna jest uciążliwa formalność naturalizacji.Olympique Marsylia: Olmeta- Amoros, Boli, Moser, Di Meco - Stojkovic, Cantona, Vercruysse - Waddle, Pelé, Papin.Jest tu przedstawiciel Ghany: Pelé, Anglii: Waddle, JugosÅ‚awii: Stojkovic, Wybrzeża KoÅ›ciSÅ‚oniowej: Boli, Brazylii: Moser.Pozostaje rodzimy rodzynek - Papin - ale i on także nie zpoÅ‚udnia kraju rodem.W Polsce nie majÄ…cej prawie Å›rodków na zakup zawodnikówzagranicznych (jedynie Marozzi w ZlÄ…sku , MichajÅ‚ow w Motorze , Niefiodorow,SoÅ‚odownikow w Jagiellonii , Anaszkin, Kaniszew w Pogoni i paru innych) zjawiskosytuuje siÄ™ na innym nieco poziomie: policzmy - ilu jest warszawiaków w Legii , ilulubinian w ZagÅ‚Ä™biu Lubin.Tego samego, szanowanego, obywatela miasta Lubina, który na okreÅ›lenie Murzyna nieznajduje innych stów niż asfalt , goryl , smoluch , nie raziÅ‚ zgoÅ‚a czarny koszykarz Startu - Kent Washington.ByÅ‚ przecież nasz.Podobnie francuski burżuj gardzÄ…cyimigrantami i wszelkiego rodzaju mieszaÅ„cami (métèc/ues), gdy tylko wÅ‚ożą odpowiedniÄ…koszulkÄ™, zauważać przestaje kolor skóry Boliego, Trésora, Tourégo, Pelégo, Fofany ego,Weahe a, Omam Biyka etc.NiknÄ… nagle uprzedzenia regionalne, spoÅ‚eczne, nawet estetyczne(naga czaszka Ben Mabroucka, plereza Ziobra, homoseksualny look kostiumów Bella.).Emblemat znosi przeciwieÅ„stwa, wcielajÄ…c oznaczonego caÅ‚kowicie i nieodwoÅ‚alnie (toznaczy, aż do zmiany barw) w grono naszych. Naszych w sensie mitycznym,pozbawionym jakichkolwiek konotacji realnych, uzyskujÄ…cym za to wymiar mistycznejharmonii.Mit przenosi siÄ™ na trybuny.PoÅ‚Ä…czeni komuniÄ… z tymi samymi, zapominamy oobowiÄ…zujÄ…cych poza stadionem podziaÅ‚ach klasowych, wiekowych, pÅ‚ciowych,ekonomicznych.Razem krzyczymy, zrywamy siÄ™ z miejsca, wpadamy sobie w ramiona pobramce.Jak starzy znajomi dyskutujemy, wymieniamy komentarze, klniemy i trÄ…camy siÄ™butelkami piwa.Nie ma ciasnych gorsetów codziennego savoir-vivre.Znika wstyd.PamiÄ™tam dziewczynÄ™, którÄ… caÅ‚owaÅ‚em w usta i w piersi po zwyciÄ™stwie Auxerre nadBordeaux wiosnÄ… 1983.Trwa to jednak tylko do koÅ„cowego gwizdka lub ewentualniewygaÅ›niÄ™cia pozwyciÄ™skiego amoku.%7Å‚egnamy siÄ™, obcy sobie jak przed meczem.NiezobaczyÅ‚em już nigdy tamtej dziewczyny.Normalne życie przywraca swoje prawa.Koniecchaosu.Zwiat zostaÅ‚ znów stworzony.To chwilowe zawieszenie praw spoÅ‚ecznych charakterystyczne jest dla wielu Å›wiÄ…tplemiennych typu karnawaÅ‚owego - jakby powiedziaÅ‚ Bachtin.ZwiÄ…t, podczas którychuczestnicy upoważnieni sÄ… do lekceważenia obowiÄ…zujÄ…cych tabu, a nawet do odwracaniasensu uÅ›wiÄ™conych reguÅ‚ dnia codziennego.To ostatnie tÅ‚umaczy zapewne szczególnÄ… popularność piÅ‚ki nożnej, której sam jużregulamin wspiera i ilustruje zasadÄ™ karnawaÅ‚u.PodstawÄ… jest tu wszakże rezygnacja zposÅ‚ugiwania siÄ™ w walce rÄ™koma.Rzecz jednoznacznie i rażąco sprzeczna z naturÄ….Pofrancusku poznaje siÄ™ rÄ™kÄ™ artysty w jego dziele, wyrabia siÄ™ rÄ™kÄ™ , czyli uczyprofesjonalnego dziaÅ‚ania, pożycza rÄ™kÄ™ , czyli wspomaga kogoÅ›, atakuje siÄ™ nie martwÄ…rÄ™kÄ™ , ale rÄ™kÄ™ zbrojnÄ… wzglÄ™dnie silnÄ… , chwyta siÄ™ sytuacjÄ™ w rÄ™kÄ™ , umiejÄ…c wiele109rzeczy - ma siÄ™ wiele rÄ…k etc.Po polsku podobnie: zaÅ‚amuje siÄ™ rÄ™ce, umywa je, leci przeznie, nosi na nich lub patrzy na nie, zostawia siÄ™ wolnÄ… rÄ™kÄ™, przychodzi z rÄ™kami pustymi lubpeÅ‚nymi, idzie siÄ™ komuÅ› na rÄ™kÄ™, ma siÄ™ rÄ™kÄ™ szczęśliwÄ… lub dwie lewe, trzyma siÄ™ rÄ™kÄ™ napulsie, przykÅ‚ada siÄ™ jÄ… do czegoÅ›, bierze sprawÄ™ w swoje rÄ™ce, podnosi siÄ™ rÄ™ce na znakkapitulacji, tymi rÄ™cami buduje siÄ™ szklane domy.Pozbawiony rÄ…k może być godnymlitoÅ›ci kalekÄ… lub przewrotnym kpiarzem.JeÅ›li jednak postrzegany nie jest żaden z tychsposobów, Å›wiadczy to, iż znajdujemy siÄ™ w kontekÅ›cie ogólnego odwrócenia porzÄ…dkuÅ›wiata, bo w ten dopiero wpisuje siÄ™ logicznie wojownik dobrowolnie wyrzekajÄ…cy siÄ™instrumentu rÄ…k.A przecież nie jedyna to inwersja w piÅ‚ce nożnej.Drużyny walczÄ… zaciekle o opanowaniepiÅ‚ki.Celem ostatecznym tej walki jest jednak.zwrot zdobyczy do bramki przeciwnika,przekazanie jej w samo serce okupowanego przezeÅ„ terenu.Desmond Morris widzi w tymsymbolikÄ™ ukrytych Å‚owów : Gracze usiÅ‚ujÄ… wyprzedzić jedni drugich, by jako pierwsidokonać liturgicznej ofiary - strzaÅ‚u w paszczÄ™ bramki.Niestety, interpretacja taka niewyjaÅ›nia w niczym inwersji rÄ™ce : nogi, jedynej, która odróżnia football od piÅ‚ki rÄ™cznej,koszykówki, rugby etc.Tymczasem Morris sam podkreÅ›la, że popularność piÅ‚ki nożnej jest,w skali Å›wiatowej, nieporównywalna z którymkolwiek innym sportem.Dlaczegóż wiÄ™c?Skojarzenie na przykÅ‚ad polo i Å‚owów powinno być przecież o wiele Å‚atwiejsze i bardziejsugestywne.Zaproponujemy innÄ… odpowiedz, bardziej osadzonÄ… w specyfice ukochanejnaszej dyscypliny.%7Å‚ycie spoÅ‚eczno-ekonomiczno-polityczne postrzegane jest najczęściej (na poziomie takzwanego zdrowego rozsÄ…dku uczyniono z takiego spojrzenia istny paradygmat) jakonieustanna wojna majÄ…ca na celu przywÅ‚aszczenie sobie dóbr innego, innej grupy, innegonarodu.UkÅ‚ady i prawa to tylko odwieczne preteksty. Nie chcemy ginąć za ropÄ™ - woÅ‚alipacyfiÅ›ci w dniach wojny w Zatoce Perskiej.W grze, która odzwierciedlaÅ‚aby taki sposóbmyÅ›lenia, widzieć winnibyÅ›my dwa zespoÅ‚y wyrywajÄ…ce sobie piÅ‚kÄ™ i odnoszÄ…ce tensymboliczny Å‚up do siebie, do swoich wÅ‚oÅ›ci, a wiÄ™c dokonujÄ…ce dziaÅ‚aÅ„ dokÅ‚adnieprzeciwnych tym, które obserwujemy na boisku.Uprawnione wydaje siÄ™ wiÄ™cprzypuszczenie, że owa inwersja zdobyczy i daru, równolegÅ‚a do inwersji nogi : rÄ™ce, maswój gÅ‚Ä™bszy symboliczny sens.Jerzy S.Wasilewski analizowaÅ‚ parokrotnie funkcje postaci bohatera-zÅ‚odziejapoÅ›redniczÄ…cego pomiÄ™dzy tym i tamtym Å›wiatem [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl milosnikstop.keep.pl
.Spróbujcie zająć katedrÄ™: biskup bÄ™dzie oczywiÅ›cie protestowaÅ‚, znajdzie siÄ™ paruoburzonych katolików, ale także popierajÄ…cych rzecz dysydentów; lewica bÄ™dziewyrozumiaÅ‚a, antyklerykaÅ‚owie koniec koÅ„ców zadowoleni.Albo zajmijcie siedzibÄ™którejkolwiek z partii politycznych: inne partie - pokrewne czy nie - myÅ›leć bÄ™dÄ… naprawdÄ™,że dobrze tak tamtym, majÄ…, na co zasÅ‚ugujÄ….Gdyby jednak ktokolwiek targnÄ…Å‚ siÄ™ na stadion,liczyć nie mógÅ‚by na niczyjÄ… solidarność.KoÅ›ciół, lewica, paÅ„stwo, palestra.ChiÅ„czycy, LigaKobiet, anarchiÅ›ci, zwiÄ…zkowcy.potÄ™piliby zbrodniarza jednogÅ‚oÅ›nie.Istnieje wiÄ™c takasfera wrażliwoÅ›ci spoÅ‚ecznej, której podrażnić - czy to z przekonania, czy z oportunizmu -nie poważy siÄ™ nikt.Istnieje wiÄ™c taka najgÅ‚Ä™bsza struktura spoÅ‚eczna, której spójność niemoże być naruszona bez zagrożenia wszelkich form życia zbiorowego i w konsekwencjisamej obecnoÅ›ci ludzkiej na tym Å›wiecie.Owa struktura to podÅ‚ug Umberta Eco sporty zespoÅ‚owe.Jest rzeczÄ… ogólnie znanÄ…, żeEco-publicysta lubuje siÄ™ w paradoksie i retorycznej przesadzie.Od czasu jednak ukazaniasiÄ™ w Quindici jego wyżej cytowanego artykuÅ‚u miaÅ‚y miejsce wydarzenia na Heysel, wBogocie, w Leeds, w Cali.NajistotniejszÄ… cechÄ… sportów zespoÅ‚owych jest ich emblematyczność.Co przez niÄ…rozumiem? - Oto skÅ‚ad reprezentacji narodowej Francji w piÅ‚ce nożnej podczas TurniejuFrancuskiego 1988: Martini-Amoros, Ayche, Boli, Kastendeuch - Casoni, Femandez,Ferreri, Passi - Stopyra, Fargeon.Znajdujemy tu trzech imigrantów wÅ‚oskich: Martini,Ferreri, Casoni; dwóch hiszpaÅ„skich: Amoros, Femandez; jednego Polaka; Stopyra, %7Å‚yda:Ayche; Murzyna: Boli; pół-Araba: Passi i tylko dwóch Francuzów, z których jeden(Kastendeuch) jest wszakże - o ironio - Alzatczykiem, drugi zaÅ› (Fargeon) ma równieżobywatelstwo szwajcarskie.To samo powtarza siÄ™ w drużynach klubowych, z tÄ… tylko108różnicÄ…, że tutaj zbÄ™dna jest uciążliwa formalność naturalizacji.Olympique Marsylia: Olmeta- Amoros, Boli, Moser, Di Meco - Stojkovic, Cantona, Vercruysse - Waddle, Pelé, Papin.Jest tu przedstawiciel Ghany: Pelé, Anglii: Waddle, JugosÅ‚awii: Stojkovic, Wybrzeża KoÅ›ciSÅ‚oniowej: Boli, Brazylii: Moser.Pozostaje rodzimy rodzynek - Papin - ale i on także nie zpoÅ‚udnia kraju rodem.W Polsce nie majÄ…cej prawie Å›rodków na zakup zawodnikówzagranicznych (jedynie Marozzi w ZlÄ…sku , MichajÅ‚ow w Motorze , Niefiodorow,SoÅ‚odownikow w Jagiellonii , Anaszkin, Kaniszew w Pogoni i paru innych) zjawiskosytuuje siÄ™ na innym nieco poziomie: policzmy - ilu jest warszawiaków w Legii , ilulubinian w ZagÅ‚Ä™biu Lubin.Tego samego, szanowanego, obywatela miasta Lubina, który na okreÅ›lenie Murzyna nieznajduje innych stów niż asfalt , goryl , smoluch , nie raziÅ‚ zgoÅ‚a czarny koszykarz Startu - Kent Washington.ByÅ‚ przecież nasz.Podobnie francuski burżuj gardzÄ…cyimigrantami i wszelkiego rodzaju mieszaÅ„cami (métèc/ues), gdy tylko wÅ‚ożą odpowiedniÄ…koszulkÄ™, zauważać przestaje kolor skóry Boliego, Trésora, Tourégo, Pelégo, Fofany ego,Weahe a, Omam Biyka etc.NiknÄ… nagle uprzedzenia regionalne, spoÅ‚eczne, nawet estetyczne(naga czaszka Ben Mabroucka, plereza Ziobra, homoseksualny look kostiumów Bella.).Emblemat znosi przeciwieÅ„stwa, wcielajÄ…c oznaczonego caÅ‚kowicie i nieodwoÅ‚alnie (toznaczy, aż do zmiany barw) w grono naszych. Naszych w sensie mitycznym,pozbawionym jakichkolwiek konotacji realnych, uzyskujÄ…cym za to wymiar mistycznejharmonii.Mit przenosi siÄ™ na trybuny.PoÅ‚Ä…czeni komuniÄ… z tymi samymi, zapominamy oobowiÄ…zujÄ…cych poza stadionem podziaÅ‚ach klasowych, wiekowych, pÅ‚ciowych,ekonomicznych.Razem krzyczymy, zrywamy siÄ™ z miejsca, wpadamy sobie w ramiona pobramce.Jak starzy znajomi dyskutujemy, wymieniamy komentarze, klniemy i trÄ…camy siÄ™butelkami piwa.Nie ma ciasnych gorsetów codziennego savoir-vivre.Znika wstyd.PamiÄ™tam dziewczynÄ™, którÄ… caÅ‚owaÅ‚em w usta i w piersi po zwyciÄ™stwie Auxerre nadBordeaux wiosnÄ… 1983.Trwa to jednak tylko do koÅ„cowego gwizdka lub ewentualniewygaÅ›niÄ™cia pozwyciÄ™skiego amoku.%7Å‚egnamy siÄ™, obcy sobie jak przed meczem.NiezobaczyÅ‚em już nigdy tamtej dziewczyny.Normalne życie przywraca swoje prawa.Koniecchaosu.Zwiat zostaÅ‚ znów stworzony.To chwilowe zawieszenie praw spoÅ‚ecznych charakterystyczne jest dla wielu Å›wiÄ…tplemiennych typu karnawaÅ‚owego - jakby powiedziaÅ‚ Bachtin.ZwiÄ…t, podczas którychuczestnicy upoważnieni sÄ… do lekceważenia obowiÄ…zujÄ…cych tabu, a nawet do odwracaniasensu uÅ›wiÄ™conych reguÅ‚ dnia codziennego.To ostatnie tÅ‚umaczy zapewne szczególnÄ… popularność piÅ‚ki nożnej, której sam jużregulamin wspiera i ilustruje zasadÄ™ karnawaÅ‚u.PodstawÄ… jest tu wszakże rezygnacja zposÅ‚ugiwania siÄ™ w walce rÄ™koma.Rzecz jednoznacznie i rażąco sprzeczna z naturÄ….Pofrancusku poznaje siÄ™ rÄ™kÄ™ artysty w jego dziele, wyrabia siÄ™ rÄ™kÄ™ , czyli uczyprofesjonalnego dziaÅ‚ania, pożycza rÄ™kÄ™ , czyli wspomaga kogoÅ›, atakuje siÄ™ nie martwÄ…rÄ™kÄ™ , ale rÄ™kÄ™ zbrojnÄ… wzglÄ™dnie silnÄ… , chwyta siÄ™ sytuacjÄ™ w rÄ™kÄ™ , umiejÄ…c wiele109rzeczy - ma siÄ™ wiele rÄ…k etc.Po polsku podobnie: zaÅ‚amuje siÄ™ rÄ™ce, umywa je, leci przeznie, nosi na nich lub patrzy na nie, zostawia siÄ™ wolnÄ… rÄ™kÄ™, przychodzi z rÄ™kami pustymi lubpeÅ‚nymi, idzie siÄ™ komuÅ› na rÄ™kÄ™, ma siÄ™ rÄ™kÄ™ szczęśliwÄ… lub dwie lewe, trzyma siÄ™ rÄ™kÄ™ napulsie, przykÅ‚ada siÄ™ jÄ… do czegoÅ›, bierze sprawÄ™ w swoje rÄ™ce, podnosi siÄ™ rÄ™ce na znakkapitulacji, tymi rÄ™cami buduje siÄ™ szklane domy.Pozbawiony rÄ…k może być godnymlitoÅ›ci kalekÄ… lub przewrotnym kpiarzem.JeÅ›li jednak postrzegany nie jest żaden z tychsposobów, Å›wiadczy to, iż znajdujemy siÄ™ w kontekÅ›cie ogólnego odwrócenia porzÄ…dkuÅ›wiata, bo w ten dopiero wpisuje siÄ™ logicznie wojownik dobrowolnie wyrzekajÄ…cy siÄ™instrumentu rÄ…k.A przecież nie jedyna to inwersja w piÅ‚ce nożnej.Drużyny walczÄ… zaciekle o opanowaniepiÅ‚ki.Celem ostatecznym tej walki jest jednak.zwrot zdobyczy do bramki przeciwnika,przekazanie jej w samo serce okupowanego przezeÅ„ terenu.Desmond Morris widzi w tymsymbolikÄ™ ukrytych Å‚owów : Gracze usiÅ‚ujÄ… wyprzedzić jedni drugich, by jako pierwsidokonać liturgicznej ofiary - strzaÅ‚u w paszczÄ™ bramki.Niestety, interpretacja taka niewyjaÅ›nia w niczym inwersji rÄ™ce : nogi, jedynej, która odróżnia football od piÅ‚ki rÄ™cznej,koszykówki, rugby etc.Tymczasem Morris sam podkreÅ›la, że popularność piÅ‚ki nożnej jest,w skali Å›wiatowej, nieporównywalna z którymkolwiek innym sportem.Dlaczegóż wiÄ™c?Skojarzenie na przykÅ‚ad polo i Å‚owów powinno być przecież o wiele Å‚atwiejsze i bardziejsugestywne.Zaproponujemy innÄ… odpowiedz, bardziej osadzonÄ… w specyfice ukochanejnaszej dyscypliny.%7Å‚ycie spoÅ‚eczno-ekonomiczno-polityczne postrzegane jest najczęściej (na poziomie takzwanego zdrowego rozsÄ…dku uczyniono z takiego spojrzenia istny paradygmat) jakonieustanna wojna majÄ…ca na celu przywÅ‚aszczenie sobie dóbr innego, innej grupy, innegonarodu.UkÅ‚ady i prawa to tylko odwieczne preteksty. Nie chcemy ginąć za ropÄ™ - woÅ‚alipacyfiÅ›ci w dniach wojny w Zatoce Perskiej.W grze, która odzwierciedlaÅ‚aby taki sposóbmyÅ›lenia, widzieć winnibyÅ›my dwa zespoÅ‚y wyrywajÄ…ce sobie piÅ‚kÄ™ i odnoszÄ…ce tensymboliczny Å‚up do siebie, do swoich wÅ‚oÅ›ci, a wiÄ™c dokonujÄ…ce dziaÅ‚aÅ„ dokÅ‚adnieprzeciwnych tym, które obserwujemy na boisku.Uprawnione wydaje siÄ™ wiÄ™cprzypuszczenie, że owa inwersja zdobyczy i daru, równolegÅ‚a do inwersji nogi : rÄ™ce, maswój gÅ‚Ä™bszy symboliczny sens.Jerzy S.Wasilewski analizowaÅ‚ parokrotnie funkcje postaci bohatera-zÅ‚odziejapoÅ›redniczÄ…cego pomiÄ™dzy tym i tamtym Å›wiatem [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]