[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.ZaÅ‚ożenie to oparte byÅ‚o jednak na bÅ‚Ä™dnychprzesÅ‚ankach i niezrozumieniu roli poÅ›rednika w kontak-tach z sacrum.Mamy przecież zródÅ‚a explicité mówiÄ…ceo stanie kapÅ‚aÅ„skim na PoÅ‚abiu, Thietmar nazywa ichministri, pozostali kronikarze flamines, sacerdotes.W jÄ™-zyku staropolskim przetrwaÅ‚o okreÅ›lenie żyrzec oznacza-jÄ…ce postać bÄ™dÄ…cÄ… starostÄ… weselnym, a wiÄ™c organiza-torem uczt obrzÄ™dowych.Jego zródÅ‚osłów odpowiadawschodniosÅ‚owiaÅ„skiemu żertwa (ofiara), chodzić tuwiÄ™c musi o kapÅ‚anów-ofiarników (o rekonstruowanejnazwie *~LrLcL, *~irLcL), zajmujÄ…cych siÄ™ także wróże-niem i rzucaniem losów, a być może też kojarzeniemmałżeÅ„stw.KapÅ‚ani stanowili na PoÅ‚abiu niewÄ…tpliwieelitÄ™ spoÅ‚ecznÄ…, wyróżniajÄ…cÄ… siÄ™ zwiÄ…zkami ze sferÄ… sa-kralnÄ…, które ich uÅ›wiÄ™caÅ‚y i czyniÅ‚y prawdopodobniewÅ‚asnoÅ›ciÄ… boga.Dlatego nie obcinali wÅ‚osów (podob-nie jak nie wolno przycinać grzyw ani wyrywać wÅ‚osówz ogonów Å›wiÄ™tych koni) oraz nosili dÅ‚ugie szaty.Wie-my, że dysponowali wiedzÄ… kosmologicznÄ… (kapÅ‚aniszczeciÅ„scy tÅ‚umaczyli trójdzielność kosmosu) i potra-fili wyznaczać czas obrzÄ™dów.Stanowili też główne ogni-sko oporu przeciw chrystianizacji.Na wschodzie nie natrafiamy na żadne Å›lady okreÅ›le-nia zwiÄ…zanego z żercÄ…, funkcjonujÄ… natomiast dwa ter-miny: woÅ‚chwowie i kudiesnicy.WoÅ‚chwów można scha-rakteryzować podobnie jak pomorskich żerców, choćniewÄ…tpliwie mniej mieli od nich do powiedzenia w rzÄ…-dach nad spoÅ‚ecznoÅ›ciÄ….Znali mity i dawne przekazy,usiÅ‚ujÄ…c skonstruować na ich podstawie spójny system56S.UrbaÅ„czyk, Dawni SÅ‚owianie, wiara i kult, WrocÅ‚aw 1991, s.135.W OBLICZU BOGÓW154wierzeniowy (np.woÅ‚chwom zawdziÄ™czamy antropogo-nicznÄ… opowieść o Bogu pocÄ…cym siÄ™ w Å‚azni).Bylizwalczani przez kler chrzeÅ›cijaÅ„ski i sami stanowili za-grożenie dla chrzeÅ›cijan.SÄ…dzÄ…c z PowieÅ›ci dorocznejpotrafili taÅ„cem w kółko i Å›rodkami oszaÅ‚amiajÄ…cymiwprowadzić siÄ™ w stan ekstazy, zyskujÄ…c wówczas zdol-ność do wieszczenia oraz uzdrawiania chorych, co od-powiada kompleksowi szamaÅ„skiemu.W 1071 rokuw Nowogrodzie woÅ‚chw podżegaÅ‚ mieszkaÅ„ców prze-ciw ksiÄ™ciu Glebowi: mówiÅ‚ do ludzi, udajÄ…c Boga ,co oznacza możliwość stanu posesyjnego (zródÅ‚a mó-wiÄ… o odrÄ™twieniu ocerJ), albo lot duszy do bóstwa.Ety-mologicznie woÅ‚chw wiąże siÄ™ z rdzeniem *vel-, zwiÄ…-zanym z czarowaniem i wÅ‚adcÄ… czarów WoÅ‚osem, stÄ…dWoÅ‚os mógÅ‚ być uważany za boga opiekujÄ…cego siÄ™ woÅ‚-chwami.Warto wspomnieć bylinnÄ… postać WoÅ‚cha Wsze-sÅ‚awlewicza, syna żmija, zdolnego do zmiany wÅ‚asnejpostaci i rzucania niszczÄ…cych czarów na wrogów.War-to też zwrócić uwagÄ™ na pewien rodzaj duchów zapew-niajÄ…cych powodzenie, zwÅ‚aszcza w postaci zoomorficz-nej, jak żmije ogniste, kÅ‚obuki, atwory i raraszki, stano-wić bowiem mogÄ… one odpowiedniki szamaÅ„skich du-chów opiekuÅ„czych nabywanych podczas inicjacji.NacaÅ‚ej SÅ‚owiaÅ„szczyznie funkcjonuje motyw mlecznychbraci, zwierzÄ™cego i ludzkiego, np.dziecka, które pijemleko z piersi matki razem z wężem i umiera po zabi-ciu węża.OkreÅ›leniem kudiesnik posÅ‚ugiwano siÄ™ na północyRusi, oznaczaÅ‚ on czarownika, osobÄ™ rzucajÄ…cÄ… czaryi wróżącÄ….Generalnie na obszarach SÅ‚owiaÅ„szczyznydane etnograficzne wskazujÄ… na szerokie rozpowszech-ZWITYNIE I KAPAANI155nienie znachorstwa, uzdrawiaczy nazywanych bjilami,vjeszczymi, lekarzami, lekownikami, znachorami, wra-czarzami, wiedunami, szeptunami, grabanciaszami itp.Czy ich obecność należy wiÄ…zać z uzdrowicielskÄ… funk-cjÄ… szamaÅ„skÄ… czy z czarownictwem (guÅ›larstwem), jestkwestiÄ… dookreÅ›lenia definicyjnego obu elementów.Jed-nak pochodzÄ…cy z XIX wieku opis doÅ›wiadczeÅ„ jedne-go ze znachorów nie pozostawia wÄ…tpliwoÅ›ci co do ichinicjacyjnego, szamaÅ„skiego charakteru:Oskarżony o znachorstwo PaweÅ‚ DybaÅ‚a, wÅ‚oÅ›cianin ze wsiPodklasztorze w pow.OpoczyÅ„skim.DybaÅ‚a opowiadaÅ‚ sam o sobie, że byÅ‚ w piekle, gdzieniezliczona moc diabłów poddawaÅ‚a go najsurowszym mÄ™-kom, aby tylko wyparÅ‚ siÄ™ Jezusa; m.in [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl milosnikstop.keep.pl
.ZaÅ‚ożenie to oparte byÅ‚o jednak na bÅ‚Ä™dnychprzesÅ‚ankach i niezrozumieniu roli poÅ›rednika w kontak-tach z sacrum.Mamy przecież zródÅ‚a explicité mówiÄ…ceo stanie kapÅ‚aÅ„skim na PoÅ‚abiu, Thietmar nazywa ichministri, pozostali kronikarze flamines, sacerdotes.W jÄ™-zyku staropolskim przetrwaÅ‚o okreÅ›lenie żyrzec oznacza-jÄ…ce postać bÄ™dÄ…cÄ… starostÄ… weselnym, a wiÄ™c organiza-torem uczt obrzÄ™dowych.Jego zródÅ‚osłów odpowiadawschodniosÅ‚owiaÅ„skiemu żertwa (ofiara), chodzić tuwiÄ™c musi o kapÅ‚anów-ofiarników (o rekonstruowanejnazwie *~LrLcL, *~irLcL), zajmujÄ…cych siÄ™ także wróże-niem i rzucaniem losów, a być może też kojarzeniemmałżeÅ„stw.KapÅ‚ani stanowili na PoÅ‚abiu niewÄ…tpliwieelitÄ™ spoÅ‚ecznÄ…, wyróżniajÄ…cÄ… siÄ™ zwiÄ…zkami ze sferÄ… sa-kralnÄ…, które ich uÅ›wiÄ™caÅ‚y i czyniÅ‚y prawdopodobniewÅ‚asnoÅ›ciÄ… boga.Dlatego nie obcinali wÅ‚osów (podob-nie jak nie wolno przycinać grzyw ani wyrywać wÅ‚osówz ogonów Å›wiÄ™tych koni) oraz nosili dÅ‚ugie szaty.Wie-my, że dysponowali wiedzÄ… kosmologicznÄ… (kapÅ‚aniszczeciÅ„scy tÅ‚umaczyli trójdzielność kosmosu) i potra-fili wyznaczać czas obrzÄ™dów.Stanowili też główne ogni-sko oporu przeciw chrystianizacji.Na wschodzie nie natrafiamy na żadne Å›lady okreÅ›le-nia zwiÄ…zanego z żercÄ…, funkcjonujÄ… natomiast dwa ter-miny: woÅ‚chwowie i kudiesnicy.WoÅ‚chwów można scha-rakteryzować podobnie jak pomorskich żerców, choćniewÄ…tpliwie mniej mieli od nich do powiedzenia w rzÄ…-dach nad spoÅ‚ecznoÅ›ciÄ….Znali mity i dawne przekazy,usiÅ‚ujÄ…c skonstruować na ich podstawie spójny system56S.UrbaÅ„czyk, Dawni SÅ‚owianie, wiara i kult, WrocÅ‚aw 1991, s.135.W OBLICZU BOGÓW154wierzeniowy (np.woÅ‚chwom zawdziÄ™czamy antropogo-nicznÄ… opowieść o Bogu pocÄ…cym siÄ™ w Å‚azni).Bylizwalczani przez kler chrzeÅ›cijaÅ„ski i sami stanowili za-grożenie dla chrzeÅ›cijan.SÄ…dzÄ…c z PowieÅ›ci dorocznejpotrafili taÅ„cem w kółko i Å›rodkami oszaÅ‚amiajÄ…cymiwprowadzić siÄ™ w stan ekstazy, zyskujÄ…c wówczas zdol-ność do wieszczenia oraz uzdrawiania chorych, co od-powiada kompleksowi szamaÅ„skiemu.W 1071 rokuw Nowogrodzie woÅ‚chw podżegaÅ‚ mieszkaÅ„ców prze-ciw ksiÄ™ciu Glebowi: mówiÅ‚ do ludzi, udajÄ…c Boga ,co oznacza możliwość stanu posesyjnego (zródÅ‚a mó-wiÄ… o odrÄ™twieniu ocerJ), albo lot duszy do bóstwa.Ety-mologicznie woÅ‚chw wiąże siÄ™ z rdzeniem *vel-, zwiÄ…-zanym z czarowaniem i wÅ‚adcÄ… czarów WoÅ‚osem, stÄ…dWoÅ‚os mógÅ‚ być uważany za boga opiekujÄ…cego siÄ™ woÅ‚-chwami.Warto wspomnieć bylinnÄ… postać WoÅ‚cha Wsze-sÅ‚awlewicza, syna żmija, zdolnego do zmiany wÅ‚asnejpostaci i rzucania niszczÄ…cych czarów na wrogów.War-to też zwrócić uwagÄ™ na pewien rodzaj duchów zapew-niajÄ…cych powodzenie, zwÅ‚aszcza w postaci zoomorficz-nej, jak żmije ogniste, kÅ‚obuki, atwory i raraszki, stano-wić bowiem mogÄ… one odpowiedniki szamaÅ„skich du-chów opiekuÅ„czych nabywanych podczas inicjacji.NacaÅ‚ej SÅ‚owiaÅ„szczyznie funkcjonuje motyw mlecznychbraci, zwierzÄ™cego i ludzkiego, np.dziecka, które pijemleko z piersi matki razem z wężem i umiera po zabi-ciu węża.OkreÅ›leniem kudiesnik posÅ‚ugiwano siÄ™ na północyRusi, oznaczaÅ‚ on czarownika, osobÄ™ rzucajÄ…cÄ… czaryi wróżącÄ….Generalnie na obszarach SÅ‚owiaÅ„szczyznydane etnograficzne wskazujÄ… na szerokie rozpowszech-ZWITYNIE I KAPAANI155nienie znachorstwa, uzdrawiaczy nazywanych bjilami,vjeszczymi, lekarzami, lekownikami, znachorami, wra-czarzami, wiedunami, szeptunami, grabanciaszami itp.Czy ich obecność należy wiÄ…zać z uzdrowicielskÄ… funk-cjÄ… szamaÅ„skÄ… czy z czarownictwem (guÅ›larstwem), jestkwestiÄ… dookreÅ›lenia definicyjnego obu elementów.Jed-nak pochodzÄ…cy z XIX wieku opis doÅ›wiadczeÅ„ jedne-go ze znachorów nie pozostawia wÄ…tpliwoÅ›ci co do ichinicjacyjnego, szamaÅ„skiego charakteru:Oskarżony o znachorstwo PaweÅ‚ DybaÅ‚a, wÅ‚oÅ›cianin ze wsiPodklasztorze w pow.OpoczyÅ„skim.DybaÅ‚a opowiadaÅ‚ sam o sobie, że byÅ‚ w piekle, gdzieniezliczona moc diabłów poddawaÅ‚a go najsurowszym mÄ™-kom, aby tylko wyparÅ‚ siÄ™ Jezusa; m.in [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]